Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Mette Søby Nielsen
|
Hold
|
2024 2g2h Bi/2 (3) (2g2h Bi/2 (3))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og vækst
Forløbet tager udgangspunkt i læren om mikrobielt liv og dets vækst.
Virus´opbygning og formering gennemgås kort. Derefter arbejdes med forskellige celletyper, herunder eukaryote og prokaryote celler og funktionen af deres organeller. De forskellige transportprocesser over cellemembranen belyses gennem teoretisk gennemgang og laboratorieforsøg. Herudover arbejdes der med mikrobiologi og infektion, hvor vi set på hvordan mikroorganismer kan beskrives og dyrkes samt hvad de kan anvendes til i industrien. Vi undersøger, hvilke faktorer, der betyder noget for cellevækst og taler om mitose. Forløbets teori om antibiotika perspektiveres til svineproduktionen i Danmark, hvor eleverne gennemarbejder en artikel fra Aktuel Naturvidenskab om antibiotikaresistens i svin.
Vi mikroskoperer celler, ser på osmose i kartoffel, konkluderer på data fra kimfald og laver forsøg med gæring ved forskellige temperaturer.
Kernestof
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Om virus fra Yubio A 2023 s. 68-69.pdf
-
Biology: Cell Structure I Nucleus Medical Media
-
Bodil Blem Bidstrup m. fl.: Biologi i fokus (BI), Nucleus, 2009; sider: 7-19
-
Celle-opgave .docx
-
Mikroskopi af celler, biologi til tiden.docx
-
Cellemembranen og transportprocesser - Biologi i fokus s. 9-13.docx
-
Cellemembranen og transportprocesser - Biologi i fokus s. 9-13 - delvist besvaret.docx
-
Celledelinger mitose og meiose - biologi i Fokus s. 15-17 - svar.docx
-
Osmoseforsøg.docx
-
Stof og livsformer - opgave.docx
-
Saltning
-
Mikrobiologi - Biologi i udvikling B-niveau s.96-114 - Nucleus Forlag ApS.pdf
-
Microbiology from A to Z explained - Micropia
-
Mikrobiologiens historie.pptx
-
Biologi i udvikling. B-niveau. Mikrobiologi; sider: 97-107, 109, 112-113
Pdf fra forlaget nucleus: https://www.nucleus.dk/images/material/Mikrobiologi%20-%20Biologi%20i%20udvikling%20B-niveau%20-%20Nucleus%20Forlag%20ApS.pdf
-
TurboØvelse. Kimfald - bakterier i luften.docx
-
Identifikation af bakterier - Biologi i udvikling s. 101-104.docx
-
Vi samler kort op på turbo-øvelsen fra sidst. Var du der ikke - eller fik du ikke besvaret alle spørgsmål - er det vigtigt, at du får set på det inden lektionen, så du kan stille spørgsmål, hvis der er noget du er i tvivl om.
-
Mikrobiel vækst Biologi i udvikling s 104-107 109.docx
-
Gæringsforsøg vækstfaktorer temp.docx
-
gensplejsning af bakterier
-
Sørg for at have set på afleveringen til næste uge inden lektionen, så du kan stille spørgsmål, hvis der er noget du er i tvivl om.
-
Antibiotika og antibiotikaresistens.pptx
-
Hvad er antibiotika og antibiotikaresistens fra SSI.docx
-
Antibiotika_til_husdyr.pdf
-
Vi fortsætter arbejdet med artiklen fra tirsdag. Giv dig selv lektier for. Det kunne f.eks være at læse artiklen hjemme i fred og ro - eller at se på figurerne deri.
-
Tidslinje antibiotikaresistens.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio 1: Celler og vækst
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evolution og arv
Forløbets genetiske fagbegreber, relateres til evolutionen af jordens arter. Her arbejdes der med livets opståen, variation, selektion og udvikling af arter. I forlængelse heraf arbejdes med nedarvning - herunder Mendels love, kønsbunden nedarvning og stamtavler.
Artikel Evolution i hverdagen fra Aktuel Naturvidenskab om betydningen af genetisk variation gennemarbejdes.
Vi laver forsøg med bønner og deres overlevelse, ser på kranier, undersøger to-genudspaltning i majs og analyserer resultater fra blodtypebestemmelse.
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gener og genteknologi
Forløbet tager udgangspunkt i molekylærgenetik, og behandler begreber som DNA, RNA, replikation og proteinsyntese. I forlængelse af proteinsyntesen taler vi om opbygning og funktion af protein. Mutationer og diagnosticering af arvelige sygdomme gennemgås. Som eksempler på bioteknologiske metoder, er PCR og elektroforese, (gensplejsning) samt CRISPR gennemgået.
Vi isolerer DNA og laver elektroforese.
Herudover har holdet været til Live stream foredraget fra AU "DNA'en omkring os" ved biolog Philip Francis Thomsen: Dyr, planter og svampe efterlader spor af DNA i naturen – kaldet miljøDNA. Hør om hvordan DNA’en i jorden, i vandet og i luften kan bruges til at beskrive arter og bestande i vores økosystemer.
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Cystisk Fibrose
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krop og energi
Forløbet Krop og energi tager udgangspunkt i kredsløb, fordøjelse og energiomsætning i kroppen. Der arbejdes med lunger og blodkredsløb, kostens makromolekyler (proteiners opbygning og funktion er gennemgået tidligere i forbindelse med proteinsyntese), enzymatisk nedbrydning og optagelse af kulhydrater. I forlængelse heraf har vi arbejdet med blodsukker+ den hormonelle regulering heraf og vi har talt lidt om diabetes 1 og 2. Slutteligt gennemgås energistofskiftet og aerob og anaerob forbrænding samt, hvad der sker i kroppen fra hvile til arbejde. Inden vi til sidst ser på, hvilke fysiske parametre, der gør Vingegaard suveræn.
Vi måler vitalkapacitet samt puls og blodtryk; genopfrisker spyt spalter stivelse fra 1.g/1. HF; laver forsøg med enzymet bromelin fra ananas; undersøger blodsukkerstigning efter forskellig indtag af kulhydrat og undersøger kondital.
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Organsystemer.pptx
-
Oversigt organsystemer BTT s. 16-17.pdf
-
Medbring også bogen Kroppen i Fokus. Du fik den mandag i sidste uge. Var du der ikke i lektionen har du fået en besked fra Kasper (fra biblioteket) om afhentning af bogen.
-
Hede & Paludan-Müller: Kroppen i fokus (BI), Nucelus 1. udg 2012; sider: 9-11, 19-22, 39-40, 42-50, 63-64, 66-67
-
Øvelse. Vitalkapacitet.docx
-
Hvordan arbejder hjertet?
-
Blodtrykket
-
Hjertet og blodkredsløbet Kroppen i Fokus s. 44-47.docx
-
Vi begynder lektionen med at samle op på øvelsen fra sidst. Find og gem kurverne som Lucas har lagt ind i elevfeedback i onsdagslektionen og besvar spørgsmålene i øvelsesvejledningen.
-
Blodkredsløbet - Kroppen i Fokus s. 48-50 delvist besvaret.docx
-
Øvelsesvejledning puls og blodtryk.docx
-
Bodil Blem Bidstrup m. fl.: Biologi i fokus (BI), Nucleus, 2009; sider: 21, 24-36, 38, 73, 76-80
-
Se på rettelser til aflevering om Cystisk Fibrose inden lektionen
-
Fedtstoffer BiF s. 33-35.docx
-
Find resultater fra forsøget Spyt spalter stivelse, som i alle (bortset fra Cecilie) har lavet sidste år. Indsæt resultatskema og/eller billede fra forsøget i elevfeedback inden lektionen.
-
Øvelsesvejl. spyt spalter... med amylase fra Novozymes .docx
-
Resultat Spyt spalter stivelse.docx
-
Enzymes and How They Work: An Introduction
-
Blodsukker og glykæmisk indeks.docx
-
Enzymer noter og svar virtuelt.docx
-
Øvelsesvejledning blodsukkermåling.docx
-
Maja medbringer høj GI madpakke; Juliane lav GI madpakke og husker ikke at spise frokost i frokostpausen.
-
Øvelsesvejledning blodsukkermåling med data.docx
-
Spørgsmål Diabetes.docx
-
Diabetes 1 og 2 - forskelle og ligheder
-
Om diabetes fra Diabetesforeningen.docx
-
ATP.docx
-
ATP (Adenosine Triphosphate)
-
Vi begynder lektionen med at afklare evt. spørgsmål til afleveringen i næste uge. Så sørg for at få set på den.
-
Enzymforsøg med bromelin fra ananas.docx
-
Energistofskiftet B.docx
-
Medbring Biologi i Fokus
-
Vi begynder lektionen med at gennemgå opgaven om energistofskiftet fra onsdag. Det kan være en rigtig god ide at genlæse inden lektionen - og især at se på fig. 48 igen.
-
Medbring Kroppen i Fokus
-
Energiomsætning under løb.docx
-
Gennemse rettelserne til afleveringen om enzymer og vitalkapacitet.
-
Øvelse. Hvilepuls, arbejdspuls og kondital.pdf
-
Medbring pulsur, hvis du har et sådant.
-
Vingegaard.docx
-
Husk at du - for at undgå fravær for 5. lektion onsdag - inden lektionen skal lægge resultater fra øvelsen i elevfeedback i denne lektion: hvilepuls, maxpuls, arbejdspuls, hårdhed A, hårdhed B og kondital. Se øvelsesvejledning for metode og beregning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Signalering og regulering
Forløbet Signalering og regulering tager udgangspunkt i fysiologiske signalformer, neuralt og hormonelt. Hormonelle signalveje, herunder endokrin signalering; hormonregulering og hormoners virkemåde gennemgås. I denne forbindelse ses kort på steroiders bivirkninger og påvirkning på fertilitet. I forløbet Krop og energi er der lavet forsøg med den hormonelle regulering af blodsukkeret. Herefter gennemgås nervesystemets opbygning, nerveceller, nerveimpuls og transmitterstoffer. I forlængelse heraf ser vi på depression og gennemarbejder en artikel om serotonin: Kan forståelsen af et enzym løfte humøret? Fra Aktuel Naturvidenskab 2017.
Vi laver et forsøg om nerveledningshastighed.
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skov og biodiversitet
Forløbet tager udgangspunkt i arters inter og intraspecifikke konkurrence og betydningen af energisstrømme for et økosystem. Stofkredsløbene for kvælstof, kulstof og fosfor er gennemgået og relateret til det danske landbrug, samt den globale mangel på fosfor. Fotosyntesens lys og "mørkeprocesser" er gennemarbejdet og eleverne har lavet kvantitative undersøgelser af primærproduktion i alger.
Der er arbejdet med de danske skove som økosystem herunder rødlistede arter og rewilding. I den forbindelse er artiklen Rewilding - lad os få bisonokser tilbage i den danske natur gennemarbejdet.
Herudover har holdet været til Live stream foredraget fra AU "DNA'en omkring os" ved biolog Philip Francis Thomsen: Dyr, planter og svampe efterlader spor af DNA i naturen – kaldet miljøDNA. Hør om hvordan DNA’en i jorden, i vandet og i luften kan bruges til at beskrive arter og bestande i vores økosystemer.
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019909",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019909",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019909"
}