X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Kristine Ahlmann Hjuler
Hold
2023 Ty/1 (
1a TY LL
,
1g Ty/1
,
2a TY LL
,
2g Ty/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identität und Social Media
Titel 2
Krimi
Titel 3
Erziehung im Dritten Reich
Titel 4
Klima und Nachhaltigkeit
Titel 5
Flucht aus der DDR
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identität und Social Media
Tim Bendzko: Programmiert
unternehmer.de: Wie Social Media unsere Kommunikation beeinflusst
Daniel Kastner: Soziale Netzwerke: Wie es wirklich ist... ein Opfer von Cybermobbing zu werden
Lukas Böing: Wie wär‘ mein Leben …?
ApeCrime: Zombie
Indhold
Kernestof:
Medbring grammatikbogen
Titel
Lær den bestemte artikel udenad (kapitel 2 i grammatikbogen). Medbring grammatikbogen.
231123 Virtuel time Selfie.docx
Minlæring
How to
Verber
Aufgaben zum Text Soziale Netzwerke.docx
240110 Virtuel Wie wär mein Leben ....docx
Wie wär mein Leben.pdf
ApeCrime - Zombie
Husk grammatikbog og mappe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Krimi
Formål med forløbet:
Forløbet tager udgangspunkt i arbejdet med ordforråd inden for krimiens genretræk, som eleverne oftest kender fra andre sprogfag. Eleverne beskæftiger sig med et udvalg af fiktionstekster omhandlende forbrydelser - herunder mord og personskade. Desuden arbejder eleverne med filmen Who am I. Kein System ist sicher (det udvidede tekstbegreb).
Kernetekster:
Moser, Milena. ”Letzte Pizza”. Fra: Homann, Angela og Erik Wikkelsø Pedersen. „Kurzum – Text und Sprache“. Tyskforlaget, 2005.
Moser, Milena. „Sonnenbrand“. Fra: Häckert, Lone og Lise Hansen. „Literatur um die Jahrtausendwende“. Gyldendal, 2006.
von Schirach, Ferdinand. „DNA“. Frau: Larsen, Uffe Hartvig. „Schuld“, Tyskforlaget 2013.
Odar, Baran Bo. ”Who am I. Kein System ist sicher“. 2014.
Cirka omfang: 15 %
Digitale hjælpemidler:
Ordbogen.com
, Gyldendals Røde Ordbøger, Duden, MinLæring
Indhold
Kernestof:
240126 Virtuel time.docx
Test
Minlæring
Hej med jer :-) Jeg glæder mig til at møde jer. I dag skal vi bl.a. gennemgå jeres arbejde med personlige pronominer, så hvis I ikke blev færdige med det i går på timen (MinLæring), hvilket jeg kan se, mange ikke blev, så er det lektie :) I skal også
I skal som lektie til i dag læse jeres noter om genitiv. I har gennemgået dette med Kristine, men vi repeterer i dag. Har man ingen gode noter, så læser man om genitiv i Alles in allem :)
Virtuel lektion Letzte Pizza.docx
Virtuel lektion. Sonnenbrand.docx
Ihr sollt den Rest des Textes Sonnenbrand lesen und die "wahr oder falsch" Aufgabe lösen
Som lektie til i dag skal I øve disse ord på Quizlet. Det er ord, som forekommer i teksten DNA. Kør ordene igennem et par gange :-)
Hvis I ikke er færdige med øvelserne på MinLæring (forsiden), så skal I færdiggøre dem derhjemme :-)
Ihr sollt Seite 2, Zeile 4 bis Seite 2, Zeile 34 des Textes DNA lesen und folgende Frage beantworten:
Ihr sollt Aufgabe 5 auf S. 50 in Alles in allem lösen (genlæs gerne boksen på s. 48 om faste forbindelser)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erziehung im Dritten Reich
Formål med forløbet:
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i, hvordan Hitler med sit idealbillede af en tysk ungdom indoktrinerede de tyske børn og unge til at tjene den nazistiske ideologi i årene 1933-1945. Eleverne har fået en grundig indføring i opdragelsen af ungdommen i det Tredje Rige med særligt fokus på filmen Napola, hvor vi følger hovedpersonen Friedrichs udvikling. Som optakt til filmen har eleverne arbejdet med Hitlers pædagogik, Hitlerjugend samt jødeforfølgelser.
- Fra bekendtgørelsen
• Faglige mål
o forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
o redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
o føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
o analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
o på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
• Kernestof
o et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
o grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
o udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold
o Tysksprogede tekster fra før 1945
Kernetekster
o Die Ohrfeigen (Welsh, Renate 1998)
o Der Giftpilz (Hiemer, Ernst 1938)
o Napola - Elite für den Führer (Gansel, Dennis 2004)
o Über Jugenderziehung (Hitler, Adolf (1939) Fra: Rauschning, Hermann. ”Gespräche mit Hitler”)
Cirka omfang: 15%
Digitale hjælpemidler:
Ordbogen.com
, Gyldendals Røde Ordbøger, Duden, MinLæring
Indhold
Kernestof:
Das Dritte Reich.pptx
Hvis man ikke var der til undervisningen i mandags, vil jeg opfordre til, at man laver øvelse 1-3 hjemme, så man kan stille mig spørgsmål i dag, hvis der er noget man ikke forstår.
Ihr sollt die erste Seite des Textes Die Ohrfeigen lesen und die ersten sechs dazugehörigen Fragen ganz kurz beantworten
Ihr sollt den Rest des Textes Die Ohrfeigen lesen und verstehen :) Ihr müsst die Fragen NICHT beantworten :) I skal altså kun læse og behøver ikke at besvare spørgsmålene :)
Ihr sollt den Rest det Textes Der Giftpilz lesen und die dazugehörigen Fragen beantworten :)
Jeg har lånt filmen "Napola" til jer på CFU, hvis I ikke fik den set den i går. I kan finde den under "mine materialer" :-)
Ihr sollt folgende Wörter üben https://quizlet.com/667217686/adolf-hitler-uber-jugenderziehung-flash-cards/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klima und Nachhaltigkeit
Indhold
Kernestof:
Titel
Für Kinder erklärt: Klimawandel – Ursachen und Folgen weltweit (Animationsfilm)
Hav en sætning klar til hvert spørgsmål til videoen om Klimawandel.
OBS: 2t møder også fysisk
Arbejdet med Ahrtal unter Wasser - Chronik einer Katastrophe skal være færdigt. Vi laver akvarieøvelse.
Protestgrupper grupper.docx
Videre med jeres præsentationer. I skal mindst have læst teksten til i dag.
Vi gennemgår de sidste to opgaver på grammatikarbejdsarket.
I har halvdelen af timen til at gøre oplæg færdig. Øve og skrive stikord ned.
Vi hører nogle oplæg (i halvdelen af klassen)
Klassen deles op i to. Se vedhæftede dokument, for at se, hvornår du skal være i klassen.Opdeling 10 september.docx
Ude: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=280236
MinLæring skal laves færdig + medbring den udfyldte seddel om Klimaprotestgrupper
Fridays for Future+Letzte Generation, undertekster, tysk, klima
Lav opgaverne på s. 18 og 19 i kompendiet færdig til i dag
Hvis I ikke havde lavet lektier til i går, skal I lave dem færdigt til i dag
2a skal aflevere postkort fra Barcelona
Rosa Domm-arbejdsarket skal være færdigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Flucht aus der DDR
Indhold
Kernestof:
2a skal aflevere postkort fra Barcelona
Rosa Domm-arbejdsarket skal være færdigt.
Medbring høretelefoner
Paul Van Dyk & Peter Heppner - Wir Sind Wir | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Wir sind wir spørgsmål.pptm
Læs i Pixibogen, side 1-7 (1-3 i kompendiet). Du skal bare have overblik.
Titel
Sandt/falsk-øvelsen fra i går er lektie til i dag.
Husk grammatikbog og mappe. Og computer.
Tysk begyndersprog A, Vejledende opgavesæt 2.zip
Timen er virtuel. Arbejd alene eller sammen med maks. 3 andre. Aflever i elevfeedback ved timens slutning. Se vedhæftede dokument. 241114 Virtuel time Der Unternehmer.docx
Læs teksten om Ulrike Erler færdig.
Gør øvelsen med præpositioner og relativpronomener færdig hjemme
Opgaven skal laves i hånden og den er udleveret i timen tirsdag 3.12. Hvis du var fraværende, skal du få den af en af dine klassekammerater eller printe den selv. Den er vedhæftet her.
Læs til bunden af side 12 i den tekst, I startede på i går (Wiedersehen mit Vater i kompendiet, hvis du var fraværende). Du behøver ikke forstå alt, men forsøg at besvare spørgsmålene.
Læs Wiedersehen mit Vater færdig. Øv dig i at genfortælle den mundtligt.
Test: Karoline, Frederikke, Amalie
Færdiggør arbejdsark om Ballon fra mandag.
Lav lektie til tirsdag, hvis du var fraværende der. + medbring repetitionsskemaet fra tirsdag - som skal være udfyldt.
Minlæring Relative pronomener
Medbring grammatikbog
Medbring dit grid igen. Vi laver akvarieøvelsen i starten af timen, så øv mundtlighed ud fra dit grid i ca. 15 minutter hjemme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019598", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019598", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019598" }