Holdet 2024 fy/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Christian Simonsen Fisker
Hold 2024 fy/b (1b fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og varmelære
Titel 2 Den nære astronomi
Titel 3 Bølger, lys og lyd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og varmelære

Kernestof:
- Energiformer og energikæder. Energibevarelse.
- Varmelære: Varmeenergi og varmekapacitet
- Materialers termiske egenskaber
- Kemisk energi og brændværdi
- Energi, effekt og nyttevirkning
- Mekanisk energi og energibevarelse i tyngdefeltet
- Overført fra NV: Smeltning og fordampning, vands opvarmningskurve

Øvelse: Lodders specifikke varmekapacitet
Klasseforsøg: Nyttevirkning af campinggas
Øvelse: Energibevarelse i frit fald med Pasco bevægelsessensor
Øvelser fra NV: Vands specifikke varmekapacitet, Vands fordampningsvarme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Den nære astronomi

Kernestof:
Masse, rumfang og massefylde
Navigation: Længde og breddegrader, Solens højde på himlen, varme og kolde lande
Dag og nat: Døgnets længde og Jordens rotation
Årstiderne: Jævndøgn og solhverv, vendekredse og polarcirkler, Jordens akse og ekliptikas plan, Årets længde og jordens bane om Solen
Månen: Månefaser, omløbstid og tiden mellem hver fuldmåne, tidevand, Månens bane og formørkelser
Solsystemets opbygning
Den beboelige zone, solens intensitet og afstandskvadratloven.

Øvelse: Lodders massefylde
Øvelse: Solceller - sommer og vinter
Fotoøvelse til den nære astronomi
Øvelse: Planetsti
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølger, lys og lyd

Kernestof:
Bølgers egenskaber og bølgetyper
Interferens
Stående bølger og resonansbetingelsen
Lyd som bølger: Høreområdet og lydens fart
Lys som bølger: Diffraktion og gitterligningen, Det elektromagnetiske spektrum

KLASSEFORSØG:
- Måling af lydens hastighed
- Hvor går høregrænsen? Høres alle frekvenser lige godt?
- Det synlige spektrum med håndspektrometer
- Stående bølger på en snor

ØVELSER:
- Bestemmelse af en lasers bølgelængde,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer