Holdet 1q bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Henrik Juhl Andersen
Hold 2025 bk/q (1q bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landskabet i kunsten
Titel 2 Mennesket i kunsten i en globaliseret verden
Titel 3 3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt
Titel 4 BOXED Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landskabet i kunsten


Landskabsfremstillinger på baggrund at skitser perspektivtegning, kompositionstegning og fotos. Henholdsvis et impressionistisk og et fra en senere periode .
Betydningsanalyse eller ikonografisk-ikonologisk indholdsanalyse

:Faglige mål:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendte materialer:

Læs kap 1 i Panorama s. 5-25 samt fokus på det billede du skal lave en analyse af i resten af bogen. Udfør på baggrund af 10 landskabsfotos i farve 3 kompositionsskitser (se evt. kap 6 s. 150) Udvælg den du vil arbejde videre med og lav en endelig skitse på kardus. Se øvelsesvejledningen s. 130-33 i Panorama

Perspektiv Lise Gotfredsen s. 53-57 plus 85.pdf



Øvelse: Lav min. 2 til 3 perspektivtegninger som hjemmeopgave f. eks. fra dit værelse eller udsigten fra dit vindue eller udendørs, hvor du arbejder med gradienter både de lineære og optiske. Husk indvendig ramme, horisontlinje, forsvindingspunkt, fugle, frø eller normalperspektiv og tag med til din portfolie

Kapitel 1 i panorama_ombrydningskorrektur2.pdf
panorama_ombrydningskorrektur2.pdf

Hvis I vil have Panoramabogen analogt kan I få den med hjem i dette modul

Find eksempler i hele bogen på de forskellige måder at bruge perspektiv på og lav gerne flere perspektivtegninger

grid billedkunst.mov


Perspektiv Lise Gotfredsen s. 53-57 plus 85.pdf

Start læsning af kapitel 1 i Panorama og find eksempler i hele bogen på de forskellige måder at bruge perspektiv på og lav gerne flere perspektivtegninger


Find mindst 10 landskabsfotos til din portfolie helst fra dit eget fotoalbum eller fra nettet (Husk her fotografens navn og årstal). Der skal være en tydelig forgrund med klare og helst mange forskellige farver, en mellemgrund og en baggrund. Undgå for svære elementer som biler, eller mange bygninger m.m.. Vi snakker om fordele og ulemper ved forskellige fotografiske forlæg i modulet og vælger et landskabsfoto, som der arbejdes videre med som forlæg til et impressionistisk landskabsmaleri.

Vi går i gang med malerierne, så vær helt klar på hvilket foto du bruger som forlæg. Hvis du vil skifte er det et godt tidspunkt nu. Vi starter med Ittens farveteori.

kapitel 1 i Panorama skal være læst og I skal vælge et værk som i laver en billedanalyse
af.
Derudover skal I vælge 5 værker fra resten af panoramabogen som perspektivværker til analysen. Husk også at lægge fotos fra Kunsten ind i din portfolie


ti 1/10 - Kunsten

Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Mennesket i kunsten i en globaliseret verden

Arbejde med den globale samtidskunst med fokus på hvordan mennesket fremstilles her set i forhold til den kunsthistoriske tradition.
Mindst  en fuldstændig betydningsanalyse af et af værkerne i enten Tema "Mennesket" i Billedkunst eller manus "Mennesket i Kunsten" find derudover 4-5 værker til din portfolie, hvor mennesket er iscenesat fra forskellige kunsthistoriske perioder
Praktisk opgave: Selviscenesættelse som parafrase af et andet samtidskunstkunstværk max 10-25 gammelt i kul, kridt m.m.
Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik
Parafraser.pdf

mennesket i kunsten (1).doc




Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendte materialer:
Læs s. 175-194 i BILLEDKUNST Henrik S. Andersen, Systime 2005 Tema. Mennesket.
Værkerne i kapitlet analyseres i grupper og fremlægges for holdet og hver elev vælger et perspektivværk, der skal være samtidskunst forstået som kunst indenfor de sidste 10 år.
Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik
Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380

Find mindst 10 værker til jeres portfolie. Værker hvori mennesket er iscenesat på forskellig vis. Mindst 5 af værkerne skal være samtidskunst dvs. værker fra de sidste 10 år.
Orienter jer i understående fil. Måske er der nogle af værkerne, I kan bruge til jeres portfolie, men det er frivilligt at bruge det!
mennesket i kunsten (1).doc



Læreroplæg: Læs det upublicerede manuskript "Mennesket i kunsten" på Lectio. mennesket i kunsten (1).doc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt

Vi arbejder overordnet i forløbet med at tegne og udforme parafraser over Sidney Operahus af Jørn Utzon i kul og kridt, i keramik


Om formgivning og analyse af 3D kunst "Rum Tid Flade" s. 74-85 Janne Yde og Kirsten Windfelt Gyldendal 1995
Skulpturanalyse i  "Billedkunst" H. S. Andersen og Ole Laursen  Systime s. 75-80

Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Der er anvendt digitale materialer i forløbet


   



Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 BOXED Eksamensprojekt

”BOXED” Eksamensprojekt
Emne:
Hvorfor, hvordan og med hvilke konsekvenser ”putter” vi hinanden i kasser ”BOXED”?

Faglige mål::
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendt materiale:
Diskrimination, m.m. (se Mira Skadegårds power point og udstillingskataloget fra udstillingen på Kunsten)
Digitalt materiale i undervisningen: Udstillingerne på Kunsten: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380
Opgavebeskrivelse:
Her elev udfærdiger en projektbeskrivelse for projektet:
En BOX 48x48x48 cm i fyrretræ, der skal udfyldes indvendigt i 3d, men fremstå råt og hvidmalet udvendigt. Emnet kan behandles med mest mulig frihed, men skal fremstå i en ”stil”. Du skal kunne perspektivere til kunstnere du er inspireret af i forhold til stil og koncept.
I alt ca. 5-10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde