Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Jesper Stick
|
Hold
|
2024 2g ps/3 (3) (2g ps/3 (3))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologiens mangfoldighed
I forløbet bliver eleverne introduceret til psykologien som videnskab i forhold til hverdagspsykologi. Derudover kommer der en introduktion til nogle af de væsentligste retninger indenfor psykologien: Psykoanalysen, behaviorismen, Kognitiv psykologi, evolutionspsykologi, eksistentiel og humanistisk psykologi og socialpsykologi. Præsentationen skal bruges som i forhold til arbejdet med de kommende temaer. Slutteligt ser vi på psykologifaget som fag mellem naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det lærende menneske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdommen i det senmoderne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Barndommen som fundament for livet?
Kernestof/særlige fokuspunkter:
– Menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
– Omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed versus resiliens.
I tilknytning til dette forløb skal eleverne/kursisterne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normaltfungerende menneske.
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber.
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger.
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Menneske blandt mennesker
Særlige fokuspunkter:
Gruppepsykologiske processer og social indflydelse.
Forskellige rollebegreber.
Social kognition, herunder stereotyper og fordomme.
Eksperimentel socialpsykologi, herunder konformitet, lydighed og magt, i denne forbindelse har vi arbejdet med hvorfor mennesker handler som de gør, med udgangspunkt i opvækst, personlighed og i dette forløb påvirkninger fra grupper. Ift. holdninger, har vi også været omkring trekomponentmodellen og herunder kognitiv dissonans.
I tilknytning til dette forløb skal eleverne/kursisterne kunne:
• Demonstrere kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normaltfungerende menneske.
• Redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og begreber.
• Udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger.
• Demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
• Formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019899",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019899",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019899"
}