Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25
|
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Gitte Lundø, Martin Mølholm
|
|
Hold
|
2024 En/n (1n En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Family Relations
Family Relations er et godt sted at starte engelskundervisningen, da eleverne kan relatere til emnet og dermed hurtigt opnå en grundlæggende tekstforståelse. I det hele taget er der fokus på at lære det grundlæggende i engelskfaget: Der arbejdes med forskellige typer skønlitterære tekster, så eleverne opnår kendskab til genrer. Der introduceres til tekstanalytiske redskaber som personkarakteristik og fortællerbegreber. Der arbejdes sideløbende med følgende grammatiske emner: ordklasser, kongruens og verbernes tider.
Formålet med forløbet er naturligvis at træne eleverne i analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster. Under dette arbejde trænes elevernes kommunikative kompetencer tillige, idet undervisningen i grupper såvel som plenum i stigende grad vil foregå på engelsk.
Kernestof:
Noveller:
Cheever, John. (1962). Reunion. I: Alsing-Børgesen, Kai. m.fl.: The Lift. København: Gyldendal.
Hemmingway, Ernest, (1924), A Day’s Wait.
Lively, Penelope: Clara's Day. Mulbjerg, Inger og Eva Rosenvold: I: The Entrance. Systime, 1989
Digte og sange:
McGough, Roger. "40-Love"
Larkin, Philip. (1974). This Be the Verse. I: Alsing-Børgesen, Kai. m.fl.: The Lift. København: Gyldendal.
The Beatles: She's Leaving Home, 1967
Pink: Family Portrait, 2002
Britney Spears: Not a girl, 2002
Lucas Graham: Seven Years, 2015
Film: "Little Miss Sunshine", 2006
Directors: Jonathan Dayton and Valerie Faris
Writer: Michael Arndt
Omfang: ca. 30-40 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
American Speeches
Helt overordnet skal eleverne i dette forløb arbejde med at applicere teori på praktiske eksempler i form af kanoniske taler.
Eleverne opnår viden om amerikanske samfundsforhold og amerikansk historie gennem beskæftigelse med et udvalg af skelsættende amerikanske taler. Dermed udvikles naturligvis også deres forståelse af egen kulturbaggrund. Derudover bevidstgøres eleverne om retoriske virkemidler i forhold til auditive og skriftlige tekster samtidig med, at denne bevidstgørelse naturligvis også retter sig mod elevernes egne kommunikative evner. Idet der i forløbet undervises i appelformer og argumentation, rummer forløbet en stor grad af tværfaglighed med danskfaget, hvor mange af de samme emner gennemgås. Dermed skal dette forløb ses som et bidrag til udviklingen af elevernes sproglige, kulturelle og æstetiske viden og bevidsthed og dermed også deres generelle studiekompetence.
Kernestof (i tilfældig rækkefølge):
Se KOMPENDIUM samt www.americanrhetoric.com
’Kommunikationsmodel’ & ’Three Types of Speeches’:
’Retorikkens appelformer’:
’Argumentation og argumenttyper.
Barack Obama. "Back-to-School Speech" at Wakefield High, Virginia. 2009
Martin Luther King, Jr. "I Have a Dream", (uddrag) 28 August 1963, at the Lincoln Memorial, Washington D.C.
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" (1964, uddrag)
John F. Kennedy's Inaugural Address, 1961. Videoudgave her: https://www.youtube.com/watch?v=PEC1C4p0k3E
Inaugural Address by President Joseph R. Biden, Jr. (Jan. 20, 2021)
NB: "I have a Dream" og "The Ballot or the Bullet" genbesøges under temaet "Black America" senere i skoleåret.
Omfang: ca. 30-40 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Crime in fiction
Vi behandler emnet Crime in Fiction ved læsning af film, sange og noveller. Formålet hermed er at træne elevernes tekstanalytiske færdigheder samt at genopfriske de centrale genretræk ved de forskellige former for fiktion.
I den daglige undervisning er der særligt fokus på udvikling af ordforråd samt mundtlig deltagelse på engelsk.
Kernestof:
Short stories:
Edgar Allan Poe: "The Tell-Tale Heart" (an excerpt). (1843). From Denis Delaney et. al. (2003): Fields of Vision. Desuden en filmversion: https://www.youtube.com/watch?v=wDLLHTdVSgU&t=121s
Roald Dahl: "Lamb to the Slaughter" (1954)
Film:
Steven Moffat and Paul McGuigan: Sherlock: A Study in Pink (2010)
James Manos Jr.: "Dexter" (serie 2006-2013, Showtime)
Songs:
Eminem: "Stan" feat. Dido (2000). From the album The Marshall Mathers LP
Foster the People: "Pumped Up Kicks" (2010). From the album Pumped Up Kicks
Johnny Cash: "Folsom Prison Blues (1957). From the album With His Hot and Blue Guitar
The Police: "Roxanne" (1978). From the album Outlandos d'Amour.
Okkervil River: "Westfall" (2002): From the album Don't Fall in Love with Everyone You See.
Omfang: 45-55 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Black America (Værklæsning)
Forløbet her fokuserer på at give et billede af sorte i USA og det amerikanske samfund ud fra læsninger af fortrinsvis litteratur og taler.
Vi har endvidere belyst emnet via romanen PUSH samt filmatiseringen heraf kaldet "Precious", hvor fokus især har været på personkarakteristik og setting.
Desuden rummer forløbet en kort historisk gennemgang af Black American history fra 1700 og frem til 1900-tallets civil rights movement.
Kernestof:
Primary texts
Ava DuVernay: 13th, 2016 Nexflix (documentary)
Excerpt: The Declaration of Independence, July 4th 1776
Billie Holiday/Abel Meeropol: Strange Fruit, 1939
We Shall Overcome, published as "We Will Overcome" in People's Songs Bulletin, 1948
Dr. Martin Luther King Jr.: I have a dream, August 28th, 1963 (also read in “American Speeches”)
Excerpt: Malcolm X: The Ballot or the Bullet, April 3rd, 1964 (read by some in “American Speeches)
Alice Walker: The Flowers. From: Reading and Writing about Short Fiction, NY Harcourt, 1988
Shirley Jackson, After You, My Dear Alphonse, 1943, The New Yorker.
Sapphire: Push, første gang udgivet i 1996 (novel)
Lee Daniels: Precious, 2006 (film adaptation of Push)
Secondary texts
US History material
- The African Slave Trade and the Middle Passage
- The Growth of Slavery in North America
- The Cause of the American Civil War and its original goal
- The Civil War – from preserving the Union to freeing the slaves
- The Civil War ends – Jim Crow begins
Omfang: ca. 200 sider (bl.a. en roman på 140 sider og en film)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Dystopian Fiction
Materiale:
- Dystopias: Definitions and Characteristics. Fra "Read-Write-Think", 2005
- Moira Young: Why is dystopia so appealing to young adults? Article from The Guardian, besøgt d. 26/04-2022
https://www.theguardian.com/books/2011/oct/23/dystopian-fiction
- Shirley Jackson: "The Lottery" + kortfilm baseret på novellen
- Suzanne Collins: "The Hunger Games", (2008), (Chapter 1: pp. 3-20)
- Film: "Hunger Games". De første 20 minutter svarende til kapitel 1.
- George Orwell: 1984, (1948), 1 uddrag fra Fields of Vision, vol. 2.: G62-G67.
- The Matrix (film)1999, The Wachowski Brothers.
Omfang: 70 sider heriblandt en film.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Repetition af grammatik
Kort forløb med opsamling af centrale grammatik-emner.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Ukendt forløb/Buffer
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020036",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020036",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020036"
}