Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Martin Mølholm
|
Hold
|
2024 3g3h2h Id/2 (3) (3g3h2h Id/2 (3))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
X-fit
Eleverne skal igennem forløbet stifte bekendtskab med fysiske øvelser som typisk forbindes med X-fit. De skal igennem praksis opnå bevidsthed om særlige fokuspunkter ift. korrekt teknisk udførelse. De skal udfordre sig selv både teknisk og udholdenhedsmæssigt igennem forskellige træningspas som struktureres efter principperne indenfor X-fit.
Dertil introduceres de til den særlige jargon som bruges i X-fit miljøet.
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anatomi og bevægelseslære
Forløbet kører parallelt med et X-fit-forløb. Eleverne introduceres til kroppens grove anatomi, hvor de skal kunne identificere hvilke muskler der sidder hvor, og hvilke bevægelser de er med til at skabe. Dertil arbejdes der med forskellige muskelfibertyper, muskelarbejde, samt muskeltræning.
-kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
B for bedre idræt:
- side 38-45 til 'Overkroppens anatomi og kastebevægelsen'.
- side 65-66 fra 'Bevægelsesanalyser'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aerob og Anaerob energiomsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Faglige mål
Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Idræt som kultur + sundhed
Kapitel 1 og kapitel 11 i "B - for bedre idræt".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Stepaerobic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Team og hold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Faglige mål med forløbet
Praktisk:
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Teoretisk:
At kunne redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt fokus på begreberne:
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
Social- og opgavekohæsion
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Relationelle færdigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Målsætning og motivation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vals
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Padel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nervesystem og bevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019893",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019893",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019893"
}