Holdet 2025 ap/gk1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Almen Sp.forst. -
Lærer(e) Martin Graverholt
Hold 2025 ap/gk1 (2025 ap/gk1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP i spansk
Titel 2 AP i fransk (begynder og fortsætter)
Titel 3 AP Latin
Titel 4 AP i tysk
Titel 5 AP i dansk
Titel 6 AP i engelsk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP i spansk

Undervisningsbeskrivelse – spansk AP


Du skal kunne:

· forklare udtaleregler for spansk, som er gennemgået på klassen

· genkende og forklare personendelser på verber i præsens (kongruens)

· forklare bøjning af regelmæssige verber (-ar, -er, -ir) og de uregelmæssige verber: ”ser”, ”estar”, ”tener” og ”ir” – herunder udvalgte specielle udtryk med “tener” og “nær fremtid”

· forklare, hvornår man anvender hhv. ser / estar / hay

· forklare regler om køn og tal ved substantiver og artikler

· forklare, hvordan man danner genitiv

· forklare regler for placering og bøjning af adjektiver

· forklare anvendelsen og bøjningen af personlige og possessive pronomener

· forklare, hvad der gør en tekst mere eller mindre høflig, dvs. forklare forskellen på "tú" og "usted".


Du skal kunne følgende begreber:

· ordklasser: verber, substantiver, artikler, adjektiver samt personlige og possessive pronominer

· sætningsanalyse: subjekt, verballed, implicit subjekt

· køn og tal: maskulinum og femininum, singularis og pluralis + 1. person, 2. person osv.

· morfologi: verbernes endelser (kongruens)

· transparente ord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 AP i fransk (begynder og fortsætter)

FRANSK BEGYNDER  - UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Materiale
I fransk grundforløb anvender vi udvalgte opslag, tekster og øvelser fra
Trine Rhein Knudsen: Carte blanche øvebog. Gyldendal.
Trine Rhein-Knudsen : Carte blanche grammatik. Gyldendal
Trine Rhein-Knudsen : Carte blanche grundbog. Gyldendal
Vibeke Gade: Franskbogen
Vibeke Gade: Franskbogen Øvelser
https://franskbogen.systime.dk/index.php?id=1#c125
Til AP-prøven skal du kunne:
- huske de 60 memo-ord, som vi har gennemgået i grundforløbet (20 substantiver, 10 adjektiver og 30 verber). Det betyder, at du skal kunne oversætte dem, fortælle, hvilken ordklasse, de tilhører, og hvordan de bøjes.
- forklare bøjningen af verber i præsens ud fra kongruens og genkende de enkelte personendelser
- identificere verber, der er bøjet efter den 1. regelmæssige bøjning.
- kende bøjningen af følgende uregelmæssigt bøjede verber: être, avoir og faire - forklare særlige anvendelser af verbet faire
- forklare reglerne for bøjningen af substantiver samt bestemte og ubestemte artikler i køn og tal
- forklare brugen af de personlige subjektspronominer
- forklare følgende træk ved fransk udtale: nasalvokaler, stemthed, elision, liaison, intonation og tryk
- forklare, hvordan man kan udtrykke høflighed på fransk ved hjælp af særlige tiltaleformer og brug af pronominer
- forklare udtrykkene "il y a" og "c'est" - gøre rede for transparente ord mellem fransk på den ene side og dansk og engelsk på den anden
Til AP-eksamen skal du IKKE tale fransk, men du skal kunne tale OM fransk og forklare grundlæggende træk ved fransk ved hjælp af de AP-faglige begreber. Du skal dog kunne læse enkeltord og enkelte hele sætninger op på fransk.
I fransk grundforløb skal du også arbejde med andre områder, som du ikke bliver prøvet i til AP-eksamen:
- samtaleøvelser
- træning af basalt ordforråd
- øvelser i brug af ordbog
- introduktion til Frankrig og den fransktalende verden




(FRANSK FORTSÆTTER - UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Materiale I fransk grundforløb for fortsætter elever anvender vi følgende materialer:
Bering, Mette og Sørensen, Mimi (2013): Paroles françaises. Gyldendal. Dahlgren, Birte (2013): Voila – den nødvendige grammatik. Grundbog. Gyldendal. Tekster fra TV5 Monde og Le Point du FLE
Faglige mål
Til AP-prøven skal du kunne:
- huske de 60 memo-ord, som vi har gennemgået i grundforløbet (20 substantiver, 10 adjektiver og 30 verber). Det betyder, at du skal kunne oversætte dem, fortælle, hvilken ordklasse, de tilhører, og hvordan de bøjes, og du skal kunne give et eksempel på en sætning, hvor ordet indgår.
- forklare bøjningen af verber i præsens (kongruens) og genkende de enkelte personendelser
- identificere verber, der er bøjet efter de 3 regelmæssige bøjninger på -er, -ir og -re
- kende bøjningen af følgende uregelmæssigt bøjede verber: être, avoir, faire, aller
- forklare særlige anvendelser af verbet aller, herunder brugen af aller som hjælpeverbum i futur proche
- forklare hvordan man danner og anvender passé composé
- forklare reglerne for bøjningen af substantiver, artikler og adjektiver i køn og tal
- genkende og oversætte genitiver - forklare og anvende nægtelserne ne…pas og ne…plus
- forklare følgende træk ved fransk udtale: nasalvokaler, stemthed, elision, liaison, intonation og stumme bogstaver
- forklare forskellen på vokalisk og konsonantisk 'h'
- forklare, hvordan man kan udtrykke høflighed på fransk ved hjælp af særlige tiltaleformer og brug af pronominer
Til AP-eksamen skal du IKKE tale fransk, men du skal kunne tale OM fransk og forklare grundlæggende træk ved fransk ved hjælp af de AP-faglige begreber. Du skal kunne læse enkeltord og hele sætninger op på fransk.
I fransk grundforløb skal du også arbejde med andre områder, som du ikke bliver prøvet i til AP-eksamen:
brug af digitale ordbøger
litterære og argumenterende tekster
fri, spontan samtale på fransk
små forberedte elevoplæg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 AP Latin

Vi har læst følgende og arbejdet med følgende:
- latin i OneNote: Kapitel 1-7
- Udleverede opgaver på kopi
- den samlede bøjningsoversigt.

Du skal kunne:
- lave en sætningsanalyse af latinske sætninger
- oversætte dem til dansk
- kunne forklare det grammatiske indhold i sætningen.

Du skal kunne:
- Bøje regelmæssige verber i præsens. eks "amo" og "habeo"
- bøje det uregelmæssige "sum" i præsens.
- forklare hvad kasus er, og hvad det bruges til
- genkende personendelser på verber i præsens
- genkende bøjning af substantiver og adjektiver i køn, tal og kasus

Du skal kunne forklare hvorfor:
- de romanske sprog ligner hinanden.
- de skandinaviske sprog ligner hinanden.
- finsk slet ikke ligner noget, som vi kan genkende.
- Græsk og latin findes i de moderne sprog - særligt i det videnskabelige sprog.

Du skal kunne følgende begreber:
- Ordklasser: Verber, substantiv, adjektiv
- Sætningsanalyse: Subjekt, verballed, subjektsprædikat, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled
- Kasus: Nominativ, akkusativ, genitiv, dativ, ablativ
- Køn: Maskulinum, femininum, neutrum
- Verbets bøjning: Singularis, pluralis, 1.,2.,3., person, implicit subjekt, Præsens, kongruens

Link til træning af begreber: https://quizlet.com/218522599/grammatiske-begreber-ap-latin-flash-cards/

Link til opsamlende kahoot: https://play.kahoot.it/#/k/84034310-1d8b-4d68-af98-b507612a578f

Link til kahoot om latinske og græske ord: https://play.kahoot.it/#/k/6ee36b49-5ee1-4c2e-b20c-0191e208a221

Link til kahoot om kasus: https://play.kahoot.it/#/k/ec125105-5e6e-41f5-942b-6f08116d5116
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 AP i tysk

Du skal kunne:
- forklare udtaleregler for tysk, som er gennemgået på klassen
- forklare, hvordan en sætning bygges op på tysk (sætningsskema)
- forklare hvad kasus er, og hvad det bruges til (sætningsanalyse)
- genkende personendelser på verber i præsens og perfektum forklare kongruens
- genkende bøjning af substantiver og artikler i køn, kasus og tal
- forklare hvad en hovedsætning og en ledsætning er, og hvordan den findes på dansk og tysk
- forklare grammatiske forskelle mellem tysk og dansk

Du skal kunne følgende begreber:
-  Ordklasser: Verber (svage verber og modalverber), substantiv, artikel, adverbium
- Sætningsanalyse: Subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt, adverbialled, subjektsprædikativ
- Kasus: Nominativ, akkusativ, genitiv, dativ
- Køn: Maskulinum, femininum, neutrum
- Verbets bøjning: Singularis, pluralis, 1.,2.,3., person, præsens, perfektum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 AP i dansk


Formål:
Man hører ofte klichéen: ”Sprog er magt”. Men hvad betyder det egentlig? Det skal vi undersøge i dette forløb.
Sproget har en utrolig magt, der strækker sig langt ud over blot at formidle information. Det er et redskab, der former vores tanker, udtryk og forståelse af verden omkring os. Som gymnasieelev er det vigtigt at forstå og få magt over sit eget sprog af flere grunde.
Først og fremmest er sprog en afgørende faktor i vores kommunikation. Det er gennem sproget, at vi udtrykker vores tanker, følelser og idéer. Ved at udvikle en stærk sprogfærdighed kan man være sikker på, at ens budskaber bliver præcist og effektivt formidlet, hvilket er nøglen til at få sit budskab igennem.
Derudover er sproget også en kilde til personlig udvikling og selvudtryk. Når man behersker sit eget sprog, er man bedre i stand til at udtrykke sig selv og sine tanker på en præcis og overbevisende måde. Det giver mulighed for at opbygge stærke argumenter, reflektere dybere over komplekse emner og formulere sine egne idéer. Denne evne er ikke kun nyttig i gymnasietiden, men vil også være til stor fordel senere i livet, uanset om man vælger at studere videre, gå ind i arbejdsmarkedet eller engagere sig i samfundsdebatten.
I dette forløb skal vi arbejde med tre kerneområder af det sproglige stofområde: grammatik, semantik og pragmatik.


Materiale til teori: https://indisprogetstx.systime.dk/

Kapitel 3.2.8. "konjunktioner"
Kapitel 4.3.6. "Underordnede og sideordnede sætninger"
Kapitel 4.1. "Semantiske skemaer"
Kapitel 4.1.1. "Denotation og konnotation"
Kapitel 5.1. "Kommunikation"
Kapitel 5.1.4. "Sproghandlinger"
Kapitel 5.1.5. "Nedtoning og optoning"
Kapitel 5.1.6. "Høflighedsprincip og effektivitetsprincip"

Teori om appelformer: https://www.gymdansk.dk/appelformer.html (07.08.2023)
Teori om talesprog, skriftsprog og sprog på sociale medier: Fra <https://textanalyse.systime.dk/?id=5333&L=0 (07.08.2023)


Teori om argumentation
Teori om talesprog, skriftsprog og sprog på de sociale medier

Efter forløbet skal eleven kunne:

Grammatik:
- Kende forskel på sætninger, der er underordnede og sætninger der er sideordnede.
- kunne lave et trappediagram på en periode (fra punktum til punktum) og således redegøre for hvordan en periode er bygget op. Der er ikke krav til eleverne om at kunne redegøre for de forskellige typer af ledsætninger.
- Kunne se, om en tekst har en korrekt eller forkert sætningsopbygning, fx om der mangler et subjekt i en sætning (Er et eksempel på moderne lyrik), om en ledsætning står alene (Hvilket er en fejl).

Semantik:
- Kende forskel på denotation og konnotation.
- Finde  semantiske skemaer i en tekst samt skabe semantiske skemaer i egen tekst.
- Afgøre en holdning/stemning i en tekst på baggrund af værdier knyttet til ord i teksten.

Pragmatik:
- Forklare kommunikationssituationen i en tekst (andres og egne tekster) med udgangspunkt i Ciceros pentagram.
- Skelne mellem forskellige sproghandlingstyper i en tekst (andres og egne tekster) og beskrive, hvordan sproghandlinger er situations- og genrebestemte.
- Forklare begreberne nedtoning og optoning og formålet med at nedtone eller optone sit sprog
- Forklare høflighedsprincippet og effektivitetsprincippet og beskrive, hvordan man opnår en vellykket kommunikationssituation.
- Forklare forskellen på skrift- og talesprog
- Beskrive de tre appelformer og argumentationen i en tekst ved hjælp af Toulmins argumentationsmodel (NB: ikke AP-stof)



Du skal til AP-eksamen kunne udlægge en tekst med udgangspunkt i sproglige iagttagelser og anvendelse af nedenstående fagbegreber:
Grammatik :
- Neksus
- Hovedsætning og ledsætning
- Helsætningsanalyse (trappediagram)
- fuldstændige/ufuldstændige sætninger

NB: eleverne træner sætningsanalyse i 2. fremmedsprog og latin.

Semantik:
- Denotation og konnotation
- Semantisk skema

Pragmatik:
- Ciceros pentagram
- Sproghandlinger: handlingsregulerende, socialt bekræftende, informerende, selvfremstillende, performative/institutionelle sproghandlinger og indirekte sproghandling
- Høflighedsprincippet
- Effektivitetsprincippet
- Optoning og nedtoning
- Facework
- Kodeskift
- Talesprog
- Skriftsprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 AP i engelsk

Vi har arbejdet med følgende tekster:
• Arhondia: Tom Corridan (uddrag)
• Tim Minchin: Prejudice
• Amy Tan: Fish Cheeks (1987)
• Kamala Das: Summer in Calcutta (1965) (uddrag)
• Xiaolu Guo: Sorry of my English (2008) (uddrag) (fra Skovbjerg og Meyer: Timeless Themes, LR Uddannelse, 2013)
• Sandra Cisneros: No Speak English (1984) (uddrag) (fra Siersbæk, Rikke: Youth Cultures in the USA, Systime, 2007)
• Agard, John: Listen Mr Oxford Don, 1985 (fra Worlds of English, s. 69-70)

Du skal kunne:
• Fortælle, hvilken genre en bestemt tekst tilhører, og hvordan du kan se det.
• Fortælle, hvordan en sætnings verballed er opbygget samt hvordan dette stemmer overens med sætningens subjekt.
• Forklare forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Forklare, om sætninger er fuldstændige eller ufuldstændige.
• Koble sprog sammen med identitet – både med hensyn til selvforståelse og andres opfattelse af det sprog, man bruger.
• Analysere, hvordan ordvalg afspejler formaliteten i tekster.
• Beskrive vigtige forskelle mellem ”Standard English” og ”Non-standard English”.
• Beskrive de væsentligste forskelle mellem britisk og amerikansk engelsk.

Du skal kunne følgende begreber:
• Verber: finit/infinit, simpel/udvidet tid, do-omskrivning hjælpeverbum/hovedverbum
• Substantivers bøjning
• Sætningsanalyse: Subjekt og verballed samt forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Fuldstændig og ufuldstændig sætning.
• Sprogtermer: mother tongue, second language, accent, dialect, sociolect.
• ”Standard English” og ”Non-standard English”
• Formalitet: uformelt og formelt sprog

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer