Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Sofie Hougaard Prip Nielsen
|
|
Hold
|
2025 DA/gk2 (2025 DA/gk2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Formål:
Man hører ofte klichéen: ”Sprog er magt”. Men hvad betyder det egentlig? Det skal vi undersøge i dette forløb.
Sproget har en utrolig magt, der strækker sig langt ud over blot at formidle information. Det er et redskab, der former vores tanker, udtryk og forståelse af verden omkring os. Som gymnasieelev er det vigtigt at forstå og få magt over sit eget sprog af flere grunde.
Først og fremmest er sprog en afgørende faktor i vores kommunikation. Det er gennem sproget, at vi udtrykker vores tanker, følelser og idéer. Ved at udvikle en stærk sprogfærdighed kan man være sikker på, at ens budskaber bliver præcist og effektivt formidlet, hvilket er nøglen til at få sit budskab igennem.
Derudover er sproget også en kilde til personlig udvikling og selvudtryk. Når man behersker sit eget sprog, er man bedre i stand til at udtrykke sig selv og sine tanker på en præcis og overbevisende måde. Det giver mulighed for at opbygge stærke argumenter, reflektere dybere over komplekse emner og formulere sine egne idéer. Denne evne er ikke kun nyttig i gymnasietiden, men vil også være til stor fordel senere i livet, uanset om man vælger at studere videre, gå ind i arbejdsmarkedet eller engagere sig i samfundsdebatten.
I dette forløb skal vi arbejde med tre kerneområder af det sproglige stofområde: grammatik, semantik og pragmatik.
Primærlitteratur
- Naiha Khiljee:12-talspige//hustler (M/K), (2020) i: Andersen, Tony S. og Ane Sofie V. Stokholm I Gymnasiet, Dansklærerforeningen.
- Palle Reimann: (uddrag) Ned på fuld tid (2022)
- Sarah Engell: (uddrag) Tag gaden tilbage (2019)
- Johannes Nielsen: (uddrag) Det danske sprog er ever-changing - heldigvis, 19. februar 2022, Politiken
- Michael Falkendorf: Det engelske sprog spreder sig som en coronavirus i Danmark, 30. maj 2021, Information
- Liva M.H. Thomsen, Drop nu bare jeres modstand mod de unges anglificering af det danske sprog, 5.MAJ 2022,Politiken
- Uddrag fra autentiske DHO-opgaver, chat-tråde fra elever på Aalborg Katedralskole
Materiale til teori: https://indisprogetstx.systime.dk/
Kapitel 3.2.8. "konjunktioner"
Kapitel 4.3.6. "Underordnede og sideordnede sætninger"
Kapitel 4.1. "Semantiske skemaer"
Kapitel 4.1.1. "Denotation og konnotation"
Kapitel 5.1. "Kommunikation"
Kapitel 5.1.4. "Sproghandlinger"
Kapitel 5.1.5. "Nedtoning og optoning"
Kapitel 5.1.6. "Høflighedsprincip og effektivitetsprincip"
Teori om appelformer
Teori om argumentation
Teori om talesprog, skriftsprog og sprog på de sociale medier
Efter forløbet skal eleven kunne:
Grammatik:
- Kende forskel på sætninger, der er underordnede og sætninger der er sideordnede.
- kunne lave et trappediagram på en periode (fra punktum til punktum) og således redegøre for hvordan en periode er bygget op. Der er ikke krav til eleverne om at kunne redegøre for de forskellige typer af ledsætninger.
- Kunne se, om en tekst har en korrekt eller forkert sætningsopbygning, fx om der mangler et subjekt i en sætning (Er et eksempel på moderne lyrik), om en ledsætning står alene (Hvilket er en fejl).
Semantik:
- Kende forskel på denotation og konnotation.
- Finde semantiske skemaer i en tekst samt skabe semantiske skemaer i egen tekst.
- Afgøre en holdning/stemning i en tekst på baggrund af værdier knyttet til ord i teksten.
Pragmatik:
- Forklare kommunikationssituationen i en tekst (andres og egne tekster) med udgangspunkt i Ciceros pentagram.
- Skelne mellem forskellige sproghandlingstyper i en tekst (andres og egne tekster) og beskrive, hvordan sproghandlinger er situations- og genrebestemte.
- Forklare begreberne nedtoning og optoning og formålet med at nedtone eller optone sit sprog
- Forklare høflighedsprincippet og effektivitetsprincippet og beskrive, hvordan man opnår en vellykket kommunikationssituation.
- Forklare forskellen på skrift- og talesprog
- Beskrive de tre appelformer og argumentationen i en tekst ved hjælp af Toulmins argumentationsmodel (NB: ikke AP-stof)
Du skal til AP-eksamen kunne udlægge en tekst med udgangspunkt i sproglige iagttagelser og anvendelse af nedenstående fagbegreber:
Grammatik :
- Neksus
- Hovedsætning og ledsætning
- Helsætningsanalyse (trappediagram)
- fuldstændige/ufuldstændige sætninger
NB: eleverne træner sætningsanalyse i 2. fremmedsprog og latin.
Semantik:
- Denotation og konnotation
- Semantisk skema
Pragmatik:
- Ciceros pentagram
- Sproghandlinger: handlingsregulerende, socialt bekræftende, informerende, selvfremstillende, performative/institutionelle sproghandlinger og indirekte sproghandling
- Høflighedsprincippet
- Effektivitetsprincippet
- Optoning og nedtoning
- Facework
- Kodeskift
- Talesprog
- Skriftsprog
I grundforløbet har du også arbejdet med andre områder, som du ikke bliver prøvet i til AP-eksamen:
- Argumentation
- Appelformer (etos, logos og patos)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75016685181",
"T": "/lectio/1289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75016685181",
"H": "/lectio/1289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75016685181"
}