X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g3h2h Sa/1 (1) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Samfundsfag B
Lærer(e)
Martin Hove Jensen
Hold
2024 3g3h2h Sa/1 (1) (
3g3h2h Sa/1 (1)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Socialisation og social arv
Titel 2
Økonomisk vækst og velfærd
Titel 3
Politiske systemer og valg. Valg i USA
Titel 4
Senmodernitet, sociale medier og identitetspolitik
Titel 5
Demografi, migration og ressourcer
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Socialisation og social arv
Formål:
At forklare hvordan opvækstbetingelser betinger social stratifikation og sociale og kulturelle mønstre.
Faglige mål:
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer:
Oliver Skov m.fl. Samf på B. 2 udgave. Columbus 2018. s. 35-46, 51-54, 66-67 .
Social arv – den næsten ideelle fjende.
http://www.information.dk/132814
Social arv – et upræcist og skadeligt begreb.
http://udd.uvm.dk/200308/udd200308-04.htm?menuid=4515
http://www.ugebreveta4.dk/2006/20/Baggrundoganalyse/Modreudenuddannelsehaengerfastpakontanthjaelp.aspx
http://www.b.dk/viden/politikere-kan-ikke-modvirke-social-arv-med-flere-penge
w.berlingske.dk/danmark/danske-unge-der-er-flere-falske-nyheder-paa-sociale-medier
https://jyllands-posten.dk/jpaarhus/debat/breve/ECE9881651/praestationskultur-giver-psykisk-pressede-studerende/
Lektiehjælp til fængslede gymnasieelever
https://www.youtube.com/watch?v=JOiAJw4ryBY
Indhold
Kernestof:
Urban.dk 24.02.2011. Artikel-id: e2821d22
Jeg prøver at være en skræmmekampagne.pdf
Moderne familietyper og roller
Læs artiklen som forberedelse
Læs i grundbogen Samf. på B siderne 24-27 om identitet, som forberedelse
Identitet, socialisation og social arv.docx
Tema: Socialisation og køn
Kvinde søger jævnt okay og ikke alt for utiltalende partner
Social arv. Den næsten ideelle fjende.docx
Læs siderne 61-65 om Bourdieu, i grundbogen Samf på B som forberedelse til lektionen
Lav en analyse af programmet om Rasmus Popenda. Undersøg hans opvækst og beskriv følgende;
Læs siderne 66-67 i grundbogen Samf på B som forberedelse til lektionen
Popenda. 17:26
Social arv og kriminalitet i Danmark.docx
Kriminelle mener at fængsel er badeferie
Fængsel er opskriften på en god kriminel.docx
Læs i grundbogen Samf på B, siderne 210-213 om Minerva-modellen
Læs brødteksten (dvs. uden faktabokse og indsatte tekster) som forberedelse
Anvendes i lektionen.
Test. Sociologi.docx
Opstart på forløb om økonomi og velfærd
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Økonomisk vækst og velfærd
Faglige mål:
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
̶ makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Litteratur:
Benny Jacobsen m.fl. Liv I Danmark. Columbus. 2010. 2. Udgave. s. 84-89 og læs 92-97 og 101.
Det planøkonomiske kaos.
http://www.coin.dk/default.asp?aid=1469
Information 02 december 2004. Fremtidens velfærd: Tryghed med vokseværk.
Af Josephine Blachman.
Avisen.dk
. 07.11.2017. Kommunekasser rammes hårdt af ”ældrebyrden”: ”Politikerne tager det ikke alvorligt nok”.
Ræson. 10.03.2018. Martin Henriksen: DI tager fejl. Danmark mangler hverken flygtninge eller arbejdskraft.
https://cepos.dk/artikler/arbejdsudbud-og-beskaeftigelse/
https://www.ae.dk/artikler/arbejdsudbud-er-ikke-den-vigtigste-oekonomiske-valuta
JP. 8.8.2022. Reallønnen dykker i de rige lande.
JP. 8.8.2022. Nu snakker selv Mærsk og Moody’s åbent om stagflation i Europa.
https://www.mm.dk/staerk-konkurrenceevne-forudsaetter-staerk-stat?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified
https://www.information.dk/udland/2018/09/ti-aar-finanskrisen-problemerne-stadig-ny-krise-kommer-snart-flere-haandtag-dreje-paa
(Uddrag. Uden figurer)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velfaerdsstaten-1945-1973/
Højere renter vil slå opsvinget ned
https://jyskemarkets.com/wps/wcm/connect/jm/4377adec-d376-4fdb-9491-7ff4b34e1442/danskokonomi_DK_juni2022.pdf?MOD=AJPERES
https://www.berlingske.dk/oekonomi/regeringen-skovler-milliarder-ind-i-et-meget-hoejt-tempo-det-er-vilde-tal
https://nytfranordea.nordea.dk/da/artikler/ny-renteprognose-saadan-forventes-boligrenterne-udvikle-sig
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=35923
Inflation og kerneinflation i DK, EU og Euroområdet.
https://www.kl.dk/nyheder/makro-analyseenheden/nyt-om-dansk-oekonomi/ny-dor-prognose-okonomisk-stilstand-i-2022/
(Uddrag).
DA's reformudspil - sådan skaffer vi tilstrækkelig arbejdskraft.
https://www.berlingske.dk/samfund/danmark-mister-titlen-som-det-mest-beskattede-land-og-denne-mand-er
Zetland.dk
10. september 2018. Konkurrencestaten får skylden for cirka ... alt. Din genvej til at forstå tidens største prygelknabe (Uddrag).
https://fho.dk/blog/2021/02/12/sigtekornet-skal-indstilles-rigtigt-i-jagten-paa-arbejdsudbud/
https://www.kl.dk/forsidenyheder/2020/november/debatindlaeg-flere-paa-fuldtid-er-afgoerende-for-fremtidens-aeldrepleje/
(Debatindlægget blev bragt på
Altinget.dk
den 3. november 2020).
https://www.fremforsk.dk/artikler/fra-lighed-til-lige-muligheder/
https://www.cepos.dk/abcepos-artikler/0070-hoej-tillid-skyldes-ikke-velfaerdsstaten/
Den danske model. Flexicurity.
http://www.ugebreveta4.dk/2005/32/Baggrundoganalyse/Danskmodelbliverikkenogeneksportsucces.aspx
https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-08-03-hvornaar-kommer-det-valg-her-er-5-bud
Totalomkostningerne for velfærd er lavere i Danmark end i USA
https://www.youtube.com/watch?v=f9X64_WAk8w
TV-dokumentar:
https://www.dr.dk/bonanza/serie/193/dokumentar/63475/det-store-babykrak.
Øget arbejdsudbud = flere i beskæftigelse?
https://www.youtube.com/watch?v=JwPdaKNeiG4
DR2 Debatten: "Der er job til alle" - om DEKRA Jobgaranti
https://www.youtube.com/watch?v=Jr1zIHSXKKs
https://finansdanmark.dk/10-aaret-for-krisen/hvad-skete-der/
DA's reformudspil - sådan skaffer vi tilstrækkelig arbejdskraft
https://www.youtube.com/watch?v=r6vjX5aEZsg
Indhold
Kernestof:
https://www.altinget.dk/artikel/faa-overblikket-her-er-regeringens-udspil-til-en-finanslov-for-2025
Keynesianisme og monetarisme.pdf
mj_Danskerne_paa_kartoffelkur.flv
Produktion og vækst
Øvelse. finans og pengepolitik.docx
Som forberedelse til lektionen, læs i grundbogen Samf. på B. siderne 236-240 om finans- og pengepolitik.
Økonomi test.docx
Multiplikator: Beregn multiplikatorvirkningen af følgende økonomiske scenarier.
Som forberedelse til lektionen, læs i grundbogen Samf. på B. siderne 239-242 om penge- og strukturpolitik.
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (2:8)
Dansk økonomi 2024.docx
Læs i grundbogen Samf. på B siderne 253-257, om skattesystem og offentlige udgifter, som forberedelse
Fordeling af offentlige udgifter i Danmark.docx
Den danske velfærdsmodel og flexicurity
Den Danske Model - Flexicurity
Arbejdsudbud og beskæftigelse.docx
Den danske model. Flexicurity.docx
Skamløs velfærd.docx
Læs i grundbogen Samf. på B. siderne 159-164, om velfærdsmodeller, som forberedelse.
Velfærdstatens udfordringer.docx
Lektionen bliver afviklet virtuelt, da MHO er på studietur
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politiske systemer og valg. Valg i USA
Faglige mål:
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Litteratur:
Benny Jacobsen m.fl. Liv i Danmark. Columbus 2010. s. 79-83.
MedierNU. Massemedier og meningsdannelse. Af Morten Winter Bülow. Systime. s. 30-37.
Politiken. 27.04.08
Debat: Mediekritik: Mellem linjerne Forestillingen om mediernes magt er overdrevet.
https://www.berlingske.dk/danmark/danske-unge-der-er-flere-falske-nyheder-paa-sociale-medier
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/medierne-et-demokratisk-problem
http://atlasmag.dk/samfund/indland/isbjerget-er-ikke-bare-diskurs
https://www.berlingske.dk/samfund/her-er-zelenskyjs-tale-laes-hvad-han-sagde-til-folketinget
https://www.berlingske.dk/politisk-morgenpost/en-splinterny-maaling-afsloerer-danskernes-vigtigste-dagsorden-det-er
https://www.weekendavisen.dk/2020-50/samfund/mette-magt-og-medierne
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/tangoen-mellem-medier-og-politikere
Information 29.01.2011. Klumme: Når personer er vigtigere end politik
https://www.berlingske.dk/danmark/danske-unge-der-er-flere-falske-nyheder-paa-sociale-medier
https://www.berlingske.dk/politisk-morgenpost/en-splinterny-maaling-afsloerer-danskernes-vigtigste-dagsorden-det-er
Ytringsfrihed - mediernes rolle
https://www.youtube.com/watch?v=uC8zHsvICX4
Jens Gaardbo: Magt
https://www.youtube.com/watch?v=TTBjZlZj2mE
Det mener danske topchefer om magt
https://www.youtube.com/watch?v=TDy4adzWUEg
Monte Carlo-drengene: Mediernes monopol på nyheder er døende - 90 år der gik
https://www.youtube.com/watch?v=n-P-lGoUgrw
Indhold
Kernestof:
Læs i grundbogen Samf. på B. siderne 164, 168-172 om konkurrencestaten og velfærdsudfordringer, som forberedelse.
Velfærdspolitik. Hvad er konkurrencestaten.docx
4 beskrivelser af samme lønudvikling.pdf
Opstart på kort forløb om politiske systemer - og det amerikanske valg
Sådan går amerikanerne til valg.docx
https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8
Læs vedhæftede som forberedelse til lektionen
Søgeopgave
HYPOTESER OM VÆLGERADFÆRD I USA.docx
Skimme-studér figurerne i vedhæftede
Opsamling amerikansk valg. Læs vedhæftede side om status i valgkampen
https://www.google.com/search?q=us+election&rlz=1C1GCEU_daDK1102DK1102&oq=us+election&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyDwgAEEUYORiDARixAxiABDINCAEQABiDARixAxiABDIGCAIQRRg7MhAIAxAAGIMBGLEDGIAEGIoFMhAIBBAAGIMBGLEDGIAEGIoFMgYIBRBFGD0yBggGEEUYPTIGCAcQRRg90gEIMzMzOWow
Den ultimative quiz til valgaftenen i USA 2024.docx
Beregning af statistisk usikkerhed.docx
Nyt forløb: Socialisation, senmodernitet og identitetspolitik eller Det delte Danmark
En autentisk historie om et senmoderne individ.docx
Læs i grundbogen 'Samf på B' siderne 17-21 og skimmelæs 21-24 som forberedelse. (Omhandler socialisation, identitet og familieformer).
Rousseau. Pigens opdragelse og kvindens plads.docx
Læs i grundbogen 'Samf på B' siderne 24-27 og 33-34 som forberedelse. (Omhandler identitetsdannelse).
Her er Danmarks 37 forskellige familieformer.docx
De vidtskuende mænd og de artige piger.docx
En haltende jagt efter det ledige standpunkt.docx
”Du er gennemsnittet af de fem mennesker, du tilbringer mest tid sammen med”- Citat af Jim Rohn
Hvorfor er identitetspolitik, krænkelse og aktivisme på universiteterne et problem?
Kemi Badenoch on identity politics
Læs vedhæftede artikel som forberedelse
Evaluering A.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Senmodernitet, sociale medier og identitetspolitik
Formål:
At under søge og forklare de sociale og økonomiske delingslinjer, der præger det geografiske Danmark. Herunder at anvende viden om social stratificering, ulighed og velfærdsøkonomi.
Faglige mål:
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer:
Oliver Boserup Skov. Samf på B. Columbus 2018. 2. udgave s.
Indhold
Kernestof:
Respons på synopsis om velfærdsudfordringer
Samf. på B s. 48-51. Om sociale medier og identitetsdannelse
Læs i Samf på B siderne 42-46, 50-54 om teorier om senmodernitet.
https://coagmento.dk/samfundsfag/sociale-og-kulturelle-forhold/socialisering/individet-level-3/
Medbring lærebogen 'Samf på B.
Socialisering. Coagmento
LGBT+ Danmark. Vi beder ikke om særrettigheder.docx
(Gen)læs de to tekster som forberedelse
https://www.dr.dk/drtv/se/oproer-paa-akademiet_-hvid-og-privilegeret_256071
Nyt forløb: Klima, demografi og migration. Læs i grundbogen Samf. på B siderne 72-76 som forberedelse.
Læs de første 3 sider i dokumentet 'Befolkningsuuviklingen - den glemte faktor', som forberedelse
https://www.statistikbanken.dk/FRDK124
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Demografi, migration og ressourcer
Faglige mål:
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstende
Kernestof:
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Litteratur:
Oliver Skov m.fl. Samf på B. 2 udgave. Columbus 2018. s. 72-82.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indvandring-i-velfaerdsstaten-efter-1965
Gert Hofstede. Hvordan undersøger man en kultur. Af; Gunvor Vestergaard.
Altid indvandring.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE3273851/Multi-Danmark/
http://politiken.dk/debat/profiler/rasmus-jarlov/ECE2134283/indvandrere-skal-naturligvis-assimileres-i-dansk-kultur/
https://www.bt.dk/danmark/saadan-ser-danmark-ud-i-2050-det-gaar-staerkt-den-forkerte-vej
09.06.2010. Europas demografiske kollaps
https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/article4538453.ece/
https://www.information.dk/debat/2017/08/demografiske-tabu-maa-brydes
Indvandrere i Danmark 2017. Variation i indkomst efter opholdsgrundlag.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=25803
82.000 flere af ikke-vestlig herkomst i Danmark.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=21575
https://www.berlingske.dk/oekonomi/der-vil-vaere-75.000-flere-over-80-aar-i-2025-det-koster-milliarder
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/interview-med-ishoejs-borgmester-per-madsen-s-i-ekstra-bladet-1987
https://www.berlingske.dk/emne/rasmus-paludan
https://denkorteavis.dk/2023/nu-storbritanniens-premierminister-sunak-jeg-tager-kontrollen-med-alle-vore-graenser-tilbage-slut-med-asyl-til-illegaie-migranterllegale-migranter-der-krydser-kanalen-vil-ikke-laengere-kunne-faa/
https://www.religion.dk/undervisning/det-yderligtg%C3%A5ende-nord
Det yderligtgående nord.
Modernisation and Westernisation
https://www.youtube.com/watch?v=SoptzrY8R0k
DR2 Deadline om indvandring.
https://www.youtube.com/watch?v=Pv8MKvDTDLc
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Klima, demografi og migration. Læs i grundbogen Samf. på B siderne 72-76 som forberedelse.
Læs de første 3 sider i dokumentet 'Befolkningsuuviklingen - den glemte faktor', som forberedelse
https://www.statistikbanken.dk/FRDK124
Læs resten af vedhæftede dokument, dvs. fra side 4, som forberedelse til de to lektioner
The Truth About Human Population Decline | Jennifer D. Sciubba | TED
Klimaforandringer og energipolitik.docx
Det demografiske tabu må brydes.docx
Europas demografiske kollaps.docx
Europe: The Collapse You Never Saw Coming
Diskussion:
Læs vedhæftede opgavebeskrivelse for miniprojektet
Arbejde med miniprojekter
I skal arbejde videre med miniprojektopgave. Spørgsmål ifm. opgaven kan stilles via mail.
Projektopgave. Demografi og migration og ressourcer.docx
På vej mod 9 milliarder.pdf
Læs vedhæftede artikel som forberedelse
Stol aldrig på en statistik, som du ikke selv har fortolket.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019904", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019904", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019904" }