Holdet 2024 SaB/2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jan Johansen
Hold 2024 SaB/2hf (2hf SaB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: kriminalitet
Titel 2 Tema - valget
Titel 3 Tema - Demokrati og medier
Titel 4 Tema - Velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: kriminalitet

Fokus på ret, straf, etik mv. ud fra teorier af Bourdieu, Habermas, Sutherland, Hirschi mv.
ibog - samfnu b - kap 1+2 + onenote + kompendie (se onenote lektion 12)

kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, rettigheder og pligter

Pensum: sociologisk set (systime)+ uddrag af ret og rimelighed (systime) - se desuden onenote for supplerende materialer, ca. 90 sider
faglige mål

faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger  
sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.

variederede arbejdsformer - herunder gruppearbejde, projektfremlæggelser, tavleundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema - valget

fokus på de politiske partier i DK og andre udvalgte lande - herunder USA, politiske ideologier, molins model, politisk adfæd, påvirkning mv., demokrati, medier - herunder sociale medier mv.

pensum: samfNU B-niveau (systime), kap 3, 5, 6 + udvalgte materialer, statistik mv.

kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU

Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder

variederede arbejdsformer - herunder gruppearbejde, projektfremlæggelser, tavleundervisning mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema - Demokrati og medier

Fokus på demokrati og medier

Samfnu B - kap 4,5,6,11

fokus på demokrati, det politiske system, magt og magtteori, medier - herunder de sociale medier.

kernestof: politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier , magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

faglige mål:
undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tema - Velfærd

Tema med fokus på økonomi og velfærd. Økonomisk kredsløb, økonomisk politik og økonomiske målsætninger, inflation mv. Velfærdsmodeller, udfordringer for den danske velfærdsmodel, flexicurity, velfærdsstatens fremtid mv.

Pensum: SamfnuB (Systime), kap 7.8.9 + onenote

kernestof:
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

faglige mål:
undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

variederede arbejdsformer - herunder gruppearbejde, projektfremlæggelser, tavleundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer