Holdet 2024 bi/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Dorte Schartau Rasmussen
Hold 2024 bi/x (1x bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Arv og forplantning
Titel 2 Kost og motion
Titel 3 Naturen omkring os

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Arv og forplantning

Dette er et langt forløb med fokus på arv og forplantning. Hvad er DNA, hvordan nedarves egenskaber og hvordan videregives gener i forplantningen.

Vi kommer omkring:
Celler pro- eukaryote
Membranprocesser
Bakterievækst
DNA + genetik/nedarvnings-principper + det centrale dogme + mutationer
Arv og miljø
Evolution (seksuel selektion)
(Celledeling)

Sexologi + forplantning +
Hormonel regulering

Sup:
Sundhed, seksuelt overførte sygdomme (og medicin) 16-36

DNA: 273-282, 285-297 (÷ splicing 290)
Mitose og replikation - Mitose 3041-304

Mutationer: 304-312
Nedarvning 312-321, 327-330, 333-339

39-45
Livets opståen – 14 min:
https://www.youtube.com/watch?v=1WS712DHfmg
Seksuel selektion (177-179)

Sexologi : 183-187, 189-204
Mitose, 181-196 + (meiose??)
(https://www.youtube.com/watch?v=nMEyeKQClqI)
meiose (engelsk)

Genteknologi: 342-360, 382-385



Sygdomme: 223-227 (+ virus s. 36-39) Mikroskopi af celler (Plasticceller)

Øvelser:

Det svulmende æg
Sædceller
Testikler og ovarier
Bestemmelse af rhesus blodtype
Ekstraktion af DNA fra jordbær
Nedarvning af forskellige træk fx PTC
Mikroskopi af celler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og motion

I dette forløb kommer vi omkring kroppens organsystemer med særligt fokus på fordøjelsessystemer samt lunge og kredsløb.
Som supplerende stof inddrages sundhed og bioteknologi.

Kernestof:
- mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: gæring
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

Materiale:
Yubio-c:
Organsystemer: 55-57
Lunge- og kredsløb: 57-76
Kost: 90-103
Fordøjelse: 110-118
Sundhed: 118-138
Mikrobielvækst til fødevareproduktion

Øvelser:
Måling af arteriel blodtryk og puls
Vitalkapacitet og peakflow
Dissektion af svinehjerte
Smag på kulhydrater

Sup:
Mikrobielvækse til fødevarerproduktion + insulin  bioteknologi

Sundhed

(Lunge og kredsløb  iltforsyning) Organsystemer 55-57
Kost: 90-103
Fordøjelse: 110-118
(Hjertet fra nv)






Sundhed: 118-130

(57-76) Blodtryk
Puls
(Hjerte)
Minispirometer
Peakflow
Hvad skal jeg veje

Osteproduktion
Gæringsforsøg/ Vækstforsøg

Blodsukker

Enzymforsøg – pepsin, lipase, spytamylase
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Naturen omkring os

Med udgangspunkt i den aktuelle debat og fokus på biodiversitet, arbejder vi med den basale økologi og med ferskvandsøkologi i særdeleshed. Vi kommer omkring et par af FNs verdensmål, så vi både inddrager lokale og globale perspektiver.

Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, c-kredsløbet og biodiversitet.

Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Materiale:
Yubio-c:
Økologi: 379-391
Vandløb: 409-413, 435-441, 453-456
C-kredsløb: 419-423
Biodiversitet: 391-394

Supplerende materiale:
Biodiversitets materiale
Østerå naturgenopretning

Øvelser:
Fotosyntese og respiration samt påvisning af CO2 i udåndingsluft
Næringssaltenes betydning for algevækst
Vandløbsundersøgelse og naturgenopretning (Østerådal)

Økologi
Foto + respiration + gæring
Biodiversitet

Samspil mellem arter og arter og deres omgivelser

Energistrømme
C-kredsløb

Sup:
Aktuel debat, Mijlø-beskyttelse, Lokale og globale perspektiver
Bæredygtighed
Plasticforurening 391-408


Biodiversitets materiale (nyt)
(Vandløb: 409-413 + 435-441 + 453-456)



C: 431-435

Plasticforurening: 472-478
Bæredygtighed 517-519

Husk det nye materiale om biodiversitet
Østerådal naturgenopretning Fotosyntese og respiration

Biodiversitet

Feltundersøgelse (Østerå)

Bladets opbygning

Næringssaltenes betydning for algevækst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer