Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Iben Skall Rønbøg
|
Hold
|
2024 3h2h ps/5 (4) (3h2h ps/5 (4))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kognitionspsykologi og motivation
Temaet er opdelt i to:
Den første del er i starten af året: Hvor fra kommer motivation?
Vi starter med en introduktion til psykologifaget.
Der vil bl.a. være en gennemgang af de temaer vi skal arbejde med samt en forklaring af hvad psykologi er som fag
Forløbets mål er at give viden om motivation og læring.
Hvordan motiveres vi og hvordan kan vi selv være mere opmærksomme på vores læring og motivation. Hvordan påvirkes vi af den digitale kommunikation.
Indre og ydre motivation relateres til C. McDonalds artikel om motivation samt udsendelsen Nudging - Manipulator.
Fixed og growth mindset
Podcast om hjernestier og læring v. Anette Prehn.
Nudging - Manipulator. DR1. 15.11.2018
Den anden del er i slutningen af året: Kognitionspsykologi, hukommelse, kognitiv udvikling og læring
Kognitionspsykologien: Kognitive skemaer, opmærksomhed og perception samt fordomme og stereotyper.
Hukommelse:
Hukommelsesmodel med sensorisk hukommelse, arbejdshukommelse/ korttidshukommelse samt langtidshukommelsen
Hukommelsen som en montage
Forskellige hukommelsesøvelser
Kognitiv udvikling og læring.: J. Piaget: Assimilation og akkomodation
L. Vygotsky: læring i samspil, ZNU og stilladsering.
sammenligning mellem J. Piaget og L. Vygotsky.
Tv:
Kan du stole på din hukommelse, Hjernevask 1. DR2 08-01-2013
Små videoklip med eksempler på J. Piaget og L. Vygotskys teorier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling - risiko- og beskyttelsesfaktorer
Udvikling - risiko- og beskyttelsesfaktorer
Udvikling - risiko- og beskyttelsesfaktorer:
- udviklingspsykologi
- omsorgssvigt og resiliens
- det senmoderne familieliv og opdragelse
Udviklingspsykologi med fokus på E. Erikson og J. Bowlby/M. Ainsworth. Teorierne relateres kort til psykoanalysen samt til den moderne spædbarnsforskning
Klip fra bogens hjemmeside og diverse videoklip med eksempler på forskellige trin i børns udvikling (f.eks. visual cliff og still face).
Udviklingspsykologien afsluttes med en gennemgang af forskellige former for omsorgssvigt, en vurdering af forskellige sårbarheds-/beskyttelsesfaktorer og resiliens samt en diskussion af hvor stor betydning det tidlige samspil med omsorgspersonerne betyder for barnets udvikling.
Tv/dokumentarfilm:
Er du mors lille dreng fra Tv2, 2008 (den oprindelige version fra 1998)
Familien indledes med D. Baumrinds teori om forskellige opdragelsesformer. Desuden diskuteres vilkårene for den moderne familie og dobbelt socialisering.
Den perfekte opdragelse: Vores metode, Tv2 2017
Ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdom, identitet og (mis)trivsel i det senmoderne
Mistrivsel, præstationskultur og sårbarhed/udsathed. Mange unge kæmper med en række udfordringer, der skaber bekymring både hos de unge selv og hos de voksne. Men hvad er det der er på spil? Hvilke årsager kan der være til, at mange unge tilsyneladende mistrives og har psykiske udfordringer? Vi releaterer ungdommen til udviklingspsykologisk teori og til de særlige særlige udfordringer, der er for ungdommen i det senmoderne i forhold til deres identitetsdannelse.
Ud fra pdf'en psykologiske perspektiver har vi arbejdet med E. Eriksons teori om udviklingen i livslangt perspektiv, hvor der er særligt fokus på de udfordringer, der er i den tidligste fase og i ungdomsperioden. Ud fra pdf'en Børns udvikling af Arne Poulsen har vi set på sårbarheds og beskyttelsesfaktorer samt begrebet resiliens.
Fra Psykologiens Veje har vi arbejdet med E. Eriksons begreber sikker identitet versus identitetsforvirring samt jeg-identitet i forhold til social identitet. Vi ser udsendelsen teenagedyret.
Fra Risager: Psyk-C har vi arbejdet med temaet Unges udfordringer:
s. 145-146: Ungdommen som livsperiode
s. 146-149: A. Giddens: identitet er et refleksivt projekt.
s. 150-154: K. Gergens relationelle syn på de indentiteter, man kan vælge via diverse arenaer, man indgår i.
s. 155-158: Sammenligning af Giddens og Gergen samt de sociale mediers betydning.
s. 160-164: Ungdomshjernen og risikovillighedVi slutter af med at arbejde med teorier om stress.
s. 164-175: Unge og stress - herunder "Krav-kontrol-modellen" og "Anstrengelse-belønning-balance-modellen".
Forskellige copingstrategier og individuelle forskelle i modtagelhed for stress: Neuroticisme og pessimistisk forklaringsstil. Manglende social kapital. Manglende oplevelse af sammenhæng og meningsfuldhed (AOS).
Vi slutter af med kompendium til metoder i psykologi, hvor vi har set på styrke og svagheder ved hhv.kvantitative og kvalitative metoder - med henvisning til undersøgelsesmetoderne spørgeskema, interview og eksperiment.
Udsendelser:
Teenagedyret, DR 8. juni 2016
Måske når vi en udsendelse med fokus på unge og stress
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mennesket i gruppen
Socialpsykologi: Grupper, gruppetænkning/-polarisering, gruppepres, behov for anerkendelse/at tilhøre en gruppe, konformitet, mobning, roller/rollekonflikter, uformelle roller i en gruppe, autoritet og lydighed, holdninger, stereotyper og fordomme
Tv:
Klip fra Lydighedens dilemma (det danske eksperiment), S. Ash' eksperiment om konformitet samt videoen Shopping While Black
Kommunikation
Verbal kontra nonverbal kommunikation - relateres til de sociale medier.
Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Psykologiske metoder
Redigeres!
Intro til psykologiske retninger!
Formålet med forløbet at få et indblik i de forskellige psykologiske metoder samt at kunne vurdere styrke og svagheder ved de forskellige metoder:
Overordnet skelnes mellem kvalitative og kvantitative metoder:
observation, eksperiment, korrelationsundersøgelse, spørgeskema, psykometrisk metode, længdesnit- og tværsnitsundersøgelse, case-study.
De har i fællesskab lavet et dias om de forskellige metoder.
Dette tema vil indgå som en del af eksamensspørgsmålene idet der til alle spørgsmål vil indgå en lille undersøgelse, som I skal forholde jer til.
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Opsamling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019901",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019901",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019901"
}