Holdet 2022 EN/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Ole Mølgaard
Hold 2022 EN/t (1t EN, 2t EN, 3t EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 True Love og JoMo-forløb
Titel 2 Gun Violence
Titel 3 Capital punishment
Titel 4 Crime in Fiction
Titel 5 Great Britain or Little England?
Titel 6 Evil - Mad or Bad?
Titel 7 Gender and Gender roles
Titel 8 Fantasy, fairy tale and intertext (Værkslæsning)
Titel 9 Lovlige hjælpemidler til eksamen
Titel 10 American Politics and US Election
Titel 11 Fight Club and male identity (værkslæsning)
Titel 12 Shakespeare and Elizabethan England
Titel 13 Literary history
Titel 14 Australia - The Stolen Generation
Titel 15 Literary History pt. 2
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 True Love og JoMo-forløb

Som introduktion til studieretningen i engelsk læser eleverne en række tekster i temaet 'Love'
Eleverne får repeteret den grundlæggende tekstanalyse, og eleverne arbejder med systematisk analysearbejde. Eleverne har fokus på PEE og at begrunde synspunkter i forbindelse med tekstanalyse. Der er primært fokus på læsning af 'Fiction' og på at oparbejde sikkerhed ved i mundtlige oplæg

'Crystal Lake (2007)
'In Praise of Their Divorce'
'Sweet Cream'
'Slowly, Slowly in The Wind'
'Sleeping' af Cathering Weber
'The Dangers of Online Love'

I forbindelse med JoMo forløb har eleverne læst og arbejdet med

'Sheveen's story'
http://www.bbc.co.uk/schoolreport/31942696

'Facebook users are narcissistic' og 'Internet addiction linked to depression says study'- fundet i 'World in Motion 2.0' fra Systime

http://www.bbc.com/future/story/20180118-how-much-is-too-much-time-on-social-media
ONLY video on excessive social media use.

Eleverne har med fokus NGHFs JoMo-uge læst om og diskuteret forskellige former for 'internet addiction.' Klassen har primært arbejdet med klasseundervisning og gruppearbejde. Der har primært været fokus på læsning af artikler samt artiklernes appelformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gun Violence

Forløbet har fokuseret på Gun Violence i USA.

Eleverne har indledningsvist læst The Second Amendment.

Eleverne har læst en række tekster fra 1995-2000 og sammenlignet disse med problematikken i dag gennem videoklip og klassediskussion.

Forløbet har forsøgt at belyse problemstilingen fra en forfatningsmæssig, en historisk, en politisk og en praktisk vinkel.

I Voices of The City (1995)

'Clothes to die for' sammenlignet med hjemmesiden bulletblocker.dk.
https://www.youtube.com/watch?v=Gh85Pt929ao - 'bulletproof schoolbag.'

'Farewell to Arms' og BBC-indslag om Uvalde Texas, Gun Buyback programme
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-62413112

'Go on, Tax The real Killer' sammenlignet med Chris Rock on 'Bullet Control' https://www.youtube.com/watch?v=VZrFVtmRXrw

Eleverne har sammenlignet skoleskyderiet i Parkland med Uvalde og peget på ligheder og forskelle

'What do liberals get wrong about guns?'
https://www.theguardian.com/global/video/2016/may/25/liberals-gun-control-nra-convention-video?CMP=Share_AndroidApp_Gmail

Artikel fra BBC om NRA i 2000 sammenlignet med NRA i 2023 (uddrag)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/332555.stm

Diskussion: A Gun Guy's Argument
https://www.youtube.com/watch?v=n-iHP1lpKw0&t=197s

Daniel Defense ads

https://www.youtube.com/watch?v=KQLQxnOZmvc
https://www.youtube.com/watch?v=scJy-CC3-8U

"Train up a child in the way he should go, and when he is old, he will not depart from it."

Monte Carlo elsker USA: Sæson 3, Ep 3. Våben.
https://www.dr.dk/drtv/se/monte-carlo-elsker_-usa_339713

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psych-unseen/201510/the-psychology-guns

Omfang: Ca 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Capital punishment

I forløbet har eleverne arbejdet både med analyse af fiktion og analyse af fagtekster. Klassen har diskuteret dødsstraf i USA.

Digtanalyse:
'I Hung My Head' - Johnny Cash (coverversion fra 2002)
'Capital Punishment' - Sherman Alexie (1994)
Klassen har arbejdet indgående med digtet og digtets religiøse symbolik

Baggrundsartikler:
'The Teenager Who Was Executed Twice' - http://www.todayifoundout.com/index.php/2012/09/the-teenager-who-was-executed-twice/' Klassen har diskuteret sagen om Willie Francis og det mulige justitsmord.

Fact Sheet fra Death Penalty Information Centre - diskussion og fremlæggelse.

http://deathpenaltycurriculum.org/node/3

Omfang: ca 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Great Britain or Little England?

Dette forløb tager udgangspunk i Great Britain's selvforståelse omkring år 1900 og fokuserer på udviklingen frem til 2016 - forløbet er læst som optakt til klassens studietur til Edinburgh i 2023

Forløbet fokuserer på postcolonialism og de begivenheder,  der førte frem til Brexit. Der er fokus på Britain divided by race, by class and by wealth

Modsætningerne mellem Agards samt Petaias digtning og Kiplings tekst(er) er blevet gennemgået, og klassen har diskuteret disse.

I *Everyone Is Here,' Systime: Chapter 1. Background on immigration, the Empire and the Empire Windrush.

Teksten til 'God Save the Queen,' 'Rule Britannia' og 'Land of Hope and Glory' er læst og gennemgået

'The White Man's Burden' - Kipling (1899)
'Kidnapped' - Ruperake Petaia (1980)
'Listen Mr Oxford Don' - John Agaard (1985)
'Reporting from the Frontline...' - John Agaard (2006)
'Mr and Mrs Xenophobia' - John Agaard (2006)
'The Happiest Days...' af Penelope Lively (1976)
'Poverty Safari - Understanding the Anger of Britain's Underclass' af Darren MacGarvey (2017)
...all above texts from Worlds of English, Systime

'Closed Shop at the Top...' from The Guardian, 2014
https://www.theguardian.com/society/2014/aug/28/closed-shop-deepy-elitist-britain

Podcast on Britain's problematic past and riots in Bristol (Edward Colston statue)
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p08gf4c9

Riots and BLM in London and the rest of the UK
https://www.youtube.com/watch?v=cs36SAytfuE


Cameron announces Brexit-referendum date
https://www.youtube.com/watch?v=5r95mbV193k


Brexit Explained in 13 words
https://www.youtube.com/watch?v=ntm5Xtfk_p4&t=1s

An insight into some of the very controversial leave-ads
https://www.youtube.com/watch?v=hC8qO1nyYoM

Nigel Farage on the NHS the day after the referendum
https://www.youtube.com/watch?v=cA3XTYfzd1I

The real cost of EU membership
https://www.youtube.com/watch?v=Dokwnx4U1aA

Bloomberg Quicktake
https://www.youtube.com/watch?v=pqzclt7iM5c

ITV News Brexit cost the UK billions in lost trade and tax revenues, research finds
https://www.youtube.com/watch?v=S0osFjN4MX0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Evil - Mad or Bad?

Klasser har arbejdet med 'ondskab' i grundbogen Wider Contexts, Gyldendal, 2012

'Bad or Mad' af Sean Spice (2004)
'Hawk Roosting' (1960) af Ted Hughes
'The Tell-Tale Heart' (1843) af Edgar Allan Poe
'The Fifth Wheel' af Bret Easton Ellis (1994), fundet i novellesamlingen 'The Informers' - Klassen har her haft specielt fokus på stilleje
'Born of man and Woman' (1950) af Richard Matheson
'Why Not Everyone is A Torturer' (2004) af Reicher and Haslam
Uddrag af 'Frankenstein' (1818) fundet i Fields of Vision 1 (sammenlignet med 'Born of Man and Woman' af Matheson)

Video om The Stanford Prison Experiment og en diskussion af begrebet 'Conformity' - https://www.youtube.com/watch?v=ko36W0BdPvs
Video om Milgram's Obedience to Authority https://www.youtube.com/watch?v=wQGzlx2trdM
...og eleverne undersøger efterfølgende online My Lai Massakren (1968) og hvad der skete i Abu Ghraib-fængslet

På baggrund af tekster, videoer og www-søgninger har klassen undersøgt og drøftet, hvad 'evil' dækker over


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 9 Lovlige hjælpemidler til eksamen

Lovlige links til mundtlig og skriftlig eksamen

Eleverne må benytte sig af følgende hjælpemidler på nettet:

https://www.ordbogen.com/da/
https://www.thesaurus.com/
https://app.minlaering.dk/bog/25 (adgang til Do It, Write)
https://app.minlaering.dk/bog/6 (adgang til Engram Basis)
https://app.minlaering.dk/bog/1 (adgang til Engram)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

HUSK MAN SKAL HAVE LINKENE SOM FAVORITTER ELLER SKRIVE DEM DIREKTE IND. MAN MÅ IKKE GOOGLE EFTER DEM ELLER HENTE DEM I LECTIO.

HUSK HOVEDTELEFONER TIL EKSAMEN.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 American Politics and US Election

Med udgangspunkt i en gennemgang af det politiske system i USA fundet i 'American Issues' og 'Being American' (onlinebog fra Systime) har klassen arbejdet med den aktuelle politiske debat i USA. Klassen har desuden arbejdet med stormen på Kongressen 6. Jan og 'the great lie' i forbindelse med en gennemgang af det politiske system i USA. Temaet bygger delvist videre på emnet om Gun Violence, klassen læste i 1g.

In 'American Issues,' pp. 7-9; 10-18 (Chapters 1-4) and pp. 21-25.

Horisont: DRTV. 'Staten vil eje min gravide krop'
https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-staten-vil-eje-min-gravide-krop_444753

Trump on Abortion in the US
https://www.youtube.com/watch?v=wInNjr_9D28

Kapitler fra Being American, Columbus (online ibog)
Fundraising
Ballot and Turnout
New Political Tendencies
Populism
Polarization

Political Parties:
The Republican Party
The Democratic Party

Trevor Timm 'America's Voting System, is Broken' (2016)
David Wong - How Half of America Lost its F**ing Mind (2016)
https://www.cracked.com/blog/6-reasons-trumps-rise-that-no-one-talks-about. Fokus på stilleje

Hillbilly Elegy - JD Vance. Uddrag af kapitel 1. Fokus på appelformer og how he engages the reader

In American Issues - Systime
The Structure of National Government
The Election of the American President

Trump calls election fraud in 2020
https://www.youtube.com/watch?v=_KVxWlruNkE

Worksheet and class discussion on Riots in Washington, jan. 2021
https://www.youtube.com/watch?v=UXR_bqyAy4E

Hillary Clinton on 'The Basket of Deplorables'
https://www.youtube.com/watch?v=PCHJVE9trSM

TED-Talk Video on checks and balances. https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU

Video on The Senate and The House (Ext.)
https://www.youtube.com/watch?v=iu8xZiqW3yg

CNBC on Roe v Wade and its consequences
https://www.cnbc.com/2022/06/24/roe-v-wade-overturned-by-supreme-court-ending-federal-abortion-rights.html

The Electoral College - TED
https://www.youtube.com/watch?v=W9H3gvnN468

Oliver Anthony - Rich Men North Of Richmond
https://www.youtube.com/watch?v=sqSA-SY5Hro

www-quest on www.270towin.com

Tracking Trump's criminal cases
https://apnews.com/projects/trump-investigations-civil-criminal-tracker/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fight Club and male identity (værkslæsning)

Med fokus på male identity and postmodern fiction har klassen læst Fight Club (1996) af Chuck Palahniuk med specielt fokus på Tyler Durden og fortællerens forhold samt anti-consumerism og identity

Klassen har læst afsnittet om Postmodernism i The English Handbook (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=209&L=0, afsnit '1.2.7 Postmodernism') og har desuden læst disse tekster med fokus på postmoderne fortællinger og intertekstuelle referencer:

'The Penis' af Hanif Koureshi  (1991)
'The Man Who Wouldn't Get Up' af David Lodge (1998)
'Pest Control' af Adam Roberts, ukendt år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 14 Australia - The Stolen Generation

Forløb om Australia med fokus på 'The Stolen Generation'

Klassen læser indledningsvist 'Fatal Shore' (1985) af Robert Hughes om de første nybyggere i Australien (The First Fleet) og har siden læst uddrag af antologien 'Boomerang - Race, Identity, Nature and Horse Thieves' (2023) Forlaget Columbus.

Klassen har primært haft fokus på The Stolen Generation og Nature's Gifts, herunder følgerne af climate change

I afsnittet '(Re)Discovering Australia har klassen læst afsnittene 'A very brief history of a very large country,' 'The arrival of the British,' 'Another Beginning, 'A Clash of Cultures,' 'Life in Australia before the white man og 'How to speak respectfully about First Nations Australians – a crash course'

Som baggrund for 'The Stolen Generation' og 'Rabbit-Proof Fence' har klassen arbejdet med en Study Guide i sin tid fundet på rabbitprooffence.co.au - linket er desværre dødt i dag.

Klassen har set den korte dokumentar om om The Stolen Generations fra Museul of Australia:
https://www.youtube.com/watch?v=aDuxRddyZQY

I Doris Pilkingtons bog 'Follow the Rabbit-Proof Fence' (1996) har eleverne læst kapitel 3 om 'The Decline of Aboriginal Society' og klassen har ydermere set filmen 'The Rabbit-Proof Fence' fra 2002

I antologien 'Boomerang' (se ovenfor) har eleverne læst og arbejdet med 'Took The Children Away' af Archie Roach (1990). Eleverne har haft fokus på repetition af de grundlæggende analysebegreber for digtlæsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Literary History pt. 2

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer