Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution X - Aalborg Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Jakob Brolin Gade, Johanne Sørensen Schrøder, Monica Breum, Tinne Serup Bertelsen
Hold 2024 ks/r (1r ks, 1r ks-hi, 1r ks-re, 1r ks-sa, 2r ks, 2r ks-hi, 2r ks-re, 2r ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hist. om DK 1: Danmarks fødsel (hi)
Titel 2 Hist. om DK 2: fra kongemagt til demokrati (hi)
Titel 3 Familie og identitet (FLERFAGLIG)
Titel 4 Berlin og den kolde krig (hi)
Titel 5 Buddhisme (enkeltfagligt religion)
Titel 6 Ideologier kan ændre verden
Titel 7 Globalisering og kulturmøder (FLERFAGLIG)
Titel 8 Bæredygtighed (FLERFAGLIG)
Titel 9 Kristendom (enkeltfagligt religion)
Titel 10 Verdens bedste velfærdsstat? (sa)
Titel 11 Danmark efter 2. verdenskrig (hi)
Titel 12 Tilladte i-bøger til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hist. om DK 1: Danmarks fødsel (hi)

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hist. om DK 2: fra kongemagt til demokrati (hi)

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Familie og identitet (FLERFAGLIG)

1. Tværfaglig forløb: Familie og identitet

RELIGION

Fokus: Forløbet er en introduktion til religionsfaget med fokus på, hvordan religioner undersøges gennem forskellige analytiske metoder med fokus på ritual- og tekstanalyse. Der er desuden fokuseret på religionsudvikling i hhv. det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.  Der er fokuseret på perspektiver som ritual, Ninan Smarts syv dimensioner, sekularisering+ afsekularisering, genfortryllelse, helligt, profant, den religiøse aktør samt pluralisme.


Grundbogsstof:
Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=278)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c989
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p279
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Jesper Petersen: Tolkning af tørklædet som symbol
Christina Blach Hansen, Lene Madsen og Sofie Reimick: Kultur og samfund. Uddrag om konfirmation i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund fra: https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=279 , https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=280 og https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=281
Madsen, Maria, Frejbæk, A. Anna m.fl:KS-bogen. S. 10-14 Tema 1: Identitet og familie. Introduktion:
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=129
Johnsen, F., Hanne: KS-bogen. S. 59-61- Tema 1: Identitet og Familie: Religiøs identitet i det senmoderne samfund

Tekster:
Maradona-kirken: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A (digitalt materiale)
Billede: Fem forskellige muslimske klædedragter til kvinder
Korancitater om tørklæde: Koranen, Sura 33, vers 59 og Koranen, Sura 24 vers 30 og 31
Diskussion af burkaforbud:  
Kathrine Lilleør: Burka og kyskhedsbælter er det samme, 1. august 2018 B.dk
Leder i Berlingske: Kvinder skal hjælpes ud af burkaens skygge, 1. august 2018
Henrik Marstal: Burkaforbuddet har gjort Danmark lidt mindre, 1.august 2018 Politiken
Jens Beck Nielsen og Carolina Kamil: Moské protesterer over burkaforbud, 1.august 2018 Berlingske  
Folkekirkens vielsesritual (liturgien fra www.folkekirken.dk)
Bryllupsbilleder: https://forlagetcolumbus.dk/boeger/kulturfagfag-paa-tvaers/ks-bogen/tema-1/introduktion/introduktion/ (digitalt materiale)
Bjørn og Freja blev viet på Langeland. Udgivet på Spiritismens Trossamfunds hjemmeside d. 22. august 2020: https://www.spiritismenstrossamfund.dk/bjoern-og-freja-blev-viet-paa-langeland/


SAMFUNDSFAG

Vi ser på kendetegnene ved det senmoderne samfund og på individerne, som lever i det og herunder på familiemønstrene. Desuden på velfærdsstaten i Danmark, samt dens udfordringer og mulige løsninger på udfordringerne. Forløbet er tværfagligt og afsluttes med skrivning af synopsis.

Kernestofsområderne er:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Kernestof:
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra KS-Bogen har vi læst følgende afsnit:
• Samfundsfag: Senmoderne identitet | KS-BOGEN
• Det senmoderne samfund | KS-BOGEN
• Skiftende normer | KS-BOGEN
• Senmoderne familieliv | KS-BOGEN
• Familiemønstre i det senmoderne danske samfund | KS-BOGEN
• Polyamourøse forhold | KS-BOGEN
• Diskussion af det senmoderne samfunds identitet | KS-BOGEN
• Samfundsfag: Velfærdsstaten i forandring | KS-BOGEN
• Velfærdsstatens problemer | KS-BOGEN
• Løsninger på velfærdsstatens problemer | KS-BOGEN

Vestergaard, G. (2015). KulturNU. Systime. https://kulturnu.systime.dk
Fra KulturNU-bogen har vi læst dette afsnit inkl. video:
• 6. Unge og kultur | KulturNU

Brøndum, P., & Jensby, J. G. (2025). ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER. Columbus. https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra Ulighedens mange ansigter- bogen har vi læst dette afsnit:
• Kapitel 4: Årsager til ulighed - den nye ulighed | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER

Supplerende materiale:
• TV-udsendelsen: TV2: "Årgang 0 -Børnene fra årgang 0 er nu blevet 13 år" Sæson 14, 7.1.2014.
• Velfærden under pres? | Samfundsfag | DR, 7. mar 2017.
• TV-udsendelsen fra DR2 Tema: Alt for meget velfærd. ”Velfærdsbussen”. DR2. 13.04.2013. De første 40 min
• Danmarks Statistik: ”Vielser og skilsmisser 2022”, Nyt fra Danmarks Statistik, 13.02.2023, nr. 47
• GRAFIK I Aalborg Øst dør de lige så tidligt som i Pakistan | Indland | DR, 22. maj 2016.
• TV-udsendelsen: DR: ”En syg forskel” (1), DR1, 23.15.2016.

Omfang: Ca. 50 sider

HISTORIE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Berlin og den kolde krig (hi)

Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Buddhisme (enkeltfagligt religion)

Der er i forløbet blandt andet arbejdet med redegørelse for udvalgte sider af buddshimen; gudsop-fattelse, menneskeopfattelse samt livsopfattelse. Dertil er der arbejdet med vurdering af buddhis-mens samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid (karmaloven, munke-væsnet i Thailand samt buddhismen i det senmoderne Vesten). Der er fokuseret hovedagligt på ma-hayna og theravada samt mindre vægtning på vajrayana. Begreberne: karma, buddha, dharma, dhuka, middelvejen, den otte-ledet vej, samsara, nirvana, an-atman samt skandhaer har været foku-serede begreber.

Materiale
Grundbøger
* Alt grundbogsmateriale har været anvendt i onlineversion. Der er angivet i parentes, hvilke sider dette ca. Svarer til i den fysiske version af bøgerne.
”Grundbog til Religion C” Madsen, L. M.fl. 2013: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=168 :Fra afsnittet ”Tekst 1” til og med afsnittet ”Tekst 2”. (S. 145-146)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=169 (S. 147)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=170 (S. 148-149)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=171 (S. 150-155)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=234 (S. 156-160)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=235 (S. 160-163 m. undtagelse af tekst 6+8)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=237 (S. 167-169)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=238 (S. 170)
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=173 (S. 172)

Kilder
Buddha-legenden Sammenskrivning af forskellige kilder ved religionsforsker Jørn Borup. Kilde: Horisont C – en grundbog til religion
Nagarjuna: Brev til en ven. I: To buddhistiske læredigte. Akademisk Forlag, 1981. S. 32-33. Oversat af Christian Lindtner.
Jørn Borup: At tælle danske buddhister (uddrag) Fra <https://samtidsreligion.au.dk/religion-i-danmark/2015/at-taelle-danske-buddhister/>  
Benarestalen: Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10) og tilhører dermed de kanoniske skrifter.
Oversættelse: Chr. Lindtner.
De tre tilflugter
Genfødselsprocessen fra Milindapanha

Videomateriale:
Reportage: Theravadabuddhismens kendetegn: https://religion.systime.dk/?id=888&L=0. 17 min. 40 sek.
Himmelen over Danmark: Buddha og milliardæren: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000004832&s=43025798&n=1&o=hits. 29 min.
Mindhelper: Åndedrætsøvelse - Kort, Vimeo: https://vimeo.com/327008055: 5 min.
Mindfulness i klassen - Risskov Skole Mindfulness i klassen - Risskov Skole: https://vimeo.com/87507041 3 min. 46 sek.
Verdenreligionernes udbredelse: https://religion.systime.dk/?id=476. 1 min. 54 sek.

Omfang: Ca. 35 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ideologier kan ændre verden

Ideologier kan ændre verden! (Enkeltfagligt: Samfundsfag)

Forløbet fokuserer blandt andet på demokrati og styreformer, magt, beslutningsprocesser og partiernes adfærd.

Kernestof:
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Anslået sideantal: 50 sider

Kernestof:
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra KS-Bogen har vi læst følgende afsnit:
• Samfundsfag: Demokratiet og dets fjender | KS-BOGEN

Brøndum, P., & Hansen, T. B. (2025). LUK SAMFUNDET OP!. Columbus. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra Luk Samfundet Op! har vi læst følgende afsnit:
• 6.1 Politik, det politiske system og forskellige 
politiske styreformer | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.2 Demokrati – 
hvad er det? | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.3 Magt i politik – 
og i andre sammenhænge | LUK SAMFUNDET OP!
• Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.6 Regering og Folketing | LUK SAMFUNDET OP!
• Parlamentarisme og regeringstyper | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.5: Udlandets indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark | LUK SAMFUNDET OP!
• Molins model og Downs model | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.1 Politik, det politiske system og forskellige 
politiske styreformer | LUK SAMFUNDET OP!
• 6.3 Magt i politik – 
og i andre sammenhænge | LUK SAMFUNDET OP!


Beyer, M.,Frederiksen, C. L., & Kureer, H. (2017). Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk

Fra Samfundsfag C har vi læst følgende afsnit:
• 3. Politisk deltagelse og vælgeradfærd | Samfundsfag C
• 3.1 Politisk deltagelse | Samfundsfag C
• Vælgeradfærd | Samfundsfag C

Desuden som pdf-scanning fra fysisk bog:
• Brøndum & Hansen: ”Ideologier”, Luk Samfundet op! (3.udg.), Columbus, 2017, side 31-45.

Supplerende materiale:
• Folketinget: "Grundloven", §§ 71 og 77 via retsinfo.dk Link: Retsinformation
• Folketinget: ’Styreformer’, ’Regeringen’, og ”EU's historie”. undervisningsfilm på ft.dk. Set: 11.02.2025. Link: Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget
• Folketinget: ”Ministre i regeringen”, ft.dk, Set 14.03.2025. Link: Ministre i regeringen / Folketinget
• Unge skal slippe billigere i skat: Regeringen vil have 13-årige til at reparere cykler og lave mad på plejehjem, dr.dk, 03.06.2024.
• DR: ” Mandatfordeling”, dr.dk, 28. marts 2025.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Globalisering og kulturmøder (FLERFAGLIG)

RELIGION

Fokus: Islams gudopfattelse, syn på Muhammed og Koranen, islams hellige tid og helligsted, ritualer, sharia, de fem søjler.
Undervisningsmateriale
Reimick m.fl.: Grundbogen til religion C 251-254, 93-118: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=158
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=158&L=0
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=223
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=143#c982
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=161
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=254
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255
Albinus m.fl.: Religioner lever s. 14: Ortopraksi og ortodoksi
DR: Fem skarpe om islam:  https://www.dr.dk/studie/religion/andre-dokumentarer-om-islam
DR: Med Allah i skole ( 1 ) : https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000011894&s=43121947&n=1&o=hits
Dokumentar: The worlds largest pilgrimage (digitalt)
Koranen, Sura 2,185 ;sura 2 vers 125-; sura 4.136 ; Sura 1, vers 1-7; Sura 56, 1-56
Ibn Ishaqh: "Muhammeds sidste valfart." Religionsportalen: https://religion.systime.dk/index.php?id=546&L=0
Fortælling om Muhammeds åbenbaringer
Illustration af Muhammed og Gabriel  fremstillet i 1300-tallets Persien. Rashid al-Din, 1307. Edinburgh University Library, Scotland
Islams hellige skrifter (screencast): https://itsak-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/akrh_katedralskolen_dk/EcUMSWElYrdDkO809sCs3P8BKo59Xzk7HEIPbP9Vm3e3-Q?e=4i10lt
Guds velsignelse: Surat Al-Kahf-Sheikh Moutasem Al-Hameedi (digitalt)
Kabaen: Surah Al-Kahf-Sheikh Sudais & Shuraim (digitalt)
MASSOUD FOUROOZANDEHS SYN PÅ KORANEN: https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3472
Musik: https://onepathnetwork.com/is-music-haram/
Tegning: Drawing halal or haram #HUDATV: https://www.youtube.com/watch?v=rLkFo4AWXC4
Besøg hjemmesiden og find et eksempel på et hverdagsproblem, som en mufti eller sheik tager stilling til: http://islamsvar.dk/ (digitalt)
Dommedag: Paradis eller Helvede? https://religion.systime.dk/?id=c3076 (digitalt)
Forberedelser til bøn: https://religion.systime.dk/?id=540#c2731
En raka: 02 Sabah Namazı - (Farz) - Namaz Nasil Kilinir: https://www.youtube.com/watch?time_continue=23&v=iSc5Ca7fKbk&feature=emb_logo
”Rektor afviser bøn om bederum”: https://www.berlingske.dk/samfund/rektor-afviser-boen-om-bederum

Omfang: Ca.  35 sider

SAMFUNDSFAG

Globalisering og kulturmøder (2. tværfagligt)
I dette tværfaglige forløb har vi i samfundsfag arbejdet med kulturelle forskelle, socialiseringsprocessen, globaliseringsbegrebet og set på udfordringerne ved integration i forlængelse af kulturmøderne. Forløbet er afsluttet med skrivning af synopsis.

Kernestof:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

Materiale:
Madsen, M.,Frejbæk, A. A.,Johnsen, H. F.,Egede-Pedersen, B.,Pedersen, M.,Mølbæk, K., & Lauritsen, M. E. (2025). KS-BOGEN. Columbus. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
Fra KS-Bogen har vi læst følgende afsnit:
• Kapitel 2: Globalisering - kulturmøder og religiøse konflikter | KS-BOGEN
• Samfundsfag: Globalisering og kulturmøder | KS-BOGEN
• Kulturel kode og socialisering | KS-BOGEN
• Kulturmødet - konflikt eller fredelig sameksistens? | KS-BOGEN
• Ideologier, partier og synet på indvandrere | KS-BOGEN
• Ideologierne i dansk politik i dag | KS-BOGEN
• Indvandrere, efterkommere og integration | KS-BOGEN

Vestergaard, G. (2015). KulturNU. Systime. https://kulturnu.systime.dk
Fra KulturNU-bogen har vi læst disse afsnit inkl. videoer:
• 1.Hvad er kultur? | KulturNU
• 2. Teorier om kulturelle forskelle | KulturNU

Kauffeldt, S.,Nielsen, L., & Poulsen, P. W. (2025). KLAR TIL KS. Columbus. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk

Fra Klar til ks har vi læst følgende afsnit:
Enkeltfaglig eksamen

Supplerende materiale
• Hofstede, Geert: ”Søgning på Danmark og Tyrkiet ift. Kulturdimensionerne”,   Country Comparison Bar Charts - Geert Hofstede, Set: 29.04.2025.
• Morten Hansen Thorndal: Samuel Huntington - civilisationernes sammenstød, Restudy , set: 9. april 2025.
• Oprør fra Ghettoen (#2). ”Moes dobbeltliv”. DR2. 8.12.2015. 15-25 min.
• Danmarks Statistik: ” Vestlige indvandrere fordelt efter opholdsgrundlag 2018 ”, Fakta om indvandrere og efterkommere i Danmark - Danmarks Statistik , 20. februar 2019.
• TV 2 afslørede moske i tidligere grillbar – nu har politiet rejst sigtelser i sagen (Uddrag), TV2.dk, 05.05.2025. Link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-05-05-tv-2-afsloerede-moske-i-tidligere-grillbar-nu-har-politiet-rejst-sigtelser-i-sagen
• Figurer: Forskellige etniske gruppers syn på værdispørgsmål, Udlændinge- og integrationsministeriets medborgerskabsundersøgelse 2017
Brøndum, P., & Carlsen, M. B. (2025). VORES SAMFUND. Columbus. https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk
SÅDAN GÅR DU TIL EKSAMEN | VORES SAMFUND

Omfang ca. 40 sider


HISTORIE



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Bæredygtighed (FLERFAGLIG)

Tværfagligt forløb om bæredygtighed.

Materiale anvendt i undervisningen, som kræver log in eller adgang via netadgang må tilgås i forberedelsen til eksamensforberedelsen.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng ̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Metode
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

HISTORIE

Kernemateriale:
Nedenstående afsnit i "Verden før 1914 - i dansk perspektiv" af Carl-Johan Bryld (Systime):
- Industrialismen og arbejderbevægelsen (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=68)
- Den industrielle revolution i England 1760-1850 (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=435)
- Befolkningsvækst og landbrugsrevolution (https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=443)
- Tekstilproduktion: Fra håndværk til industri
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=458)
- Kul, jern og damp
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=459)
- Liberalismen - forsvar for det frie marked
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=437)
- Storbyerne og arbejderklassen
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=440)
- Arbejdernes vilkår
(https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=452)

”Historiens Lange Linjer” af Benedicte Fonnesbech-Wulff og Palle Roslyng Jensen, s. 458-473.

Uddrag fra del 1, kapitel 3 "Natursyn" i "Klimahistorie" af Denise Lindegaard Nielsen og
Elisabeth Lollike Ørsted. Columbus 2024.
(https://klimahistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148&loopRedirect=1)

Supplerende materiale
"Den grønne optur: Kan vi klæ' os grønt?" på DRTV (https://www.dr.dk/drtv/episode/den-groenne-optur_-kan-vi-klae-os-groent_323952)

YouTube-klip: "Den industrielle revolution (18-19 århundrede)"(https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q)

Coal Miners in Industrial Revolution England | 1750s to Present: Unit 3 | World History Project (https://www.youtube.com/watch?v=lKHoNQ4r0eA)

Industrivandring i Aalborg.


RELIGION
Forløbet har fokus på det bæredygtige samfund. Centralt i forløbet står forståelse af etik og etiske dilemmaer og etisk argumentation (både egen og andres) og på samspillet mellem religion (kristendom) og etik.
Vi har arbejdet med:
- religiøs og sekulær etik (kristen etik, pligtetik, nytteetik)
- verdens-, natur- og tidsopfattelse som grundlag for etiske værdier. Herunder sammenhæng mellem myter og etik. (instrumentelt og holistisk natursyn)
- begreberne antropocentrisme, sentientisme, biocentrisme og økocentrisme i en diskussion af, hvad vores etiske forpligtelse omfatter
- Kristne myters betydning for natursyn og verdensopfattelse og på senmoderne kristendoms måde at forholde sig til bæredygtighed.


Materiale (al materialet er samlet det udleverede kompendium)
Grundbogsmateriale:
Dorte Motzfeldt Religion og etik: https://religionogetik.systime.dk/?id=143, https://religionogetik.systime.dk/?id=147 , https://religionogetik.systime.dk/?id=148 ,https://religionogetik.systime.dk/?id=152 (se kompendium)
Søren Kauffeldt m.fl.:  Klar til KS s. 142-143 (om myter) og 158-159 (traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet) og 168-169 (analysemodel)


Tekster:
Nature Is Speaking – Harrison Ford is The Ocean | Conservation International (Digitalt materiale))
Skabelsesberetningen i Biblen (1. og 2. mosebog)
Myten om havets moder
Grøn kirke: Bøn for skabningen
Pavens udtalelse om miljø
Aastrup: Du gav mig, O Herre (salme)
Besøg af Kjeld Nielsen fra Cafedirecto

Samfundsfag:

Tilgangen til bæredygtighed bliver i samfundsfag primært økonomisk. Herfra forsøges trådene at blive trukket til både den politiske og sociale dimension. Der lægges fokus på de udfordringer, som en klima- og miljømæssig dagsorden, skaber for den sociale og politiske sammenhængskraft i det danske velfærdssamfund.

Kernestof:
sociale og kulturelle forskelle
politiske deltagelsesmuligheder,
politiske partier i Danmark og politiske ideologier
politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Pensum
Kihl, L.A. og Cour, L.l., 2024. 1. En bæredygtig verden – fra systemkrise til verdensmål. I Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene. [iBog] Aarhus: Systime.
• Kap 1. Afsnit "Hvad er bæredygtighed" og "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed"
• Kap. 2. Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug"
• Kapitel 5, afsnit "cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen"
• Kapitel 6. ”Miljø- og klimapolitik i Danmark”, ”Top-down: Det grønne politiske landskab i Danmark” og herunder ”En grøn diskursændring i dansk politik?”


(Red.), M.W.B., Bülow, H.H., Frederiksen, S., Gräs, F., Holleufer, K., Malling, S., Mouritsen, P., Pedersen, C., Nørgaard-Petersen, J. og Vestergaard, G., 2024. 7. Økonomi. I SamfNU C. [iBog] Aarhus: Systime.
• 4.1.1 Det politiske system
• 4.1.2 Indflydelse i det politiske system
• Kap. 7 (Økonomi)  
• 7,1 (Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål)  
• 7,1,1 (7.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter)

Supplerende materiale
Taler af Mette Gjerskov (S) og Marie Bjerre (V) den 22.11.2019 ved 1.behandlingen af: L 63 - 2019-20 (1. behandling): Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og emballageafgiftsloven. (Forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer). / Folketinget
Braw Bakir kom til Danmark som 14-årig, fik job i Netto og er i dag chef for 13.500 medarbejdere: “Men så skal du næsten have hele historien” (Uddrag). Børsen. 6.juni 2020.
Video: "Hvad er Donutmodellen, og hvorfor har Anders Morgenthaler forelsket sig i den?" Politiken. 30.09.2019.
Greta Thunberg: Our House Is On Fire | Forum Insight. World Economic Forum. 25.01.2029.

I alt ca. 31 sider.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsisøvelse - bæredygtighed 15-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kristendom (enkeltfagligt religion)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Verdens bedste velfærdsstat? (sa)

Enkeltfagligt forløb - Verdens bedste velfærdsstat? (sa)

Hvad er en velfærdsstat, og hvad gør den god?

Vi genopfrisker ideologierne og dukker mere ned i stat, marked og civilsamfundets løsninger.

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering (kønsroller og uddannelse)
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- ligestilling mellem kønnene
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-  det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter (finanspolitik)
- kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
redegøre for forskellige politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en aktuel sammenhæng
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data
gennemføre en mindre empirisk undersøgelse

Pensum:
”7.2.1 Makroøkonomisk politik” (1,0 ns) og ”7.2.2 Finanspolitik” (2,9 ns) i
(Red.), M.W.B., Bülow, H.H., Frederiksen, S., Gräs, F., Holleufer, K., Malling, S., Mouritsen, P., Pedersen, C., Nørgaard-Petersen, J. og Vestergaard, G., 2024. SamfNU C. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://samfnuc.systime.dk/?id=135> [Tilgået 4. november 2024].

”Kampen for det gode samfund” (0,4 ns), ”4.2 Ulighed og omfordeling i velfærdsstaten” (1,1 ns) og ”4.2.2 Ideologiske holdninger til ulighed og omfordeling” (2,4 ns) i
Sindberg, A.B., Klingbech, D. og Helqvist, I., 2024. Kampen for det gode samfund. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://detgodesamfund.systime.dk/?id=129> [Tilgået 4. november 2024].


Afsnittene: ”Roller” (0,6 ns), ”Normer og sanktioner” (0,8 ns), ”Ideologier” (3,5 ns) og ”Samfundsfaglig metode” (1,5 ns) i
Kauffeldt, S., Nielsen, L. og Poulsen, P.W., 2024. KLAR TIL KS. [iBog] København: Columbus. Tilgængelig her: <https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132> [Tilgået 4. november 2024].


”9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd” (0,3 ns), ”Markedet” (0,5 ns), ”Staten” (1,2 ns), ”Civilsamfundet” (1,5 ns) i
Brøndum, P. og Hansen, T.B., 2024. LUK SAMFUNDET OP!. [iBog] København: Columbus. Tilgængelig her: <https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408> [Tilgået 4. november 2024].


Fra 1.hf:
Maria Madsen mfl.: KS-bogen, Columbus 2022. s. 54-56. Systime. (0,5 ns)

”Samfundsfag: Velfærdsstaten i forandring” (3,2 ns) i
Madsen, M., Frejbæk, A.A., Johnsen, H.F., Egede-Pedersen, B., Pedersen, M., Mølbæk, K. og Lauritsen, M.E., 2024. KS-BOGEN. [iBog] København: Columbus. Tilgængelig her: <https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131> [Tilgået 4. november 2024].

Supplerende materiale:
Undervisningsministeriet. Statistisk materiale fra ”Fællesskabets forfald”, 24/5-2017. Delopgave A. (2 ns)
VIVE: ”Fig. 1 Andel privatskoleelever 2007-2022 opdelt på kommunetype (procent).”  VIVEs kommunetal 2023.1: Flere forældre vælger privatskoler – særligt i yderkommunerne. VIVEs kommunetal 2023.1. ISSN 2794-2902, Projekt 301076 (0,5 ns)
Andersen, K. M. m.fl.: Partiernes stemmeandel og valgdeltagelse. Det danske valgprojekt 2019. (Opgave om stemmeprocenter…) (0,5 ns)
Danmarks Statistik: “30-34-årige mænd og kvinder med lang videregående uddannelse.”, Set: 13.11.2024. (0,5 ns)
DRTV: Rigtige mænd. 1. sæson. Episode 2. indtil 2:30. Igen fra 17:30 indtil 21:25. (0,5 ns)

I alt: 17,7 normalsider pensum og 4 sider supplerende materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Tilladte i-bøger til eksamen

Tilladte i-bøger til eksamen.

I må anvende og søge frit i indholdet i disse i-bøger:

KS-BOGEN. https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk
LUK SAMFUNDET OP!. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk
Samfundsfag C. https://samfundsfag-c.systime.dk
KulturNU. https://kulturnu.systime.dk
ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER. https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk
VORES SAMFUND. https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk
KLAR TIL KS. https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer