Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Rikke Thyrring
|
Hold
|
2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1 (1))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderforløb
Begynderforløb med udgangspunkt i begyndersystemet "Vidas" suppleret med øvrigt materiale, både eget og fra fx "En vivo"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Titel
-
Virtuel lektion, kap. 3 substantiver og artikler.docx
-
Vi samler op på det, I lavede onsdag, så hav det hele klart ved lektionens start :)
-
Øv jer godt på gloserne fra quizletten fra onsdag :)
-
David, lytteøvelse
-
Lytteøvelse, David, kap. 4 øv. 11.docx
-
Jeg har glemt, hvad jeg gav jer for, så I har ingen lektier for :)
-
I skal kunne bøje -ar, -er og -ir-verber i ental :) Øv med fx hablar, comprender, escribir
-
Gruppeinvitation
-
Vi samler op på noget af det, I lavede, mens jeg var syg, så øv jer en ekstra gang på quizletten om fritidsinteresser!
-
Alle har lavet opg. 3 s. 58 (oversættelsen i repetitionsopgaverne)
-
Øv. 9 s. 68 (kopierne) skal være lavet færdig
-
Øv bøjningen af disse tre verber: cantar, comprender, escribir
-
Læs og oversæt de første fem linjer af s. 53 i bogen. Vær obs på brugen af "estar" og "hay". Gloserne er her:
-
Virtuel, mi querida familia.docx
-
Forberedelse til prøve.docx
-
Hav arbejdet fra mandag klar (dvs. øvet ordforråd + oversættelse af teksten på s. 54 i tekstbogen)
-
Faste pladser på 1gSP forår 2023.docx
-
12_85_øv.15.mp3
-
La comida, spørgsmål.docx
-
lytteøvelse, Dónde está Ana María.mp3
-
Lav repetitionsopgaverne færdige
-
nær fremtid, el señor Nielsen, tekst.docx
-
HUsk at have arbejdet fra teksten om el señor Nielsen med i dag :) (fra mandag)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Første aflevering
|
24-11-2022
|
La escuela
|
19-12-2022
|
Prøve
|
03-02-2023
|
Las vacaciones
|
10-03-2023
|
La comida
|
30-03-2023
|
Spansk, prøve
|
27-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
70,00 moduler
Dækker over:
73 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Overgang, repetition
Repetition af diverse grammatik fra 1g + lidt nyt
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøver
|
16-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jóvenes en el mundo hispanohablante
Tekster om unge i spansktalende lande:
Fra bogen La identidad contrastada:
Mariángeles de Argentina
(Nicolás de Chile)
Mario de Colombia
María, llena eres de gracia
Videoproduktion af eleverne selv; Joven en Dinamarca
|
Indhold
|
Kernestof:
-
preguntas, introducción, Mariángeles y Argentina.docx
-
Titel
-
Læs og forstå resten af introduktionen om Argentina
-
Læs og forstå de første to afsnit af teksten om Mariángeles på s. 11 i bogen.
-
Læs og forstå halvdelen af s. 12 i bogen (teksten om Mariángeles), dvs. det første afsnit.
-
Sørg for, at I har forberedt det Rikke skrev til jer til timerne d. 12/9 og d. 14/9.
-
Mariángeles: Læs og forstå side 12 færdig plus 6 linjer på side 13.
-
Besvar spørgsmål 1-5 på arket fra tirsdag.
-
Til Mariángeles, p.15:
-
I får en chance mere - samme lektie som til i torsdags.
-
2e er på AAU.
-
Hov, hún glemte at give lektier for 😭
-
Medbring jeres bog: La Identidad Contrastada
-
I skal bare have bogen med :-)
-
EFUCOLOMBIA, Mario, traducción, resumen.docx
-
EFU Mario de Colombia, preg..26-29 y la traducción p. 32.docx
-
Palabras cosas.docx
-
Husk bogen La Identidad Contrastada.
-
2g3g Hablar o escribir de un texto o un vídeo EFU.docx
-
I skal være bevæbnet med en blyant og et viskelæder :-)
-
Afsnit
-
I laver aflevering færdig på timen. I der ikke var der onsdag, får hjælp til at gøre hvad I kan nå, og så er det fint.
-
Números y letras.docx
-
EFU Mario de Colombia, preg..26-29 y la traducción p. 32 MED SVAR.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Una postal
|
20-09-2023
|
Spansk 2
|
02-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Viajar
Vi arbejder med:
- at opbygge ordforråd til at kunne snakke om rejser.
- at læse tekster plus se en film og øve at referere disse.
Materialer:
* https://quizlet.com/179684033/viajar-actividades-flash-cards/
* Vacaciones de verano. Tekst fra: : http://www.glovico.org/syllabus/Spanish/lesson7/content - sitet eksisterer ikke længere
* Un viaje en avión. Tekst + video fra VidoELE
* Diarios de Motocicleta: film
I forløbet er der også arbejdet med billedbeskrivelse. Der har været meget fokus på at øve at referere, at anvende ordforråd om aktiviteter.
Desuden: brug af gustar, poder+infinitiv, querer+infinitiv og referatgloser og -fraser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sp 3
|
30-11-2023
|
Prøve
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Div. mundtlige øvelser
I Januar 2024 har holdet hovedsagligt haft øvelser til at styrke mundtligheden.
De har arbejdet individuelt og i grupper.
Materialet har været:
* Powerpoint med spørgsmål til juleferien - fokus på perfektum.
* Filen "ProfEva Centroamérica 1g2g3g fold" hvor de har trænet udtale af mellemamerikanske lande m. hovedstæder plus snakket om beliggenhed samt øvet at snakke om et særligt sted i ét af landene - et land og et sted pr gruppe. Grupperne fremlagde for hinanden.
* En paralleltekst (halv længde) til temaet Viajar :
"VIAJAR, entrevista1, eksamenstræning 2g NGHF 2024" Læs og snak, brug af referat-fraser fra filen "2g3g Hablar o escribir de un texto o un vídeo EFU"
* ProfEva Foto con preguntas y otras tareas A 1g2g : Billedbeskrivelse med fokus på stedspræpositioner, estar+gerundio, tal op til 100 m.m.
* Opgave med at indsætte verber i præsens og dernæst fokus på udtale og oplæsning af et afsnit fra teksten:
Mi día a día - Múltiples verbos en presente de indicativo
https://deleahora.com/actividades/gramatica/mi-dia-a-dia-pr
* "ProfEva En el metro 1g2g" repetition og praktisk træning af verberne hay, ser, estar, ir, tener og llevar i præsens + perfektum
* Filer fra clasedeele.com:
"Perfecto A1-L9" og "Tarjetas conversación A1-L1" Kort med "almindelige spørgsmål" i præsens og perfektum.
* "ProfEva Muchísimas cosas palabras frases 1g2g3g" til aktivering af alment ordforråd og opbygning af fraser og sætninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
El Bola, violencia doméstica
Forløb centreret omkring filmen "El Bola".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spansk
|
16-02-2024
|
El Bola
|
14-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hispanos en los EEUU
Studieretningseleverne skriver SRO i dette emne.
Uddrag fra "Viva la vida" om Hispanos en EEUU;
baggrundstekster og statistik
Om push- og pullfaktorer fra "Retratos latinos en California"
Filmen "María, llena eres de gracia" + diverse opgaver hertil
Dokumentar: Drømmen om USA, ep. 1 (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Héctor
|
18-04-2024
|
I stedet for årsprøve
|
07-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Colombia
Fokus: el narcotráfico
Repetition fra 2.g: "Mario de Colombia" fra bogen "La identidad contrastada"
Filmen "María, llena eres de gracia" (repetition)
Episode 1 af sæson 1: Narcos
Oplæg om Colombia v. foreningen Mi Cuerpo
Uddrag af artiklen "Una ilusión que termina en pesadilla" af Carolina Salazar (ifm. en delprøve 1 + en aflevering)
Uddrag af artiklen: "Mulas: correos humanos de la droga"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Spontant spansk"
-
Titel
-
I teksten om Mario skal I læse og forstå s. 3-øv. s. 4 (mine sidetal). Jeg sætter stykket ind her til jer, der ikke var til lektionen mandag:
-
Preguntas al texto sobre Mario.docx
-
Læs sidste side i teksten om Mario
-
Færdiggør besvarelsen af spørgsmålene til teksten om Mario (vedhæftet torsdagens lektion)
-
Færdiggør oversættelsen om Narcos (udleveret i papir)
-
Lav oversættelsen færdig:
-
Husk teksten om El hijo de Pablo Escobar + den tilhørende delprøve 1
-
Forberedelse til foredrag om Colombia.docx
-
Læs ca. 20 minutter mere i jeres tekst, så I er lidt længere, når vi mødes i dag (som I har aftalt i jeres grupper/par/med jer selv)
-
Inkursion.Colombia.Spansk.160924.pptx
-
María...
-
Las mulas, traducción.docx
-
Lav opgaven med verber, der skal indsættes og bøjes (på sidste side af det, I fik udleveret onsdag)
-
Repetition af María, llena... preguntas.docx
-
Besvar de fire spørgsmål til scenen med María og Carla
-
Lektie til begge lektioner, dvs. I kan bruge 40 minutter på det: Forbered den udleverede tekst (også vedhæftet her) - læs, forstå og skriv stikord/noter til den, så I kan forklare på spansk, hvad den handler om (eller i hvert fald skal I kunne besvar
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøver i løbet af året
|
14-08-2024
|
Repetition, grammatik
|
28-08-2024
|
Mario de Colombia
|
04-09-2024
|
Las mulas
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Los jóvenes españoles
Tema om de unge spaniere og deres liv og muligheder.
Materiale:
Tekst om El botellón; “Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" (fra España en la calle)
Spanskportalen: "Los jóvenes españoles" + "España no es país para jóvenes"
Fra España en la calle: ”Generation på røven: La generación perdida: "Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir""
Horisont: Spaniens tabte generation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nattelivet, jóvenes, España en la calle.docx
-
Los jóvenes...
-
Medbring teksten "Nattelivet: Los jóvenes españoles bebemos mucho...."
-
TRADUCE, los jóvenes, la crisis, 15M etc..docx
-
Oversættelse FACIT, krise, unge 15M etc..docx
-
Læs teksten (som er på dansk :)) og skriv fem centrale ting ned derfra. Occupy din by, dansk intro.docx
-
Titel
-
Læs opgaveformuleringen til næste aflevering igennem
-
Afsluttende arbejde med Los jóvenes españoles 3gSP 2024.docx
-
Traducción, indledende, guerra civil 2024.docx
-
Los dos bandos en La Guerra Civil española, traduce.docx
-
Øv alle ord og udtryk i quizletten fra onsdag godt!
-
Arbejde med El dictador que sigue vivo, spørgsmål mv..docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
El botellón
|
30-10-2024
|
Læserbrev
|
20-11-2024
|
Fiestas
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
La guerra civil española y el franquismo
Forløb om den spanske borgerkrig, men primært med fokus på tiden under Franco - eksemplificeret ved elementer i filmen "El laberinto del fauno" + de stjålne børn i Francos Spanien
Lidt baggrundsviden om den spanske borgerkrig, bl.a. en kort tekst fra Instituto de Cervantes
Film: "El laberinto del fauno" + arbejde med den
Horisont: Spaniens stjålne børn
BBC: Niños robados en España: las madres que aun buscan a sus hijos perdidos durante el franquismo (kort tekst + video-interview)
"El dictador que sigue vivo" fra "España en la calle" af Kasper Kloch m.fl.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Titel
-
Traducción, indledende, guerra civil 2024.docx
-
Los dos bandos en La Guerra Civil española, traduce.docx
-
Øv alle ord og udtryk i quizletten fra onsdag godt!
-
Arbejde med El dictador que sigue vivo, spørgsmål mv..docx
-
Mis vacaciones de Navidad, datid, skriveøvelse.docx
-
Traducción, El laberinto del fauno.docx
-
Færdiggør oversættelsen fra i går
-
Preguntas, El laberinto, uddybende.docx
-
Traducción, niños robados.docx
-
niños robados, interview BBC, lytteøvelse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fiestas
|
18-12-2024
|
El franquismo
|
16-01-2025
|
Terminsprøve
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Las pandillas
Forløb om banderne i Mellemamerika, livet i banderne, årsager til at gå ind i banderne og konsekvenserne af at træde ud af dem.
Filmen "Sin nombre"
Danida-film om tidligere bandemedlemmer: "Entras si quieres y sales si puedes"
Tegning og tekst med causas y consecuencias fra Systimes i-bog; En la pandilla somos familia
"Retratos Latinos en California": Uddrag af interview med Santiago Bernal
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Niños robados
|
26-02-2025
|
Prøveaflevering
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition og eksamenstræning
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sidste spansk
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019329",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019329",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019329"
}