Holdet 2025 bk/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Henrik Juhl Andersen
Hold 2025 bk/1 (2025 bk/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landskabet i kunsten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landskabet i kunsten


Landskabsfremstillinger på baggrund at skitser perspektivtegning, kompositionstegning og fotos. Henholdsvis et impressionistisk og et fra en senere periode .
Betydningsanalyse eller ikonografisk-ikonologisk indholdsanalyse

:Faglige mål:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendte materialer:

Læs kap 1 i Panorama s. 5-25 samt fokus på det billede du skal lave en analyse af i resten af bogen. Udfør på baggrund af 10 landskabsfotos i farve 3 kompositionsskitser (se evt. kap 6 s. 150) Udvælg den du vil arbejde videre med og lav en endelig skitse på kardus. Se øvelsesvejledningen s. 130-33 i Panorama

Perspektiv Lise Gotfredsen s. 53-57 plus 85.pdf



Øvelse: Lav min. 2 til 3 perspektivtegninger som hjemmeopgave f. eks. fra dit værelse eller udsigten fra dit vindue eller udendørs, hvor du arbejder med gradienter både de lineære og optiske. Husk indvendig ramme, horisontlinje, forsvindingspunkt, fugle, frø eller normalperspektiv og tag med til din portfolie



Hvis I vil have Panoramabogen analogt kan I få den med hjem i dette modul

Find eksempler i hele bogen på de forskellige måder at bruge perspektiv på og lav gerne flere perspektivtegninger

grid billedkunst.mov





Find mindst 10 landskabsfotos til din portfolie helst fra dit eget fotoalbum eller fra nettet (Husk her fotografens navn og årstal). Der skal være en tydelig forgrund med klare og helst mange forskellige farver, en mellemgrund og en baggrund. Undgå for svære elementer som biler, eller mange bygninger m.m.. Vi snakker om fordele og ulemper ved forskellige fotografiske forlæg i modulet og vælger et landskabsfoto, som der arbejdes videre med som forlæg til et impressionistisk landskabsmaleri.

Vi går i gang med malerierne, så vær helt klar på hvilket foto du bruger som forlæg. Hvis du vil skifte er det et godt tidspunkt nu. Vi starter med Ittens farveteori.

kapitel 1 i Panorama skal være læst og I skal vælge et værk som i laver en billedanalyse
af.
Derudover skal I vælge 5 værker fra resten af panoramabogen som perspektivværker til analysen. Husk også at lægge fotos fra Kunsten ind i din portfolie




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde