Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lasse Taagaard Jensen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse (11.000 f.kr - 1050 e.kr.)
Titel 2 Middelalder (476 e.kr. - 1453. e.kr.)
Titel 3 Velfærdsstaten (ca. 1500 til i dag)
Titel 4 Renæssancen (Cirka 1400-1650)
Titel 5 Historiske metoder.
Titel 6 DHO: Industrialisering/Modernitet (ca. 1800-1950)
Titel 7 Menneskerettigheder (ca. 1700-1950)
Titel 8 Enevælden
Titel 9 Europas underlæggelse af verden (ca. 1450 - 1970)
Titel 10 Kina - Kejserdømme, Kaos, Kapitalisme, Kommunisme.
Titel 11 Ideologiernes kamp
Titel 12 Romerriget - Opståen, udvikling og fald
Titel 13 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse (11.000 f.kr - 1050 e.kr.)

Forløbet skal indfri følgende faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale og europæiske udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet skal indfri følgende kernestofområder:
- hovedlinjer i Danmarks og Europas  historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Middelalder (476 e.kr. - 1453. e.kr.)

Forløbet skal opfylde læreplanen for Historie A spredningskrav om et forløb mellem 500-1500

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål
* redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
* redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
* analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
* skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper * demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet skal opfylde følgende kernestofområder:
* hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
* forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
* forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
* historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstaten (ca. 1500 til i dag)


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper  
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Samfundsfag C)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Renæssancen (Cirka 1400-1650)

Forløbet skal opfylde læreplanen for Historie A spredningskrav om et forløb mellem 500-1500

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål
* redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
* redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
* analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
* skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper * demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet skal opfylde følgende kernestofområder:
* hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
* forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
* forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
* historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Historiske metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DHO: Industrialisering/Modernitet (ca. 1800-1950)

Forløbet er en del af det læreplansfaste tværsfaglige samarbejde mellem dansk og historie. Forløbet tager med industrialiseringen med et særligt lokalt fokus på Aalborg i Historie.

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål i Historie:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie.
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale og europæiske udvikling.
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper.
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet skal indfri følgende kernestofområder i Historie:
- hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede globalisering
- historie-formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål i Dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Menneskerettigheder (ca. 1700-1950)

Forløbet beskæftiger sig både med dansk og europæisk historie omkring rettigheder med udblik til andre verdensdele.

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincippe
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Forløbet skal opfylde følgende kernestofområder:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Enevælden

Forløbet Enevælden har sin hovedvægt i Danmarkshistorien cirka 1660 med udblik til Europa, men forløbet ser på monarkiet helt op til idag.

Forløbet skal dække følgende faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den nationale og europæiske udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet skal dække følgende kernestofområder:
̶ hovedlinjer i Danmarks historie fra 1660 til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv (Delvist)
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Europas underlæggelse af verden (ca. 1450 - 1970)

Forløbet omhandler De Store Opdagelser i omkring år 1500, Trekantshandlen, Imperialismen i 1800-tallet og afkoloniseringen i midten af det 20. århundrede.

Forløbet skal dække følgende faglige mål:

Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet skal indfri følgende kernestof-områder:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ menneskerettigheder og ligestilling i  globalt perspektiv
̶ globalisering

Forløbet dækker perioden fra 1500 til 1900 og perioden efter år 1900. Hovedvægten ligger dog i 1500 til 1900.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kina - Kejserdømme, Kaos, Kapitalisme, Kommunisme.

Forløbet har fokus på styreformerne i Kina fra ca. 1800 og frem.

Forløbet skal opfylde følgende faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historie.
- redegøre for sammenhænge mellem den europæiske og globale udvikling.
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne i Kina.
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper ift. Kina.
- anvende en metodisk-kritisk tilgang.
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Forløbet dækker følgende kernestofområder:
- hovedlinjer i verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ideologiernes kamp

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer