Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Mikkjal Niels Helmsdal
|
Hold
|
2024 eøC/2g3g (2g3g eøC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Iværksætteri og virksomhedens grundlag
Innovation
Opstart af virksomhed
Virksomhedens idé, vision og mission
Forretningsmodel herunder business Model-Canvas
Virksomhedens værdikæde
Interessenter
Virksomhedsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Valg af strategi
Hvordan vælger virksomhederne den retning, de vil gå i? Hvilke faktorer har indflydelse på virksomhedens valg af strategier for fremtiden?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs i web-bogen "Rundt om virksomheden: Kapitel 13, afsnit 13.0, 13.1 og 13.2.
-
SWOT_modellen_docx.docx
-
Web-bogen Rundt om virksomheden, kapitel 13, afsnit 13.3 og 13.4, inklusive videolinks i teksten.
-
Læs i web-bogen "Rundt om virksomheden", afsnit 13.5 om BCG-modellen og afsnit 13.6 om Porters generiske konkurrence-strategier.
-
Produkt Life Circle, supplement til BCG-modellen.jpg
-
Blue ocean Strategy canvas.docx
-
Web-bogen "Rundt om virksomheden", afsnit 13.7: Blue Ocean Strategy
-
Læs: Rundt om Virksomheden, afsnit 13.8. Se også videosekvenserne, som der linkes til i teksten.
-
Læs: Web-bogen "Rundt om virksomheden", afsnit 13.9. Se også eventuelt video-materiale, som der linkes til i teksten.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Virksomhedens omverden
Vi ser på virksomhedens omgivelser internationalt, nationalt og lokalt.
Vi ser på Porters Five Forces og Porters Diamant i forhold til virksomhedens konkurrencemiljø.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Virksomhedens markedsføreng
|
Indhold
|
Kernestof:
-
E-bogen Rundt om virksomheden: Kapitel 6: Afsnit 6.0, afsnit 6.1,(Indledning + underafsnittene "Segmentering i praksis", "SMUK-modellen" og Minerva-modellen"), afsnit 6.2, Kapitel 7: Virksomhedens Marketing Mix: Alle afsnittene.
-
Web-bogen, kapitel 7 "Virksomhedens marketing-mix".
-
Webbogen - kapitel 7 - "Virksomhedens markteting-mix".
-
Web-bogen "Rundt om virksomheden", kapitel 7 "Virksomhedens marketing-mix"
-
Web-bogen Rundt om virksomheden, kapitel 7, "Virksomhedens marketing-mix".
-
E-bogen Rundt om virksomheden, afsnit 8., 8.1, 8.2 og 8.3
-
E-bogen "Rundt om virksomheden", afsnit 8.4,8.5, 8.6 (minus de to sidste kategorier i afsnittet) og 8.7.
-
Kapitel 8 PP Positionering og branding.pptx
-
Walkers Loyalty Matrix.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Organisation og ledelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Projektarbejde - egen virksomhed
I første del af forløbet genbesøger vi e-bogens indledende kapitel om opstart af virksomhed og gennemgår et idé-genereringsforløb og arbejder med forretningsplan og etableringsbudget.
Når I har arbejdet jer frem til jeres forretningsidéer, skal i gennemarbejde dem med henblik på at blive klar til at deltage i årets Business Innovation Games.
Vi slutter med en lokal finale, hvor I præsenterer jeres projekter.
Vinderen tilmeldes den regionale finale i konkurrencen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Årsregnskaber og regnskabsanalyse
Vi gennemgår centrale begreber omkring aflæggelse af årsregnskaber og hvordan disse udformes.
Vi ser på regnskabsanalyse, hvordan man læser regnskaber, og centrale begreber i denne forbindelse.
Vi inddrager konkrete regnskaber fra danske virksomheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 CSR - Corporate Social Responsibility
Vi gennemgår CSR er og hvad det betyder for en virksomhed at forholde sig til CSR.
Vi ser på forskellige modeller til analyse af CSR og undersøger hvordan en række danske virksomheder praktiserer CSR.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Repetition
Vi bruger fire moduler til at genopfriske de emner, vi har gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271319",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271319",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271319"
}