|
Titel
2
|
AP i fransk (begynder og fortsætter)
FRANSK BEGYNDER - UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Materiale
I fransk grundforløb anvender vi udvalgte opslag, tekster og øvelser fra
Trine Rhein Knudsen: Carte blanche øvebog. Gyldendal.
Trine Rhein-Knudsen : Carte blanche grammatik. Gyldendal
Trine Rhein-Knudsen : Carte blanche grundbog. Gyldendal
Vibeke Gade: Franskbogen
Vibeke Gade: Franskbogen Øvelser
https://franskbogen.systime.dk/index.php?id=1#c125
Til AP-prøven skal du kunne:
- huske de 60 memo-ord, som vi har gennemgået i grundforløbet (20 substantiver, 10 adjektiver og 30 verber). Det betyder, at du skal kunne oversætte dem, fortælle, hvilken ordklasse, de tilhører, og hvordan de bøjes.
- forklare bøjningen af verber i præsens ud fra kongruens og genkende de enkelte personendelser
- identificere verber, der er bøjet efter den 1. regelmæssige bøjning.
- kende bøjningen af følgende uregelmæssigt bøjede verber: être, avoir og faire - forklare særlige anvendelser af verbet faire
- forklare reglerne for bøjningen af substantiver samt bestemte og ubestemte artikler i køn og tal
- forklare brugen af de personlige subjektspronominer
- forklare følgende træk ved fransk udtale: nasalvokaler, stemthed, elision, liaison, intonation og tryk
- forklare, hvordan man kan udtrykke høflighed på fransk ved hjælp af særlige tiltaleformer og brug af pronominer
- forklare udtrykkene "il y a" og "c'est" - gøre rede for transparente ord mellem fransk på den ene side og dansk og engelsk på den anden
Til AP-eksamen skal du IKKE tale fransk, men du skal kunne tale OM fransk og forklare grundlæggende træk ved fransk ved hjælp af de AP-faglige begreber. Du skal dog kunne læse enkeltord og enkelte hele sætninger op på fransk.
I fransk grundforløb skal du også arbejde med andre områder, som du ikke bliver prøvet i til AP-eksamen:
- samtaleøvelser
- træning af basalt ordforråd
- øvelser i brug af ordbog
- introduktion til Frankrig og den fransktalende verden
(FRANSK FORTSÆTTER - UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Materiale I fransk grundforløb for fortsætter elever anvender vi følgende materialer:
Bering, Mette og Sørensen, Mimi (2013): Paroles françaises. Gyldendal. Dahlgren, Birte (2013): Voila – den nødvendige grammatik. Grundbog. Gyldendal. Tekster fra TV5 Monde og Le Point du FLE
Faglige mål
Til AP-prøven skal du kunne:
- huske de 60 memo-ord, som vi har gennemgået i grundforløbet (20 substantiver, 10 adjektiver og 30 verber). Det betyder, at du skal kunne oversætte dem, fortælle, hvilken ordklasse, de tilhører, og hvordan de bøjes, og du skal kunne give et eksempel på en sætning, hvor ordet indgår.
- forklare bøjningen af verber i præsens (kongruens) og genkende de enkelte personendelser
- identificere verber, der er bøjet efter de 3 regelmæssige bøjninger på -er, -ir og -re
- kende bøjningen af følgende uregelmæssigt bøjede verber: être, avoir, faire, aller
- forklare særlige anvendelser af verbet aller, herunder brugen af aller som hjælpeverbum i futur proche
- forklare hvordan man danner og anvender passé composé
- forklare reglerne for bøjningen af substantiver, artikler og adjektiver i køn og tal
- genkende og oversætte genitiver - forklare og anvende nægtelserne ne…pas og ne…plus
- forklare følgende træk ved fransk udtale: nasalvokaler, stemthed, elision, liaison, intonation og stumme bogstaver
- forklare forskellen på vokalisk og konsonantisk 'h'
- forklare, hvordan man kan udtrykke høflighed på fransk ved hjælp af særlige tiltaleformer og brug af pronominer
Til AP-eksamen skal du IKKE tale fransk, men du skal kunne tale OM fransk og forklare grundlæggende træk ved fransk ved hjælp af de AP-faglige begreber. Du skal kunne læse enkeltord og hele sætninger op på fransk.
I fransk grundforløb skal du også arbejde med andre områder, som du ikke bliver prøvet i til AP-eksamen:
brug af digitale ordbøger
litterære og argumenterende tekster
fri, spontan samtale på fransk
små forberedte elevoplæg
|