X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Tine Schytte
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Identitet og genre
Titel 2
Forløb#2 Folkeeventyr
Titel 3
Forløb#3 Folkeviser
Titel 4
Forløb#4 Minimalisme
Titel 5
Forløb#5 Dokumentar
Titel 6
Forløb#6 DHO
Titel 7
Forløb#7 Oplysningstid
Titel 8
Forløb#8 Retorik og argumentation
Titel 9
Forløb#9 Romantikken
Titel 10
Forløb#11 Det moderne Gennembrud
Titel 11
Forløb#10 Værklæsning Strindberg
Titel 12
Forløb#0 Overblik over tilladte links
Titel 13
Forløb#12 Kort skriftlighedsforløb
Titel 14
Forløb#13 Litteratur i 100 år (del 1: 1900-1950)
Titel 15
Forløb#14 Værklæsning Kirstens Hævn
Titel 16
Forløb#15 Mini-SRP
Titel 17
Forløb#16 Nyheder og nyhedskriterier
Titel 18
Forløb#17 Litteratur i 100 år (del 2:1950-2000)
Titel 19
Forløb#18 Ny dansk litteratur
Titel 20
Forløb#19 Skriftlighedsforløb SRP
Titel 21
Forløb#20 Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Identitet og genre
Forløbet er det første i studieretningsklasserne, og det har til formål at lære eleverne om tekstanalyse og introducere dem til en række grundlæggende fagbegreber som fortæller, komposition, genre.
Primær litteratur:
Jesper Wung Sung: ”De tre veninder”
Pia Juul: ”En flinker fyr”
Naja Marie Aidt: ”En kærlighedshistorie”
Tove Ditlevsen: ”Så tag mit hjerte” + ”De evige tre”
Intro til Breaking Bad, sæson 1, afsnit 1.
Sekundær litteratur:
Håndbog til dansk
- s.54-62 om fortæller, synsvinkel og fremstillingsformer
- s.70 om novellegenren
Faglige forbindelser s. 112-115 om fortæller
Indhold
Kernestof:
Skema til genre.docx
Skema over fortæller og fortælleteknik.docx
Håndbog til dansk, 4. udg (DA), Systime, 2017; sider: 54-58
De tre veninder Wung-Sung.pdf
Spørgsmål til De tre veninder.docx
En kærlighedshistorie - tekst.pdf
Indledninger til en kærlighedshistorie.docx
Se på noterne fra sidste lektion og brug 20 min på at skrive noget af det sammen til en personkarakterisitk af Louisa. Start evt. med den ydre del og se, om du har tid til at skrive lidt om den indre del også.
De evige tre + Så tag mit hjerte tekster.docx
Opgave til Tove Ditlevsen De evige tre + tag mit hjerte (1x).docx
Opgave til En flinker fyr 1x.docx
En flinker fyr.pdf
DRTV - FOMO
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Folkeeventyr
Forløbet er anvendt som en indførelse i tekstanalyse, hvor der er stor fokus på personkarakteristik, udvikling af personerne, symboler, freudiansk analyse (og dermed metode). Eleverne kender folkeeventyr fra folkeskolen, så derfor er forløbet på mange måder nemt at gå til for dem, mens det samtidig udfordrer dem at analysere med andre briller på. Derudover lægger forløbet op til det næste om folkeviser, hvor der er overlap på eksempelvis tematik omkring barn-til-voksen.
Primær litteratur:
Skrubtudsen
Rødhætte
De tre gaver
Prins Hvidbjørn
Kong Lindorm
Charlotte Weitze ”Villy”
Sekundær litteratur:
Den gyldne nøgle s.17-29 om eventyr
Gys, Splat og Freud s. 28-30+35+37 (om Freuds personlighedsmodel)
Indhold
Kernestof:
Den gyldne nøgle s.17-29.pdf
Skrubtudsen.pdf
De tre gaver.pdf
Skrubtudsen.pptx
Spørgsmål til Prins Hvidbjørn.docx
Prins Hvidbjørn.pdf
Gruppearbejde om Kong Lindorm.docx
Kong Lindorm.pdf
Folkeeventyr og Villy.docx
Villy.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Folkeviser
Klassisk forløb omkring folkeviser med fokus på opbygning, temaer, typer af viser og samtid.
Primær litteratur:
Ebbe Skammelsen
Torbens datter
Harpens kraft
Germand Gladensvend
Brødre af Susanne Bier
Sekundær litteratur:
Litteraturhåndbogen s.81-87
Indhold
Kernestof:
Intro til folkeviser 1x.docx
Folkevise (intro + fem viser).pdf
Speeddating Ebbe Skammelsen.docx
Harpens kraft.pptx
Spørgsmål til Torbens Datter og Germand 1x.docx
Ingen lektie til denne lektion, men jeg foreslår, at I bruger de 20 min på at læse i Bavian, så I er på forkant :)
Bavian:
Kreativ opgave til Ebbe Skammelsen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Minimalisme
Forløbet er kort og har kun fokus på 1990’ernes minimalistiske litteratur og de særlige kendetegnene ved perioden
Primær litteratur
Helle Helle ”Søndag 15:10” og ”En stol for lidt”
Naja Marie Aidt ”Bavian” som værk
Raymond Carver ”Løgnen”
Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs – afsnittet om Minimalisme
Indhold
Kernestof:
2xHelleHelle.pdf
Minimalisme - Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Aidt Bavian 2006 stjernehimmel.pdf
Bavian:
Husk sedlen til studietur, hvis du ikke fik afleveret den til Fisker tirsdag
Løgnen, den mindre svære opgave.docx
Løgnen, den svære opgave.docx
Raymond Carver Løgnen.pdf
Medbring sedlen til studieturen!
Aidt Bavian 2006 Bulbjerg.pdf
Bavian 2023.docx
Aidt Bavian 2006 torben og maria.pdf
Gruppearbejde om Bavian 1x.docx
Afslutning på forløb om minimalisme.docx
Sørg for at jeres fremlægger er klar. Dvs jeres analyse og fortolkning skal være færdig + jeres produkt, som de andre skal se på imens.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Dokumentar
Forløbet har til formål at lære eleverne om filmiske virkemidler og indholdsanalyse af levende billeder. Det hele er med udgangspunkt i dokumentaren og dermed også dokumentartyper mm.
Primær litteratur
Uddrag af ”Ekspeditionen til verdens ende”
Uddrag af ”Indefra med Anders Agger” afsnit ”Reklamemand”
Kampagnefilm fra Rådet for sikker trafik ”Hjelm har alle dage været en god ide”
https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/hjelm-har-alle-dage-vaeret-en-god-ide/
Reklamefilm fra Danske Spil
https://www.youtube.com/watch?v=85eBUOq2K5M
”100 falske forelskelser” afsnit 1, 2 og 4 (nr. 3 var ikke obligatorisk)
Som værk dokumentaren ”Bag om kemoland”
Sekundær litteratur:
Håndbog til Dansk. Afsnit om ”dokumentar” + ”Fakta- og fiktionskoder” + Autencitetsmarkører i dokumentarfilm” + ”Filmiske virkemidler”
Indhold
Kernestof:
Opgave dokumentartyper.docx
Håndbog til dansk, 4. udg (DA), Systime, 2017; sider: 225-227
Skema til filmiske virkemidler 1x.docx
Opgave til Indefra med Anders Agger - reklamemand.docx
DRTV - Indefra med Anders Agger: Reklamemand
Ingen lektie
Opgave til kampagnefilm.docx
Se de to kampagnefilm, som jeg har linket til. Hver film skal ses to gange. Første gang ser du bare filmen. Anden gang skal du i stikordsform skrive det analyse ned, som du umiddelbart registrerer. Det kan være filmiske virkemidler, fakta- og fiktion
Spil er mange ting.
Hjelm har alle dage været en god idé
Opgave til 100 falske forelskelser.docx
.
DRTV - 100 falske forelskelser: Han findes ikke
DRTV - 100 falske forelskelser: Nok er fucking nok
Opgave til Bag om Kemoland-dagbogen.docx
CFU-login
Intro til Det folkelige gennembrud.docx
5 Things I Know About... - Exit Ticket.pptx
Litteraturens Veje Det folkelige gennembrud.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 DHO
Forløbet er det faste forløb op til DHO-opgaveugen, hvor der samarbejdes med historie omkring et fælles emne. ”Det folkelige gennembrud” og ”Industrialiseringen” er omdrejningspunktet for forløbet, og vi har i dansk fokuseret på litteraturhistoriske tendenser, forhold på landet og forholdet i byen samt danskfagets metoder.
Primær litteratur:
Jeppe Aakjær: ”Stensamlersken” + ”Høstvise”
Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag – en idyl”
Johannes V. Jensen: ”Ane og Koen”
U.P. Overby ”Snart dages det brødre” + ”Proletarernes vise”
Hertil har klassen valgt mellem opgaverne om Jeppe Aakjær ”Jens Vejmand” og ”Ole sad på en knold og sang” eller Martin Andersen Nexø uddrag af ”Pelle Erobreren bog IV”
Sekundær litteratur:
Litteraturens veje: afsnittet om ”Det folkelige gennembrud”
Indhold
Kernestof:
Intro til Det folkelige gennembrud.docx
5 Things I Know About... - Exit Ticket.pptx
Litteraturens Veje Det folkelige gennembrud.pdf
Stensamlersken
Jeppe Aakjær, stensamlersken og høstvise.docx
Høstvise
Martin_Andersen_Nexo-Lonningsdag.pdf
Lønningsdag opgave.docx
Læs s.7-9 i kompendiet om ”Vandringen mod lyset…”. Stop ved overskriften ”Johanns V. Jensen” Lektien handler om Martin Andersen Nexø og hans forfatterskab, som vi kommer til arbejde en del med, så se om du kan forstå, hvad han ofte skriver om.
Ane og Koen.docx
Ane og Koen.pdf
Arbejderlitteratur.pdf
Opgave til arbejdersange.docx
I skal læse to små stykker tekst i pdf’en, som opsummerer det vigtigste i forhold til perioden.
Proletarernes vise (frayer model).docx
Proletarernes vise tekst.pdf
Metode i dansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Oplysningstid
Forløbet er en kort introduktion til oplysningstiden med fokus på tidens tanker, historisk samtid, litteraturhistorisk kontekst og Holberg. Det starter med en kort introduktion til barokken og vanitas, fordi… ja bare fordi er det er noget, som er mega fedt!
Primær litteratur
David Bailly: ”Selvportræt med vanitassymboler”
Holberg: ”Censur”
Sekundær litteratur
Litteraturhistorien på langs og på tværs om ”Barok og Vanitas”
Litteraturens veje om ”Oplysningstiden”
Brug Litteraturhistorien om ”Oplysningstiden”
Indhold
Kernestof:
Intro til barok.docx
Plan:
Læs s.1-3 i pdf’en om barokken. Fokus: forstå, hvad der kendetegner barokken som periode.
Barok og vanitas i Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
5 Things I Know About Barokken.pptx
Stilleben og vanitas.docx
Læs s. 9-12 i pdf’en om vanitas og livssyn i barokken. Fokus: kan du forstå, hvad vanitas er?
Intro til Oplysningstiden.docx
Barok og Oplysningstid
Uddrag af Brug litteraturen - oplysningstid.pdf
Holberg Censur.pdf
Opgave til Censur af Ludvig Holberg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Holberg Censur.pdf
Opgave til Censur af Ludvig Holberg.docx
Barok og Oplysningstid
Appelformer Håndbog til dansk s.154-156.pdf
Intro til retorik.docx
Retorik Håndbog til dansk s.150-153.pdf
Håndbog til dansk, 4. udg (DA), Systime, 2017; sider: 150-153
Anders Fogh Rasmussen
Helle Thorning
Opgave til appelformer.docx
Opgave til nytårstaler 2x.docx
Liste over retoriske virkemidler.docx
Arbejde med retoriske virkemidler.docx
Talen Ulla Dahlerup.docx
Læs s. 112-122 i Håndbog til dansk om sproglige billeder. Det ser ud af mere end det er. I har læst det i GF, så det er en opfriskning, så I har helt styr på de forskellige sproglige billeder. Spring over kasserne med opgaver og medbring bogen
Læs s. 157- 159 i ”Håndbog til Dansk” om argumentation. I lektionen kommer vi til at arbejde med begreberne ”påstand, hjemmel, belæg, gendrivelse, rygdækning, styrkemarkør”
Pas og sygesikring
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.docx
Se talen af Sofie Linde to gange – start ved 2.58 og stop ved 9.58. Første gang overvejer du appelform samt kommunikationmodellen. Anden gang lytter du efter retoriske virkemidler.
Pas tjekkes
link:
Link
Rektor ved Nyborg Gymnasium Henrik Vestergaard Stokholms tale ved dimissionen 2023.docx
Retoriske virkemidler
Opgave om taler i 2g.docx
Lektie:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Romantikken
Indhold
Kernestof:
Citater til oplysningstiden og romantikken.docx
Romantikken Brug litteraturhistorien.pdf
Intro til romantikken.docx
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
Kompendium romantikken og romantismen.pdf
I timen:
Ingen lektie
Lektien:
Skabelon til debatterende artikel 1.docx
Guldhornene og nationalromantik.docx
Link
Lektie:
I timen
Afsnit
Resten af teksten "Sildig Opvaagen" skal være læst til i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#11 Det moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
I timen:
Lektie:
Medbring bogen "Frk. Julie"
Medbring bogen "Frk. Julie" og læs pdf'en "Naturalismens psykologi". Kan du overføre noget af det til Frk. Julie?
Medbring bogen. Det er vigtigt, for den skal afleveres i dag
Afsnit
Lektien:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#10 Værklæsning Strindberg
Indhold
Kernestof:
Lektie:
I timen:
Medbring bogen "Frk. Julie"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#0 Overblik over tilladte links
[
http://ordnet.dk/ddo
]ordnet.dk/ddo
[
http://ordnet.dk/ods
]ordnet.dk/ods
[
https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
]https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/
[
https://www.ordbogen.com/da/
]https://www.ordbogen.com/da/
[
https://synonymet.dk/
]https://synonymet.dk/
[
https://www.ordbogen.com/da/#/
]https://www.ordbogen.com/da/#/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#12 Kort skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
Lektien:
Lektien: Sørg for at læse opgaven + teksterne til den næste aflevering. I får lektionen til at skrive.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Forløb#13 Litteratur i 100 år (del 1: 1900-1950)
Indhold
Kernestof:
Lektien:
Til timen:
I timen:
Til brug i timen:
I brug i timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#14 Værklæsning Kirstens Hævn
Indhold
Kernestof:
I lektionen:
Læs frem til s. 52 (første akt). Det store fokuspunkt i lektionen bliver en personkarakteristik af Kirsten, så hav dette i baghovedet, når du læser.
Lektien:
Her er pikke, heste og teenagepiger, der vil slå ihjel - ORIGINAL.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#15 Mini-SRP
Indhold
Kernestof:
Til brug i lektionen:
Lektien:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#16 Nyheder og nyhedskriterier
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen:
Lektien:
Til brug i lektionen:
Lektie:
Afslutning på forløb nyheder lilla skema.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#17 Litteratur i 100 år (del 2:1950-2000)
Indhold
Kernestof:
I lektionen:
Lektien:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#18 Ny dansk litteratur
Indhold
Kernestof:
I lektionen:
Lektien:
Virtuel:
Skærmbillede 2025-02-03 162421.png
Til lektionen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#19 Skriftlighedsforløb SRP
Indhold
Kernestof:
I lektionen:
Lektien:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Forløb#20 Repetition
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019226", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019226", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019226" }