Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Aalborg Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jesper Johansen Odgaard, Martin Graverholt, Rasmus Damkilde
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks-hi, 1q ks-re, 1q ks-sa, 2q ks, 2q ks-hi, 2q ks-re, 2q ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra stamme til stat (Hi)
Titel 2 Vejen til demokrati (Hi)
Titel 3 Identitet og familie (tværfagligt)
Titel 4 Hinduisme (Religion)
Titel 5 Demokratiet under pres (sa)
Titel 6 Den Kolde Krig (Hi)
Titel 7 Globalisering og kulturmmøder (flerfagligt)
Titel 8 Bæredygtighed (tværfagligt)
Titel 9 Ensomhed og fællesskab
Titel 10 Kristendom (Religion)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra stamme til stat (Hi)

Forløbet er en kobling mellem undervisning i tidlig danmarkshistorie og blive introduceret til historiefaget på hf-uddannelsen. Derfor indgår der en del materiale fra bogen "klar til KS", der på en overskuelig måde, får introduceret både historiemetode og samtidig får forklaret faget som en del af KS-faggruppen.
Klassen har besøgt vikingemusset "Lindholm Høje". Her var fokus på de arkæologiske fund i og omkring bopladsen på Lindholm Høje.

Kernestof:

Olsen, Knud Ryg (redaktør): "Grundbog til Danmarkshistorien", i-bog Systime 2024:
Kapitler:
2. Vikingetiden 800-1050, (21,2 ns)

Kauffeldt, Søren, m-fl: "Klar til KS; i-bog Columbus, (26,4 ns)

Supplerende stof:
Film: "Historien om Danmark", Dr.dk , afsnit 3.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vejen til demokrati (Hi)

Forløbet ligger i naturlig forlængelse af "fra stamme til Stat". Vejen fra Middelalderens stændersamfund og feudalsamfund, og til et folkestyre i 1849 optegnes. Fokus i forløbet er lagt på styreformer, udskiftningen/landboreformerne, samt reformation og rennæssance.


Kernestof:

Olsen, Knud Ryg (redaktør): "Grundbog til Danmarkshistorien", i-bog Systime 2024:
Kapitler:

3. Middelalderen 1050 - 1500, (ca 13 ns )
4. Reformation og stændersamfund, (ca. 12 ns ns)
5. Enevældens tidsalder, (ca. 13 ns, inkl. kilde 5,3 + 5,4)
6. Den danske revulotion. ( ca- 16 ns,)

Supplerende stof:
Film: "Historien om Danmark", dr.dk, afsnit 6.
afsnit fra "klar til KS" er igen anvendt til metodisk arbejde og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitet og familie (tværfagligt)


Flerfagligt ks-forløb: Identitet og familie

Materiale anvendt i undervisningen, som kræver log in eller adgang via netadgang må tilgås i forberedelsen til den enkeltfaglige eksamensforberedelse.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande.
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof.
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger.
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur.
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen.

Metode:
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale.
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

HISTORIE
Vi har læst om det danske samfunds udvikling fra det traditionelle til det moderne og frem til det senmoderne samfund. I hver periode har vi undersøgt samfunds- og produktionsforholdene og betydningen for, familiens udvikling. Eleverne har fået en forståelse for, hvordan samfund, familie og individ har udviklet og forandret sig i samspil med hinanden.
Vi har også haft fokus på velfærdsstaten i Danmark, hvor vi har fulgt udviklingen i den danske sociallovgivning fra Industrialiseringen frem til idag. Vi har undersøgt, hvilke samfundsmæssige behov, menneskesyn og politiske kompromisser, der lå bag ændringerne i den sociale lovgivning gennem årene.

Kernestof Historie:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktionens betydning for mennesker i historisk og nutidig perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug

Pensum Historie:
Kernestof:
Madsen, Maria m.fl.: KS-bogen, 2. udgave, Columbus; sider: 10-37, 152-167
Olsen, Knud Ryg (redaktør): "Grundbog til Danmarkshistorien", i-bog Systime 2024:
Kapitel 7. "Industrialisering og demokrati": (ca. 14 ns)
Reimick, Sofie, m.fl.: "Historie: Synet på børn gennem tiden" + "Børn i det senmoderne samfund", i Kultur og Samfund https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=277  (ca. 5 sider)
Socialdemokratiske valgplakater 1946 og 1950
Tjek sidetal ks bogen:
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=218
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=217


RELIGION
Grundbogen til religion C (Systime): Side 11-12, 246, 251, 253-254
Lars Ulrick Lousdal, folkekirken.dk: Kreativt kolonihavebryllup: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/bryllup/bryllupshistorier/kreativt-kolonihavebryllup

Fokus
• Hvad er religion (fag) og hvad er en religion?
• Hvordan undersøger man en religion?
• Religion i tre samfundsperioder
• Årsager til religiøsitet
• Myter og ritualer

Indefra vs. Udefra
Objektiv vs. subjektiv
5 elementer i en religion
sekularisering
Affortryllelse
afsekularisering
genfortryllelse
Individualisering
Selviscenesættelse
Eklektisk

4 årsager til at mennesket er troende: Deprivationsteori, Socialisationsteori, rationelle valg,  søgen efter mening

Myte
Mytiske forbilleder
Urtiden
Hellig tid
Ritual
Kultdrama
Effikacitet
Ritual-myte-model

SAMFUNDSFAG
Vi har arbejdet med identitetsdannelse i det senmoderne samfund, herunder det frie valgs negative og positive konsekvenser for, hvordan vores liv former sig. Eleverne har fået indsigt i forskellige familiemønstre.
Eleverne er blevet præsenteret for de 3 velfærdsmodeller, hvad velfærdsstaten koster, hvordan den finansieres. Endelig hvilke udfordringer velfærdsstaten står over for idag.
Vi har også haft fokus på, hvordan vores uddannelse har indflydelse på, hvoran vi klarer os - herunder sundhedsmæssigt.

Kernestof Samfundsfag:
- identitetsdannelse og socialisering
̶  sociale og kulturelle forskelle
̶  velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶  kvantitativ og kvalitativ metode.

Pensum i samfundsfag

Kernestof:
Madsen, Maria m.fl.: KS-bogen, 2. udgave, Columbus; sider: 38-56, 168-178

Supplerende stof:
Corydon: Jeg tror på konkurrencestaten, artikel fra Politiken, den 24. august 2013.

Anslået antal sider: 47 sider.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hinduisme (Religion)

I forløbet er der arbejdet med den generelt historiske og religiøse udvikling fra tidlig vedisk religion til klassisk hinduisme med fokus på samfundsorienteret offerreligion og individorienteret frelse. I den forbindelse er der læst korte uddrag af klassiske helligtekster.
Der er arbejdet med centrale begreber til verdensopfattelsen og forståelsen af frelse.
I den praktiske dimension har der været fokus på puja og ritualanalyse. Til sidst er der arbejdet med kastesystemet.

Fra Hinduismen af Allan Poulsen (Systime 2012)
Kapitel 2, side 22-25
kapitel 3, side 29-32
Kapitel 4 , side 38-39
kapitel 5, side 40-42 midt
Kapitel 7, side 56-60
Kapitel 14, side 103-105
Rigveda: Purusha-Hymnen side 174-175
Upanishad: Krop og forgængelighed, side 121-122
Upanishad: Karma, samsara, moksha, side 123-124


Vigtige begreber og ord

Arierne (folkefærd)
Sanskrit (sprog)
Vedatiden (historisk periode)
Vedaerne (hellige tekster)
Kaster (samfundsklasser)
Upanishaderne (hellige tekster)
Shruti (det hørte)
Smriti (det huskede)
Den klassiske periode (historisk periode)
Personlige guder
atman
reinkarnation
karma
samsara
brahman
moksha
De tre frelsesveje
Erkendelsens vej
Handlingens vej
Hengivenhedens vej
Trimurti
Puja
Mandir
Darshan




5 skarpe om Hinduismen: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000029632Punkt
Morgen-puja: https://www.youtube.com/watch?v=e_vv5Gecosk&ab_channel=MarkJaress
Et eksempel på Jnana-Marg: kun 30 sek intro: https://www.youtube.com/watch?v=Hzi3PDz1AWU&ab_channel=Sadhguru

Teenageren og gudinden: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000004793&rnd12=4

Fra Religionsportalen (Systime)
Templet i Herning https://religion.systime.dk/?id=c933
Srikanta S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Det hellige rum: https://religion.systime.dk/?id=c1517
Srikanta S. Sarma og Krishna Sellaswamy: Udførelsen af puja: https://religion.systime.dk/?id=c2285


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Demokratiet under pres (sa)

Forløbet fokuserer blandt andet på demokrati og styreformer, magt, beslutningsprocesser og partiernes adfærd.

Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
- demokratityper


Kernestof:
Madsen, Maria et al. (2015). KS-bogen. Columbus. Link: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144,183-189 og 226 (35 ns)

Supplerende:
https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215 - ideologierne

Videoklip:
Folketinget: ”Dit demokrati – styreformer”. Folketinget.dk, 2.06.2017 (3 ns)
Folketinget: ”Regeringen”. Folketinget.dk, 2.06.2017. (3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den Kolde Krig (Hi)

Formål: Forløbet omhandler Den Kolde Krig, med fokus på ideologier, bipolær verdensorden, DKs rolle, brug af historien, mm. Vi har ikke isoleret os til en konkret begivenhed eller lignende men snarere forsøgt at se på krigen generelt med fokus på bipolaritet og ideologier. Vi har dog fokuseret lidt ekstra på Berlinmuren og Tysklands deling ifm. vores studietur til netop Berlin.


Materiale:
-Bryld og Haue: Den Nye Verden (side 9-28)
-Trumandoktrinen erklæres 12. marts 1947 https://verdenidanskperspektiv.systime.dk/?id=635
- Den danske udenrigsminister Gustav Rasmussens tale i Folketinget d. 22. marts 1949, da forslaget om Danmarks tilslutning til Atlantpagten blev fremlagt (Bertel Heurlin, Danmarks udenrikspolitik efter 1945, 1971, s. 62 ff.)
-Warszawapagtlandene om Berlinmuren, 1961 (kilde)
-Tabel over flygtninge fra øst til vest 1949-1961, statistik BNP, Billede af en afhopper
-H.C. HANSEN-NOTATET TIL USA'S AMBASSADØR VAL PETERSON 1957
- K.Nikolajsen og T. Ohnesorge: Den Kolde Krigs Verden , 4.6 Murens fald https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=138&L=1
- Propaganda plakat: "Is this tomorrow - America under communism"
- Carl-Johan Bryld: "Kommunisme" + Politisk liberalisme" i Verden før 1914
- "For 70 år siden: 17.000 tyskere døde i flygtningelejre i Danmark": https://www.dr.dk/nyheder/indland/70-aar-siden-17000-tyskere-doede-i-flygtningelejre-i-danmark
- Donald Trumps besked til Danmark om Grønland (4. marts 2025, uddrag af tale): https://www.youtube.com/watch?v=XLWK8aqMtrA


Supplerende materiale:
-Billeder og videoer fra murens fald http://nyheder.tv2.dk/udland/2014-11-07-billeder-vi-aldrig-glemmer-hr-gorbatjov-riv-denne-mur-ned
- Besøg ved Treptower Park, Bernauer Strasse og Stasi-fænglet i Berlin.
- Besøg ved Regan Vest (guidet tour
- Idealisten 2015 (Trailer)

Muligvis tilføj i 2.hf (kold krig kilder)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Globalisering og kulturmmøder (flerfagligt)

Tværfagligt forløb.
Dette forløb er et tværfagligt forløb mellem fagene historie, samfundsfag og religion. I forløbet arbejdes med fokus på globalisering og kulturmøde mellem kristendom og islam med vægt på den danske samtid.

Materiale anvendt i undervisningen, som kræver log in eller adgang via netadgang må tilgås i forberedelsen til den enkelfaglige eksamensforberedelse.


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande.
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsmære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egene og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning.
-̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Metode:
- kritisk at indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale.
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse (ks-dag)
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi.
̶ - argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶-  kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

RELIGION
Fokus i forløbet i religion: trosindhold og ritualer i Islam.
Der er lagt stor vægt på Muhammed, Koranen, Allah, de fem søjler. Derudover har vi besøgt en lokal moské.

I forløbet er der læst  følgende materiale

Grundbog Religion C (Systime)
side 92-95, side 97-101, side 108-111, side 117-118 og side 251-257 (myte og ritual + overgangsritual)

Tekster: alt er udleveret på kopi og ligger elektronisk i OneNote.

Fokus Koranen:
Sura 96 Levret blod + recitation: https://www.youtube.com/watch?v=w1FcMvmFrGk&ab_channel=AYAT

Fokus Bøn:
uddrag af Sura 2 (Koen) og Sura 4 (kvinderne)

Bønnetider: https://www.koranogahlulbayt.dk/bonnen
Hvordan bønnen udføres: https://www.youtube.com/watch?v=TyLrh6aa13g&t=4s&ab_channel=ImamAliMoskeen

Fokus Allah:
Uddrag af Sura 5 (72-77) og 112 (1-4)

Fokus Valfart:
Dokumentar om Hajj: : https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Uddrag af Sura 2

Opsamlende:
Religionsnørden på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden

Quizlet: https://quizlet.com/530677969/islam-flash-cards/?funnelUUID=5af90453-5170-4f81-8021-c14fea168a49


Historie:
Vi har kigget på kulturmøder og globaliseringen igennem tiden. Fokus på fjendebilleder, fremmedsyn, amerikaniseringen, gæstearbejdere, og indvandringen til Danmark. Islam og vestlige værdier over for hinanden.

Kernestof:
dansk historie og identitet
̶ nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag
̶ forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
̶ globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
̶ historiebrug.

Materiale:
- Madsen, Maria m.fl.: KS-bogen.; sider: 91-105
- Ebbe Kühle: Forandringer og Dillemmaer s.
-DR2: Indvandringens historie (5): "Gæsterne der blev" (DR2)
-Gunvor Vestergaard: KulturNU - kulturmøder, ungdomskultur og integration https://kulturnu.systime.dk/?id=122 (1 side)
-SAS reklame "What is truly Scandinavian?" <https://www.youtube.com/watch?v=enlcOaVZD14>
-Kjeld Hybel, interview med Mikael Jalving "»Det er muslimerne mod danskerne ... Det er potentiel borgerkrig«" http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2851533/det-er-muslimerne-mod-danskerne---det-er-potentiel-borgerkrig/
-Reklame for Toms Yankie-Bar i Billed-Bladet, november 1955
- Jolly Cola reklame fra 1950'erne (for it's a Jolly Good Cola...)
- Disney: "The Spirit of 43" Kortfilm
- Dolkestødslegenden (illustration i Østrigsk avis 1919)


Supplerende materiale:
Uddrag fra "The White Man's Burden"
Billeder fra Cuzco, Peru (den sidste nadver + arkitektur)

SAMFUNDSFAG
Vi har arbejdet med politisk, økonomisk og kulturel globalisering. Endvidere kulturel kode og socialisering. Vi har også haft fokus på ideologierne, partierne i Danmark og synet på indvandrere, herunder integrationsstrategier.

Kernestof i samfundsfag:
̶- identitetsdannelse og socialisering i en global verden
̶- sociale og kulturelle forskelle, Hofstedes og Hungtinton
̶- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.


Kernestof:
Madsen, Maria m.fl.: KS-bogen, 2. udgave, Columbus; sider: 86-89, 106-125, 168-171
(svarer til siderne i i-bog: id=

Supplerende stof:
Dokumentar:
Fenar Ahmad (2009): "Den Perfekte Muslim", final cut produkction - hentet vha. CFU.


artikel:
Tranborg, Mikkel (2025): "En ting er, at vi nu boykotter amerikanske varer. Men vi skal gøre os fri af amerikansk kultur"også, artikel fra Jyllands-posten den 16. marts 2025

Soei, Aydin (2021):"Boligpolitikken bliver stadig mere racialiseret og kafkask", artikel fra Politiken den 21. december 2021.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Bæredygtighed (tværfagligt)

Tværfagligt forløb om bæredygtighed.

Materiale anvendt i undervisningen, som kræver log in eller adgang via netadgang må tilgås i forberedelsen til eksamensforberedelsen.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng ̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Metode
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.


Samfundsfag:
Tilgangen til bæredygtighed bliver i samfundsfag primært økonomisk. Herfra forsøges trådene at blive trukket til både den politiske og sociale dimension. Der lægges fokus på de udfordringer, som en klima- og miljømæssig dagsorden, skaber for den sociale og politiske sammenhængskraft i det danske velfærdssamfund.

Kernestof:
sociale og kulturelle forskelle
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Pensum
Kihl, L.A. og Cour, L.l., 2024. 1. En bæredygtig verden – fra systemkrise til verdensmål. I Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene. [iBog] Aarhus: Systime.
• Kap 1. Afsnit "Hvad er bæredygtighed" og "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed"
• Kap. 2. Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug"
• Kapitel 5, afsnit "cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen"
• Kapitel 6. ”Miljø- og klimapolitik i Danmark”, ”Top-down: Det grønne politiske landskab i Danmark” og herunder ”En grøn diskursændring i dansk politik?”


(Red.), M.W.B., Bülow, H.H., Frederiksen, S., Gräs, F., Holleufer, K., Malling, S., Mouritsen, P., Pedersen, C., Nørgaard-Petersen, J. og Vestergaard, G., 2024. 7. Økonomi. I SamfNU C. [iBog] Aarhus: Systime.
•  Kap. 7 (Økonomi)  
• 7,1 (Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål)  
• 7,1,1 (7.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter)


Supplerende materiale


I alt ca. 31 sider.


Religion - Materiale
Tekster - udleveret på print
Første  Mosebog kap. 1-2, Verdens skabelse
Pavens udtalelser om miljø, Vatikanet, 27. November 2014. Francis
Martin Ishøy: Bøn for Skabningen. 2011.
C.R. Sundell/ K.L. Aastrup: Du gav mig, o Herre, en lod af din jord, 1934/1945, Den danske salmebog
Skabelsestid 2015: Inspirationsmateriale, Grønkirke.dk
Salme: “Håb og handling”, Jane Mark, 2015, Grøn Kirke


Grundbogen til religion C (Systime) 251-252: Myte

Ibog, Dorte Motzfeldt, Religion og Etik (Systime)
https://religionogetik.systime.dk/?id=143
https://religionogetik.systime.dk/?id=152>

Nordisk mytologi - skabelse: Sigurd fortæller om de nordiske guder (lydbog)

Religion - Begreber
Tre typer bæredygtighed
Etik
absolut etik
relativ etik
Etiske objekter
Antropocentrisme
sentientisme
biocentrisme
Økocentrisme

holistisk natursyn
instrumentelt natursyn

Apokalypse
Eskatologisk myte
Lineær tidsopfattelse
Mytens tid
Mytens funktion
Mytens indhold
Kultdrama
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ensomhed og fællesskab

Forløbet forsøger at samle trådene fra tidligere forløb og repetere de samfundsfaglige metoder. Det er en sociologisk tilgang som er bærende for forløbet, men de samfundsøkonomiske konsekvenser ved "ensomhed" og psykisk mistrivsel berøres ligeledes. Det samme bliver den aktuelle politiske fokus (valgkampen) på unges mistrivsel og den deraf belastede psykiatri. Forløbet er udelukkende centreret omkring i-bogen "Ensomhed og fællesskab".

Kernestof:
• Vendelbo, Lene og  Hasselbalch, Morten: Ensomhed og fællesskab,
ISBN: 9788779706842. Copyright forfatterne og Columbus 2022
Kapitel 1 = 8,3 ns
Kapitel 2 = 3,8 ns
Kapitel 3 = 22,5 ns
Kapitel 4 = 25,5 ns

Samlet antal sider: 60 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer