X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Kim Hornbech
Hold
2022 HI/b (
1b HI
,
2b HI
,
3b HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Antikken med fokus på Sparta
Titel 2
Forløb#2 Vikingetiden
Titel 3
Forløb#3 DHO
Titel 4
Forløb#2.1 Middelalderen
Titel 5
Forløb#2.2 Renæssance
Titel 6
Forløb#2.3 Industrialiseringen
Titel 7
Forløb#2.4 Koloni og imperium
Titel 8
Forløb#8 Ideologiernes kamp
Titel 9
Forløb#9 Rwanda og folkedrab
Titel 10
Forløb#10 Ungdomsoprøret
Titel 11
Forløb#11 Lange linjer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Antikken med fokus på Sparta
Indhold
Kernestof:
Medbring historiebogen - et stykke papir og penalhus
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 9-13 med henblik på at besvare følgende spørgsmål:
Virtuel lektion: løs opgaverne i præsentationen - I må gerne arbejde i grupperne, men alle afleverer.
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 13-19 med henblik på at besvare følgende spørgsmål:
Læs Grubb s. 21-26 med henblik på at karakterisere, hvorfor den græske højkultur opstår
Læs Grubb s. 26-31 med henblik på at karakterisere forskellene på Athen og Sparta. DOG læs først lektien til næste gang.
(gen-) Læs Grubb s. 21-26 med henblik på at karakterisere, hvorfor den græske højkultur opstår
Læs Grubb s. 26-31 - hæft jer ved det der står om styreformer
Læs Grubb s. 33-38 med henblik på at karakterisere Rom som samfund.
Læs Grubb s. 38-43 med henblik på at karakterisere senkejsertiden.
Læs i vedhæftede s. 4-6 (eller sidernes sidetal s. 27-31) 5. Den spartanske militærstat
Vi gør den historiske helt færdig
Genlæs jeres noter fra dette forløb; vi laver lige lidt opsamling.
Opsamling HIS22.pdf
Vi samler først lige op på sidste Sparta-lektion - læs s. 6-8 i kompendiet: Mod det athenske demokrati - (eller s. 31-35)
Læs i kompendiet om Aristoteles og de seksstyreformer. Prøv at notere hvilke styreformer som nævnes i teksten. SAMT svar på spørgsmålene fra sidst.
Vi samler op fra sidst - Aristoteles og de seks styreformer - læs desuden Xenofon: Lakedaimoniernes samfundsindretning s. 12-15 (PDF'ens sidetal): Overvej hvad det er for en slags tekst og hvilken form for
Opsamling fra sidst samt Læs i kompendiet s. 16-21: Flere af Lykurgs love: Overvej hvad det er for en slags kilde og hvad vi kan lære af det?
Læs s. 22-23: Perserkrigene: Tegn en lille tidslinje mens I læser
Læs s. 24-27 i kompendiet - udsætter vi til næste gang
Thukydids fælde #1: En historisk beretning fra det antikke Grækenland er blevet en nøgle til at forstå vor egen tids globale magtkampe
Læs s. 24-27 i kompendiet; s. 24-25 er ikke udpræget let, så brug hovedparten af jeres tyve minutter på at omfavne den. Lad jer ikke skræmme af de mange navne, men prøv at gøre klar til at genfortælle kernen i teksten.
Læs s. 32-35 i kompendiet - fokus på Bo Green Jensen: Løven fra Sparta; er det en positiv eller negativ anmeldelse?
Lav en anmeldelse af 300
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Vikingetiden
Indhold
Kernestof:
Læs side 28-32 i kompendiet - hovedvægt på s. 28-29, mens I kan nøjes med at skimme s. 30-32. Hvad er det Thukydid siger om krigen?
Læs jeres noter om Sparta!
Læs i forvejen Grubb s. 45-54; hæft jer ved periodiseringen i forhold geografien
Lektie: Læs s. 1-15 i pdf - dvs. fodside, indholdsfortegnelse, forord og kapitel 1: Vikingen bliver tilVi downloadede pdf'en i onsdags, men linket er her, hvis der var fraværende - mentalt eller fysisk:
Læs i forvejen: Vinkler på vikingetiden s. 15-28: Menneske og samfund med henblik på at redegøre for hovedpointerne
Opsamling fra sidst + Læs i forvejen: Vinkler på vikingetiden s. 29-37: Vikingerne og deres togter med henblik på at redegøre for hovedpointerne
Opsamling fra sidst
Klar parat til oplæg om kilder!
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 DHO
Indhold
Kernestof:
Læs (eller skim i hvert fald overskrifterne) i vedhæftede fil:s. 3-7 om formåls. 9-11 om taksonomis. 20 om metode: BEKLAGER; DET SKULLE HAVE VÆRET S. 22 OM METODE
Lektie: Læs i forvejen i vedhæftede: DK-Overblik s. 91-94 om Landbrugets omlægning og Forfatningskampen. Hæft jer ved den forandring som det danske samfund gennemgår i perioden.
Læs i forvejen linket: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/carl-westergaard-leder-i-tyendebladet-6-oktober-1907 Overvej førsthvilken slagt tekst det er,hvem afsender mon er, oghvorfor han mon skriver?
Læs i forvejen: DK-Overblik s. 95-99: Industrien i vækst, Arbejdsforhold, Arbejderne organiserer sig, Byerne i vækst
Ingen lektier - åbenbart; vi læser i lektionen: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-fabrikarbejderne-1871
DK-Overblik s. 99-101: Litteratur, radikalisme og realisme, Skoler til flere, Kvinderne frem i lyset OG Linket: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hoer-elna-munch-argumenterer-for-kvindelig-valgret-i-1913
Læs i forvejene linkene:
Enten skriver man til mig eller også logger man på inden kl. 10:01!
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19:GH5jRlPvO841qM4zNTHnj1UuejEbeI3hnfzCI9u_C8U1@thread.tacv2/1685001223656?context=%7B%22Tid%22:%22fce33c5e-f447-4eef-8584-7cf19c2c2843%22,%22Oid%22:%227386ce40-25be-4b96-916e-8ba6e8afb451%22%7D
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#2.1 Middelalderen
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier; jeg beklager!
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 45-54 (det er lidt langt, men til gengæld er den genlæsning og der er også nogle store billeder - hæft jer særligt ved sidernes overskrifter)
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 56-62ø: Højmiddelalder: hvilken betydning har landbruget, ridderkulturen og kirken?
Læs i forvejen Grubb: Overblik s. 62ø-67: fokus på købmændene, pesten og årsagerne til periodens afslutning
Læs i PDF-Kompendium 1: s. 1-8 (dvs. de første 8 sider)
Læs Kompendiet fra sidst: s. 9-14: Hvorfor begyndte korstogene? SAMT besøg lokale A11 og tag et billede af korstogsplakaten; hvorfor hænger sådan et billede mon der?
Kompendium 1: s. 14-17: Urban 2.'s tale, Folkekorstoget og strabadser og 1099; hvad er det for tekster? SAMT opsamling fra sidst
Læs kompendiet s. 18-20; hvilken slags tekster har vi med at gøre - og hvordan forholder de sig til teksterne fra sidst?
Læs i forvejen vedhæftede
Bid mærke i vejret og klæd jer efter det
Hvis I tør ... og kun hvis I tør, så se denne udsendelse inden ... eller efter.
Læs i forvejen følgende: https://www.information.dk/2007/07/vorherre-hest med henblik på at bedømme om det er en god historisk film
Læs i forvejen følgende: https://filmogtro.dk/anmeldelse/kingdom-of-heaven/ og https://www.humanisme.dk/film/film055.php med henblik på en forståelse af filmen; undersøg endvidere hvem/hvor teksterne er skrevet.
Læs i forvejen: https://www.berlingske.dk/aok/var-saladin-en-human-hersker-eller-raa-krigsherre-ny-biografi-gaar-taet-paa - hvad er svaret på spørgsmålet?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#2.2 Renæssance
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 68-76 (den blå) - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal
Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 76-84 - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal SAMT besvar spørgsmålene fra sidst
(Gen-)Læs i forvejen Grubb m.fl. Overblik s. 76-84 - det skal ikke nærlæses, men snub som minimum overskrifter og årstal SAMT besvar spørgsmålene fra sidst
Lektie: Læs den næsten bid i grundbogen (s. 84-92) SAMT svar på de sidste 7 spørgsmål fra sidst
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 5-11; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen? SAMT spørgsmålet fra sidst; hver farvegruppe fik et spørgsmål som en tilfældig
Madsen Flemming Kiilsgaard Opdagelserne.pdf
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 12-16; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen? Samt at kunne redegøre for den grundlæggende forskel mellem Mørch og Stryhn
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.17-22; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Læs i forvejen: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 23-31 (mange billeder - prøv om I kan nå det på 20 minutter); fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.32-41 (der er nogle tegninger og noget, så prøv om I kan nå det på tyve minutter); fokus på hovedpointerne i teksten; vigtigst er det at I læser (og forstår) Santangelbrevet. Hold også gerne øje med år
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.41-46; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen
vi er klar til at samle op på kildearbejdet fra sidst
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s. 46-52; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Bemærk; timen er virtuel, men der skal arbejdes i grupper på skolen!
JEG VAR BLEVET LOVET EN NISSEHUE TIL MIT KÆMPEANSIGT I KANTINEN ... DEN GLIMERER VED SIT FRAVÆR?!
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.52-55; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.56-63; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#2.3 Industrialiseringen
Indhold
Kernestof:
Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.63-69; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Genlæs: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl.: Opdagelserne s.69-76; fokus på hovedpointerne i teksten. Hold også gerne øje med årstallene - hvor er vi sådan cirka henne på tidslinjen?
Læs jeres noter fra opdagelserne
I har givet hinanden lektier for; Lav dem!
Klar parat til oplæg (og hvis I skal huske at lægge fx et lydklip ind inden da, så husk det!)
Læs i Grubb s. 90-100: det skal ikke læses så grundigt; skim det igennem. Brug tiden på overskrifterne, faktaboksene og billederne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#2.4 Koloni og imperium
Indhold
Kernestof:
Læs i Grubb - og det er ikke sammenhængende i sidetal, men det skal indholdet gerne være...
Læs i forvejen Grubb s. 128-133; fokus på de svære begreber
Opsamling fra sidst SAMT kilde 1 og 2 i vedhæftede
Læs kilde 3 og 4 i kompendiet fra sidst - SAMT opgaverne fra sidst
Læs kilde 5 og 6 - skim kilde 7 og 8. Formuler et hovedbudskab til her kilde.
Program
Læs i Grubb - og vedhæftede
Virtuelt program
Læs linksene i forvejen
Sæt uret og se om I kan nå det hele på 20 minutter: https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914/modernisering-internationalisering-og-urbanisering
Modernisering, internationalisering og urbanisering
https://danmarkshistorien.dk/perioder/fra-enevaeldig-helstat-til-nationalstat-1814-1914/individualisering-og-national-identifikation
Læs jeres noter fra de sidste gange; vi skal have en skriveøvelse om Danmark i 1800-tallet
Ingen lektier
Vi fortsætter øvelsen fra i torsdags; brug 7 minutter på at læse op på teksterne fra sidst
Læs jeres noter fra sidst igennem
Læs Grubb s. 134-140 - virtuel - svar på spørgsmålene på et eller andet tidspunkt... så det ikke giver fravær i øvrige lektioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 134-141; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste år - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 141-148; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 148-156; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 158-166; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Italiano!
Grubb, Ulrik m.fl. Overblik s. 165-172; hæft jer ved vigtigste begivenheder - samt hvad er svært, sært og signifikant (=vigtigst) - samt kig i jeres noter fra sidste gang - hvad var det vi lærte?
Lektie: Kompendiet s. 20-23: Treårskrigen OG Anledning til 1864
Læs i kompendiet s. 3-4 og s. 23-24 - skriv ned hvad der er vigtigst - om at være i Tysklands skygge og forskellige former for neutralitet
Svar på spørgsmålene fra sidst - samt læs i kompendiet s. 4-6 samt s. 25-28
I kompendiet s. 6-9: Andersen, Lars m.fl.: FOKUS III – Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal 2006, s. 138-141 samt Hedtoft om Atlantpagten s. 32
Kompendiet s. 9-10: Danmark og Den kolde krigs afslutning samt Kompendiet s. 32-35: Fodnoter Kjeld Olesens forsvar og Uffe Elleman: Danmark svigtede
Kompendiet s. 10-18 Udenrigspolitisk aktivisme mm
Dalager, Stig: Debat: Vi blev narret med i Irakkrigen, Politiken, 05.04.2008- Mylenberg, OG
Læs i forvejen:Rasmussen, Anders Fogh: Om samarbejdspolitikken 29. august 1943, www.danmarkshistorien.dk OGLykketoft, Mogens: Fogh dyrker falsk aktivisme…, Berlingske Tidende, 20.05.2003(KOMPENDIET s. 41-46)SAMT opsamling fra sidst!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Rwanda og folkedrab
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede - eller den første bid af vedhæftede kompendium s. 2-12 - fra det store ettal - til det store total.
Læs i kompendiet s. 13-22 fokus på Rwandas sociale, økonomiske og politiske udvikling - samt hvordan hvide har set på sorte. OG opsamling fra sidst?!
Læs kompendiet s. 23-33: lidt langt, men mange billeder og stor skrift. Hæft jer ved tidslinjen i teksten og de lidt svære navne.
Rwanda 4: Læs s. 34-43 - hvilke forskellige årsager til folkedrabet opregnes?
Virtuelle opgaver
Læs kompendiet s.44-52: Hvordan forløb folkedrabet?
Hvordan forløb folkedrabet? IILæs i forvejen kompendiet s.53-58
Læs kompendiet s.59-67 - med henblik på at forklare hvordan og hvorfor omverdenen svigtede?
Læs kompendiet s.68-79: Begynd s. 80 og opstil Stantons ’opskrift’ på et folkedrab. Læs dernæst Jan Grarups tekst - hvad er hans budskab?
Virtuelt program "Farvegrupper" - lav et delt powerpoint og svar på følgende!
Læs kompendiet s 80-81: hvad er tekstens hovedbudskab?
Læs kompendiet s. 82-83: hvad er tekstens hovedbudskab?
Læs kompendiet s. 83-86: hvad er tekstens hovedbudskab? De to anmeldelser
Genlæs jeres skriv om Hotel Rwanda!
I gav hinanden lektier for - lav dem!
Vi skal gøre oplæg færdig - det skal blot være et talepapir, så man er klar til at holde et oplæg - og vi når så ikke at holde oplægget i år - eller næste år.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Ungdomsoprøret
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Læs i forvejen følgende to link(I behøver ikke se filmene):
Læs linket med henblik på at danne et overblik over indholdet
ALLE skal kigge på deres værelse og undersøge om der kan være en italiener eller to?! Brug målebånd om nødvendigt.Læs linket med henblik på overblik
Fornyet opmåling - vi skal have fundet de sidste seks pladser til italienerne ... hjælp jer selv og hinanden!?Læs link med henblik på overblik
Læs linksene; den første er blot et billede, men prøv også at læse kildeintroduktionen. Det sidste er en artikel; husk også her kildeintroduktionen.
Læs de tre link; dvs. orienter jer i kildeintrduktionen og kig dernæst på tallene. 6 minutter pr. link
SAMT! Besøg følgende hjemmesider
Nye grupper
Look at the following pictures (you don't have to read the text)
Listen to the music
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Lange linjer
Indhold
Kernestof:
Læs i forvejen linket og overvej hvad det siger om tiden.
OPSAMLING fra sidst samtLæs linket
Læs linket - eller skim det - hvad siger det om samtiden
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019234", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019234", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019234" }