Holdet 2024 3g Ps (1) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Iben Skall Rønbøg
Hold 2024 3g Ps (1) (3g Ps (1))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget og besøg i Faarup:-)
Titel 2 Køn, motivation og læring
Titel 3 Barndommen som fundament
Titel 4 Hvad er ondskab - psykologisk set?
Titel 5 Livsmestring - og fra ung til voksen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget og besøg i Faarup:-)

Introduktion til psykologi på B-niveau.  Forløbet er bygget op omkring en ekskursion en hel dag til FÅRUP SOMMERLAND med feltundersøgelser.

De to overordnede emner er:
Adfærdspsykologi: imitation og nudging
Personlighedspsykologi.

De har læst grundlæggende teori til adfærdspsykologien og nudging samt repeteret personlighedspsykologien med fokus på den risikovillige/den forsigtige og introvert/ekstrovert. De har afprøvet små kvantitative og kvalitative undersøgelser i Fårup i form af observation, spørgeskema interview. De har fremlagt deres resultater for hinanden.

               
Estimeret 20 Sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Køn, motivation og læring

I forløbet arbejdet vi i første omgang med køn, og dernæst arbejder vi med læring og motivation - og i felteksperimentet arbejder mange af grupperne med problemstillinger om køn og motivation.

1.Køn - kultur og natur!
Om kønsidentitet og kønsforskelle
Hvordan kan vi forklare kønsforskelle, og hvor store er forskellene?
Set fra forskellige psykologiske synsvinkler og ud fra forskellige undersøgelsesmetoder.
Overordnet skelnes mellem de to forståelser af køn som kulturelt betinget og som biologisk betinget.
Kønnet som kultur: Behaviorismens teori om indlærte kønsrollemønstre (positiv- og negativ forstærkning) og A. Banduras sociale indlæringsteori (imitation af rollemodeller). Den kognitive kønsskemateori, kønsidentifikation og kønsrolleforventningerne. Socialkonstruktivismen (postmoderne psykologi) om diskurs, normer, den heteroseksuelle matrix, det performative køn og queerteori. Eksistentialisme og socialpsykologi.

Kønnet som biologi.: Evolutionspsykologien med fokus på forældreinvestering, seksuel selektion og partnervalg. Kønshormoner og neruropsykologi med fokus på kønshormonernes betydning: testosteron, CAH (øget påvirkning fra testosteron hos pigerne), undersøgelse af dyr, ting versus mennesker.

Forskellige konsekvenser af kønsrollerne: uddannelsesmæssigt-, arbejdsmæssigt- og adfærdsmæssigt.

To køn eller mange køn: Kritik af det normative kønsdiskurs og de kulturelt skabte kønsforventninger og stereotyper: Ikke blot to køn, men mange køn - altså: Du bestemmer selv (vælger selv) din kønsrolle. (Ligger i forlængelse af Giddens og Ziehes teori om "traditionsopløsningen" og "det refleksive valg").
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndommen som fundament

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvad er ondskab - psykologisk set?

Ondskab, hvad er det? Fra Psykologiens veje (e-bog):
Definition af ondskab via Lars Svendsens: 4 Typer: Dum-, instrumentel-, idealistisk-, sadistisk ondskab.
Aggressionsteori: Konrad Lorenz og aggressionens natur. Frustrationsteorien (reaktiv aggression). Når aggression bliver til vold.
Goldberg og Baron-Cohen: Opvækstens betydning for udvikling af ondskab og manglende empati.
Sårbarhed over for oplevelsen af skam. Omsorgssvigtens betydning (Tilknytningsteori v. Bowlby og Ainsworth). Omsorgspersoner som rollemodeller.

Redigeres!!

TV2: Den sorte boks: Sagen om Rasmus (stadionmordet).
Sociopaten - indlært ondskab, formet af miljøet.

Socialpsykologiske forklaringer: (fra Psykologiens veje s. 347-358.:
Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol og Massehypnose. Asch's Konformitetsforsøg, Sherifs Robbers Cave: Gruppepolarisering og egengruppe versus fremmedgruppe.
DR3: Ond, ondere, ondest (1) og (5) - socialpsykologisk eksperiment: om Moralsk frakobling og Milgrams eksperiment om Lydighed og autoritet.
Mobning (s. 358-361 i Psykologiens veje).
Uformelle roller (366-369 i Psykologiens veje)
"Ondskab - forskning på kanten" (DR) - Om Millgram-eksperimentet. Stanford-prison-eksperimentet og Robbers Cave-eksperimentet, samt herunder personlighedspsykologi: open mind versus closed mind (flertydighedstolerance) og
Breivik.
Hvad kan man gøre? Anger-management!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer