Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Linda Østervig Jensen
|
Hold
|
2024 3h2h Mah/2 (2) (3h2h Mah/2 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tilladte hjælpemidler
https://www.youtube.com/watch?v=ZhO8ppN6aCQ (Vinkel mellem to linjer)
to videoer om stykkevis definerede funktioner:
a) https://www.youtube.com/watch?v=_znI8fAP2eA
b) https://www.youtube.com/watch?v=yeuJfVtLGu4
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gyldendal B1 side 116-117 Intro til polynomier.pdf
-
Medbring jeres formelsamling, skriveredskaber, ternet papir og computer :-)
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 1. udgave (MA), HAX 2017; sider: 96-99, 287-289
-
Vejen til.. AB1C Andengradsligninger side 96-101.pdf
-
Jeres lektie er at regne delopgave 4 og 5 i øvelse 4.4 på side 99 i kopierne: "Andengradsligninger".
-
Træningsopgaver kvadratsætninger.pdf
-
Vær sikker på, at du kan finde kvadratsætningerne i din formelsamling på side 7. Regn de opgaver, som du mangler på arket: "Træningsopgaver" fra sidste lektion. I fik arket på papir i sidste lektion, og arket er også vedhæftet elektronisk her ved lek
-
Virtuel lektion den 23.08.2024 3h2h Ma.pdf
-
Medbring jeres papir med jeres virtuelle arbejde fra fredag. Jeg har skrevet kommentarer til jer inde på elevfeedback. Læs kommentaren inden denne time :-)
-
Medbring den "nye" matematikbog - dvs. "Vejen til matematik B2".
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2 (2. UDG LILLA) (MA), forlaget HAX; sider: 22-29, 32-35, 38-41, 52-53, 57, 59, 61-62, 64-97
-
Opløsning i faktorer opgaver UH.docx
-
Polynomisk Regression med TI-Nspire
-
Begrebsopsamling andengradspolynomier.docx
-
Små opgaver som introduktion til differentialregning.docx
-
Husk bogen: "Vejen til matematik B2"
-
Vær klar til, at vi bruger sidste del af lektionen på jeres spørgsmål til aflevering 2.
-
Begreber begyndelse differentialregning.docx
-
Opgave verdens befolkning aflevering 3.tns
-
Vær klar til at stille jeres spørgsmål til aflevering 3.
-
Differentiere i TI.tns
-
Afsnit
-
Medbring jeres papir med det virtuelle arbejde fra i fredags.
-
.
-
Væksthastighed eksempel med CO2.tns
-
Nielsen og Fogh: Vejen til Matematik B2, 3. udg (MA) (ORANGE), Hax, 2018; sider: 123-127
-
Husk jeres aflevering.
-
Bevis Ligning for tangent.pdf
-
Toppunktsformlen bevist med differentialregning.pdf
-
Monotoniforhold med hjælpemidler.tns
-
Besvaret virtuel Monotoniforhold med hjælpemidler .tns
-
Opgave monotoni og ekstrema.tns
-
Jeres lektie er at regne 20 minutter videre på opgaverne fra ARBEJD-SELV-lektionen i fredags. Medbring jeres arbejde til den her lektion.
-
I får tid til at arbejde med afleveringen, så vær klar til at stille jeres spørgsmål.
-
Husk jeres printede aflevering
-
Opgave ukendt røringspunkt tangent.tns
-
Tangentens ligning i TI.tns
-
Lorenzen, Carstensen & Frandsen: MAT B hf 3. udg (MA) (RØD), Systime 2018; sider: 84-108, 182-189, 192-197, 200-205
-
Tag den røde matematikbog med.
-
Husk jeres aflevering - hæft siderne sammen og navn på første side.
-
To ligninger med to ubekendte lige store koefficienters metode
-
Virtuel 3h2h Ma den 27.11.2024.docx
-
Virtuel 3h2h Ma den 29.11.2024.docx
-
Opgave til virtuel lektion den 6. december 2024.tns
-
Medbring papir med jeres arbejde fra de virtuelle lektioner i sidste uge.
-
Opgaver med afstanden mellem punkt og linje.tns
-
Eksamensopgave kendt hældningsvinkel find forskrift for linje.tns
-
Formel, eksempel og opgaver til vinkel mellem to linjer.tns
-
ARBEJD SELV 3h2h Ma den 18. december 2024.docx
-
Eksempel 1 på helt eksamenssæt.pdf
-
Eksempel 2 på helt eksamenssæt.pdf
-
Informationer og repetition inden terminsprøve 2h3h Ma.docx
-
Husk formelsamlingen.
-
Vinklen mellem linie og x-akse.tns
-
Plan for virtuel lektion 30.01.2025 3h2h Ma.docx
-
Stokastisk variabel opgaver UH.docx
-
Medbring jeres papir med besvarelse af opgaver fra den virtuelle lektion i går.
-
binomialkoefficient i nspire
-
I får tid til at stille spørgsmål til afleveringen, der skal afleveres i morgen.
-
Eksempel udregning binomialfordeling tipskupon.tns
-
Gode kommandoer binomialfordeling.tns
-
Binomialfordelingen ark 1 UH og MH.docx
-
Binomialfordelingen - bevis med bogstaver
-
Noter til binomialfordeling bevis.pdf
-
Binomialfordelingen normale udfald Opgaver uden hjælpemidler.docx
-
Formelsamlingen side 30 formel nummer 170. Hvornår kan vi bruge Pascals trekant?
-
Kombinatorik og sandsynlighed opgaver UH.docx
-
Binomialtest eksempler.tns
-
Håndskrevne noter hypotesetest.pdf
-
Funktioner - Stykkevis lineær
-
Nspire: stykkevis defineret funktion
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
99 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Polynomier og andengradsligningen
I forløbet er der arbejdes generelt med polynomiers opbygning og egenskaber, hvor der især fokuseres på andengradspolynomiet, andengradsligningen med bevis for løsningsformlen, parablens toppunkt (uden algebraisk bevis, beviset laves i differentialregningsforløbet), parallelforskydning af parablen, betydningen af hhv. a, b, c og d for parablens udseende, opløsning af andensgradspolynomiet i faktorer, nulreglen og polynomier af grad højere end to.
Regression ved brug af andengradspolynium.
I løbet af arbejdet er bogstavregning og kvadratsætningerne også gennemgået.
Kernestof:
– overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel algebraisk manipulation, det udvidede potensbegreb, ligefrem og
omvendt proportionalitet, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
Supplerende stof:
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
Særlige fokuspunkter:
Faglige - – operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer – håndtere formler, opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold – gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gyldendal B1 side 116-117 Intro til polynomier.pdf
-
Medbring jeres formelsamling, skriveredskaber, ternet papir og computer :-)
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 1. udgave (MA), HAX 2017; sider: 96-99
-
Vejen til.. AB1C Andengradsligninger side 96-101.pdf
-
Jeres lektie er at regne delopgave 4 og 5 i øvelse 4.4 på side 99 i kopierne: "Andengradsligninger".
-
Træningsopgaver kvadratsætninger.pdf
-
Vær sikker på, at du kan finde kvadratsætningerne i din formelsamling på side 7. Regn de opgaver, som du mangler på arket: "Træningsopgaver" fra sidste lektion. I fik arket på papir i sidste lektion, og arket er også vedhæftet elektronisk her ved lek
-
Virtuel lektion den 23.08.2024 3h2h Ma.pdf
-
Medbring jeres papir med jeres virtuelle arbejde fra fredag. Jeg har skrevet kommentarer til jer inde på elevfeedback. Læs kommentaren inden denne time :-)
-
Medbring den "nye" matematikbog - dvs. "Vejen til matematik B2".
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2 (2. UDG LILLA) (MA), forlaget HAX; sider: 22-29, 32-35, 38-41
-
Opløsning i faktorer opgaver UH.docx
-
Polynomisk Regression med TI-Nspire
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialregning og optimering
I forløbet arbejdes med:
- Begreberne kontinuitet og differentiabilitet
- Differenskvotient og differentialkvotient
- Tretrinsreglen
- Diverse differentialkvotienter
- Regneregler: Konstant gange funktion, sumregel/differensregel, produktregel og brøkregel
- Sammensat funktion
- Tangentligning
- Monotoniforhold
- Væksthastighed
- Optimering
I forløbet arbejdes der desuden med monotoniforhold for polynomier, hvor formlen for andengradspolynomiets toppunkt bevises ved brug af differentialregning.
Koefficienten b i andengradspolynomiet behandles og forstås nu ved brug af differentialregning.
Der gennemgås bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^2 og for f(x)=1/x ved brug af Tretrinsreglen.
Kort om Leibniz og Newton og deres arbejde med differentialregning.
Kernestof:
– definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion.
- monotoniforhold, ekstrema og optimering og sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient.
- karakteristiske egenskaber ved følgende elementære
funktioner og deres grafiske: polynomier.
Supplerende stof:
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner.
Faglige mål:
– anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne – gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser – anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Begrebsopsamling andengradspolynomier.docx
-
Små opgaver som introduktion til differentialregning.docx
-
Husk bogen: "Vejen til matematik B2"
-
Vær klar til, at vi bruger sidste del af lektionen på jeres spørgsmål til aflevering 2.
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til matematik B2 (2. UDG LILLA) (MA), forlaget HAX; sider: 52-53, 57, 59, 61-62, 64-97
-
Begreber begyndelse differentialregning.docx
-
Opgave verdens befolkning aflevering 3.tns
-
Vær klar til at stille jeres spørgsmål til aflevering 3.
-
Differentiere i TI.tns
-
Afsnit
-
Medbring jeres papir med det virtuelle arbejde fra i fredags.
-
.
-
Væksthastighed eksempel med CO2.tns
-
Nielsen og Fogh: Vejen til Matematik B2, 3. udg (MA) (ORANGE), Hax, 2018; sider: 123-127
-
Husk jeres aflevering.
-
Bevis Ligning for tangent.pdf
-
Knud Erik Nielsen & Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1+C, 1. udgave (MA), HAX 2017; sider: 287-289
-
Toppunktsformlen bevist med differentialregning.pdf
-
Monotoniforhold med hjælpemidler.tns
-
Besvaret virtuel Monotoniforhold med hjælpemidler .tns
-
Opgave monotoni og ekstrema.tns
-
Jeres lektie er at regne 20 minutter videre på opgaverne fra ARBEJD-SELV-lektionen i fredags. Medbring jeres arbejde til den her lektion.
-
I får tid til at arbejde med afleveringen, så vær klar til at stille jeres spørgsmål.
-
Husk jeres printede aflevering
-
Opgave ukendt røringspunkt tangent.tns
-
Tangentens ligning i TI.tns
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analytisk geometri
I forløbet arbejdes med analytisk beskrivelse af cirkler og linjer. Vinkel mellem linje og x-aksen. Skæring mellem linjer og mellem linje og cirkel.
Der er lavet bevis for formlen for afstanden mellem et punkt og en linje.
Descartes arbejde inddrages som historisk perspektiv.
Kernestof:
- analytisk beskrivelse af linjer og cirkler, opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder vinkel, skæring og afstand
Supplerende stof:
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
Faglige mål i fokus:
– opstille og redegøre for geometriske modeller samt løse geometriske problemer – gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser – anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighed, statistik og hypotesetest
I forløbet arbejdes med grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel.
Binomialfordelingen er forklaret ud fra et eksempel.
Normalfordelingen er kort gennemgået samt normalfordelingsapproksimationen til binomialfordelingen.
Binomialtest er gennemgået, og vi har lavet en smagstest, hvor binomialtest er anvendt.
Kernestof:
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende stof:
– bearbejdning af autentisk datamateriale, herunder statistisk behandling af grupperet talmateriale
Faglige mål i fokus i forløbet:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensinterval, stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog – demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling – anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning – beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet – kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelsesmaterialet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019895",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019895",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019895"
}