Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
X - Nørresundby Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Mai Bjørn Moretti
|
|
Hold
|
2024 En/s (1s En, 2s En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Creative Writing: skriftlighedsforløb
Dette forløb har fokus på skriftlighed, hvor der arbejdes med skrive-løs processer, forberedelses - og bearbejdningsfaser.
Forløbet er udarbejdet med PUL (Projekt Uddannelsesløft) og Aalborg Universitet.
Jf. Engelskfagets bekendtgørelse HF B, 2024 (uddrag):
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
̶ anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge.
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Estimeret sideantal: 25.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
The American election 2024
Dette forløber omhandler det nærtforestående præsidentvalg i USA i 2024 mellem de to kandidater Donald Trump og Kamala Harris: hvem vil mon vinde?
Udover at fokusere på det amerikanske valgsystem, de amerikanske vælgere og hvilke emner, der især er i fokus nu (amerikansk økonomi) vil vi ligeledes se på celebrity endorsement med særlig blik på Taylor Swift, Chali XCX og Elon Musk. Hér vil forskelligartede posts fra det sociale medie X blive inddraget.
Slutteligt vendes resultatet af præsidentvalget, hvor fokusset især vil være på svingstaterne.
Dette ligger i tråd med undervisningsbekendtgørelsen B-niveau, HF 2024:
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i [...] USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster [...]
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [...] USA
Estimeret normal sider: 30
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
L. Wich m.fl.: Election Year, Columbus 2024; sider: 10-13, 23-25, 43-47, 66-69, 82-84, 86-88
-
WATCH LIVE: Trump speaks as Congress prepares to count Electoral College votes in Biden win
-
Ron Howard: Hillbilly Elegy, 2020; sider: 1-2
-
Gordon Jones & Bria Goeller (Good Trubble, Sacramento): “That Little Girl Was Me” (2020)
-
Norman Rockwell, “The Problem We All Live With” (1964)
-
Angela Gorman: “The Hill We Climb”, 2021 (short extract)
-
Maria Sherman: "Kamala Harris is using Beyoncé's "Freedom" as her campaign song: What to know about the anthem", StarTribune July 25, 2024
-
Tweets from Charli & Kamala Harris
-
Freedom, Beyoncé, 2016
-
Toby Morris: "On A Plate", 2016; sider: 1-4
-
James Truslow Adams: The Epic of America, 1931 (extract)
-
The United States’ Declaration of Independence, July 4, 1776 (extract)
-
Lionel Shriver: "Making America Great Again", 2017; sider: 1-5
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Black American history today: Beyoncé
Dette forløb har som sit omdrejningspunkt Amerika med særlig på fokus racisme og de sortes rettigheder.
Dette belyses ved Beyonce og dennes opsigtsvækkende Super Bowl optræden i 2016, der efterfølgende skabte en del debat om brugen af sange som et politisk redskab til at skabe opmærksom om politibrutalitet og forskelsbehandling, særlig i USA.
Ovenstående kan kædes sammen med forløbet The American election 2024, hvor fokusset ligeledes var på celebrity endorsement og celebrity awareness.
Følgende mål tilgodeses i dette forløb (uddrag fra undervisningsbekendtgørelsen HF, B-niveau, 2024):
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i [...] USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af [...] ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [...] USA
Estimeret sideantal: 25.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Beyoncé live at Super Bowl 2016 - Formation - Full Performance - Full HD, Youtube
-
Beyoncé - Formation (Official Video)
-
Beyoncé gjorde “Super Bowl” til en sort politisk opvisning” from 8th of Feb., 2016 by Ivar Carstensen; sider: 9-10
-
Beyonce’s Super Bowl show brings praise and criticism” from 9th of Feb., 2016 by AP; sider: 11-13
-
Why the Outrage Over Beyoncé's Super Bowl Performance Is Completely Ridiculous by Lauren Chanel Allen, 9th of Feb., 2016; sider: 14-18
-
Here's what Beyoncé haters get wrong about her Black Panther homage at Super Bowl 50 by C. Amos, 11th of Feb., 2016; sider: 19-22
-
In Defense of Beyonce: Why the Controversy? by T. Muzinga, 10th of Feb. 2016; sider: 23-24
-
Beyonce's Racist Super Bowl Ass-Shaking Routine Pays Homage to Malcolm X, Black Panthers by B. Shapiro, 9th of Feb., 2016; sider: 25-26
-
Exclusive: Meet the youth pastor behind #BOYCOTTBEYONCE by C. Ball, 19th of Feb, 2016; sider: 27-29
-
BOOM: It Only Takes Black Sheriff 1 Sentence to DESTROY Beyoncé’s Racist Super Bowl Show! by Fox Business News, 2016; sider: 30-31
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
4
|
Horror
Klassen arbejder indledningsvist med den gotiske genres opståen og udvikling via en kort litteraturhistorisk gennemgang af The Neoclassical Age, The Romantic Age, The Victorian Age og Moderne Times. Freudiansk analyse inkorporeres, udover Stephen King's "feeding the gators"- teori.
Følgende begreber "kommer i spil" i dette forløb:
• Destabilisation (what we take for granted is undermined).
• Usual pattern in horror fiction: Order – disorder – order restored (= narrative closure).
• Freud: the subconscious (something repressed is embodied in e.g. a monster) = the ID
• The real and the fantastical combined (makes the story more credible).
• The magical element in a realistic story = magical realism
• To Stephen King horror fiction is:
o magical self-protection (think the worst, and it will not come true).
o “feeding the gators in one’s mind” = a way of releasing steam (keeping the ID under control) = CATHARSIS (Aristotle: you see something horrible, and is cleansed from this emotion yourself/set free > < Plato: you become what you watch – one needs censorship)
• The theme of the double
• Sex = repression of human’s instinct
Dette kobles sammen med følgende mål fra undervisningsbekendtgørelsen HF b-niveau, 2024:
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode.
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster [...].
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA.
Estimeret sideantal i alt: 30.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Weisberg, Mette: Stephen King's American nightmare - an introduction, Forlaget Lee 1991; sider: 20, 33
-
Edgar Allan Poe , The Tell-Tale Heart, 1843; sider: 1-4
-
Mary Shelley, Frankenstein, 1818 fra Fields of vision, bd.1, Longman 2003; sider: 88-89, 91-92
-
Oliver Parker, The Picture of Dorian Gray, 2009; sider: 1
-
John Collier, Thus I Refute Beelzy, 1940; sider: 1-3
-
Mary Harron, American Psycho, 2000; sider: 1-2
-
Stephen King: The Man Who Loved Flowers, 1977; sider: 1-4
-
Horror & Black American History today Beyoncé 2024s En.docx
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
5
|
Surveillance & self-promotion
Emnet behandler overvågning og selviscenesættelse, og fokuserer på mediernes rolle mht. selvpromovering, samt Web 2.0, såsom Facebook og Google. Hér inddrages Pierre Bourdieu og dennes teori om "habitus", "social markers" og "cultural capital" fra værket La Distinction Critique sociale du jugement fra 1979.
Uddrag fra undervisningsbekendtgørelsen Engelsk B, HF, 2024:
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien [...] med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien [...]
Estimeret sideantal: 25
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Schmidt og Haaning, Medier i dansk, 2011; sider: 50-51, 55-56
-
Peter Weir, The Truman Show, 1998; sider: 1-2
-
Tara Parker Pope, The New York Times, June 14, 2010, Stupid Teenage Tricks for a Virtual Audience; sider: 1-2
-
Lady Gaga, Paparazzi, 2006; sider: 1
-
Victoria Stillwell, It's me or the dog, 2005; sider: 1
-
Pierre Bourdieu, La distinction, 1979; sider: 1
-
Roy Clarke, Keeping Up Appearances, 1990; sider: 1
-
50 år med overvågning, 15. september 2008, DR2
-
Catherine Mayer, Jade Goody's Reality: A TV Star's Very Public Dying, Thursday, Feb. 19, 2009; sider: 1-2
-
Rasmus Karkov, Understanding Today’s Rude Teens, ScienceNordic, March 25, 2012.; sider: 1
-
Repetition af Surveillance & Self-promotion 2024s En.docx
-
Opsamlingsark.doc
-
Vocabulary in Context: TikTok Food Stars (Published 2021)
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
How we communicate and why
I dette forløb vil der være fokus på argumentationsanalyse og retoriske virkemidler i hhv. reklamer og taler. Eleverne skal selv anvende begreberne/metoderne til at udarbejde en reklame og en tale.
Fokus lægges ydermere på amerikanske politiske taler med særlig blik på appelformer og diskursmarkører. Indholdsmæssigt vil fokus her være på "The American Dream", hvor James Truslow Adams' "The Epic of America" fra 1931" anvendes som et udgangspunkt.
Følgende mål "tilgodeses" (uddrag fra læreplanen Engelsk B – HF, 2024):
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
-analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi.
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
-analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i [...] USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- principper for tekstopbygning.
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i [...] USA.
Estimeret sideantal: 25.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
English as a Lingua Franca
Forløbet "English as a global language" har især fokus på britiske imperialisme og der gennemgås tekster, som alle belyser sprogets betydning/udvikling/variation og konsekvenserne heraf.
Følgende mål "tilgodeses" ved dette forløb (uddrag af bekendtgørelsen Engelsk B, HF 2024):
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variationer
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Estimeret sidetal: 20
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Culture clashes
Dette emne fokuserer på det multikulturelle England og andre engelsksprogede regioner, herunder Indien, og de problemstillinger der udspringer heraf. Der læses eksempler på forskellige grader af integration, der alle problematiserer integrationsprocessens sværhed. Dette forløb kan kædes sammen med det tidligere forløb: "English as a Lingua Franca".
Jf. Engelsk bekendtgørelsen HF b, 2024 (uddrag):
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner.
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner.
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode.
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien [...] med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien [...].
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Estimeret sideantal i alt: 20.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020037",
"T": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020037",
"H": "/lectio/1287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71622020037"
}