Holdet 2025 nv/gk5 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Erik Michaelsen Nielsen, Michael Rugbjerg Behrndt, Sannie Ebert Jacobsen, Uffe Pedersen
Hold 2025 nv/gk5 (2025 nv/gk5, 2025 nv/gk5-bi, 2025 nv/gk5-fy, 2025 nv/gk5-ke, 2025 nv/gk5-ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV Fysik og NG - Solen og lysfænomener

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV Fysik og NG - Solen og lysfænomener

NG:
Vi skal arbejde ud fra følgende overordnede og fællesfaglige temaramme: Solen
Ideen er, at vi i naturgeografi vil se på energi fra solen og hvad det betyder for klimaet på jorden.

Særfaglig problemstilling:
Således vil vi i naturgeografi arbejde med følgende problemstilling:
Hvorfor ændrer klimaet sig og hvilke konsekvenser har den globale opvarmning?
Målet er at lære jer at tænke problemorienteret og at I oplever at der gennem forløbet arbejdes med og perspektiveres tilbage til den overordnede problemstilling. Dette vil ske på forskellige måder og med forskellige vinkler.
Hvert modul har et styrende spørgsmål, som fremgår af forløbsplanen. Disse spørgsmål danner en ramme for at kunne besvare den overordnede problemstilling i slutningen af forløbet.
Målet er at I får en grundlæggende forståelse af processer i naturen og samspillet med mennesket – hvordan mennesket påvirker og forandrer disse gennem vores levevis, og hvordan disse forandringer kommer til at påvirke menneskets levevilkår. Hermed kommer I til at blive præsenteret for kernen i faget og lærer at tænke og arbejde som en geograf.
 
Arbejdsformer og metoder:
Vi har sigtet mod, at I møder forskellige arbejdsformer og metoder således, at der fx er en øvelse i laboratoriet, feltarbejde, demonstrationsforsøg, modelforståelse, digitale øvelser og andet empiribaserede arbejde. I skal på baggrund af øvelser udfylde en portfolio, som I skal medbringe til eksamen. Den ene af disse øvelser vil også skulle afleveres som et skriftligt produkt med tilhørende 2,5 fordybelsestimer.
 
Faglige mål
I arbejder med følgende faglig mål igennem forløbet:
· formulere og teste enkle hypoteser
· gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
· opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
· anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
· formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
· demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab

Fagligt indhold:
Der vil være 5 øvelser som indgår i dette naturgeografi NV-forløb og de 2 af dem skal i jeres portfolio og danner udgangspunkt for den afsluttende prøve.
1. Har CO2 betydning for opvarmningen på Jorden? - Laboratorieøvelse (Kvalitativt)
2. Måling af albedo – Feltarbejde (Kvantitativt) (i portfolio)
3. Hydrotermfigurer – Empiribaseret øvelse (Kvantitativt)
4. Grønlandspumpen - Demonstrationsforsøg (Kvalitativt)
5. Havspejlstigninger - Digital kortanalyse - (Kvantitativ og kvalitativ) (i portfolio)

Aflevering:
Rapport i grupper á 3 om måling af albedo, 2,5 fordybelsestimer

Evaluering/Vurdering:
Forløbet afsluttes med en intern individuel prøve i forbindelse med afslutningen af det samlede grundforløb. Prøven vil tage udgangspunkt i udvalgte dele af jeres medbragte portfolio som I fremlægger. Elevfremlæggelsen må ikke fylde mere end 5 min af den samlede eksaminationstid på ca. 20 min. Bedømmelsen sker på baggrund af de opstillede faglig mål i forbindelse med undervisningen.

Tidsestimat:
7 moduler af 90 min plus eksamen.

Materialer:
• Global opvarmning: https://restudy.dk/undervisning/geografi-vejr-og-klima/lektion/video-global-opvarmning/
• Grosen, Anders, m.fl., NF-grundbogen, Lindhardt og Ringhof, 2014, side 137-138+140-142
• Restudy-film: Strålingsbalance og naturlig drivhuseffekt https://portal.restudy.dk/video/Strålingsbalance_og_naturlig_drivhuseffekt/id/2102/educationCategoryId/2
• Tekst om naturvidenskabelig metode
• Tegneserie: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/co2-taler-ud-det-er-ikke-min-skyld
• Kulstofkredsløbet: http://www.youtube.com/watch?v=1o4ODWMZq5U
• Tekst om hypoteser:  http://www.fmb.dk/nvg/videnskabelige_begreber/hypoteser.htm
• Tekst om albedo: http://naturgeografi.gyldendal.dk/Indgange/Kernestof/klima/Energibalancen/Indhold/Jordens%20albedo.aspx
• Sanden, Elisabeth m.fl. Alverdens Geografi, Geografforlaget, 1. udgave, 2009, side 31
• Nørrekjær, Tomas Westh, m.fl., Naturgeografi C, Forlag Malling Beck, 2015, side 66-74
• Restudy-film: Klima- og plantebælte: https://portal.restudy.dk/grundskole/geografi/7.-10.-klasse/klima
• Kortnum, Anders Andreasen m.fl.; Naturgeografi – Vores verden, Geografforlaget, 1. udgave, 2011, side 32
• Grønlandspumpen, demonstrationsforsøg https://www.youtube.com/watch?v=vNoQAdgV4KY
• Animation af Golfstrømmen: The Gulf Stream Explained
• Klimaændringer i Danmark: https://www.klimatilpasning.dk/viden-om/fremtidens-klima/klimaaendringeridanmark/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Måling af Albedo 07-09-2025
Rapport - Bakterievækst 03-10-2025
Fældningsreaktioner 06-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer