Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Christina Bloch, Henrik Skovgaard Christensen
|
Hold
|
2022 DA/b (1b DA, 2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Litteratur før 1700
Af Njals Saga
Folkeviser: Åge og Else, Germand Gladensvend, Ebbe Skammelsøn, Torbens datter og hendes faderbane
Folkeeventyr: Kong Lindorm
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (perspektivering)
Martin Luther: Vor Gud han er så fast en borg (1529)
Salmen som genre
Thomas Kingo: Sorrig og glæde (1681)
I forløbet har vi arbejdet med genre, komposition, fortællerforhold, billedsprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det moderne gennembrud
Sproglig stil: kritisk realisme, impressionisme, naturalisme
Samfundsudviklingen 1849-1901
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød (1887)
Henrik Pontoppidan: Ørneflugt (1894)
Herman Bang: Branden (1884)
Herman Bang: Fattigliv (1880)
Georg Brandes: Af Hovedstrømninger i det 19. århundredes Litteratur (1871)
Litterære mønstre s. 178-185
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og Argumentation
Der arbejdes med retoriske appelformer, taletyper, det retoriske pentagram, retoriske stilfigurer, argumenttyper, Toulmins udvidede argumentationsmodel, verbal, nonverbal og ekstraverbal kommunikation.
Der er analyseret på:
En række tv-reklamer fra 1990'erne
Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
Greta Thunbergs tale ved Christiansborg Slotsplads i forbindelse med klimastrejke
Og eleverne har udformet deres egne taler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentaranalyse
Der arbejdes med dokumentarer, herunder filmiske virkemidler, fakta- og fiktionskoder og forskellige dokumentartyper, herunder den observerende, dybdeborende og deltagende dokumentar.
Der er set følgende fra TV!TV!TV!:
TV!TV!TV! - Den iscenesatte tv-virkelighed
TV!TV!TV! - Undersøgende journalistik
Der er analyseret på forskellige klip fra De Unge Mødre samt lavet grundige analyser af følgende dokumentarer:
Pigerne på Halmtorvet (Lars Engels)
Testamentet (Christian Sønderby Jepsen)
Sidste stop Forchhammersvej
Kontant (DR): Energidrik - Forbudt for børn
Kontant (DR): Afhængig af snus
Operation X (TV2): Narret til porno
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Oplysningstiden og Ludvig Holberg
Meget kort forløb om Ludvig Holberg og Oplysningstiden.
Der er arbejdet med Jeppe paa Bjerget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken
Der arbejdes med Romantikken, og eleverne lærer om universalromantik, organismetanke, nyplatonisme, nationalromantik, Biedermeier og Romantisme.
Eleverne har set:
1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik
Der er læst værket Sildig Opvaagnen af St. St. Blicher
Der er arbejdet med nationalfølelse og fædrelandssange, og eleverne har i den forbindelse analyseret på:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
HCA: I Danmark er jeg født
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge
Shubidua: Danmark
Anne Linnet: Danmark
Malte Ebert: Kun med dig
Oh Land: Sådan ligger landet
Mads Langer: Ukendt land
Andreas Odbjerg: Hvad skal verden med sådan en som mig?
Peter Sommer: Når studenterhuerne letter
Soleima: Godnat lille land
Mekdes: Du er dét værd
Ulige Numre: Frit land
Pato Siebenhaar feat. Danni Toma: Fladt land
Tessa, Orgi-E: Blæstegnen
Gnags: Danmark
Spids Nøgenhat: Lolland Falster
DRTV: Der er et yndigt land - den nordsjællandske kyst
Tænkepauser (Århus Universitetsforlag, Hans Hauge) Danmark
Artikel (Politiken): Ny bølge af nationalsange præger dansk musik
Artikel: Den danske sang - Dengang regeringen kom grueligt galt afsted med at finde en nationalsang
Artikel: (Sørine Gotfredsen) Vi bør skifte nationalsang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det moderne gennembrud - del 1
Der arbejdes med perioden Det moderne gennembrud og det fokus, der bliver på køn, klasser og kirke.
Der arbejdes med forfatteren Henrik Pontoppidan og hans ironiske skrivestil.
Der er læst og analyseret:
Bondeidyl
Ane-Mette
Herefter er der arbejdet med forfatteren Herman Bang og hans impressionistiske skrivestil.
Her er læst og analyseret:
Irene Holm
Frøkenen
Foran Alteret
Efter sommerferien gøres forløbet om Det moderne gennembrud færdigt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det moderne gennembrud - Del 2
Der samles op på alt., hvad vi lærte før sommerferien om Det moderne gennembrud.
Herefter er der arbejdet med Henrik Ibsens Et Dukkehjem.
Som indledning er der set et uddrag af SKAM (sæson 1 episode 11 - Slå op-scenen mellem Eva og Jonas).
Vi har læst 3. akt, og endelig set filmen som værk, hvorefter vi har arbejdet med den.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Miniforløb om Det folkelige gennembrud
Eleverne er introduceret til kendetegnene for Det folkelige gennembrud
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mellemkrigstid
Der arbejdes med ekspressionistisk og futuristisk skrivestil
Der læses og analyseres:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Rudolf Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt
Rudolf Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen
Fillippo Marinetti: Futurismens manifest
Emil Bønnelycke: Af Aarhundredet
Tv-udsendelse: Syndens By - Berlin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Efterkrigstids-eksistentialisme
Vi arbejder med eksistentialisme, herunder Martin A Hansens noveller:
Høstgildet
Paradisæblerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Helle Helle, minimalisme og sproglig analyse
Der er arbejdet med Helle Helles noveller, minimalistisk skrivestil samt indgående med forskellige redskaber til sproglig analyse - Transaktionsanalyse, sproghandlinger og facework.
Der er analyseret følgende noveller af Helle Helle:
Tirsdag Nat,
Køreplaner,
Film,
Søndag 15:10.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Jan Sonnergards detaljerealisme
Der arbejdes med et udvalg af Jan Sonnergaards noveller fra dels Radiator, dels Sidste søndag i oktober, og eleverne gøres bekendt med Jan Sonnergaards detaljerealisme, utroværdige fortællere og groteske miljøer.
Der er analyseret følgende noveller:
Polterabend
Sex
Tyveri
Er der liv efter kærligheden?
Reprise på Kroghs Fisserestaurant
Onsdag formiddag hos Anette
Er der liv efter kærligheden?
Jeg er stadig bange for Caspar Michael Pedersen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kortfilmsanalyse
Der arbejdes med analyse af kortfilm med fokus på analyse af filmiske virkemidler, dramaturgisk opbygning, set up og pay off samt Richard Raskins kortfilmsparametre.
Eleverne har arbejdet med følgende kortfilm:
KOM
Vildt
Pin Up
Hjem
På Krogen
Skal vi være kærester?
Worlds we created
Under Bæltestedet
Sniffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Individuel Værklæsning
Klassen har valgt et moderne værk, som de har læst, produceret materiale om og afholdt "bogmesse" om for en anden klasse.
Eleverne har valgt følgende værker:
Rune: 11 %
Rimmer: Nike
Freya: Kalak
Maria: Harpiks
Helena: Til lyden af sin egen tromme
Jakob: Tyverier
Mathias: Guds bedste børn
Olivia: Hvis der skulle komme et menneske forbi
Mathilde: Citronbjerget
Dinah: Forsvindingsnumre
Mikkel H: Doppler
Basher: Nike
Martin: Tyverier
Astrid: Dild
Mikkel K: Frank vender hjem
Frederik: Sus
Marie: Djævlebogen
Signe: Hvis der skulle komme et menneske forbi
Caroline: Det samme og noget helt andet
Viktor: Meter i sekundet
Marc: Kort over Canada
Mette: Meter i sekundet
Luke: En lykkelig slutning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Moderne litteratur
Der arbejdes med temaer inden for moderne litteratur som:
Familieformer
Køn
Klima
Genrebrud og -blandinger
Sociale Medier
Til visse af teksterne er der draget perspektiver til 70'ernes bekendelseslitteratur, hvorfor udsendelsen med Michael Strunge, Lola Baidel, Pia Tafdrup og Kristen Bjørnkjær - Bazar 1984.
Der er analyseret følgende tekster:
Rutine: Iben Krogsdal, 2000
Snehvide: Nicole Boyle Rødtnes, 2018
Lænken om min hals: Vita Andersen, 1977
Fredag, lørdag, søndag: Vita Andersen, 1977
Strejfture: Jelena Lengold, 2013
Har man sagt A: Nanna Goul, 2017
Lysekronen: Frida Isberg, 2020
Fingre: Frida Isberg, 2020
Som en sommerdag: Vibeke Grønfeldt, 2021
Simple Feast: Tine Høeg, 2020
Parcelhus: Pablo Llambias, 2023
Penge og Bacon: Anna Juul, 2022
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Digtsamling
Der er arbejdet med Søren Ulrik Thomsens digtsamling Det værste og det bedste.
Eleverne har i denne forbindelse også set dokumentarfilmen Jeg er levende af Jørgen Leth.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Anvendte online undervisningsmidler
Opgaveskrivning til stx, Systime
Skriftlig eksamen i dansk stx, Systime
Eksamensgenrerne i dansk stx, Systime
Mundtlighed i dansk, Systime
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime
Håndbog til dansk - Litteratur, sprog, medier, Systime
Brug litteraturhistorien, Systime
Dansk i tiden, Systime
Grundbog i retorik - at vide og overbevise, Systime
ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056270831",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056270831",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056270831"
}