X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g Ps (1) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Psykologi B
Lærer(e)
Iben Skall Rønbøg
Hold
2024 3g Ps (1) (
3g Ps (1)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til faget og besøg i Faarup:-)
Titel 2
Køn, motivation og læring
Titel 3
Barndommen som fundament
Titel 4
Hvad er ondskab - psykologisk set?
Titel 5
Livsmestring - og fra ung til voksen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til faget og besøg i Faarup:-)
Introduktion til psykologi på B-niveau. Forløbet er bygget op omkring en ekskursion en hel dag til FÅRUP SOMMERLAND med feltundersøgelser.
De to overordnede emner er:
Adfærdspsykologi: imitation og nudging
Personlighedspsykologi.
De har læst grundlæggende teori til adfærdspsykologien og nudging samt repeteret personlighedspsykologien med fokus på den risikovillige/den forsigtige og introvert/ekstrovert. De har afprøvet små kvantitative og kvalitative undersøgelser i Fårup i form af observation, spørgeskema interview. De har fremlagt deres resultater for hinanden.
Estimeret 20 Sider
Indhold
Kernestof:
Bandura and Social Learning Theory
Social indlæringsteori
imitation
Behaviorisme
Nudging: Blot ét simpelt trick kan nudge dig til at spise sundere
https://videnskab.dk/kultur-samfund/nudging-er-ikke-kaerlige-puf/
Nudging
psykologi-opgave - Fårup.pdf
Personlighed er meget mere end at være introvert eller ekstrovert
Den forsigtige og den risikovillige type
Menneskets dobbelthed
Supplerende stof:
Imitation og behaviorisme - opgave.docx
Kort Sagt: "Nudging - Hvad og hvordan?" - af Andreas Rathmann
Introvert-test
Femfaktor-personlighedstest
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Køn, motivation og læring
I forløbet arbejdet vi i første omgang med køn, og dernæst arbejder vi med læring og motivation - og i felteksperimentet arbejder mange af grupperne med problemstillinger om køn og motivation.
1.Køn - kultur og natur!
Om kønsidentitet og kønsforskelle
Hvordan kan vi forklare kønsforskelle, og hvor store er forskellene?
Set fra forskellige psykologiske synsvinkler og ud fra forskellige undersøgelsesmetoder.
Overordnet skelnes mellem de to forståelser af køn som kulturelt betinget og som biologisk betinget.
Kønnet som kultur: Behaviorismens teori om indlærte kønsrollemønstre (positiv- og negativ forstærkning) og A. Banduras sociale indlæringsteori (imitation af rollemodeller). Den kognitive kønsskemateori, kønsidentifikation og kønsrolleforventningerne. Socialkonstruktivismen (postmoderne psykologi) om diskurs, normer, den heteroseksuelle matrix, det performative køn og queerteori. Eksistentialisme og socialpsykologi.
Kønnet som biologi.: Evolutionspsykologien med fokus på forældreinvestering, seksuel selektion og partnervalg. Kønshormoner og neruropsykologi med fokus på kønshormonernes betydning: testosteron, CAH (øget påvirkning fra testosteron hos pigerne), undersøgelse af dyr, ting versus mennesker.
Forskellige konsekvenser af kønsrollerne: uddannelsesmæssigt-, arbejdsmæssigt- og adfærdsmæssigt.
To køn eller mange køn: Kritik af det normative kønsdiskurs og de kulturelt skabte kønsforventninger og stereotyper: Ikke blot to køn, men mange køn - altså: Du bestemmer selv (vælger selv) din kønsrolle. (Ligger i forlængelse af Giddens og Ziehes teori om "traditionsopløsningen" og "det refleksive valg").
Indhold
Kernestof:
Kønnet som kultur
Kønsforskelle i barndom og ungdom
Temaer til Psykologi kap 6.pdf
Husk også at færdiggøre den overskrift du fik tildelt i gruppen:
Skriv noter til siderne 197-201
Podcast med Ann E. Knudsen
Oversigt - køn.pdf
Podcasten Bogklog med Ann E Knudsen - opgave.docx
Lyt til podcasten
Synopsisskabelon til psykologi B.docx
KØN EKSAMENSTRÆNING - opgavevejledning.docx
Husk at forberede jer på opsamling på arbejdet med podcasten i går!
Alle i gruppen skal have skrevet udkast til problemstillinger og problemformulering, så I er klar til at samle op på det i grupperne.
Begreber til køn - kultur og biologi.docx
Du skal som lektie skrive afsnittet om teori færdigt
Sørg for at være så langt med synopsen, at I vil kunne blive færdige i løbet af lektionen
Du skal lave en lille observations-undersøgelse
Synopsen færdiggøres og medbringes elektronisk
Gå ind i jeres undervisningsbeskrivelse fra sidste år om kognition, læring og motivation.
Medbring bogen Psykologiens Veje
Tavs og sproglig viden samt læringsformer (redigeret fra LNO).pptx
13. Viden, læring og undervisning
Tavs og sproglig viden
Læringsformer
Vidensformer
Læring fra Anvendt Psykologi, Levander.pdf
Læringscirklen - Steen Beck og Birgitte Gottlieb - uddrag. s. 84-88 + 90-91.docx
Undervisningsformer
Piaget's Stages of Development
Piaget's Theory of Cognitive Development
Jean Piaget med noter til overordnet om teori, arbejdsspørgsmål og videolink.docx
12. Tænkningens udvikling
Den senso-motoriske fase (0-2 år)
Den præ-operationelle fase (2-6 år)
Den konkret-operationelle fase (6-12 år)
Den abstrakt-operationelle fase (12 år-)
Motivation
Menneskets dobbelthed
Motivation - opgave.docx
L. Vygotsky Begreber og Den kulturhistoriske skole.docx
Vygotsky's Zone of Proximal Development
Husk at I skal have fået kontakt til skole/børnehave! Her er brevet til skole- og børnehavebesøg!
Samspilsprocesser
Kritik af Piaget
Lev Vygotsky og den kulturhistoriske skole
Børnehave-besøgNørresundby Gymnasium og HF.docx
Her tager læreren et æggeur med i klassen for at få ro
Dialogblomsten.docx
I skal se første afsnit af Pisk eller Gulerod. Log ind på mit cfu, og find udsendelsen under Mine Materialer.
Unilogin
3. Videnskabsteori og metode
I får en individuel lektie til kapitel 3 Videnskab og metode
Videnskabsteori og metode - oplæg og noter.docx
I får de første 10 minutter til at koordinere:
Psykologiens tre traditioner og metoder .pptx
Forbered fremlæggelse af oplægget og noterne til jeres metode
Oversigt læring, motivation og køn - til udsendelsen pisk eller gulerod.pdf
PsykB-grundbogen kapitel 3.pdf
33. Psykologiske feltundersøgelser
Feltundersøgelsen.docx
Det er meget vigtigt at I har fået lavet en aftale med skole eller børnehave inden efterårsferien.
Giv hinanden lektier for så I når et godt stykke med design af undersøgelsen i dag.
Noter til 5 former for motivation - med spørgsmål.docx
Undervisning for alle motivation 2016 magasin s. 16-19.pdf
Senest klokken 15 skal I i elevfeedback skrive et kort resumé af, hvordan feltarbejdet er gået, om I har fået brugbare resultater og hvordan I planlægger at arbejde videre de næste dage.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Barndommen som fundament
Indhold
Kernestof:
Kerneselv | Psykologiens veje
Medbring jeres gamle noter om J. Bowlby/M. Ainsworth (begge klasser), E. Erikson (3a) og M. Mahler (3e)
Daniel Stern | Psykologiens veje
Begyndende selv | Psykologiens veje
Fokuspunkter til Stern.docx Skriv noter til Sterns første periode: Det begyndende selv. Jeg har angivet nogle fokuspunkter i dokumentet
Det subjektive selv | Psykologiens veje
Det verbale selv | Psykologiens veje
Det narrative selv | Psykologiens veje
Vi skal se Når befrielsen kommer: Læs om filmen i linket
Medbribng noter fra sidste år om E. Erikson, J. Bowlby/M. Ainsworth og M. Mahler (3e)
Opgave Lene og Tanja samt børnene fra Skodsborg .docx
Case Lene og Tanja.docx
Uddrag fra De voksne børn i Skodsborg.pdf
Omsorgssvigt | Psykologiens veje
Børns reaktioner på omsorgssvigt | Psykologiens veje
Som lektie skal I færdiggøre analysen af Tanja og Lene
Uddrag fra Omsorgssvigt 1, Kari Killen med fokus på vanrøgt.pdf
Læs siderne med særligt fokus på de to forskellige former for vanrøgt.
Uddrag fra Omsorgssvigt 1, Killen samt PV om omsorgssvigt - opgave og note.docx
Analyser dokumentaren Farlige Forældre 1.docx
Risiko og resiliens. PVi p5123 - opgave og note.docx
Risiko og resiliens | Psykologiens veje
Arne Poulsen - risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer...pdf
Note til Arne Poulsen, risiko- og beskyttelsesfaktorer.docx
Risiko og resiliens. PVi p5123 - opgave og note - svar.docx
Resiliens er dynamisk og kompleks - opgave.docx
Resiliens er dynamisk og kompleks - Adoption og samfund 1 2023 s. 53-57.pdf
Grupperne skal forberede oplægget således at de andre får noter med de væstentligste pointer: noter på tavlen, delt dokument eller dias!
Læs de to artikler du ikke selv har arbejdet med
Grupper til synopsis Barndommen som fundament.docx
Synopsis - barndommen som fundament.docx
Læs bilagene og noter en problemformulering (evt. med underspørgsmål) og noter problemstillingerne i bilagene
Log på cfu og se udsendelsen Sådan overlever du en lortebarndom. Læs spørgsmålene og aflever besvarelse af spørgsmålene i elevfeedback
I lektionen får I de første 45 minutter til at færdiggøre jeres synopsis og træne fremlæggelsen, så den varer ca. 10 minutter
Husk at medbringe jeres psykologimappe. I skal aflevere jeres mappe med synopsen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvad er ondskab - psykologisk set?
Ondskab, hvad er det? Fra Psykologiens veje (e-bog):
Definition af ondskab via Lars Svendsens: 4 Typer: Dum-, instrumentel-, idealistisk-, sadistisk ondskab.
Aggressionsteori: Konrad Lorenz og aggressionens natur. Frustrationsteorien (reaktiv aggression). Når aggression bliver til vold.
Goldberg og Baron-Cohen: Opvækstens betydning for udvikling af ondskab og manglende empati.
Sårbarhed over for oplevelsen af skam. Omsorgssvigtens betydning (Tilknytningsteori v. Bowlby og Ainsworth). Omsorgspersoner som rollemodeller.
Redigeres!!
TV2: Den sorte boks: Sagen om Rasmus (stadionmordet).
Sociopaten - indlært ondskab, formet af miljøet.
Socialpsykologiske forklaringer: (fra Psykologiens veje s. 347-358.:
Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol og Massehypnose. Asch's Konformitetsforsøg, Sherifs Robbers Cave: Gruppepolarisering og egengruppe versus fremmedgruppe.
DR3: Ond, ondere, ondest (1) og (5) - socialpsykologisk eksperiment: om Moralsk frakobling og Milgrams eksperiment om Lydighed og autoritet.
Mobning (s. 358-361 i Psykologiens veje).
Uformelle roller (366-369 i Psykologiens veje)
"Ondskab - forskning på kanten" (DR) - Om Millgram-eksperimentet. Stanford-prison-eksperimentet og Robbers Cave-eksperimentet, samt herunder personlighedspsykologi: open mind versus closed mind (flertydighedstolerance) og
Breivik.
Hvad kan man gøre? Anger-management!
Indhold
Kernestof:
Rasmus Tantholdt, Sednaya Fængslet, Syrien
Intro til ondskab og ondskab som aggression - opgave.docx
24. Ondskab | Psykologiens veje
Aggressionens natur | Psykologiens veje
Opvækstens betydning | Psykologiens veje
Fravær af empati | Psykologiens veje
Forbered feltundersøgelsen
Fravær af selvkontrol | Psykologiens veje
Holdninger | Psykologiens veje
Eksperiment | Psykologiens veje
Lydighedens dilemma - opgave.docx
Lydighedens dilemma | Psykologiens veje
Adgang til The Wave på cfu!
Jeg uddelegerer besvarelse af spørgsmålene - så forbered jer på en lille individuel lektie - husk at skrive jeres besvarelse i dokumentet i drev!
Lydighedens dilemma og The Wave - opgave uddelegeret.docx
Stanford Prison experiment og Moralsk Frakobling .docx
Zimbardo og virkelighedens fængsel | Psykologiens veje
Moralsk frakobling | Psykologiens veje
SRP med psykologi - samfundsfag og sprogfag.pptx
Det onde som frihed | Psykologiens veje
Vi starter med opsamling på Stanford. opgave til jer der ikke har fået en af Svendsens former for ondskab:Vi mangler flere socialpsykologiske begreber - både til fanger og fangevogtere. Desuden mangler vi kritik af eksperimentet.
Se filmen ondskab og besvar spørgsmålene i det vedhæftede dokument. Ta' noter undervejs.
filmspørgsmålOndskab.doc
Aflever jeres foreløbige besvarelse af sp. 1 i elevfeedback.
Psykiske lidelser og diagnoser - opgave.docx
Materiale til "gå på opdagelse"
30. Klinisk psykologi | Psykologiens veje
Psykopati, Politikens psykologi-håndbog.pdf
Dyssocial personlighedsforstyrrelse - noter til PsykB.docx
Læs om nedarvningens betydning for udviklingen af DP-
Dyssocial personlighedsforstyrrelse, uddrag, Fra Psyk B., M. Riisager s. 315-349.pdf
Husk at desuden at overveje, om teorier fra ondskab - eller andre psykologiske teorier - kan inddrages i forhold om det er nedarvet/medfødt?
Afsnit
Læs om miljøets betydning for udviklingen af DP-
Husk at desuden at overveje, om teorier fra ondskab - eller andre psykologiske teorier - kan inddrages i forhold til opvækstens/miljøets betydning?
I lektionen gennemgår vi miljøets betydning, dagens lektie (punkt 3 og 4).
Læs om psykopatens tankegang og behandlingen s. 344-349Annika og Philippa gennemsgår s. 345-348
En lille ekstraopgave til Annika og Philippa
Sørg for at give hinanden lektier for - f.eks. at I skal have læst artikel, det dokumentar, hørt podcast etc.
Eksamenstræning - synopsis Ondskab.docx
Synopsisskabelon.docx
Kobling mellem problemstillinger og analyse.docx
Husk at medbringe mappen til aflevering af synopsen
Synopsis - arbejdes med i lektionen
Læs kommentarer/rettelserne til synopsen igennem
Prøv at fremlægge din synopsis i sin nuværende form, og tag tid på hvor lang tid det tager dig, at fremlægge den!!
Husk jeres mappe!
Intergruppekonflikter (1).docx
Intergruppekonflikter | Psykologiens veje
Færdiggør redigering af synopsis, så den fylder 3-4 sider primært med stikord/korte sætninger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Livsmestring - og fra ung til voksen
Indhold
Kernestof:
Gennemgå jeres noter om stress
Eksempel på eksamensspørgsmål inden for stress og ungdom.docx
Gå ind på cfu og se de første 20 minutter af udsendelsen De stressede danskere fra Tv2 2006
stress i tal statistikker.htm
Fravær i forbindelse med stress koster danske arbejdspladser mindst 16,4 mia. kroner årligt
28. Kriser og kollektive katastrofer | Psykologiens veje
Kriser | Psykologiens veje
At komme over krisen | Psykologiens veje
Krisehjælp på Facebook og Psykologens toolbox - spørgsmål..docx
Krisepsykologi - inspirationsguide til psykologer s. 3-5.pdf
Fra faser til to processer
Krisehjælp på facebook. Mads. Facebook var det bjerg jeg råbte fra. Politiken 10.11.2012..pdf
Posttraumatisk belastningsreaktion | Psykologiens veje
Kollektive katastrofer | Psykologiens veje
Etnocentrisme og kulturrelativisme | Psykologiens veje
Kulturmøder | Psykologiens veje
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019896", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019896", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019896" }