Holdet 2024 re/2y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Helena Tveit Nielsen
Hold 2024 re/2y (2y re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget religion
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Det 4. område

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til faget religion

En introduktion til religion som fag

Kernestof
- Religionsfaglig terminologi og metode

Indhold:
-  4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Religion i det senmoderne samfund
- Forskellen på en religionsfænomenologisk og en religionssociologisk tilgang til religion.
Begreber: Sekularisering/afsekularisering, Affortryllelse/Genfortryllelse, Den religiøse aktør, Synkretisme, Institutionaliseret/ikke-instritutionaliseret religion og Maksimalisme/minimalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

En traditionel gennemgang af Islam, hvor vi ofte er vendt tilbage til at en religions indhold formes af historiske tid og sted.:
- Islams tilblivelse og profetens Muhammeds rolle
- Koranen som helligskrift og sammenhængen imellem koranens indhold og profeten Muhammeds liv.
- De fem søjler med fokus på bønnen, ramadanen og pilgrimsrejsen. Pilgrimsrejsen blev fortolket som et overgangsritual.
- Umrah med specielt fokus på hvorledes myten om Hagar og Ismael forklarer et ritual.
- Iman med fokus på dommedag og forudbestemmelsen
- Sharia, retsskolerne og de 4 kilder til Sharia.
- Forskellige retninger indenfor dansk Islam (Traditionalismen, Modernismen, Fundamentalismen og Sekularismen)
- Forskellige opfattelser af tørklædet i DK.
- De forskellige slags jihad.
- Islamisk stat
Til sidst i forløbet var der lidt valgfrihed.
Eleverne valgte et lille fællesfagligt tema med SA om konflikten imellem Hamas og Israel. Religion bidrog med den religionsfaglige baggrund i 2,5 lektioner. Indholdet var: Weaponization, som en funktion af hellige skrifter, historie og aktueller politiske konflikter, var det centrale begreb. Her så vi på både Islam og jødedommen. Desuden inddrog vi den instrumentelle, ideologiske og dumme ondskab.

Begreber knyttet til Islam:
Muslm, hijra, ummah, iman, Imam, ibadat, muamalat, de 5 søjler, ramadan, hadj, koranen, hadith,  Sunni, Shia, shura, shirk, Abraham, Ismael og Hagar, Mekka og Medina, qiblah,  Kabaen, Sa’i og Zamzam, halal og haram og fatwa,

Det blev introduceret følgende teori/religionsfaglige begreber til analyse af tekster:
Bruce Lincolns mytedefinition, Indefra- udefra  profant vs. helligt, nulstilling, ritual definition, Ritual-myte modellen, nulstilling, Axis Mundi, helligsted, de tre faser i et overgangsritual, Jan Hjärpes 4 akser (Indhold, funktion, engagement og aktivitet)

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Kernestof:
Islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
̶ religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Temaer:
- Øjenåbner - Kristendom i Kulturen, Harry Potter sammenlignes med Herrens lidende tjener.  
- Den klassiske, objektive og subjektive forsoningslære - Perspektiveres til repræsentative tekster
- Den jødiske baggrund med specielt fokus på farisæerne og messiasforventninger i jødedommen.               
- Markus evangeliet fortolkes ud fra jødisk baggrund, formålet med skriftet og Jesu forkyndelse (Guds rige, Guds Krav, Guds kærlighed)
- Lignelsen som genre.
- Jesu død og opstandelse
- Filmen "En verden udenfor" fra 1994 af Frank Darabont
      - En moderne lignelse indeholdende den kristne grundfortælling?
- Den kristne Oprindelses-, problem- og løsningsmyte
- 1 Mos 3 Vi anskuer problemmyten som paradigmatisk sand i forhold til gudsbillede og menneskesyn.
    Der perspektiveres med Paulus menneskesyn (Rom 7,14-8,2 og en tekst, hvor mennesket guddommeliggøres.
- Opstandelsesmyten hos Markus og Paulus
-  Begrebet afmytologisering belyses ud fra repræsentative tekster om den symbolske og den realistiske tolkning af opstandelsen --> paneldebat
- Kristen etik
     - Bjergprædiken
     - Situationsetik og Biblicistisk etik
    - Transformationen af kristendommen fra en jødisk sekt til en universalistisk religion. Tungetalen set udefra og indefra
- Dåben en overgangsrite - Barnedåb og voksendåb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Et forløb som lægger sig tæt op ad gennemgangen af buddhismen i "Grundbogen til Religion C" 2 udgave
Elementer i forløbet
- Øjenåbner: Buddhisme i øst og vest
- Fakta om buddhisme
- Buddhismens historiske udvikling
- Religiøs praksis i buddhismen (nirvanisk, karmisk og apotropæisk)
- Buddhistiske forestillinger
     - Buddhalegenden
     - De fire ædle sandheder. I skal have tjek på karma og dukha
     - De 5 skandaer
- Livshjulet
- Mahayanabuddhisme
- Buddhisme i Tibet (Vajrayana/diamantvejsbuddhismen)
- Lamaens rolle og indvielsen til lama-elevforholdet
- Buddhismen i Danmark - fokus på lama Ole Nydahl
- Buddhistisk etik

Udsendelser
- ” Sadhguru on Coronavirus Outbreak in China” 2020  https://www.youtube.com/watch?v=mP-mCfo4-f8
-"5 skarpe om buddhismen" med Jørn Borup (2014) - CFU
- ”Satya - en bøn for fjenden” Dokumentar om tibetanske nonners modstand mod den kinesiske besættelsesmagt. De første 19 minutter Rackstation
- ”Buddhas budbringere” DR2 2004.  Fra 53:31 og 15 minutter frem - CFU

Faglige mål:
- Anvende elementær religionsfaglig terminologi
-Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale.
- Formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.

Kernestof:
- Væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster.
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det 4. område

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer