Holdet 2024 3g bi (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Karen Margrethe Melchiorsen
Hold 2024 3g bi (3) (3g bi (3))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Liv
Titel 2 2 DNA, gener og genteknologi
Titel 3 3 Fordøjelse og ernæring
Titel 4 4 Reproduktion
Titel 5 5 Naturen omkring os
Titel 6 6 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Liv

Forløbsbeskrivelse:
Biologi er læren om det levende. Men hvad kendetegner levende organismer?  Hvad er pro- og eukaryote organismer og hvordan er de opbygget? Hvordan og hvorfor deler celler sig?   Hvad er mikroorganismer? Og hvad kan man bruge mikroorganismer til?

Vi laver induktive forsøg med gærceller, mikroskoper celler og laver to forskellige forsøg med osmose. Desuden mikroskoperer vi løgceller for at se de forskellige faser i mitosen, samt lavet et gæringsforsøg hvor vi undersøger vækstfaktorer.

- pro- og eukaryote cellers opbygning og funktion
- diffusion og osmose
- mitose (meiose gemmes til reproduktion og arv)
- mikrobiologi - vækst og vækstfaktorer

Kernestof:
̶  cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶  mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶  biokemiske proces: gæring

Øvelser:
Gærceller og liv
Mikroskopi af celler og osmose
Osmose i kartoffelceller
Mitose i løg
Gæringsforsøg, vækstfaktorer

Faglige mål
Eleverne skal kunne:

̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed  
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 DNA, gener og genteknologi

Forløbsbeskrivelse:
Hvordan er DNA opbygget og hvad er et gen?
Hvad er det centrale dogme, og hvordan laves en gentest?
Hvordan nedarves egenskaber og hvorfor kan der ske ændringer i arvemassen?
Hvad er evolutionsbiologi?


Forløbet omhandler emnerne:
- DNA og gener
- det centrale dogme
- mutationer med fokus på små mutaioner
- gensplejsning
- evt. PCR og qPCR
- basale nedarvningsprincipper
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Øvelser:
Isolering af eget DNA (nv-øvelse)
DNA-profil/DNA-fingerprintning (nv-øvelse)
1-gennedarvning i byg
Blodtypebestemmelse


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed  
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3 Fordøjelse og ernæring

Forløbsbeskrivelse:
Fordøjelse og ernæring:
Hvorfor skal vi spise? Hvordan skal vi spise? Hvad sker der med maden efter vi har spist den?
Vi laver kostanalyse og undersøger fedtstofnedbrydning.

Forløbet omhandler emnerne:
- overblik organsystemer
- opbygning og funktion af næringsstoffer
- ernæring og fordøjelse
- enzymer

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion,

Øvelser
Kostanalyse
Fordøjelse af et fedtstof

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed  
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4 Reproduktion

Forløbsbeskrivelse:
Hvordan er de kvindelige og de mandlige kønsorganer opbygget? Hvordan reguleres menstruationscyklus, og hvordan virker p-piller? Hvordan reguleres sædcelleproduktionen?
Desuden arbejdes der med eksempler på prævention og kønssygdomme.

Forløbet omhandler emnerne:
- kønsorganernes opbygning og funktion
- kønshormonregulering hos mennesket og hormonforstyrrende stoffer

Kernestof:
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Øvelser:
Mikroskopi af ovarium
Mikroskopi af testikel

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5 Naturen omkring os

Forløbsbeskrivelse:
Hvad er et økosystem? Hvordan er de forskellige organismer tilpasset økosystemet? Hvad sker der, når mennesket påvirker naturen?
Vi undersøger fotosyntese og respiration hos vandpest og bestemmer forureningsgraden i skolens dam.


Forløbet omhandler emnerne:
- økosystemets struktur og energistrømme
- økosystemets producenter og konsumenter
- fotosyntese, respiration og C-kredsløb
- vandløb som økosystem,
- når åen forurenes
- biodiversitet

Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration

Øvelser:
Fotosyntese og respiration
Vandløbsundersøgelse NGHF

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6 repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer