Holdet 3s ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Mette Søby Nielsen, Sandra Tyra Helms, Tine Schytte
Hold 2023 ks/s (1s hi, 2s hi, 2s re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Antikkens Grækenland
Titel 2 Forløb#2 Renæssance og Reformation
Titel 3 Forløb#3 Middelalder
Titel 4 Forløb#4 Oplysningstid og revolutioner
Titel 5 Forløb#5 Da Danmark blev moderne
Titel 6 Kristendommen i Danmark
Titel 7 Forløb#6 Det gode samfund
Titel 8 Det gode samfund - RELIGION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Antikkens Grækenland

Indhold
Vi har arbejdet med det antikken Grækenland med fokus på forskellige styreformer. Derudover har der været stort fokus på krigerstaten Sparta og mindre fokus på Athen, og vi har sammenlignet de to poliser.
Afslutningsvis har vi set filmen 300 og set på, hvordan historien bruges i filmen.

Kernestof:
̶  nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
̶  natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
̶  forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶  styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
̶  globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv

Faglige mål
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv

Oversigt over materiale:
Grubb m.fl.: Overblik. Verdenshistorie i korte træk s. 21-32
Thomsen, Rudi: Verdenshistorien – 2. Hellas, Gyldendal 1973, s. 27-35 + s. 42-45 + 54-56
Christiansen, Erik: Antikkens styreformer til debat, Gyldendal 1974, s. 51-53
Haastrup, Lars: Sparta, Akademisk forlag 1990, s. 107-110 + 113-119 (Lykurgs Love)
Thiedecke, Johnny: Ansigt til ansigt med grækerne, Pantheon 1996, s. 84-86
Thiedecke, Johnny: http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1042
”Iran ønsker omkamp ved Themopylæ”, www.nyhederne.tv2.dk, 13.03.2007
Jensen, Bo Green: ”Løven fra Sparta”, Weekendavisen, 30.03.2007
Filmen 300
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Renæssance og Reformation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Middelalder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Oplysningstid og revolutioner

Indhold
Vi har arbejdet med nye videnskabelige tanker specielt inden for samfundsfilosofien under oplysningstiden, hvilket ses i forhold til drivkræfterne bag den amerikanske og den franske revolution.

Kernestof:
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper


Faglige mål:
̶  redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶  analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Oversigt over materiale:
Grubb, Helles og Thomsen: Overblik – verdenshistorie i korte træk, Gyldendal, 2008, s. 102-110 og 117-119
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: ”FOKUS II – Fra oplysningstid til imperialisme”, s. 34-47
Frederiksen, Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til historie – verdenshistorien 1750-1945, Systime, 2007, s. 19-28

Kilder fra: Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl.: ”FOKUS II – Fra oplysningstid til imperialisme”, 2007
- Jean-Jacques Rousseau: Samfundspagten, 1792 (uddrag) – s. 50-52
- Francois Voltaire: Tolerance – s. 48
- Denis Diderot: Et brev om kritik af religionen – s. 50
- Søren Krarup m.fl.: Virkelighed og utopi – s. 55
- John Pedersen: Lys forude? Oplysningstanker fra Voltaire til Krarup – s. 55-56
- Cahiers des doleances, 1789 – s. 76-77

Kilder fra: www.verdenfoer1914.systime.dk
- Frederik den store om enevældigt styre, 1752
- Den amerikanske uafhængighedserklæring, 1776
- Tredjestanden udråber sig til nationalforsamlingen, 1789
- Den franske forfatning, 1791 (uddrag)
- Menneskerettighedserklæringen, 1789
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Da Danmark blev moderne

Indhold
Forløbet handler om de mange forskellige udviklingstendenser, der prægede Danmark i 1800-tallet:
- Vandringen fra land til by
- Udviklingen i det danske landbrug
- Industrialiseringen
- Den politiske udvikling: Fra enevælde til demokrati - hvornår gennemføres det?
- Den sociale udvikling

Kernestof:
̶  dansk historie og identitet
̶  natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
̶  forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶  styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
̶  historiefaglige metoder


Oversigt over materiale:
Hansen, Jensen og Thomsen, Overblik – Danmarkshistorie i korte træk, Gyldendal, 2012, s. 67-101
Friisberg, Claus m.fl.: ”FOKUS II – Fra oplysningstid til imperialisme”, Gyldendal, 2007, s. 117-125
Buk-Swienty, Tom: Slagtebænk Dybbøl, Gyldendal, 2009, s. 149-150
Knippel, Lars Ole: ”Den vestjyske revolution”, Jyllandsposten, 07.01.2007 (artikel)

Kilder fra: Hansen, Haue, Levijn og Sørensen: Danmark i 1000 år Systime, 2000
- Danmarks Riges Grundlov, 1849 (uddrag) - s. 170-171
- Anledningen til 1864-krigen, 1864 - s. 171-172
- Næringsfrihedsloven, 1857 – s. 185
- Et andelsmejeris vedtægter, 1884 - s. 191-192
- Tabeller om industrialiseringen i Danmark - s. 185-187
- Arbejderbevægelsens første program, 1871 - s. 174-175
- Venstres første partiprogram, 1871 - s. 174
- Program for en arbejderforening, 1882 - s. 174

Kilder fra: www.danmarkshistorien.dk
- Resolutionerne vedtaget på Casinomødet, 20.03.1848
- Louis Pio: ”Maalet er fuldt”, 1872

Kilde: Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
Kilde: Niels Simonsen: Tilbagetoget fra Dannevirke (billede)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kristendommen i Danmark

Dette forløb er et enkeltfagligt forløb.


Religion: KRISTENDOMMEN
Teori om myter. Skabelses- og syndefaldsmyterne.
Jesus. Forkyndelse, død og opstandelse.
Paulus og urkirken.
Dåb og nadver.
Religiøse brud: Luther og reformationen.
Hvordan fremstår kristendommen i dag? Vi har arbejdet med begreber, der kendetegner moderne religiøsitet som fx sekularisme, afmytologisering, synkretisme og afsekularisering.

Kernestof:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6 Det gode samfund

Indhold

Hvorfor har vi en universel velfærdsstat i Danmark og hvilke udfordringer står denne overfor i dag?

Kernestof:
̶  dansk historie og identitet
̶̶̶  ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶  globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶  historiefaglige metoder
̶  historiebrug

Oversigt over materiale:
Lars Andersen m.fl.: FOKUS II – Fra oplysningstid til europæisk integration, Gyldendal 2016, s. 289-308 og 320-321
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal 2008, s. 271-279 og 280-284
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: Danmarkshistorisk oversigt, Systime 2007, s. 102-106

Kilder:
- Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden (1908) - Lars Andersen m.fl.: FOKUS II – Fra oplysningstid til europæisk integration, Gyldendal 2016, s. 309
- Kriselovgivningen (Folketingsdebet om Kanslergadeforliget) 1933, Frederiksen, Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006, s. 204-205
- Villy Sørensen om velfærdsstaten, 1959 - Frederiksen, Ryg Olsen og Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006, s. 237-238
- Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften (1956) - Lars Andersen m.fl.: FOKUS II – Fra oplysningstid til europæisk integration, Gyldendal 2016, s. 312-314
- Protester mod kunststøtten heriblandt Peter Rindals, 1065 - Rindalismen: http://www.danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/protester-mod-kunststoetten-heriblandt-peter-rindals-1965/
- Arzrouni, Christopher: Liberalisten: Jeg hader at stå i kø, Politiken 06.06.2011
- Tesfaye, Mattias: Socialisten: Du lader os andre stå tilbage i køen, Arzrouni, Politiken 06.06.2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det gode samfund - RELIGION

Tværfagligt forløb

I RELIGION ser vi på, hvad etik er - herunder kristen etik, hvor vi undersøger forskellige tolkninger af næstekærlighedsbegrebet, samt nytte- og pligtetik. Vi undersøger kirkens rolle i velfærdsstaten og ser på prioritering i sundhedsvæsnet.

Kernestof:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske
tekster
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.

Der anvendes et kompendium bestående af følgende:
Hvad er etik?
http://etiskraad.dk/da-DK/Temauniverser/Etikoglivetgym/Etik-og-samfundsfag/Hvad-er-etik.aspx
Etik i kristendommen
http://www.religion.dk/artikel/248474:Undervisning--Etik-i-kristendommen
Hvem er næsten?
Grundbogen til Religion C, Systime 2012-2015, s. 76, 78-79
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste

Kirke og velfærdsstat
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/21611:Kirke---tro--Velfaerdsstaten-udspringer-af-kristendommen?all=1
http://www.kristendom.dk/artikel/267056:Guide-til-folkekirken--Folkekirken-udfylder-velfaerdsstatens-huller

”Mary må dø for Jodie”

Prioritering i sundhedsvæsnet
http://www.etik.dk/etikkens-historie/5-vigtige-ting-vide-om-prioritering-i-sundhedsv%C3%A6senet
http://politiken.dk/indland/ECE609764/kraeft-professor-noedvendigt-at-prioritere/
http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-02-23-mirakelkur-til-en-halv-million-kan-helbrede-halil
http://www.etik.dk/prioritering-i-sundhedsvæsenet/nødvendigt-prioritere

Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling – om
medicinsk etik, Systime 2001-2004, s. 14-16, 18-21, 52-57, 63-65

Vi har også læst kort uddrag af Jeremy Benthams En indføring i principperne for moral og lovgivning, 1789.
samt Kirkelige organisationer og velgørenhed; KS-bogen af Maria Madsen et al., Columbus 2015, 211-213
Og Hvad er det gode liv i kristendommen: s. 52-54 i Religion og etik af Dorte T. Motzfeldt.
+ Luk 10, 25-27 og Matt 5, 21-24, 43-48
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer