Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anna von Undall Snebang
|
Hold
|
2024 ol/b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guder og helte
Basistekst:
Lukian: Striden om æblet (Paris’ dom), side 34-40
Homer: Odysseen (oversat af Otto Steen Due, 2012)
1.sang (v. 1-158)
5. sang (1-261)
6. sang (1-185)
9. sang (1-566)
Vergil: Æneiden (oversat af Otto Steen Due, 1996)
3.sang (v. 568-681)
Baggrundmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 11-38
Hertig, Henrik: Antikkens mytologi, 1999, side 15-49
Podcast: Hjernekassen – oldtidskundskab, 06/01 2020, vært: Peter Lund Madsen
Perspektivmateriale:
Filmen Troy (2004)
Skouvig, Anders: Troy og Iliaden, 2008 (Emu.dk)
Fokus:
-Epos som genre
-Handlingsforløb med særligt fokus på personkarakteristik og samtidens værdier.
-Den homeriske helt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Antikkens drama
Basistekst:
Sofokles: Antigone (oversat af Otto Foss, 2001)
Værket læses intensivt
Baggrundmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 101-116
Dommermuth-Gudrich, Gerald: 50 klassiske myter, side 44-49 + 194-200
Perspektivmateriale:
Film: Sophie Scholl – de sidste dage, 2005
Frich, Morten: "Straf ikke fædrene for at skabe en våbenhvile mellem banderne" (2017) Information.dk
Laursen, Mikeal. "Kære statsminister. Intet står over Gud – heller ikke Grundloven" (2020) Kristligt Dagblad.dk
Fokus:
-Drama som genre og de store dionysier.
-Tragedien og dennes struktur.
-Handlingsforløb med særligt fokus på personkarakteristik.
-Civil ulydighed før og nu.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den antikke kunst
Forståelse af udviklingen i græsk skulptur i:
-Den arkaiske periode ca. 700-479 f. Kr.
-Klassisk periode 478-323 f. Kr.
Tidligklassisk tid ca. 478-450 f. Kr.
Højklassisk tid ca. 450-400 f. Kr.
Senklassisk tid ca. 400-331 f. Kr.
-Hellenismen ca. 323-31 f. Kr.
Forståelse af det romerske formsprog i skulpturer:
Romerne fandt det smukt at personificere skulpturerne som historiske personer, der fremstilles som den store helt (heroisering) og som den unikke person (private). Lavede kopier af græske originaler samt skabte nye skulpturer efter græsk forbillede.
Forståelse af senere perioders fortolkninger af det antikke formsprog:
Antikkens formsprog fortolkes i skulpturer fra barokken, klassicismen og moderne tid.
Basistekst:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012:
Figurer: 29, 30, 31, 33, 34, 36, 72, 73, 76, 77, 108, 114, 142,143, 144, 164, 167
+Skulpturgruppe af Afrodite, Pan og Eros
Perspektivmateriale:
Augustus Prima Porta
Bernini: Skulptur af Apollon og Daphne (1625)
Bertel Thorvaldsen: Skulptur af Jason med det gyldne skind
Marc Quinn: Buck and Allanah (2009)
Marc Quinn: Chelsea Charms (2009)
Baggrundsmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 47-53, 93-100, 129-136, 171-176 og 201-206
Marie Kluge & Katja Holm: Kunsten at se på skulptur - kap. 1: "Skulpturen omkring os" og kap. 3: ”Sådan blev en skulptur skabt”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antikkens styreformer
Baggrundsmateriale:
Andreasen m.fl., Brian: Paideia – Grundbog til oldtidskundskab, 2012, side 55-81
Sørensen, Mette: Metode i oldtidskundskab, 2021 side 74-81
Fokus:
-Talen som genre og retorisk analyse
-Karakteristika ved klassisk tid og
det athenske samfund (periodisering af antikkens historie, perserkrigene, den peloponnesiske krig, det athenske demokrati).
-Moderne problemstilling: Hvordan kan elementer fra antikkens demokrati bidrage til at forbedre det moderne demokrati?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi - vin og kærlighed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019865",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019865",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019865"
}