Holdet 2024 3g3h2h Sa/2 (2) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jesper Stick
Hold 2024 3g3h2h Sa/2 (2) (3g3h2h Sa/2 (2))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimapolitik
Titel 2 Det amerikanske valg
Titel 3 Unge i det senmoderne samfund
Titel 4 Udfordringer i dansk økonomi
Titel 5 Velfærdsstaten under forandring
Titel 6 Kriminalitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimapolitik

Forløbet handler om politiske aktører, politiske holdninger og politiske deltagelsesformer, i forhold til de aktuelle klimaudfordringer. Forløbet handler om de nationale og internationale politiske aktører i forhold til fastlæggelse af klimapolitik, og derefter gennemgår vi andre aktører i samfundet, som har politisk indflydelse på det danske samfund.

Kernestof
̶ politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.


Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Unge i det senmoderne samfund

Vi arbejder med udviklingen frem mod det senmoderne samfund. Hovedfokus er ved hjælp af sociologiske teorier at kunne undersøge og diskutere de vilkår unges socialisation foregår i det senmoderne samfund og hvordan de er anderledes end under tidligere samfundstyper. Vi arbejder blandt andet med mistrivsel blandt unge og social arv i det danske samfund.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Udfordringer i dansk økonomi

Formålet med forløbet er at eleverne får en grundlæggende forståelse af økonomiske sammenhænge. Der arbejdes med de økonomiske målsætninger og hvilke midler i form af økonomisk politik (makropolitik og strukturpolitik) der kan bruges til at opnå disse målsætninger. Den økonomiske politik sættes ind i en teoretisk ramme med udgangspunkt i en keynesiansk og klassisk forståelse af økonomien. Derudover arbejdes der med hvilke muligheder og begrænsninger EU har for muligheden for at benytte sig af økonomisk politik i Danmark

Kernestof
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.



Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærdsstaten under forandring

Formålet med forløbet er at få en forståelse for forskellige velfærdsstatsmodeller og sammenhængen med de politiske ideologier. Herefter vil vi arbejde med den danske velfærdsstatsmodel og de udfordringer, som den danske velfærdsstat står overfor i en globaliseret verden. Derudover vil vi kigge på hvilke muligheder der er for at løse udfordringerne og hvad der allerede er blevet gjort for at løse de fremtidige udfordringer.

Kernestof
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kriminalitet

Forløbet "Kriminalitet og Integration" omhandler magtens tredeling samt har hovedfokus på sociologiske teorier om kriminalitetens opståen som bl.a. Sutherlands, Mertons, Hirschis samt Goffmans teori om kriminalitet.

Vi beskæftiger os med en række forskellige forklaringer på unges kriminelle adfærd og herunder den faldende kriminalitet samt bandekriminalitet. Vi taler herunder om forskellen mellem en bande og rockere.

Vi belyser ligeledes straffens rolle og ser på de forskellige politiske partiers holdning til dette (+ ideologiernes tilgang) og på
de økonomiske omkostninger afledt af kriminalitet for samfundet.

Slutteligt belyser vi hvilken rolle integration spiller for indvandres kriminelle adfærd og ser nærmere på de forskellige definitioner på integration samt hvad der kendetegner den danske kultur.

Vi reflekterer over hvorvidt integration kan være en mulig løsning til at nedbringe kriminaliteten.

Kernestof:
Fra drengestreger til bandekriminalitet, kapitel 1, 2, 4  

Artikler:
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-03-28-rockergruppe-smidt-ud-af-klubhus
https://nyheder.tv2.dk/live/2022-08-23-her-er-regeringens-forslag-til-ny-bandepakke
https://dkr.dk/nyheder/2020/maj/bandestramninger-er-en-forkert-kurs
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-mener-partierne-om-haardere-straffe-til-kriminelle
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/kriminalitet

Fagbegreber: (nøgleord)
Social arv + social kontrol
Opportunitet
Mørketal
Mertons teori om kriminalitet
Hirschis teori om kriminalitet
Sutherlands teori om kriminalitet
Honneth (anerkendelse)
Bourdieu
Goffman (Stigmatisering)
Integrationsbegreberne
Jeg/vi-kultur
Kulturbegrebet (løgmodellen)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer