Holdet 2022 BI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Silas Mølgaard Svarrer
Hold 2022 BI/y (1y BI, 1y BI LL, 2y BI, 2y BI LL, 3y BI, 3y BI LL)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og vækst (A-niveau)
Titel 2 Lunge og blodkredsløb
Titel 3 Arbejdsfysiologi
Titel 4 Havet
Titel 5 Genetik
Titel 6 Bioteknologi og sult
Titel 7 Fordøjelse og makromolekyler
Titel 8 Evolution og bioinformatik
Titel 9 Immunsystemet og kræft
Titel 10 Upcycling og ølproduktion
Titel 11 Forplantning og hormonforstyrrende stoffer
Titel 12 Nervesystemet og rusmidler
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og vækst (A-niveau)

Forløbet "Liv og vækst" tager udgangspunkt i læren om mikrobielt liv og dets vækst. Der arbejdes med forskellige celletyper, herunder eukaryote og prokaryote cellers organeller og deres energiomsætning. Cellens reproduktion gennem mitose og meiose behandles og der introduceres forskellige transportprocesser gennem teoretisk gennemgang og laboratorieforsøg. Herudover arbejdes der med mikrobiologi og infektion, hvor pasteuriserings effekt, på eksempler af infektionssygdomme er gennemgået. Forløbets teori perspektiveres til svineproduktionen i Danmark, hvor eleverne gennemarbejder en artikel om antibiotikaresistens i svin. I denne forbindelse har eleverne selv opsat forsøg, for at påvise forekomsten af resistente bakterier i svinekød fra et supermarked.

Øvelser:
Osmose i kartofler
Kombucha produktion
Bakterier i luften (kimfald)
Resistensforsøg

Kernestof
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kombucha rapport 30-01-2023
Kimfaldsøvelse 07-02-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lunge og blodkredsløb

Forløbet tager udgangspunkt lungerne, hjertet og blodkredsløbet. Der er lavet dissektion af et svinehjerte og der er arbejdet indgående med den vedrørende fysiologi. Herudover er blodet og dets iltbærende elementer gennemgået og der er lavet en øvelse, hvor eleverne har målt egen hæmatokritværdi.

Øvelser
Måling af lungefunktion (Peak flow)
Hæmatokritværdi
Dissektion af svinehjerte

Kernestof
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dissektion af svinehjerte 11-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Arbejdsfysiologi

Forløbet tager udgangspunkt i den arbejdende menneskekrop, og der arbejdes både med fysiologiske og metaboliske forandringer ved overgang fra hvile til arbejde.

Øvelser
Fysiske tests (Åstrands steptest og puls-forholdsmetoden)
Åstrands to-punktstest

Kernestof
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
- eksperimentelle metoder: celledyrkning, transformation, PCR, elektroforese, DNA-sekventering, ELISA, spektrofotometri, arbejdsfysiologiske målemetoder, bestemmelse af populationsstørrelse og af netto- og bruttoproduktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Havet

I dette forløb sættes der fokus på det højteknologiske samfunds massive anvendelse af fossilebrændsler, og hvordan dette påvirker havmiljøet. Vi vil forholde os til problemstillingen om, hvorvidt anvendelse af fossile brændsler er nødvendig for at sikre teknologisk udvikling, til de miljøproblemer denne anvendelse medfører, og med udgangspunkt i NF's verdensmål til, hvordan der i fremtiden kan sikres en mere bæredygtig udvikling.

I dette forløb skal eleverne på studietur til Island, der med dets placering midt i Atlanterhavet, hvor to kontinentalplader trækker sig fra hinanden, giver eleverne mulighed for at opleve en hel anderledes og særegen natur. Det giver dem mulighed for at reflektere over, hvordan forskellige naturtyper og økosystemer opstår. De får også mulighed for på egen krop at mærke og opleve Islands termiske kilder, der her er en alternativ og mere bæredygtig løsning i forhold til energiudnyttelse og produktion.

Inden turen til Island bevidstgøres eleverne om, hvordan vi mennesker påvirker havet og de biologiske systemer, som findes i havet, og om hvordan vi løser de problemer vi har skabt, og hvorfor det er nødvendigt at finde løsninger.

Der tages udgangspunkt i det danske havmiljø, hvor eleverne arbejder med følgende begreber:
- økosystem (abiotiske og biotiske faktorer)
- fødekæder (trofiske niveauer)
- primærproduktion med fokus på fotosyntesens lys og mørkeprocesser
- energikredsløb
- stofkredsløb og stofomsætning med fokus på forsuring
- kulstof- kvælstof- og fosforkredsløb

Inkursion:
Christen Jensen fra Aalborg Fjordhaver fortæller om maritime nyttehaver, om hvordan foreningen dyrker linemuslinger i Limfjorden som et bidrag til bæredygtige madvarer.
Han fortalte også om sin karriere, og om sit job som havbiologi ved Nordjyllands Amt.

Ekskursion:
I Nordisk Film Biografer Aalborg Kennedy så eleverne  filmen "The Serengeti Rules".  Efter filmen var der et oplæg om rewilding ved kandidatstuderende ved Biologisk Institut på Aarhus Universitet, Skjold Alsted Søndergaard


Inden afrejse udvikler eleverne en elektronisk rejseguide, hvor de beskriver den natur og de seværdigheder, de skal opleve på Island.


Øvelser:
Fotosyntese og respiration
Algedråber og fotosyntese (spektrofotometri)
Måling af primærproduktion
Fangst genfangst
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genetik

Forløbet tager udgangspunk i molekylær genetik og behandler begreber som DNA, RNA, replikation og proteinsyntese,.  Mutationer og arvelige sygdomme gennemgåes i relation til nedarvningsprincipper og de Mendelske arvelove samt arv og miljø + epigenetik. I forbindelse med nedarvning gennemgåes også diagnosticering af arvelige sygdomme. Som eksempler på bioteknologiske metoder, er PCR, CRISPR/CAS9 og gensplejsning gennemgået.

Populationsbiologiske metoder er gennemgået herunder;
Binominalforsøg
Populationsgenetik
Hardy-Weinberg


Øvelser:
Proteinsyntese
Blodtypebestemmelse
Spiringsforsøg (to-gensnedarvning)


Kernestof:
- ggenetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose, genteknologi og bioinformatik
- populationsbiologi: vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Bioteknologi og sult

Innovativt tværfagligt forløb.
Eleverne har arbejdet med hvordan bioteknologien kan bidrage til en bæredygtig fødevareproduktion. Eleverne har fundet innovative løsninger vha. KIE modellen.

Forløbet er lavet som et tværfagligt forløb sammen med engelsk. her er der arbejdet med etiske udfordringer ift. anvendelsen af GMO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Fordøjelse og makromolekyler

Forløb omhandler fordøjelsessystemet og makromolekyler. Der tages udgangspunkt i menneskekroppens fordøjelsessystem og den enzymatiske spaltning af kulhydrater, proteiner og fedt. De gældende kostråd er behandlet i relation til sundhedsparametre såsom, BMI, fedtprocent og talje-hofte ratio.
Enzymers hovedkalsser og deres specifikke funktioner er gennemgået i forbindelse med fordøjelsessystemet.
Optag af glukose i cellen er behandlet i ration til diabetes. Der er endvidere arbejdet med Glykolyse og Krebs cyklus.

Forløbet har været oplæg til eleverne SRO forløb, hvor der er arbejdet med type 2 diabetes og pinjekerneolies effekt på glukoseoptaget.

Øvelser
Spytspalter stivelse
Måling af sundhedsparametre
Forsøg med enzymer
Fosløg med lipase
Glukosebelastningstest
Pinjekerneolies effekt på glukoseoptag (SRO)

Kernestof
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og nucleinsyrer og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
̶ enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes
intermediære stofskifte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Evolution og bioinformatik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 12 Nervesystemet og rusmidler

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer