Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Schytte
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Identitet og genre
Titel 2 Forløb#2 Folkeeventyr
Titel 3 Forløb#3 Folkeviser
Titel 4 Forløb#4 Minimalisme
Titel 5 Forløb#5 Dokumentar
Titel 6 Forløb#6 DHO
Titel 7 Forløb#7 Oplysningstid
Titel 8 Forløb#8 Retorik og argumentation
Titel 9 Forløb#9 Romantikken
Titel 10 Forløb#10 Det moderne Gennembrud
Titel 11 Forløb#11 Værklæsning Strindberg
Titel 12 Forløb#0 Overblik over tilladte links
Titel 13 Forløb#12 Kort skriftlighedsforløb
Titel 14 Forløb#13 Litteratur i 100 år (del 1: 1900-1950)
Titel 15 Forløb#14 Nyheder og nyhedskriterier
Titel 16 Forløb#15 Værklæsning Kirstens hævn
Titel 17 Forløb#16 Litteratur i 100 år (1950-2000)
Titel 18 Forløb#17 Ny dansk litteratur
Titel 19 Forløb#18 Skriftlighedsforløb 3.g
Titel 20 Forløb#19 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Identitet og genre

Forløbet er det første i studieretningsklasserne, og det har til formål at lære eleverne om tekstanalyse og introducere dem til en række grundlæggende fagbegreber som fortæller, komposition, genre.
Primær litteratur:
Jesper Wung Sung: ”De tre veninder”
Pia Juul: ”En flinker fyr”
Naja Marie Aidt: ”En kærlighedshistorie”
Tove Ditlevsen: ”Så tag mit hjerte” + ”De evige tre”
Intro til Breaking Bad, sæson 1, afsnit 1.

Sekundær litteratur:
Håndbog til dansk
- s.54-62 om fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
- s.70 om novellegenren
Faglige forbindelser s. 112-115 om fortæller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Folkeeventyr

Forløbet er anvendt som en indførelse i tekstanalyse, hvor der er stor fokus på personkarakteristik, udvikling af personerne, symboler, freudiansk analyse (og dermed metode). Eleverne kender folkeeventyr fra folkeskolen, så derfor er forløbet på mange måder nemt at gå til for dem, mens det samtidig udfordrer dem at analysere med andre briller på. Derudover lægger forløbet op til det næste om folkeviser, hvor der er overlap på eksempelvis tematik omkring barn-til-voksen.

Primær litteratur:
Skrubtudsen
Rødhætte
De tre gaver
Prins Hvidbjørn
Kong Lindorm
Charlotte Weitze ”Villy”

Sekundær litteratur:
Den gyldne nøgle s.17-29 om eventyr
Gys, Splat og Freud s. 28-30+35+37 (om Freuds personlighedsmodel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Folkeviser

Klassisk forløb omkring folkeviser med fokus på opbygning, temaer, typer af viser og samtid.

Primær litteratur:
Ebbe Skammelsen
Torbens datter
Harpens kraft
Germand Gladensvend
Brødre af Susanne Bier

Sekundær litteratur:
Litteraturhåndbogen s.81-87

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Minimalisme

Forløbet er kort og har kun fokus på 1990’ernes minimalistiske litteratur og de særlige kendetegnene ved perioden
Primær litteratur
Helle Helle ”Søndag 15:10” og ”En stol for lidt”
Naja Marie Aidt ”Bavian” som værk
Raymond Carver ”Løgnen”


Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs – afsnittet om Minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Dokumentar

Forløbet har til formål at lære eleverne om filmiske virkemidler og indholdsanalyse af levende billeder. Det hele er med udgangspunkt i dokumentaren og dermed også dokumentartyper mm.


Primær litteratur
Uddrag af ”Ekspeditionen til verdens ende”
Uddrag af ”Indefra med Anders Agger” afsnit ”Reklamemand”
Kampagnefilm fra Rådet for sikker trafik ”Hjelm har alle dage været en god ide” https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide/
Reklamefilm fra Danske Spil https://www.youtube.com/watch?v=85eBUOq2K5M
”100 falske forelskelser” afsnit 1, 2 og 4 (nr. 3 var ikke obligatorisk)
Som værk dokumentaren ”Bag om kemoland”

Sekundær litteratur:
Håndbog til Dansk. Afsnit om ”dokumentar” + ”Fakta- og fiktionskoder” + Autencitetsmarkører i dokumentarfilm” + ”Filmiske virkemidler”

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 DHO

Forløbet er det faste forløb op til DHO-opgaveugen, hvor der samarbejdes med historie omkring et fælles emne. ”Det folkelige gennembrud” og ”Industrialiseringen” er omdrejningspunktet for forløbet, og vi har i dansk fokuseret på litteraturhistoriske tendenser, forhold på landet og forholdet i byen samt danskfagets metoder.

Primær litteratur:

Jeppe Aakjær: ”Stensamlersken” + ”Høstvise”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – en idyl”
Johannes V. Jensen: ”Ane og Koen”
U.P. Overby ”Snart dages det brødre” + ”Proletarernes vise”

Hertil har klassen valgt mellem opgaverne om Jeppe Aakjær ”Jens Vejmand” og ”Ole sad på en knold og sang” eller Martin Andersen Nexø uddrag af ”Pelle Erobreren bog IV”

Sekundær litteratur:
Litteraturens veje: afsnittet om ”Det folkelige gennembrud”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Oplysningstid

Forløbet er en kort introduktion til oplysningstiden med fokus på tidens tanker, historisk samtid, litteraturhistorisk kontekst og Holberg. Det starter med en kort introduktion til barokken og vanitas, fordi… ja bare fordi er det er noget, som er mega fedt!

Primær litteratur
David Bailly: ”Selvportræt med vanitassymboler”
Holberg: ”Censur”

Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs om ”Barok og Vanitas”
Litteraturens veje om ”Oplysningstiden”
Brug Litteraturhistorien om ”Oplysningstiden”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 10 Forløb#10 Det moderne Gennembrud

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Værklæsning Strindberg

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#0 Overblik over tilladte links

[ http://ordnet.dk/ddo ]ordnet.dk/ddo
[ http://ordnet.dk/ods ]ordnet.dk/ods
[ https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/ ]https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
[ https://www.ordbogen.com/da/ ]https://www.ordbogen.com/da/
[ https://synonymet.dk/ ]https://synonymet.dk/
[ https://www.ordbogen.com/da/#/ ]https://www.ordbogen.com/da/#/

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#12 Kort skriftlighedsforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#13 Litteratur i 100 år (del 1: 1900-1950)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#14 Nyheder og nyhedskriterier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#15 Værklæsning Kirstens hævn

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Forløb#16 Litteratur i 100 år (1950-2000)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Forløb#17 Ny dansk litteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Forløb#18 Skriftlighedsforløb 3.g

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Forløb#19 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer