Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Schartau Rasmussen
|
Hold
|
2024 bi/x (1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arv og forplantning
Dette er et langt forløb med fokus på arv og forplantning. Hvad er DNA, hvordan nedarves egenskaber og hvordan videregives gener i forplantningen.
Vi kommer omkring:
Celler pro- eukaryote
Membranprocesser
Bakterievækst
DNA + genetik/nedarvnings-principper + det centrale dogme + mutationer
Arv og miljø
Evolution (seksuel selektion)
(Celledeling)
Sexologi + forplantning +
Hormonel regulering
Sup:
Sundhed, seksuelt overførte sygdomme (og medicin) 16-36
DNA: 273-282, 285-297 (÷ splicing 290)
Mitose og replikation - Mitose 3041-304
Mutationer: 304-312
Nedarvning 312-321, 327-330, 333-339
39-45
Livets opståen – 14 min:
https://www.youtube.com/watch?v=1WS712DHfmg
Seksuel selektion (177-179)
Sexologi : 183-187, 189-204
Mitose, 181-196 + (meiose??)
(https://www.youtube.com/watch?v=nMEyeKQClqI)
meiose (engelsk)
Genteknologi: 342-360, 382-385
Sygdomme: 223-227 (+ virus s. 36-39) Mikroskopi af celler (Plasticceller)
Øvelser:
Det svulmende æg
Sædceller
Testikler og ovarier
Bestemmelse af rhesus blodtype
Ekstraktion af DNA fra jordbær
Nedarvning af forskellige træk fx PTC
Mikroskopi af celler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs nogle af siderne hjemme (20 min) og resten i lektionen. Yubio s. 16-24 om prokaryoter. Lav quizzen her fra Yubio i lektionen: TitelI må gerne arbejde sammen og snakke om spørgsmålene.
-
Yubio c: (16)22-25.Vi fokuserer på problematikken om resistens samt bakterievækst (s. 22-25). Læs også de på grå baggrund på s. 23-24 (om alternativer til antibiotika)
-
Yubio C i-bog (BI); sider: 16-36, 39-45, 59-65, 183-185, 189-207, 223-227, 273-296, 304-320, 327-330, 333-337
-
2. Mikroskopi af celler 2024bi.doc
-
Lav journalen om mikroskopi af celler færdig.
-
Vi snakker lige on evolution og udvikling af arter (det vi skulle have nået fredag) s. 41-45.
-
I lektionen vil jeg gerne have, at I laver følgende opgaver og læser siderne. Læg jeres svar i Elevfeedback og tag det med næste gang, hvor vi samler op på evt. spørgsmål. Noter jer, hvis der er noget, vi særligt skal have fokus på.DNA og gener s. 27
-
Lav opgaven fra onsdag færdig hjemme, så vi kan gennemgå den: Proteinsyntese opgaver 2024.docx
-
Her er et lille screencast, der forklarer proteinsyntesen. Kig det i gennem og noter spørgsmål ned under vejs, så samler vi op på dem. Uploading
-
Lav denne opgave om mutationer, så godt I kan.Hvilke mutationer.docx Det er okay, hvis I ikke kan finde ud af det hele, men prøv at overveje det.
-
Lav journalen om ekstraktion af DNA færdig.3. Ekstraktion af DNA fra jordbær.docx Lav også opgaven om mutationer.Hvilke mutationer.docx Læs om store mutationer
-
Lav dette færdigt: Hvilke mutationer.docx 3. Ekstraktion af DNA fra jordbær.docx
-
Afsnit
-
4. Nedarvning af rhesus - blodtypebestemmelse.docx Læs denne vejledning grundigt.
-
Lav også journalen om blodtyper færdig: 4. Nedarvning af rhesus - blodtypebestemmelse.docx
-
Læs om arv og miljø (s. 333-337). Ikke det på grå baggrund.
-
Her er lidt fagtermer at øve sig på. I skal kun lave det, hvis I har lyst og tid. Testen afspejler ikke direkte dette.
-
Vi laver en undersøgelse af arvelige egenskaber.5. Nedarvninger.pdf
-
Vi afslutter denne øvelse: 5. Nedarvninger.pdf Test evt jeres familier for nogle af egenskaberne.
-
Link til den video, vi så sidst: The Reproductive System
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og motion
I dette forløb kommer vi omkring kroppens organsystemer med særligt fokus på fordøjelsessystemer samt lunge og kredsløb.
Som supplerende stof inddrages sundhed og bioteknologi.
Kernestof:
- mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: overordnet opbygning og funktion
- Biokemiske processer: gæring
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
Materiale:
Yubio-c:
Organsystemer: 55-57
Lunge- og kredsløb: 57-76
Kost: 90-103
Fordøjelse: 110-118
Sundhed: 118-138
Mikrobielvækst til fødevareproduktion
Øvelser:
Måling af arteriel blodtryk og puls
Vitalkapacitet og peakflow
Dissektion af svinehjerte
Smag på kulhydrater
Sup:
Mikrobielvækse til fødevarerproduktion + insulin bioteknologi
Sundhed
(Lunge og kredsløb iltforsyning) Organsystemer 55-57
Kost: 90-103
Fordøjelse: 110-118
(Hjertet fra nv)
Sundhed: 118-130
(57-76) Blodtryk
Puls
(Hjerte)
Minispirometer
Peakflow
Hvad skal jeg veje
Osteproduktion
Gæringsforsøg/ Vækstforsøg
Blodsukker
Enzymforsøg – pepsin, lipase, spytamylase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Naturen omkring os
Med udgangspunkt i den aktuelle debat og fokus på biodiversitet, arbejder vi med den basale økologi og med ferskvandsøkologi i særdeleshed. Vi kommer omkring et par af FNs verdensmål, så vi både inddrager lokale og globale perspektiver.
Kernestof:
- Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, c-kredsløbet og biodiversitet.
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Materiale:
Yubio-c:
Økologi: 379-391
Vandløb: 409-413, 435-441, 453-456
C-kredsløb: 419-423
Biodiversitet: 391-394
Supplerende materiale:
Biodiversitets materiale
Østerå naturgenopretning
Øvelser:
Fotosyntese og respiration samt påvisning af CO2 i udåndingsluft
Næringssaltenes betydning for algevækst
Vandløbsundersøgelse og naturgenopretning (Østerådal)
Økologi
Foto + respiration + gæring
Biodiversitet
Samspil mellem arter og arter og deres omgivelser
Energistrømme
C-kredsløb
Sup:
Aktuel debat, Mijlø-beskyttelse, Lokale og globale perspektiver
Bæredygtighed
Plasticforurening 391-408
Biodiversitets materiale (nyt)
(Vandløb: 409-413 + 435-441 + 453-456)
C: 431-435
Plasticforurening: 472-478
Bæredygtighed 517-519
Husk det nye materiale om biodiversitet
Østerådal naturgenopretning Fotosyntese og respiration
Biodiversitet
Feltundersøgelse (Østerå)
Bladets opbygning
Næringssaltenes betydning for algevækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020020",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020020",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020020"
}