X - Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 3g3h2h2g mu/2 (3) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Musik C
Lærer(e)
Vibeke Hølledig Cramer
Hold
2024 3g3h2h2g mu/2 (3) (
3g3h2h2g mu/2 (3)
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Temaforløb: Melodi Grand Prix
Titel 2
Musikudøvelse
Titel 3
Nodeteori
Titel 4
Særligt studeret område: Hits
Titel 5
Temaforløb: Reggae
Titel 6
Temaforløb: De 4 årstider - Vivaldi og Richter
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Temaforløb: Melodi Grand Prix
Arbejde med Melodi Grand Prix's historie med udgangspunkt i afsnit på Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/grandprix
Videoklip med uddrag af mange forskellige Melodi Grand Prix numre op gennem tiden.
Deltage ved skolens Melodi Grand Prix d. 1. oktober.
Holdet optræder her med nummeret "Arabiens Drøm".
Indhold
Kernestof:
Snow Patrol - Chasing Cars (Official Video)
Prøv om du kan komme på forslag til Melodi Grand Prix numre, som du synes kunne være spændende for vores musikhold at lave :)Du behøver ikke spekulerer over om det vil være for svært eller bøvlet at lave - det skal jeg nok finde ud af ;-) Og vi må og
Til brug i timen:
Din lektie er at udfylde spørgeskemaet med holdets forslag til det MGP nummer vi skal lave til skolens MGP tirsdag d. 1. oktober :)Åbn spørgeskemaet så du kan se listen. Find så de enkelte numre enten på youtube eller der hvor du streamer musik, og l
Link vi skal bruge i lektionen (dvs. skal IKKE læses inden! :)
Besvar spørgsmål 7 og 8 i dokumentet "Melodi Grand Prix Arbejdsspørgsmål til gruppeopgave 2024", som I arbejdede med sidste gang.Spørgsmål og link til teksten på hjemmesiden Musikipidia finder du også her:
Husk din musikmappe med tekst/akkorder/rytmer til "Arabiens drøm" :)
Hit med hittet _ Artikel fra 2007 omhandlende Hitskabelonen.pdf
Din lektie er at få læst hele artiklen (de tre sider) "Hit med hittet" som I fik udleveret på papir i lektionen mandag d. 23/9. Du finder også artiklen vedhæftet denne lektion og/eller under vores musikholds dokumenter her i lectio :)
Nul Komma Snart instrumental (1) (3) (2) (1).mp4
Medbring GLÆDE og entusiasme, og så laver vi dette nummer ALLE SAMMEN som startnummer og afslutningsnummer til MGP: I ER NEMLIG ALLE "VINDERE":-) - og skolens All Stars:-)
Din lektie er at overveje forslag til et bandnavn. Se f.eks. mine skøre forslag på lektionen onsdag d. 25/9, hvis du skal have idéerne sat i gang ;-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Musikudøvelse
Numre anvendt til en- og flerstemmig sang:
Baby can I hold you tonight (Tracy Chapman)
Chasing Cars (Snow Patrol)
Numre anvendt til sammenspil:
Chasing Cars (Snow Patrol)
Arabiens Drøm (Anne Gadegaard)
Indhold
Kernestof:
Snow Patrol - Chasing Cars (Official Video)
Prøv om du kan komme på forslag til Melodi Grand Prix numre, som du synes kunne være spændende for vores musikhold at lave :)Du behøver ikke spekulerer over om det vil være for svært eller bøvlet at lave - det skal jeg nok finde ud af ;-) Og vi må og
Til brug i timen:
Din lektie er at udfylde spørgeskemaet med holdets forslag til det MGP nummer vi skal lave til skolens MGP tirsdag d. 1. oktober :)Åbn spørgeskemaet så du kan se listen. Find så de enkelte numre enten på youtube eller der hvor du streamer musik, og l
Link vi skal bruge i lektionen (dvs. skal IKKE læses inden! :)
Besvar spørgsmål 7 og 8 i dokumentet "Melodi Grand Prix Arbejdsspørgsmål til gruppeopgave 2024", som I arbejdede med sidste gang.Spørgsmål og link til teksten på hjemmesiden Musikipidia finder du også her:
Husk din musikmappe med tekst/akkorder/rytmer til "Arabiens drøm" :)
Hit med hittet _ Artikel fra 2007 omhandlende Hitskabelonen.pdf
Din lektie er at få læst hele artiklen (de tre sider) "Hit med hittet" som I fik udleveret på papir i lektionen mandag d. 23/9. Du finder også artiklen vedhæftet denne lektion og/eller under vores musikholds dokumenter her i lectio :)
Nul Komma Snart instrumental (1) (3) (2) (1).mp4
Medbring GLÆDE og entusiasme, og så laver vi dette nummer ALLE SAMMEN som startnummer og afslutningsnummer til MGP: I ER NEMLIG ALLE "VINDERE":-) - og skolens All Stars:-)
Din lektie er at overveje forslag til et bandnavn. Se f.eks. mine skøre forslag på lektionen onsdag d. 25/9, hvis du skal have idéerne sat i gang ;-)
Virtuel opgave:Opgaven skal laves individuelt
Gennemse dokumentet med et nummers form. Det er dét I fik i papir og også ligger elektronisk her i lectio. Vi gennemgår det sammen i starten af lektionen.
Hook, break og gimmick - fra bogen Rockmusik i Tid og Rum.pdf
Lyt igen til det yndlingsnummer du havde valgt at finde form af sidst, men denne gang skal du skrive ned hvad du mener er nummerets hook(s), hvor i formen du hører breaks og hvilke gimmicks du mener nummeret har.
Husk at medbringe din musikmappe og særligt det print I har i mappen som har overskriften RYTME.
Her er et link til nummeret som vi arbejdede med i mandagslektionen:
Link til artikel:
Sørg for at have talt sammen med jeres sammenspilsgruppe, så hver gruppe ved hvilket nummer I vil arbejde med i denne lektion.Find tekst med akkorder til jeres nummer (søg på nummerets titel og skriv "chords", så skulle I gerne kunne finde jeres numm
Husk at medbringe tekst med akkorder til jeres sammenspilsnummer, hvis I fik det printet sidste gang :)
Læs denne artikel inden lektionen, det er den som også lå på lektionen mandag d. 18/11, hvor nogle af jer nåede at læse den i slutningen af lektionen.
Artikel vi skal bruge i lektionen:
En super kort artikel om hvordan man slipper af med en sang man har fået på hjernen:
Moves Like Jagger - Maroon 5 featuring Christina Aguilera
Saybia - The Day After Tomorrow
Din lektie er at læse denne artikel:
Harry Styles - As It Was (Lyrics)
Din lektie er at have indsat tælletider i skemaet som vi udfyldte sammen i lektionen mandag d. 27/1 (dvs. f.eks. intro: 0.00-0.14, A1: 0.14-.... Jeg har vedlagt dokumentet jeg udfyldte ved tavlen, og lagt link til nummeret.Derudover skal du tænke ov
Skemaet vi udfyldte sammen:
Link til beskrivelse af koncerten i Musikkens Hus "Filmusikkens Mester":
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består af en blanding af at lytte, læse, og skrive svar på nogle spørgsmål. Jeg vedlægger også en Pdf med et dokument som skal bruges for at kunne svare på dele af opgaven.Du skal lave din
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består hovedsageligt af at se/lytte til små klip og derefter skrive svar på nogle spørgsmål. Du skal lave din besvarelse direkte i word-dokumentet med spørgsmålene, og de steder, hvor du s
Link til program til koncerten i Musikkens Hus:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 59
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nodeteori
Rytmik
Taktart
Nodelæsning
Akkordopbygning
Toneart
Indhold
Kernestof:
Besvar spørgsmål 7 og 8 i dokumentet "Melodi Grand Prix Arbejdsspørgsmål til gruppeopgave 2024", som I arbejdede med sidste gang.Spørgsmål og link til teksten på hjemmesiden Musikipidia finder du også her:
Husk din musikmappe med tekst/akkorder/rytmer til "Arabiens drøm" :)
Hit med hittet _ Artikel fra 2007 omhandlende Hitskabelonen.pdf
Din lektie er at få læst hele artiklen (de tre sider) "Hit med hittet" som I fik udleveret på papir i lektionen mandag d. 23/9. Du finder også artiklen vedhæftet denne lektion og/eller under vores musikholds dokumenter her i lectio :)
Nul Komma Snart instrumental (1) (3) (2) (1).mp4
Medbring GLÆDE og entusiasme, og så laver vi dette nummer ALLE SAMMEN som startnummer og afslutningsnummer til MGP: I ER NEMLIG ALLE "VINDERE":-) - og skolens All Stars:-)
Din lektie er at overveje forslag til et bandnavn. Se f.eks. mine skøre forslag på lektionen onsdag d. 25/9, hvis du skal have idéerne sat i gang ;-)
Virtuel opgave:Opgaven skal laves individuelt
Gennemse dokumentet med et nummers form. Det er dét I fik i papir og også ligger elektronisk her i lectio. Vi gennemgår det sammen i starten af lektionen.
Hook, break og gimmick - fra bogen Rockmusik i Tid og Rum.pdf
Lyt igen til det yndlingsnummer du havde valgt at finde form af sidst, men denne gang skal du skrive ned hvad du mener er nummerets hook(s), hvor i formen du hører breaks og hvilke gimmicks du mener nummeret har.
Husk at medbringe din musikmappe og særligt det print I har i mappen som har overskriften RYTME.
Her er et link til nummeret som vi arbejdede med i mandagslektionen:
Link til artikel:
Sørg for at have talt sammen med jeres sammenspilsgruppe, så hver gruppe ved hvilket nummer I vil arbejde med i denne lektion.Find tekst med akkorder til jeres nummer (søg på nummerets titel og skriv "chords", så skulle I gerne kunne finde jeres numm
Husk at medbringe tekst med akkorder til jeres sammenspilsnummer, hvis I fik det printet sidste gang :)
Læs denne artikel inden lektionen, det er den som også lå på lektionen mandag d. 18/11, hvor nogle af jer nåede at læse den i slutningen af lektionen.
Artikel vi skal bruge i lektionen:
En super kort artikel om hvordan man slipper af med en sang man har fået på hjernen:
Moves Like Jagger - Maroon 5 featuring Christina Aguilera
Saybia - The Day After Tomorrow
Din lektie er at læse denne artikel:
Harry Styles - As It Was (Lyrics)
Din lektie er at have indsat tælletider i skemaet som vi udfyldte sammen i lektionen mandag d. 27/1 (dvs. f.eks. intro: 0.00-0.14, A1: 0.14-.... Jeg har vedlagt dokumentet jeg udfyldte ved tavlen, og lagt link til nummeret.Derudover skal du tænke ov
Skemaet vi udfyldte sammen:
Link til beskrivelse af koncerten i Musikkens Hus "Filmusikkens Mester":
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består af en blanding af at lytte, læse, og skrive svar på nogle spørgsmål. Jeg vedlægger også en Pdf med et dokument som skal bruges for at kunne svare på dele af opgaven.Du skal lave din
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består hovedsageligt af at se/lytte til små klip og derefter skrive svar på nogle spørgsmål. Du skal lave din besvarelse direkte i word-dokumentet med spørgsmålene, og de steder, hvor du s
Link til program til koncerten i Musikkens Hus:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 54
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Særligt studeret område: Hits
Numre til analyse:
Moves like Jagger (Maroon 5)
The Lazy Song (Bruno Mars)
As it Was (Harry Styles)
+ (tilføjes løbende)
+ diverse elevvalgte numre, som er brugt i forbindelse med at lytte efter form, hook, breaks og gimmicks
Øvrige numre brugt i forbindelse med analyse:
No Roots (Alice Merton)
Love me more (Sam Smith)
Baby can I hold you (Tracy Chapman)
Fast Car (Tracy Chapman)
The Day after Tomorrow (Sabia)
Tekster:
"Vil du lave et hit i 2020" (Artikel fra Information af Rasmus Elmelund d. 31 januar 2020)
"Hit med hittet" (artikel af Louise Top Rasmussen)
Forskellige små artikler relateret til hits (se lektioner)
Hook, Break og Gimmick (Kopi fra bogen "Rockmusik i tid og rum" )
Form (Kopi fra bogen "Rockmusik i tid og rum")
Indhold
Kernestof:
Husk din musikmappe med tekst/akkorder/rytmer til "Arabiens drøm" :)
Hit med hittet _ Artikel fra 2007 omhandlende Hitskabelonen.pdf
Din lektie er at få læst hele artiklen (de tre sider) "Hit med hittet" som I fik udleveret på papir i lektionen mandag d. 23/9. Du finder også artiklen vedhæftet denne lektion og/eller under vores musikholds dokumenter her i lectio :)
Nul Komma Snart instrumental (1) (3) (2) (1).mp4
Medbring GLÆDE og entusiasme, og så laver vi dette nummer ALLE SAMMEN som startnummer og afslutningsnummer til MGP: I ER NEMLIG ALLE "VINDERE":-) - og skolens All Stars:-)
Din lektie er at overveje forslag til et bandnavn. Se f.eks. mine skøre forslag på lektionen onsdag d. 25/9, hvis du skal have idéerne sat i gang ;-)
Virtuel opgave:Opgaven skal laves individuelt
Gennemse dokumentet med et nummers form. Det er dét I fik i papir og også ligger elektronisk her i lectio. Vi gennemgår det sammen i starten af lektionen.
Hook, break og gimmick - fra bogen Rockmusik i Tid og Rum.pdf
Lyt igen til det yndlingsnummer du havde valgt at finde form af sidst, men denne gang skal du skrive ned hvad du mener er nummerets hook(s), hvor i formen du hører breaks og hvilke gimmicks du mener nummeret har.
Husk at medbringe din musikmappe og særligt det print I har i mappen som har overskriften RYTME.
Her er et link til nummeret som vi arbejdede med i mandagslektionen:
Link til artikel:
Sørg for at have talt sammen med jeres sammenspilsgruppe, så hver gruppe ved hvilket nummer I vil arbejde med i denne lektion.Find tekst med akkorder til jeres nummer (søg på nummerets titel og skriv "chords", så skulle I gerne kunne finde jeres numm
Husk at medbringe tekst med akkorder til jeres sammenspilsnummer, hvis I fik det printet sidste gang :)
Læs denne artikel inden lektionen, det er den som også lå på lektionen mandag d. 18/11, hvor nogle af jer nåede at læse den i slutningen af lektionen.
Artikel vi skal bruge i lektionen:
En super kort artikel om hvordan man slipper af med en sang man har fået på hjernen:
Moves Like Jagger - Maroon 5 featuring Christina Aguilera
Saybia - The Day After Tomorrow
Din lektie er at læse denne artikel:
Harry Styles - As It Was (Lyrics)
Din lektie er at have indsat tælletider i skemaet som vi udfyldte sammen i lektionen mandag d. 27/1 (dvs. f.eks. intro: 0.00-0.14, A1: 0.14-.... Jeg har vedlagt dokumentet jeg udfyldte ved tavlen, og lagt link til nummeret.Derudover skal du tænke ov
Skemaet vi udfyldte sammen:
Link til beskrivelse af koncerten i Musikkens Hus "Filmusikkens Mester":
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består af en blanding af at lytte, læse, og skrive svar på nogle spørgsmål. Jeg vedlægger også en Pdf med et dokument som skal bruges for at kunne svare på dele af opgaven.Du skal lave din
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består hovedsageligt af at se/lytte til små klip og derefter skrive svar på nogle spørgsmål. Du skal lave din besvarelse direkte i word-dokumentet med spørgsmålene, og de steder, hvor du s
Link til program til koncerten i Musikkens Hus:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Temaforløb: Reggae
Historisk baggrund inklusiv rastafari.
Særlige kendetegn mht instrumenter og rytmik (bl.a. "skank").
Vi har taget udgangspunkt i materialet lavet af Jakob Jensen:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Reggae/Reggae.pdf
samt følgende klip med interviews med Bob Marley:
https://www.youtube.com/watch?v=7kwjcnunRik
Nummeret "Stir it up" med Bob Marley and the Wailers er brugt til analyse.
Indhold
Kernestof:
Harry Styles - As It Was (Lyrics)
Din lektie er at have indsat tælletider i skemaet som vi udfyldte sammen i lektionen mandag d. 27/1 (dvs. f.eks. intro: 0.00-0.14, A1: 0.14-.... Jeg har vedlagt dokumentet jeg udfyldte ved tavlen, og lagt link til nummeret.Derudover skal du tænke ov
Skemaet vi udfyldte sammen:
Link til beskrivelse af koncerten i Musikkens Hus "Filmusikkens Mester":
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består af en blanding af at lytte, læse, og skrive svar på nogle spørgsmål. Jeg vedlægger også en Pdf med et dokument som skal bruges for at kunne svare på dele af opgaven.Du skal lave din
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består hovedsageligt af at se/lytte til små klip og derefter skrive svar på nogle spørgsmål. Du skal lave din besvarelse direkte i word-dokumentet med spørgsmålene, og de steder, hvor du s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Temaforløb: De 4 årstider - Vivaldi og Richter
I temaforløbet arbejder vi med 1. sats af "Foråret" fra Antonio Vivaldis 4 årstider samt med de første dele af Max Richters komposition lavet med baggrund i Vivaldis 4 årstider. Vi undersøger auditivt hvilke dele af Vivaldis 1. sats, som Richter lader indgå.
Vi inddrager relevant musikhistorie om Vivaldi og hans tid, samt historien bag Richters værk.
Indhold
Kernestof:
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består af en blanding af at lytte, læse, og skrive svar på nogle spørgsmål. Jeg vedlægger også en Pdf med et dokument som skal bruges for at kunne svare på dele af opgaven.Du skal lave din
Opgaven du skal lave er vedlagt i word-dokumentet her, og den består hovedsageligt af at se/lytte til små klip og derefter skrive svar på nogle spørgsmål. Du skal lave din besvarelse direkte i word-dokumentet med spørgsmålene, og de steder, hvor du s
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019917", "T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019917", "H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622019917" }