Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Anita Abildgaard Sillasen, Asha Sritharan, Janus Roed Ramlov
|
Hold
|
2022 MAA/i (1i MA, 2i MA, 3i MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
Ugrupperede observationer
Hyppighed
Frekvens
Summeret frekvens
Pindediagram
Trappediagram
Boksplot
Min, max
Kvartilsæt
Typetal
Gennemsnit
Varians (kun regnet i Maple)
Spredning (kun regnet i Maple)
Grupperede observationer
Intervalhyppighed
Intervalfrekvens
Summeret Intervalfrekvens
Histogram
Sumkurve
Boksplot
Min, max
Kvartilsæt
Typeinterval
Gennemsnit
Varians (kun regnet i Maple)
Spredning (kun regnet i Maple)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Renteformlen
Udledningen af renteformlen ud fra et eksempel.
Isolering af K_0 og r i renteformlen.
Litteratur: https://matematikchhx.systime.dk/?id=173
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Forskrift for eksponentiel funktion
a og b's betydning for grafens udseende
Bestemmelse af a og b udfra to punkter, herunder beviset.
Vækstegenskab (procent/gange vækst)
Fordoblings- og halveringskonstant (grafisk og vha. formel)
Eksponentiel regression
Litteratur: https://matematikchhx.systime.dk/?id=161
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Andengradspolynomiet
a, b, c og d's betydning for parablens udseende
Toppunkt (optimering)
Rødder
Skæring mellem parabler
Faktorisering af 2. gradspolynomium
(Polynomier, forskrift, antal ekstrema og nulpunkter)
(Polynomiel regression (udførelse))
(Parallelforskydning af grafer)
Bevis for nulpunktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning og binomialfordelingen
Kombinatorik:
Multiplikations- og additionsprincippet
Kombinationer og permutationer
Sandsynlighedsregning:
Udfaldsrum
Sandsynllighedsfelt (symmetrisk og ikke-symmetrisk)
Hændelse
Stokastisk variabel
Sandsynligheder
Summerede sandsynligheder
Middelværdi
Binomialfordeling:
Basisforsøg
Binomialforsøg
Antalsparameter
Sandsynlighedsparameter
Formel til at bestemme punktsandsynligheder
Svarende til afsnit 4.1-4.5 (dog uden 4.5.1 og 4.5.2) fra https://plusstxa2.systime.dk/?id=2760
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt: 2. gradspolynomium
|
23-04-2023
|
Aflevering: Blandedeopgaver
|
30-04-2023
|
Aflevering 1
|
23-08-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning og optimering
Følgende begreber har vi arbejdet med:
* Differentialkvotient
* Grænseværdi
* Bestemmelse af den afledede funktion både med og uden brug af regnereglerne.
* Bestemmelse tangentens ligning.
* Bestemmelse af ekstrenumspunkterne herunder lokal og global ekstrenum.
* Produkt-, brøk- og kædereglen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Logaritmefunktioner
Eleverne har arbejdet med følgende:
* 10 tals logaritmefunktionen
* Den naturlige logaritmefunktion
* Logaritmereglerne.
Litteratur: https://plushfb.systime.dk/?id=2732 og regnereglerne der står skrevet i kapitel 4.2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning del 2
Følgende begreber er der blevet arbejdet med:
* Betingede sandsynligheder
* Vendiagram
* Forenings og fælleshændelsen
* Stokastisk variabel
* Punktsandsynlighed og sumsandsynlighed/fordelingsfunktion
* Gennemsnitsværdi/den forventede værdi
* Varians og standardafvigelsen.
Svarende til kapitel 6 fra https://matematikbhhx.systime.dk/?id=134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighedsregning del 3
Følgende er der blevet arbejdet med:
* Binomialfordelingen
* Normalfordelingen
* Konfidensinterval for middelværdi
* Chi i anden test
* Regressionsanalyse
Litteratur: Kapitel 8 fra "Matematik HHX B"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Finansiel regning
Følgende emner er blevet behandlet:
* Sammensat rentesregning
* Annuitetsopsparing
* Annuitetslån
* Amortisationstabel
Litteratur: Kapitel 4 fra Matematik C HHX med undtagelse af afsnit 4.1. https://matematikchhx.systime.dk/?id=134
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Stamfunktioner
Ubestemt integral
Regneregler for ubestemte integraler
Integration ved substitution
Bestemt integral
Areal under graf
Integration ved substitution
Integralregnings hovedsætning
Litteratur: Kap 5.1-5.6 fra "Matematik A HHX"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lineær programmering
Lineær programmering
Kapitler i Matematik C hhx
7.1, 7.2, 7.3, 7.4,
Uligheder og polygonområdet
Funktioner i to variable
Niveaukurver
Optimering givet knappe ressourcer
Hjørnepunktsmetoden
Følsomhedsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kvadratisk programmering
Cirkler
Ellipser
Kvadratisk programmering
Matematik A HHX (lærerplan 2017), Hans Henrik Hansen mf.,
Kapitel 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differential ligninger
Introduktion
Linjeelementer
Kontrol til løsning af differentialligninger
Seperable differentialligninger
Lineære differentialligninger
Logistisk vækst
Matematik A HHX (lærerplan 2017), Hans Henrik Hansen mf.,
Kapitel 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Multipel lineær regression
Simpel lineær regression
Multipel lineær regression
Mindste kvadraters metode
Residual analyse
Test for uafhængighed og konfidensintervaller
Udledning af formlerne
Matematik A HHX (lærerplan 2017), Hans Henrik Hansen mf., Kapitel 8
og
Lærebog i matematik hhx 3, Morten Brydensholt mf., Kapitel 6
Supplement/intro af følgende udleveret pdf (Ligger på EMU for stx)
Lineær Regression A-niveau, Bo Markussen (KU), Anders Rønn-Nielsen (CBS) Side: 1-12, 19-25, 44-49 Link til filen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Trigonometri
Trekantsberegninger: Ensvinkelde, retvinklede og vilkårlige trekanter
Enhedscirklen, og defintion af sinus og cosinus
Løsning af trigonometriske ligninger
Harmonisk svingning
Matematik A HHX (lærerplan 2017), Hans Henrik Hansen mf., Kapitel 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Vektorer
Grundlæggende definitioner for vektorer herunder:
- Addition, subtraktion og Multiplikation med et tal
- Vektorers koordinater
- Stedvektor, længde, skalarprodukt, retningsvektor og tværvektor
- Determinant
- Linjens ligning og parameter fremstilling
- Egemskaber for hældningerne til ortogonale linjer
Matematik A HHX (lærerplan 2017), Hans Henrik Hansen mf., Kapitel 9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forberedelsesmaterialet om GOF-test
Tid til forberedelsesmaterialet om GOF-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition
Repetition og træning til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056270952",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056270952",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056270952"
}