Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Erik Skak Jensen
|
Hold
|
2024 3g ps/1 (1) (3g ps/1 (1))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til psykologi og forskellige
Kort introduktion til faget psykologi og forskellige psykologiske retninger:
Psykoanalyse
Behaviorisme
Evolutionær psykologi
Eksistentiel og humanistisk psykologi
Kognitiv psykologi
Neuropsykologi
Socialpsykologi
Eleverne laver plancher om hver retning i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Barndommen som fundament
Ultrakort introduktion til Freud og psykoanalysen
Eriksons tidlige faser:
0-1½ Fundamental tillid (basic trust) kontra mistillid.
1½-3 Selvstændighed kontra skam og tvivl.
3-6 Initiativ kontra skyldfølelse.
Mahlers faseteori: Autistisk fase, symbiotisk fase, differentierings fasen, øvelsesfasen, gentilnærmelsesfasen og konsolideringsfasen.
Kritikken af psykoanalysens teorier - moderne spædbarnsforskning.
Tilknytningsteorier: Bowlby: før-tilknytning , begyndende tilknytning og selektiv tilknytning. Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd.
Ainsworth: Fremmedsituationstest og tilknytningsmønstre: Tryg tilknytning, Utryg-undgående tilknytning, Utryg-ængstelig tilknytning og Utryg-desorganiseret tilknytningstype.
Stern: Ansigtsduetter, Affektiv afstemning
Spejlneuroner og empati. Still-face eksperimentet
Vi ser et afsnit af "Mød dit urmenneske"
Tilknytningsforstyrrelser og Omsorgssvigt:
Bowlby seperationsreaktioner: protest, fortvivlelse og emotionel frakobling.
Harlows forsøg med abeunder.
Rene Spitz: spædbarnsdepression og hospitalisme.
Omsorgssvigt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hvad er ondskab - psykologisk set
Socialpsykologi:
Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol og Massehypnose. Asch's
Konformitetsforsøg, Sherifs Robbers Cave: Gruppepolarisering og egengruppe versus fremmedgruppe.
DR3: Ond, ondere, ondest (1) og (5) - socialpsykologisk eksperiment: om Moralsk
frakobling og Milgrams eksperiment om Lydighed og autoritet.
Mobning (s. 358-361 i Psykologiens veje).
Uformelle roller (366-369 i Psykologiens veje)
Gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol og Massehypnose. Asch's
Konformitetsforsøg, Sherifs Robbers Cave: Gruppepolarisering og egengruppe
versus fremmedgruppe.
DR3: Ond, ondere, ondest (1) og (5) - socialpsykologisk eksperiment: om Moralsk
frakobling og Milgrams eksperiment om Lydighed og autoritet.
Socialpsykologiske forklaringer: (fra Psykologiens veje s. 347-358.:
Ondskab, hvad er det? Fra Psykologiens veje (e-bog):
Definition af ondskab via Lars Svendsens: 4 Typer: Dum-, instrumentel-, idealistisk-,
sadistisk ondskab.
Aggressionsteori: Konrad Lorenz og aggressionens natur. Frustrationsteorien
(reaktiv aggression). Når aggression bliver til vold.
Goldberg og Baron-Cohen: Opvækstens betydning for udvikling af ondskab og
manglende empati.
Sårbarhed over for oplevelsen af skam. Omsorgssvigtens betydning
(Tilknytningsteori v. Bowlby og Ainsworth). Omsorgspersoner som rollemodeller.
Baron-Cohen: Fravær af empati som følge af omsorgssvigt og usikre tilknytninger, ondskab, formet af miljøet.
Psykopati: Case: om Peter Lundin (En morder vender hjem TV2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Læring, pædagogik og motivation
Hvordan fungerer den optimale læring? Hvilke undervisningsformer - hvilke psykologiske teorier ligger bag?
Med afsæt i Psykologiens veje: "Viden, læring og undervisning": (s. 201-210):
Læringsformer: Behavioristisk læringsteori. Piagets kognitive læringsteori.
Vidensformer: Kvalifikationer. Kompetencer.
Pædagogiske metoder: Kurt Lewins eksperiment: Autoritær-, Demokratisk- og Laissez-faire ledelsesstil. Samt Baumrinds teorier om Autoritativ-, Uinvolveret- Autoritær- og Eftergivende stil.
Undervisningsformer: Pædagogiske principper ved: Lærerstyret klasseundervisning, Projektarbejde (Ansvar for egen læring) set ud fra Sten Beck og Birgitte Gottliebs cirkel-figur (fra Læring i Anvendt psykologi (pdf)): Skulptøren, Træneren, Konsulenten, Deltageren
og Vygotskys teori om Zonen for den nærmeste udvikling.
Motivationsprocesser fra Dorte Ågaards bog: Motivation: Selvbestemmelsesteorien (ydre-,indre motivation). Mestringsforventninger (Self-efficacy). Mind-set-teorien. Relationernes betydning.
Undervisning tilrettelagt efter Multiple intelligens.
Case: Pisk eller gulerod. (TV2 eksperiment fra 2018) analyseret fra lærings- og motivationsteorierne samt pædagogiske stile (Baumrind og Lewin).
Case : “Mit første år” (DR 2001) set ud fra nutidens opdragelsesidealer (fra Psykologiens veje 144-147: Fra lydighed til selvstændighed) og læringsteorierne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019897",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019897",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019897"
}