Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Anne Mari Borchert
|
Hold
|
2024 3g3h2h la/1 (2) (3g3h2h la/1 (2))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
introduktion til latin
Formål:
Formålet med forløbet er at introducere til latin
Faglige mål og kernestof:
– latinsk morfologi (især kasussystemet) og syntaks (helsætningsanalyse)
– grundlæggende latinsk ordforråd
– oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af hjælpemidler som ordbog og grammatik
– genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik; Modtryk 2019
Latinske tekster
Konstrueret tekster i Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik:
I Aeneas,
II Romulus Remus
III A Roma Crescit
III B Gaius Julius Cæsar
IV Augustus
Baggrund:
Kejser Augustus, side 4-7 og Augustus' fredalter, Ara pacis, side 32-33
Kongerækken (podcast): Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd
Grammatik:
I Susanne Høeg:Augustus + Basisgrammatik
Grammatik I: Formlære (kasussystemet og verbernes personendelser) og syntaks, underordning,
Grammatik II: Verballeds former og substantivernes køn, underled til substantiver, direkte objekt og adverbielle led
Grammatik III: Underled til substantiver, infinitiv
Grammatik IV: Indirekte objekt, helsætningsanalyse
Desuden elevfremlæggelser om en række romerske fænomener/reception:
- religion
- gladiatorer
- klassisk stof i Harry Potter
- Julius Cæsar
- Rom på film og tv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sikke en flabet gudinde - Ovids Amores 1.13
Vi læser et kærlighedsdigt af Ovid. Undervejs kommer vi ind på genretræk for kærlighedselegien og Ovids litteraturhistoriske status som digter i den augstæiske æra. Tematisk fokuserer vi på det elegiske
digterjeg og hans idealtilværelse. Stilistisk fokuserer vi på digterjegets måder at anråbe Aurora og på de komiske træk i Ovids digtning. Afsluttende perspektiverer vi til Ovids "siesta"-digt og taler om kønsroller i hans digtning.
Tekst:
Ovid: Amores, I,13 (hele digtet = 48 vers)
Baggrundsstof:
Dokumentar: Orden i kaos (org.: Empires). PBS, 2001. Tilgængelig via CFU.
Perspektivering:
Ovid: Amores I,5 i oversættelse af Otto Steen Due.
Elevproduktion: remedieringer af digtet, herunder tegneserie, rap m.m.
Baggrundsstof:
Dokumentar: Orden i kaos (org.: Empires). PBS, 2001. Tilgængelig via CFU.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
anmeldelse af Ovids Eskapader - Søren Hindsholm.pdf
-
Tag jeres latinmappe med til timen.
-
Tag Augustus-hæftet med.
-
Tag følgende materialer med:
-
Faste grupper til Ovid: Amores I,13
-
Analysér og oversæt som lektie vers 3-4 i digtet (brug dine noter fra sidste time):
-
Sasha (praktikant) har skrevet en kort introduktion om Ovid til jer.
-
participier - fra Latinbogen.pdf
-
Orden i kaos
-
Spørgsmål til Orden i kaos - doku om Augustus.docx
-
Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker
-
Arbejdsark, Amores v. 11-16 2024 valghold.docx
-
Gloser til Amores I.13 (fuld længde) laC.docx
-
Husk latinmappen + Augustus-hæftet.
-
Sapfo - kompendium, perspektiv til Amores 1.13.pdf
-
Lav som lektie bonusopgaven på s. 3 - vi gennemgår hele sættet som det første i timen.
-
opgaver til Amores I, 13, v. 23-26.docx
-
svarark - Arbejdsark, Amores v. 11-16 2024 valghold.docx
-
Se eller hør videoen som lektie, så du kommer lidt ind i Sapfos univers inden timen.
-
METTE MOESTRUP om Sapfo (2022)
-
opgaver til Amores v. 27-30 2024.docx
-
perfektum - fra latinbogen inkl. kort øvelse.pdf
-
Husk det sædvanlige: paralleloversættelse, gloseliste, Augustus.
-
frango - eksempel fra ordbogen
-
Arbejdsark amores v 33-34 2024.docx
-
Brug 20 min. (hverken mere eller mindre) på at arbejde med det du begyndte på i sidste time: enten v. 27-28 eller 29-30. Vi samler op som det første når vi ses.
-
Se som lektie videoen om Memnon (se link). Hans mor bliver kaldt Eos som er det græske navn for Aurora.
-
Memnon: The Great Black Hero of the Trojan War - Greek Mythology
-
arbejdsark Amores v. 41-48 2025 valghold.docx
-
pronominer - Latinbogen.pdf
-
Brug som lektie 20 min. - hverken mere eller mindre - på at lave opgaverne til v. 47-48 i det vedhæftede opgaveark.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Av, mit hjerte! Catuls digte i udvalg
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i Catuls kærlighedsdigtning.
Statarisk læste tekster:
Tekster i CATUL, God latin 2, S. Høeg, Modtryk 2019
Catul 7: Quaeris, quot mihi basitiones, side 7
Catul 5: Vivamus, mea Lesbia, atque amemus, side 11
Catul 3: Lugete, o Veneres Cupidinesque, side 15
Catul 51: Ille mi par esse deo videtur, side 19
Catul 72: Nulla potest mulier tantum se dicere amatam, side 32
Catul 101: Multās per gentēs et multa per aequora vectus (OBS! ikke med i Høeg)
kursorisk læste tekster:
Catul 85: Odi et amo, side 29
Grammatik:
CATUL, God latin 2, S. Høeg, Modtryk 2019
Antikke perspektivtekster:
Sapfo 51 i oversættelse af Mette Christiansen og Mette Moestrup.
Catul 64 (epyllion om Ariadne og Theseus) i Harald Voetmanns oversættelse.
Moderne perspektivtekster:
Anne Carson: Nox. Omtaler og uddrag.
Johann Johannson: Odi et amo (liveversion fra Elbphilharmonie)
Baggrund:
Kongerækken (podcast): Antikkens Rom #7 - Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker
Mary Beard: Meet the Romans, afsnit 3 af 3. BBC, 2012.
Sofus Helle: Anmeldelse af Voetmanns Catul-oversættelse. Weekendavisen, 2023.
Harald Voetmann: Forord til egen oversættelse. Gyldendal, 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er en slave værd? (sølvalderlatin)
I årets afsluttende forløb zoomer vi ind på temaet slaveri og læser uddrag af Petronius' Satyricon og Senecas brev 47 ("slavebrevet")
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019914",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019914",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019914"
}