Holdet 2024 ma/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Line Vejrum Wæhrens
Hold 2024 ma/s (1s ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tal og algebra - Introduktionsforløb
Titel 2 Lineære funktioner
Titel 3 Geometri og trigonometri
Titel 4 Statistik
Titel 5 Procent- og rentesregning
Titel 6 Eksponentielle funktioner
Titel 7 Sandsynlighedsregning
Titel 8 Klar til eksamen
Titel 9 Lovlige hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tal og algebra - Introduktionsforløb

Kernestof:
Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Potens og rod.
Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.

Supplerende stof:
Installation af og introduktion til TI-Nspire.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære funktioner

Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner herunder anvendelse af regression.

Der er lavet bevis for to-punktsformlerne for a og b.

Faglige mål i fokus:
-beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
-følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser ̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
-benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter ̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Geometri og trigonometri

Kernestof:
Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.

Der er lavet bevis for Pythagoras’ sætning samt for formlerne for sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter.

Supplerende stof:
Vilkårlige trekanter med bevis for arealformlen. Sinus- og cosinusrelationerne er gennemgået overfladisk.

Faglige mål i fokus:
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold ̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt ̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Statistik

Kernestof:
Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.
Faglige mål i fokus:
-opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Eksponentielle funktioner

Kernestof:
Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved og eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner og eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.

Der er lavet bevis for to-punktsformlerne for a og b.
Der er lavet bevis for fordoblingskonstanten.

Supplerende stof:
Potensfunktioner

Faglige mål i fokus:
beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser ̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter ̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sandsynlighedsregning

Kernestof:
Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.

Faglige mål i fokus:
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Klar til eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Lovlige hjælpemidler til eksamen

Lineær regression i TI Nspire: https://youtu.be/Yr33DPD1MW0

Eksponentiel regression i TI Nspire: https://www.youtube.com/watch?v=WZB3obAEJo0

Konstruktion af trekanter:
Konstruktion af trekant (vha. alle tre sidelængder)
https://www.youtube.com/watch?v=6Ac7v9qYx54

Konstruktion af trekant (vha. to sider og deres mellemliggende vinkel)
https://www.youtube.com/watch?v=2L111zH1-DA

Konstruktion af trekant (vha. to vinkler og en mellemliggende side.)
https://www.youtube.com/watch?v=i_vtXnBf9x0

Konstruktion af trekant (vha. to sider og en ikke mellemliggende vinkel)
https://www.youtube.com/watch?v=Qm2TeJz5aic

Mål areal og vinkel i en trekant
https://www.youtube.com/watch?v=3ySS955tLdY


Statistik
https://www.youtube.com/watch?v=nlYvmqCb-hg (Beskrivelse af hvordan man udfører deskriptiv statistik på et ugrupperet datasæt i TI-Nspire (prikdiagram, stolpediagram (tal og procent), boksplot og fremkomst af deskriptorer).)

https://www.youtube.com/watch?v=E3tpqaabDgE (Her vises hvordan man laver boksplot udfra rådata og udfra et givet kvartilsæt samt hvordan man sætter to boxplot ind i samme figur.)

Boksplot ud fra udvidet kvartilsæt
https://www.youtube.com/watch?v=6mb4TjOu1vI

To boksplot  i samme  figur
https://www.youtube.com/watch?v=ZYWgMs8yuWw.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer