Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Jesper Stick
|
Hold
|
2024 3g3h2h Sa/2 (2) (3g3h2h Sa/2 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimapolitik
Forløbet handler om politiske aktører, politiske holdninger og politiske deltagelsesformer, i forhold til de aktuelle klimaudfordringer. Forløbet handler om de nationale og internationale politiske aktører i forhold til fastlæggelse af klimapolitik, og derefter gennemgår vi andre aktører i samfundet, som har politisk indflydelse på det danske samfund.
Kernestof
̶ politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Branner, Hans: Global politik 4. udg.; sider: 215-221
-
Hans Branner: Global politik 4. udg. (SA), Columbus 2019, 4. udg.; sider: 191-193
-
Klimapolitik 230824.pptx
-
Victor Bjørnstrup, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov: Samf på B (2. udg.) GRØNT B (SA), Columbus 201; sider: 87-92, 96-109, 115-119, 136-140, 157, 184-198, 209-212
-
Hasselbalch og Knudsen: Klima og bæredygtighed, Columbus 2020; sider: 56-62, 76-79, 83-90, 124-129, 132-135, 137-146, 148, 161-165, 170-174
-
Klimapolitik 270824.pptx
-
CO2-prisen er braget i vejret, og det koster millioner for teglværk: "Det animerer os endnu mere til at fortsætte arbejdet med at bruge mindre energi. Det er jo også det, der er meningen, Børsen 3/6-2021
-
Klimapolitik 280824.pptx
-
Gæt en ideologi.pdf
-
Klimapolitik 170924.pptx
-
Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen DR 13/8-24
-
Virtuel lektion fredag 200924- Venstre og klimapolitikken .docx
-
Klimapolitik 190924.pptx
-
Klimapolitik .pptx
-
Bilagssæt klimapolitik.doc
-
Klimapolitik - Final.pptx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det amerikanske valg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Unge i det senmoderne samfund
Vi arbejder med udviklingen frem mod det senmoderne samfund. Hovedfokus er ved hjælp af sociologiske teorier at kunne undersøge og diskutere de vilkår unges socialisation foregår i det senmoderne samfund og hvordan de er anderledes end under tidligere samfundstyper. Vi arbejder blandt andet med mistrivsel blandt unge og social arv i det danske samfund.
Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
̶ social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Udfordringer i dansk økonomi
Formålet med forløbet er at eleverne får en grundlæggende forståelse af økonomiske sammenhænge. Der arbejdes med de økonomiske målsætninger og hvilke midler i form af økonomisk politik (makropolitik og strukturpolitik) der kan bruges til at opnå disse målsætninger. Den økonomiske politik sættes ind i en teoretisk ramme med udgangspunkt i en keynesiansk og klassisk forståelse af økonomien. Derudover arbejdes der med hvilke muligheder og begrænsninger EU har for muligheden for at benytte sig af økonomisk politik i Danmark
Kernestof
Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstaten under forandring
Formålet med forløbet er at få en forståelse for forskellige velfærdsstatsmodeller og sammenhængen med de politiske ideologier. Herefter vil vi arbejde med den danske velfærdsstatsmodel og de udfordringer, som den danske velfærdsstat står overfor i en globaliseret verden. Derudover vil vi kigge på hvilke muligheder der er for at løse udfordringerne og hvad der allerede er blevet gjort for at løse de fremtidige udfordringer.
Kernestof
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019905",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019905",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019905"
}