Holdet 2024 re/2a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Helena Tveit Nielsen
Hold 2024 re/2a (2a re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Det 4. område

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til faget religion

En introduktion til religion som fag

Kernestof
- Religionsfaglig terminologi og metode

Indhold:
-  4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Religion i det senmoderne samfund
- Forskellen på en religionsfænomenologisk og en religionssociologisk tilgang til religion.
Begreber: Sekularisering/afsekularisering, Affortryllelse/Genfortryllelse, Den religiøse aktør, Synkretisme, Institutionaliseret/ikke-instritutionaliseret religion og Maksimalisme/minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

En traditionel gennemgang af Islam, hvor vi ofte er vendt tilbage til at en religions indhold formes af historiske tid og sted.:
- Islams tilblivelse og profetens Muhammeds rolle
- Koranen som helligskrift og sammenhængen imellem koranens indhold og profeten Muhammeds liv.
- De fem søjler med fokus på bønnen, ramadanen og pilgrimsrejsen. Pilgrimsrejsen blev fortolket som et overgangsritual.
- Umrah med specielt fokus på hvorledes myten om Hagar og Ismael forklarer et ritual.
- Iman med fokus på dommedag og forudbestemmelsen
- Sharia, retsskolerne og de 4 kilder til Sharia.
- Forskellige retninger indenfor dansk Islam (Traditionalismen, Modernismen, Fundamentalismen og Sekularismen)
- Forskellige opfattelser af tørklædet i DK.
- De forskellige slags jihad.
Til sidst i forløbet var der et lille tema om forskellen på shia og sunni Islam med fokus på shiaislam i Iran og kvindernes rettigheder der.

Begreber knyttet til Islam:
Muslm, hijra, ummah, iman, Imam, ibadat, muamalat, de 5 søjler, ramadan, hadj, koranen, hadith,  Sunni, Shia, shura, shirk, Abraham, Ismael og Hagar, Mekka og Medina, qiblah,  Kabaen, Sa’i og Zamzam, halal og haram og fatwa,

Det blev introduceret følgende teori/religionsfaglige begreber til analyse af tekster:
Bruce Lincolns mytedefinition, Indefra- udefra  profant vs. helligt, nulstilling, ritual definition, Ritual-myte modellen, nulstilling, Axis Mundi, helligsted, de tre faser i et overgangsritual, Jan Hjärpes 4 akser (Indhold, funktion, engagement og aktivitet)

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Temaer:
- Øjenåbner - Kristendom i Kulturen, Harry Potter sammenlignes med Herrens lidende tjener.  
- Den klassiske, objektive og subjektive forsoningslære - Perspektiveres til repræsentative tekster
- Den jødiske baggrund med specielt fokus på farisæerne og messiasforventninger i jødedommen.               
- Markus evangeliet fortolkes ud fra jødisk baggrund, formålet med skriftet og Jesu forkyndelse (Guds rige, Guds Krav, Guds kærlighed)
- Lignelsen som genre.
- Jesu død og opstandelse
- Filmen "En verden udenfor" fra 1994 af Frank Darabont
      - En moderne lignelse indeholdende den kristne grundfortælling?
- Den kristne Oprindelses-, problem- og løsningsmyte
- 1 Mos 3 Vi anskuer problemmyten som paradigmatisk sand i forhold til gudsbillede og menneskesyn.
    Der perspektiveres med Paulus menneskesyn (Rom 7,14-8,2 og en tekst, hvor mennesket guddommeliggøres.
- Opstandelsesmyten hos Markus og Paulus
-  Begrebet afmytologisering belyses ud fra repræsentative tekster om den symbolske og den realistiske tolkning af opstandelsen --> paneldebat
- Kristen etik
     - Bjergprædiken
     - Situationsetik og Biblicistisk etik
    - Transformationen af kristendommen fra en jødisk sekt til en universalistisk religion. Tungetalen set udefra og indefra
- Dåben en overgangsrite - Barnedåb og voksendåb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Et forløb som lægger sig tæt op ad gennemgangen af buddhismen i "Grundbogen til Religion C" 2 udgave
Elementer i forløbet
- Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest
- Fakta om buddhisme
- Buddhismens historiske udvikling
- Religiøs praksis i buddhismen (nirvanisk, karmisk og apotropæisk)
- Buddhistiske forestillinger
     - Buddhalegenden
     - De fire ædle sandheder. I skal have tjek på karma og dukha
     - De 5 skandaer
- Livshjulet
- Mahayanabuddhisme
- Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)
- Lamaens rolle og indvielsen til lama-elevforholdet
- Buddhismen i Danmark - fokus på lama Ole Nydahl
- Buddhistisk etik

Udsendelser
- ” Sadhguru on Coronavirus Outbreak in China” 2020  https://www.youtube.com/watch?v=mP-mCfo4-f8
-"5 skarpe om buddhismen" med Jørn Borup (2014) - CFU
- ”Satya - en bøn for fjenden” Dokumentar om tibetanske nonners modstand mod den kinesiske besættelsesmagt. De første 19 minutter Rackstation
- ”Buddhas budbringere” DR2 2004.  Fra 53:31 og 15 minutter frem - CFU

Faglige mål:
- Anvende elementær religionsfaglig terminologi
-Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.

Kernestof:
- Væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det 4. område

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer