Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anne Mari Borchert
Hold 2024 ol/y (3y ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 vingud og vildskab
Titel 2 Den skønne Helene - skyldig eller uskyldig? Homer+
Titel 3 Kunsthistorisk forløb
Titel 4 Hvad er kærlighed? Om Platons Symposion
Titel 5 Mennesket i naturen - landbrug i antik litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 vingud og vildskab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den skønne Helene - skyldig eller uskyldig? Homer+

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kunsthistorisk forløb

Forståelse af udviklingen i græsk skulptur i:  
Den arkaiske periode ca. 700-479 f.v.t.:  Kolonisering frem til Perserkrigene 490-479 f.v.t.
Tidlig arkaisk:700-580 f.v.t.
        Højarkaisk: 580-525 f.v.t.
        Senarkaisk: 525-480 f.v.t.

Klassisk periode 478-323 f.v.t.
       Tidligklassisk tid (ca. 478-450 f.v.t.): I en opbyggelig fredstid mellem to krige
       Højklassisk tid (ca. 450-400 f.v.t.): Guldalder, demokrati, Den peloponnesiske
       krig 431-404 f.v.t.
       Senklassisk tid (ca. 400-331 f.v.t.): Demokratiets afvikling og Makedoniens fremfærd

Hellenismen (ca. 323-31 f.v.t.): Grækenland en provins i Makedonien, Alexander den Store

Forståelse af det romerske formsprog i skulpturer:
Romerriget: 31 f.v.t. – og frem til, at romerne bliver kristne af Konstantin den Store (306-337): Grækenland en provins i romerriget
Romerne fandt det smukt at personificere skulpturerne som historiske personer, der fremstilles som den store helt (heroisering) og som den unikke person (private). Lavede kopier af græske originaler samt skabte nye skulpturer efter græsk forbillede.

Forståelse af senere perioders fortolkninger af det antikke formsprog:  
Antikkens formsprog fortolkes i Klassicismen (ca. 1790 – 1850)  

Forståelse af at benytte en analysemodel ved både et arkæologisk som et nutidigt materiale.

Evne til at fremlægge et arkæologisk materiale og perspektiverende materiale:
Mundtlig fremlæggelse af en skulptur under brug af analysemodellens redegørende, analyserende og vurderende niveau

Undervisningen har tre hovedelementer:
1. Græsk skulptur
2. Romersk skulptur
3. Perspektiverende skulptur -  primært klassicisme, men vi kigger også på mere moderne skulpturer.

Gennemgåede figurer ses i kompendium, PP og gruppearbejdet.

Forståelse af udviklingen i græsk skulptur i:  
Den arkaiske periode ca. 700-479 f.v.t.:  Kolonisering frem til Perserkrigene 490-479 f.v.t.
Tidlig arkaisk:700-580 f.v.t.
        Højarkaisk: 580-525 f.v.t.
        Senarkaisk: 525-480 f.v.t.

Klassisk periode 478-323 f.v.t.
       Tidligklassisk tid (ca. 478-450 f.v.t.): I en opbyggelig fredstid mellem to krige
       Højklassisk tid (ca. 450-400 f.v.t.): Guldalder, demokrati, Den peloponnesiske
       krig 431-404 f.v.t.
       Senklassisk tid (ca. 400-331 f.v.t.): Demokratiets afvikling og Makedoniens fremfærd

Hellenismen (ca. 323-31 f.v.t.): Grækenland en provins i Makedonien, Alexander den Store

Forståelse af det romerske formsprog i skulpturer:
Romerriget: 31 f.v.t. – og frem til, at romerne bliver kristne af Konstantin den Store (306-337): Grækenland en provins i romerriget
Romerne fandt det smukt at personificere skulpturerne som historiske personer, der fremstilles som den store helt (heroisering) og som den unikke person (private). Lavede kopier af græske originaler samt skabte nye skulpturer efter græsk forbillede.

Forståelse af senere perioders fortolkninger af det antikke formsprog:  
Antikkens formsprog fortolkes i Klassicismen (ca. 1790 – 1850)  

Forståelse af at benytte en analysemodel ved både et arkæologisk som et nutidigt materiale.

Evne til at fremlægge et arkæologisk materiale og perspektiverende materiale:
Mundtlig fremlæggelse af en skulptur under brug af analysemodellens redegørende, analyserende og vurderende niveau

Undervisningen har tre hovedelementer:
1. Græsk skulptur
2. Romersk skulptur
3. Perspektiverende skulptur -  primært klassicisme, men vi kigger også på mere moderne skulpturer.

Gennemgåede figurer ses på de enkelte lektioner og i gruppearbejdet.
Gennemgåede figurer ses på de enkelte lektioner og i gruppearbejdet.
Videooplæg og ppt-shows med elevernes skulpturanalyser ligger under dokumenter på Lectio.

Baggrundstekster:
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen: Paideia. Kapitler om hver af de kunsthistoriske perioder.
Marie Kluge & Katja Holm: Kunsten at se på skulptur - kap. 1: "Skulpturen omkring os".
Alastair Sooke: "Skatte og mysterier i antikkens Grækenland ( 1 )
heltenes tidsalder". Dokumentar på CFU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad er kærlighed? Om Platons Symposion

Dette forløb behandler uddrag af Platons Symposion, Hulelignelsen fra VII bog af Platons Staten og Luca Guadagninos film Call Me By Your Name (2017).
Med udgangspunkt i en fælles diskussion af elevernes opfattelse af kærlighedens væsen undersøges begrebet eros hos Platon samt dennes påvirkning af eftertiden.
Eleverne vil stifte bekendtskab med Platons tanker om kærlighedens rolle for individets filosofiske erkendelse, herunder hvordan antikkens ynglingekærlighed kunne danne grundlag for opnåelse af episteme. Talerne om eros i Symposion sættes derudover i en bredere erkendelsesfilosofisk kontekst med læsningen af Hulelignelsen fra VII bog af Platons Staten.
Eleverne introduceres derudover også til Platons dialoggenre.


Kernestof:
Platon: uddrag af Symposion i Per Krarups oversættelse.
Taler:
Aristofanes: s. 38-44
Diotima: s. 56-69
Alkibiades: s. 74-84

Platon: Hulebilledet. Kend dig selv, s. 163-170.

Perspektivering:
Luca Guadagnino: Call Me By Your Name, 2017. Filmatisering af André Acimans roman fra 2007 af samme navn (vi har også læst et uddrag af denne).

Baggrund:
BBC Radio 4: "Diotima's Ladder: From Lust to Morality." https://youtu.be/cYC74mJ-4po
Brian Andreasen & Jens Refslund Poulsen: Paideia, s. 137 + 148-154
PhilsophyToons: "Why do wo love? Plato and the Symposium". https://youtu.be/x4mIohdgPtg
og "Finding your other half" .
https://youtu.be/V2e2ePR1IzQ?si=0-TKmlwnPfmQpu6r
Ring: "At elske drenge", s. 153-157, Sfinx, Årg. 14, nr. 4 (1991)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mennesket i naturen - landbrug i antik litteratur

Vi tager udgangspunkt i en moderne problemstilling (jf. læreplanen)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer