Holdet 2024 3g3h2h Id/1 (1) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Morten Rasmussen
Hold 2024 3g3h2h Id/1 (1) (3g3h2h Id/1 (1))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 - Softball
Titel 2 2-Volleyball
Titel 3 3-Svømning og udspring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 - Softball

Teknik:
- gribeteknik - anvendelse af gribehandsken (overhånd, underhånd, lægge hånden på som låg), bolde langs jorden.
- kasteøvelser (forspænding, flade hurtige bolde, præcision, underhåndspitching)
- slagteknik og øvelser med boldbat (fodstilling, bathåndtering før kast, svinget, strakte arme, bevægelse imod bolden)
OBS på de 4 typiske batter-fejl
- løbeteknik ifm. de enkelte baser.

Taktik:
- forståelse for og udnyttelse af spillets regler. Læsning af spillet, taktiske overvejelser, baserunning, basestealing, opdækning af banen, kommunikation i spillet, tagging af løbere.

Arbejde i faste grupper med drejebøger i slutningen af forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2-Volleyball

Praktisk: Volleyball
Taktisk forståelse/spilforståelse:
- Bevægelse på banen: retningsskift, temposkift, dæk banen som gruppe i forhold til hvordan I forventes bolden spilles, meldinger til hæveren om ønsket smashoplæg, spilsystem med ”fremløb” 1 eller 2 hævere (rotation umiddelbart efter serven).

- Forståelse for udnyttelse af de tre berøringer:
o Modtagning/opspil til hæver – Høj blød bold mod midten af banen
o Hævning – høj blød bold til angrebsspiller/kantspiller
o Afslutning/overspilning – smash eller placering af bolden i forhold til modstandernes placering/opdækning af banen.
- Forståelse for bløde bolde, højde på bolden, bevægelse på banen, kommunikation

Teknisk forståelse:
- Udgangsstilling: bøjede knæ, vægt på forfoden, klarstilling.
- Baggerslag: Samlede hænder, indersiden af underarmene fremad, strakte albuer, styring af bolden med skulderne, læg energi i slaget med benene, bolden berøres med indersiden af underarmene.
- Fingerslag: Hænderne danner en skål, bolden berøres med fingrene/fingerspidserne, bolden mødes højt midt over panden, albuerne ud til siden, bolden gribes og føres i én sammenhængende bevægelse, der gives ekstra energi/fart på bolden vha. benarbejde samt at hænderne/fingrene strækkes fuldstændigt ud.
- Smash/underhåndsserv/overhåndsserv: brug fast(e) hånd/fingre, spred fingrene, roter i kroppen for at skabe energi, udnyt tilløb og afsæt til at få ekstra energi/fart på bolden

KAMPAFVIKLING:
- Hvordan tæller vi points
- Hvem skal serve
- Rotation i forbindelse med serven
- Opstilling ved servemodtagningen
- evt. med fremløb af hæver ifm serven
- evt. brug af libero
Hvornår er bolden afgjort
--- netfejl
--- bold ude
--- Dobbeltberøring
--- ført bold
--- overtrædelse i serven
--- 4 berøringer
--- opstillingsfejl ifm serven
--- Bolden rammer gulvet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3-Svømning og udspring

PRAKTISK:  
Vi har afviklet samlet 12 lektioner i svømmehallen over 4 gange.

Vi har arbejdet med teknikken i flere svømmestilarter. Kendskab til vandet som element, til elementær modstand i vandet og udvikling af svømmestilarter ift. hvordan man kan ligge tryk/kraft på vandet. - Der arbejdes med simple i øvelser, der træner disse tekniske færdigheder.

CRAWL:
- Position i vandet: (Ligge stabilt uden at skubbe uhensigtsmæssigt på vandet. Dvs. minimer bevægelse fra side til side (ikke svømme som en ål/slange), minimer bevægelse op og ned (ikke hovedet op af vandet for at trække vejret). Skab rotation i kroppen for at få skulderen fri og optimere fremføring af armen samt vejrtrækningen.
- Armtaget: Isætning, "Lav hul i vandoverfladen", før armen langt frem, samle fingrene, fang vand at ligge tryk på, bevæg armen i en S-form.
Bensparket: Begynder i hoften, antal benspark pr. armcyklus, strakt fodled, undgå at sparke dybt.
- Færdig teknik, mål for 50m tid.

Brystsvømning:
- Introduktion til de grundlæggende tekniske elementer i brystsvømning:
- arm taget: symmetrisk, fange vand at ligge tryk på, pres vand ind under kroppen/brystet, søg frem, asynkront med bensparket.
- Ben sparket:
- Undgå dybe knæ, undgå drejet underkrop, hav symmetrisk benspark, fang vand med fødderne.

Rygcrawl:
- Brug af hallens loft og banetov til at orientere sig, rotation af kroppen (skulderen fri), benspark (start i hofte, ikke for dybt, strakte fødder), Kropsholdning (Undgå at sætte sig i vandet men pres hoften opad), to typer af armtag i rygcrawl (variation i håndføring mellem hoften og knæ.

Butterfly:
- Kort intro til butterfly for interessrede.

Startspring og vendinger:
- regler ifm startspring, optimering af startspringet, position under vandet, overgang fra glid under vand til svømning i overfladen.

Udspring. Kort intro til grundlæggende teknikker på 1m vippe, afsæt, rotation i luften.

TEORETISK:
Fysiologiske effekter af konditionstræning
Styrketræning: introduktion til styrketræningslokalet, indirekte måling af 1RM, Muskelstyrke, muskelaktivering(nervemæssigt), arbejdskravsanalyse til udvalgt idrætsdisciplin.
Danskernes idrætsdeltagelse fra 1964-nu.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer