X - Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g1 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Louise Tyrrestrup Iversen, Stinne Fisker Toldbod
Hold
2025 ap/g1 (
1g1 ap
,
1g1 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP - Almen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP - Almen
Fokus og cirka-omfang:
Almen introduktion til grammatisk terminologi og analysefærdighed (sætningsled, sætning og helsætning): ca. 30 sider
Karrierelæring: ca. 5 sider
Sproglig praksis – sproghandlinger, sprog i litterær analyse m.v.: ca. 20 sider
Elementær sproghistorie, globalisering, sprog & nationalitet: ca. 10 sider
Læringsstrategier: ca. 5 sider
Omfang i alt almen ap: ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Transparente ord
Oversæt l. 6 og fremefter på side 7 i bogen (husk, at I kan skrive på side 5 i kompendiet) + Repetér, hvad vi lærte om verberne sidst (personbøjning og implicit subjekt).
Læs s.4-6 i kompendiet.
Husk kompendium, morfologi og bogen (FOTS)
Øvelsesopgaver: side 1
Kompendium s.10-11.
1) Baggrundslæsning om guderne s. 8-9 i bog 2) Brug 15 min på oversættelse l.1-6, side 11 i bog (find gerne et hæfte, hvori du skriver din oversættelse – heri kan du også samle dine noter) obs: Jupiter Optimus Maximus = typisk måde at omtale Jupiter.
Læs side 14-15 i kompendiet (Grækerne og romerne) og formulér to spørgsmål til siderne + oversæt de fem sætninger øverst på side 13 i kompendiet + Repeter latinske betegnelser for både ordklasser og sætningsled. En stor del af test. Frivilligt: læs s
Læse s.15-22 i FOTS (den blå bog) om ordklasser. Vi skal bruge det i timen.
Øvelsesopgaver s.2-3. Vælg ét passende niveau. Man må altid gerne lave alle niveauerne.
5 Cicero, domæner.pptx
5 Cicero, liv, levned og oversættelser.pptx
Læs s. 17-18 i kompendiet om Cicero - Fokus: Hvorfor er det relevant for os at beskæftige os med Cicero i dag? Oversæt stykke 7.1. på side 18 i kompendiet – brug max 15 minutter (og nå det, du når). I skal ikke oversætte ordene i ”…” i linje 5
Øvelsesopgaver (de gule); sider: 4-7
Øv jer på ordklasserne, som vi arbejdede med sidst.
Fra ord til sætning: s.33-35. Handler om verber.
AP almen_Kompendium.pdf AP almen_Morfologi.pdf AP almen_øvelser.pdf
Almenkompendium; sider: 23-25
Fra Ord Til Sætning (FOTS); sider: 25-30
Repeter alt, hvad vi har gennemgået indtil nu (midtvejsscreening/”terminsprøve” i dag) + læs side 19 i kompendium om Catuls kærlighed, og lav opgave 1 + 2, a-d (også god øvelse ift. midtvejsscreening).
Tegnsaetning med ordklasser som stoettehjul.docx
Kompendium s.35
Øvelsesopgave-ark: s.8 (Blok 9: Midtvejsscreening)
I kan med fordel repetere forløbet indtil nu. I har taget diverse Socrative-test, som har vist, hvilke vanskeligheder I har. Har man ikke lavet lektierne løbende, så kan man også øve sig ved at lave dem.
Læs om Gaius Julius Cæsar s. 13 i bogen. Vær opmærksom på sammenhæng med sagnet s. 5 i bogen. Oversæt l. 10-13, side 15 i bogen. Obs på genitiv og objektsprædikat.
11 og 12 Stoette til helsaetningsanalyse.docx
Læs om det Romerske senat side 23 i kompendium – kun de to første afsnit (”Historiens største byråd” + ”Ingen formel magt, men reelt indflydelsesrigt”) + brug 15 min på at oversætte (det du kan nå fra) linje 1-7 side 19 i bogen.
Øvelser blok 10 og 11.
Øvelser til lektion 12 + skimme taler af Thunberg og DiCaprio (kompendium).
Læselektie: Sprog som kommunikationsmiddel SPS.
I skal være færdig med opgaverne til jeres tekst. Altså henholdsvis DiCaprio og Thunberg.
Læs om retorik s. 17 i bogen – overvej hvilken rolle retorikken har spillet i dette styre + oversæt linje 1-6 side 21 i bogen, og led efter de retoriske figurer, I kan læse om i den blå boks nederst på side 21.
Læs side 29 i kompendium – det handler om Colosseum og Nero, som vi talte om sidste gang. Lav dernæst opgave 1 og 2 på side 30 i kompendiet.
Læselektie: Sprog som kommunikationsmiddel SPS.13 Sprog som kommunikationsmiddel SPS 2.pdf
Googl gladiatorer/ gladiatorkampe og få et overblik over, hvad det gik ud på og blev brugt til + Oversæt linje 1, 5, 9 og 11 på side 35 i bogen
Ingen lektier – vi repeterer i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76202929281", "T": "/lectio/1290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76202929281", "H": "/lectio/1290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76202929281" }