Holdet 2024 3h2g Ke (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Helena Tveit Nielsen
Hold 2024 3h2g Ke (3) (3h2g Ke (3))

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Redoxreaktioner
Titel 2 Cementproduktion med fokus på cementeksem
Titel 3 Reaktionshastighed
Titel 4 kemisk ligevægt
Titel 5 Syre-base kemi med fokus på puffersystemer
Titel 6 Organisk kemi
Titel 7 Smertekemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Redoxreaktioner

Forløbet  indeholder følgende: Definitioner af oxidation og reduktion, spændingsrækken, oxidationstal og afstemning af redoxreaktioner.

Afstemning af redoxreaktioner indlæres via nogle små forsøg, hvor I også lærer om reduktionsmidler og oxidationsmidler og redoxpar. Spændingsrækken udvides til en "udvidet spændingsrække, som er opstillet ud fra standard elektrodepotentialerne. De Udvidede spændingsrække bruges i det efterfølgende forløb "Cementkemi", hvor eleverne finder et nyt reduktionsmiddel til Cr(VI).

Journal: Spændingsrækken - light
Journal: Afstemning af redoxreaktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Cementproduktion med fokus på cementeksem

Dette forløb omhandler Aalborg Portlands produktion af cement med specielt fokus på indholdet af Cr(VI) i cement. Forløbet inkluderede et besøg af medarbejdere fra Aalborg Portland og en ekskursion til fabrikken, hvor vi så deres produktionsfaciliteter og blev præsenteret for deres arbejde med at nedbringe deres carbondioxid aftryk.

Eleverne en rapport, som inkluderede, at de ud fra listen med standard-elektrodepotentialer identificerede og afprøvede nye reduktionsmidler for Cr(VI). Deres forslag til nye reduktionsmidler blev præsenteret for en ingeniør fra Aalborg Portland, som vurderede deres forslag.

Eleverne lærte om:
- cements sammensætning og cements egenskaber samt sammenhængen imellem disse.
- Produktionen af cement.
- Hydratiseringen af cement.
- Cr(VI) som arbejdsmiljøproblem og tilsætningen af Jern(II) til cement.
- Forsøget på at finde et nyt reduktionsmiddel.
- Spektroskopi, nøjagtighed og præcision.


Kernestof:
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser.

Eksperimentelt:
Fremstilling af en standardkurve til bestemmelse af Cr(VI) - spektrofotometriske (R)
Måling af Cr(VI) i cement før og efter tilsætning af flere reduktionsmidler (R)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal om fremstilling af standardkurven for Cr(V 24-09-2024
Bestemmelse af Cr(VI) før og efter tilsæt. af red 03-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis. -Registrere og efterbehandle data og iagttagelser - analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater såvel mundtligt som skriftligt. Indhente og anvende kemisk information fra forskellige kilder. Identificere og redegøre for enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og den aktuelle debat. -Perspektivere den opnåede faglige viden både i forhold til faget selv og i samspil med andre fag.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Reaktionshastighed

En introduktion til reaktionshastighed kvalitativt set.
Stikord:  
- Definition af reaktionshastighed.
- De faktorer, som reaktionshastigheden afhænger
- Heterogene og homogene reaktioner
- Elementarreaktion
- Hastighedsudtryk
- Hastighedskonstanten
- Uni- og bimolekylær reaktion
- Aktiveret kompleks
- Aktiveringsenergi
- Katalysator
- Katalysators virkemåde
Eleverne har ikke lavet en øvelse kun til dette forløb, men i forløbet ses på reaktionshastighedens betydning ved produktionen af cement .

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 kemisk ligevægt

Først en fagligt fokuseret gennemgang af kemisk ligevægt. Derefter ses der på nogle ligevægte i forbindelse med Chrom-forbindelser og kemiske betragtninger som inddrager ligevægte og reaktionshastighed i forbindelse med produktionen af cement.
Stikord:
kemiske ligevægt, indgreb i ligevægt, Le Chateliers Princip, Reaktionsbrøk, ligevægtsloven, stabilt, ustabilt, holdbart, mættet, umættet, overmættet og regler for opskrivning af reaktionsbrøken.
Ligevægtsbetragtninger brugt på dannelsen af klinkermineraler


Eksperimentelt arbejde
Le Chateliers Princip(J)
Bestemmelse af opløseligheden af Calciumhydroxid (J)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Syre-base kemi med fokus på puffersystemer

Syre-base kemi stikord:
- Definition af syre/base
- Ledige elektronpar, hydron
- Vands autohydronolyse, definition af pH og pOH
- Måling af pH
- Hydronolysegraden
- Syrestyrke og basestyrke
- Korresponderende syre-basepar sammenlignet med korresponderende redoxpar.
- Beregning af pH i  stærke og svage syre og base opløsninger.
- Definition og fremstilling af pufferopløsning.
- Beregning af pH i pufferopløsninger
- Pufferopløsningers betydning
- Bjerrumdiagrammer.


Skriftligt arbejde:
- Bestemmelse af pH i syrer og baser
- Forsøg med pufferopløsninger (J)
- Potentiometrisk Syre-base-titrering af monohydron svag syre til bestemmelse af pKs og Ms (R)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Organisk kemi

I dette forløb blev carbonhydrider, den organiske kemis karakteristiske grupper og isomeri gennemgået.  

Stikord:
- Carbonhydrider
- Intermolekylære bindinger: Dipol-dipolbindinger, H-bindinger og Londonkræfter
- Forbrændingsreaktioner uden elementaranalyse
- Substitutions-, additions- og eliminationsreaktion
-Opbygning, navngivning, kemiske og fysiske egenskaber for følgende karakteristiske grupper og stofklasser:
  - Hydroxyforbindelser: alkoholer og til dels phenoler
  - Ethere
  - Carboxylsyrer
  - Estere
  - Aminer
- Desuden fysiske og kemiske egenskaber for aldehyder og ketoner
- Repetition af redoxreaktioner
- Struktur og stereoisomeri.
- Z- og E-isomeri med prioritering af sidegrupper
- Optisk aktivitet (overfladisk)
- Spejlbilledeisomeri med prioritering af grupper.

   

Faglige mål:
-Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analyser og vurdere kemiske problemstillinger
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed,
- Indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder.
- Anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.



Kernestof:
- tilstandsformer, opløselighed, eksempler på struktur og stereoisomeri.
- Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldebyder, kentoner og aminer
- Eksempler på maktomolekyler
- Stofidentifikation ved kvalitative analyser
- Organiske reaktionstyper: substitutio, addition, elimination, kondentation og hydrolyse
- Organiske redoxreaktioner
- Separation.


Øvelser:
Primære, sekundære og tertiære alkoholer (J)
Der skal være flere journaler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Smertekemi

Smertekemi - Hovedpinepiller
Forløbet starter med en generel introduktion til smertestillende lægemidler og en syntese af acetylsalicylsyre. TLC-analyse af produktet. Dernæst fokuseres på de tre aktive ingredienser i hovedpinepiller, paracetamol, ibuprofen og acetylsalisylsyre. Deres virkemåde forstås og sammenlignes ud fra bogen ”Kemi der virker”. Samtidig repeteres de organiske stofklasser.
Stikord:
- Droger vs. moderne lægemidler
- Alkaloider
- Syntese
- Omkrystallisation
- TLC, stationær og mobil fase
- Paracetamols, ibuprofens og acetylsalicylsyres syntese og virkemåde
- Fedtstoffer, fedtsyrer og triglycerider
- Fra fedt til signalstof med fokus på prostaglandin
- COX
- Blokering af COX

Eksperimentelt arbejde:
-Syntese af acetylsalicylsyre (R)
-TLC-analyse af acetylsalicylsyre (J)


Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Syntese af acetylsalicylsyre 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer