Holdet 2024 mu/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Mikael Asbjørn Vesterlund
Hold 2024 mu/1g (1g mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikhistorie og -teori
Titel 2 Melodik (tematisk forløb)
Titel 3 Musikudøvelse
Titel 4 Hits (Særligt studeret område)
Titel 5 Melodi Grand Prix (tematisk forløb)
Titel 6 Hook, break og gimmick (tematisk forløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikhistorie og -teori

Musikhistorien for den klassiske musik og populærmusiken er gennemgået vha. PP og musikeksempler.

Rytmer
Litteratur der er blevet brugt:

- Dokument "Rytmekompendie"
- "C-nøglen, musiklære for C-niveau" af Johannes Grønager
- Hjemmesider:
http://www.jakobmjensen.dk/
https://www.musikipedia.dk/

Noder, intervaller, akkorder, skalaer og kvintcirklen
Litteratur der er blevet brugt:

- "C-nøglen, musiklære for C-niveau" af Johannes Grønager
- Hjemmesider:
http://www.jakobmjensen.dk/
https://www.musikipedia.dk/
-Video: ”4 Four Chord Song” https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I

Relevante fagligemål og kernestof:
2.1. Faglige mål
Musikkundskab
̶  identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶  sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶  opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

2.2. Kernestof
Musikkundskab
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Melodik (tematisk forløb)

Arbejde med melodik ud fra s. 133-151 i Rockmusik i tid og rum

Analyse af:

- "Ramund" (folkemelodi) og

- The Beatles: "Ticket to Ride", 1965

Samt en kort snak om melodikken i "Skøn jomfruen går i dansen"

2.1. Faglige mål
Musikkundskab
̶  identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
̶  sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

2.2. Kernestof
Kernestoffet er følgende:
Musikkundskab
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Musikudøvelse

Sange:
Go down Moses
Sensommervise
Let it Be
With a little help from my friends
Jeg kan se på dine øjne
Elefantens vuggevise

Kor:
På kanten af ingentin
Flammer rammer
Omvendt



Det levende ord
Ramt af MGP
Dansevisen
Gospelkanon
Fix You
Lille Store Verden
Sneflokke kommer vrimlende
Happy Christmas
Dejlig er jorden
Hvad er det der gør jul til noget særligt
Mester Jakob
M.fl.

Ramund
Isn't she lovely

Sammenspil:



Relevante faglige mål og kernestof:
2.1. Faglige mål
̶  synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶  samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.

2.2. Kernestof
Kernestoffet er følgende:
̶  et varieret udvalg af enstemmige sange fra ind- og udland
̶  et varieret udvalg af flerstemmige vokal- og/eller instrumentalsatser fra ind- og udland
̶  grundlæggende stemmedannelse og basale instrumentale teknikker
̶  samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikstykke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hits (Særligt studeret område)

I dette særligt studerede område er der analyseret 3 sange:

Beyonce: "TEXAS Hold'Em", 2024
Katy Perry: "Chained to the Rhythm", 2017
Amy Whinehouse: "Back to Black", 2006

Sangene er blevet analyseret ud fra flg. analyseskema og med inddragelse af artiklen Hit med hittet og div. tekster om sangene og kunstnerne.

1.   Form, Instrumentarium og funktion
2.   Toneart og taktart
3.   Melodik (inkl. rytmik)
4.   Harmonik (akkorder)
5.   Hook, break og gimmick
6.   Sound
7.   Forholdet mellem tekst og musik
8.   Nummeret i forhold til genren og
hitskabelonen


2.1. Faglige mål
Musikkundskab
̶ identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
̶ opsøge og anvende fagrelevant kildemateriale
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

2.2. Kernestof
Kernestoffet er følgende:
Musikkundskab
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
– anvendelse og forståelse af musikalsk-digitale formidlingsformer
– kortere tekster med relation til kernestoffet.

2.3. Supplerende stof
Eleverne vil ikke kunne opfylde de faglige mål alene ved hjælp af kernestoffet. Det supplerende stof i musik C skal
perspektivere og uddybe kernestoffet, åbne for ny erkendelse, styrke elevernes forståelse for og bevidsthed om kvalitet og give
eleverne forudsætninger for at indgå kompetent i fagligt samspil, så de kan leve op til uddannelsens overordnede målsætning.
Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Melodi Grand Prix (tematisk forløb)

Arbejde med det danske Melodi Grand Prix's historie gennem læsning og besvarelse af arbejdsspørgsmål til artiklen: https://www.musikipedia.dk/grandprix

Analyse af årets vinder (2024), Saba: "Sand" med henblik på at undersøge sangens form, hook, break og gimmick og kort sammenligne nummeret med hitskabelonens mål for hvornår navnlig første omkvæd plejer at indtræffe.

Desuden kort analyse sidste års vinder (2023) af Eurovision: Loreen: ”Tattoo”

2.1. Faglige mål
Musikkundskab
̶  identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶  sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

2.2. Kernestof
Kernestoffet er følgende:
Musikkundskab
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hook, break og gimmick (tematisk forløb)

Arbejde med de tre begreber Hook, break og gimmick ud fra kapitel 2 i Rockmusik i tid og rum.

- Analyse af Michael Jackson: ”Working Day and Night”, 1979

2.1. Faglige mål
Musikkundskab
̶  identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
̶  sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng

2.2. Kernestof
Kernestoffet er følgende:
Musikkundskab
– grundlæggende musiklære og hørelære
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– kortere tekster med relation til kernestoffet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer