Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Tine Schytte
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Identitet og genre
Forløbet er det første i studieretningsklasserne, og det har til formål at lære eleverne om tekstanalyse og introducere dem til en række grundlæggende fagbegreber som fortæller, komposition, genre.
Primær litteratur:
Jesper Wung Sung: ”De tre veninder”
Pia Juul: ”En flinker fyr”
Naja Marie Aidt: ”En kærlighedshistorie”
Tove Ditlevsen: ”Så tag mit hjerte” + ”De evige tre”
Intro til Breaking Bad, sæson 1, afsnit 1.
Sekundær litteratur:
Håndbog til dansk
- s.54-62 om fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
- s.70 om novellegenren
Faglige forbindelser s. 112-115 om fortæller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Folkeeventyr
Forløbet er anvendt som en indførelse i tekstanalyse, hvor der er stor fokus på personkarakteristik, udvikling af personerne, symboler, freudiansk analyse (og dermed metode). Eleverne kender folkeeventyr fra folkeskolen, så derfor er forløbet på mange måder nemt at gå til for dem, mens det samtidig udfordrer dem at analysere med andre briller på. Derudover lægger forløbet op til det næste om folkeviser, hvor der er overlap på eksempelvis tematik omkring barn-til-voksen.
Primær litteratur:
Skrubtudsen
Rødhætte
De tre gaver
Prins Hvidbjørn
Kong Lindorm
Charlotte Weitze ”Villy”
Sekundær litteratur:
Den gyldne nøgle s.17-29 om eventyr
Gys, Splat og Freud s. 28-30+35+37 (om Freuds personlighedsmodel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Folkeviser
Klassisk forløb omkring folkeviser med fokus på opbygning, temaer, typer af viser og samtid.
Primær litteratur:
Ebbe Skammelsen
Torbens datter
Harpens kraft
Germand Gladensvend
Brødre af Susanne Bier
Sekundær litteratur:
Litteraturhåndbogen s.81-87
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Minimalisme
Forløbet er kort og har kun fokus på 1990’ernes minimalistiske litteratur og de særlige kendetegnene ved perioden
Primær litteratur
Helle Helle ”Søndag 15:10” og ”En stol for lidt”
Naja Marie Aidt ”Bavian” som værk
Raymond Carver ”Løgnen”
Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs – afsnittet om Minimalisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Dokumentar
Forløbet har til formål at lære eleverne om filmiske virkemidler og indholdsanalyse af levende billeder. Det hele er med udgangspunkt i dokumentaren og dermed også dokumentartyper mm.
Primær litteratur
Uddrag af ”Ekspeditionen til verdens ende”
Uddrag af ”Indefra med Anders Agger” afsnit ”Reklamemand”
Kampagnefilm fra Rådet for sikker trafik ”Hjelm har alle dage været en god ide” https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide/
Reklamefilm fra Danske Spil https://www.youtube.com/watch?v=85eBUOq2K5M
”100 falske forelskelser” afsnit 1, 2 og 4 (nr. 3 var ikke obligatorisk)
Som værk dokumentaren ”Bag om kemoland”
Sekundær litteratur:
Håndbog til Dansk. Afsnit om ”dokumentar” + ”Fakta- og fiktionskoder” + Autencitetsmarkører i dokumentarfilm” + ”Filmiske virkemidler”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 DHO
Forløbet er det faste forløb op til DHO-opgaveugen, hvor der samarbejdes med historie omkring et fælles emne. ”Det folkelige gennembrud” og ”Industrialiseringen” er omdrejningspunktet for forløbet, og vi har i dansk fokuseret på litteraturhistoriske tendenser, forhold på landet og forholdet i byen samt danskfagets metoder.
Primær litteratur:
Jeppe Aakjær: ”Stensamlersken” + ”Høstvise”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – en idyl”
Johannes V. Jensen: ”Ane og Koen”
U.P. Overby ”Snart dages det brødre” + ”Proletarernes vise”
Hertil har klassen valgt mellem opgaverne om Jeppe Aakjær ”Jens Vejmand” og ”Ole sad på en knold og sang” eller Martin Andersen Nexø uddrag af ”Pelle Erobreren bog IV”
Sekundær litteratur:
Litteraturens veje: afsnittet om ”Det folkelige gennembrud”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Oplysningstid
Forløbet er en kort introduktion til oplysningstiden med fokus på tidens tanker, historisk samtid, litteraturhistorisk kontekst og Holberg. Det starter med en kort introduktion til barokken og vanitas, fordi… ja bare fordi er det er noget, som er mega fedt!
Primær litteratur
David Bailly: ”Selvportræt med vanitassymboler”
Holberg: ”Censur”
Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs om ”Barok og Vanitas”
Litteraturens veje om ”Oplysningstiden”
Brug Litteraturhistorien om ”Oplysningstiden”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Retorik og argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro til retorik.docx
-
Retorik Håndbog til dansk s.150-153.pdf
-
Appelformer Håndbog til dansk s.154-156.pdf
-
Håndbog til dansk, 4. udg (DA), Systime, 2017; sider: 150-153
-
Barok og Oplysningstid
-
Opgave til nytårstaler 2u.docx
-
Opgave til appelformer.docx
-
Anders Fogh Rasmussens tale
-
Helle Thornings tale
-
Arbejde med retoriske virkemidler.docx
-
Liste over retoriske virkemidler.docx
-
Læs s. 112-122 i Håndbog til dansk om sproglige billeder. Det ser ud af mere end det er. I har læst det i GF, så det er en opfriskning, så I har helt styr på de forskellige sproglige billeder. Spring over kasserne med opgaver og medbring bogen
-
Talen Ulla Dahlerup.docx
-
Ordklasser
-
Læs s. 157- 159 i ”Håndbog til Dansk” om argumentation. I lektionen kommer vi til at arbejde med begreberne ”påstand, hjemmel, belæg, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkør”
-
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.docx
-
Se talen af Sofie Linde to gange – start ved 2.58 og stop ved 9.58. Første gang overvejer du appelform samt kommunikationmodellen. Anden gang lytter du efter retoriske virkemidler.
-
Rektor ved Nyborg Gymnasium Henrik Vestergaard Stokholms tale ved dimissionen 2023.docx
-
Ingen lektie
-
Opgave om taler i 2g.docx
-
Retoriske virkemidler
-
Lektie:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Romantikken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Det moderne Gennembrud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#17 Ny dansk litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#19 Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019225",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019225",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019225"
}