Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi A
|
Lærer(e)
|
Lene Mogensen Christensen
|
Hold
|
2024 KEA (3g KEA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Termodynamik
Med udgangspunkt i artiklen "Det er termodynamikken, der giver universet liv, og termodynamikken, der vil slå det ihjel" gennemgås begreberne enthalpi, entropi og Gibbs frie energi med fokus på det anvendelsesorienterede.
Kernestof:
Termodynamiske tilstandsformer; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb
Litteratur:
Basiskemi A, Haase & Søns Forlag as side 7 - 49
Videoer:
https://www.gymnasiekemi.com/termodynamik.html
https://www.gymnasiekemi.com/entropi.html
https://www.youtube.com/watch?v=DPjMPeU5OeM, Gibbs Free Energy
https://www.youtube.com/watch?v=8N1BxHgsoOw,
The Laws of Thermodynamics, Entropy, and Gibbs Free Energy
Eksperimenter:
Hess' lov
∆G^o.∆H^o og ∆S^o for en opløselighedsreaktion
Simulering af kuldepose og selvvarmende kakaokop
Supplerende stof:
https://www.information.dk/moti/2021/06/termodynamikken-giver-universet-liv-termodynamikken-slaa-ihjel
Anvendte kemiprogrammer:
MarvinSketch
ChemSketch
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt nr. 1
|
26-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Medicinalkemi med fokus på reaktionshastigheder
Formålet med forløbet er undersøge forskellige metoder til at bestemme kemiske reaktioners hastigheder og få et overblik over reaktionsmekanismernes indflydelse på reaktionshastigheden.
Forløbet kobles sammen med en forståelse for hastigheden af medicins nedbrydelse i kroppen og dosering.
Kernestof:
Reaktionskinetik, herunder reaktionsorden, katalyse og hastighedskonstantens temperaturafhængighed.
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder med fokus på reaktionshastighed.
Litteraturliste:
Basiskemi A, Haase & Søns Forlag as, side 51 - 74
Eksperimenter:
Thiosulfat og syre
Azorubin i fødevarer
Affarvning af tartrazin
Supplerende stof:
Basiskemi A, Haase & Søns Forlag as, side 75 - 87
https://min.medicin.dk/Indledningsafsnit/Afsnit/4006
https://www.youtube.com/watch?v=YFFCWwmLkr8
https://www.youtube.com/watch?v=TzFY69A_uh4
https://www.cram.com/flashcards/memorize/kemi-b-reaktionskinetik-11369702
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 2
|
01-10-2024
|
Afleveringsopgave 3
|
11-10-2024
|
Affarvning af tartrazin
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Kemisk bindingsteori og spektroskopi
Indhold:
Kemisk bindingsteori:
Atomorbitaler, sp3-, sp2- og sp-hybridisering, sigma-binding og pi-binding.
Infrarød spektroskopi (IR): bølgetal, fingeraftryksområde, C-H-stræk, C=C-stræk, C-tripelbinding-C-stræk, O-H-stræk, C=O-stræk, N-H-stræk.
H NMR spektroskopi: Resonansfrekvens, skærmning, kemisk skift, integralkurver spin-spinkobling.
Læst indhold
Basiskemi A
s. 95-118, 121-157
Eksperimentelt
Syntese af benzoesyre inkl. IR og H NMR spektre.
Isolering af eugenol fra nelliker.
Database med spektre:
https://sdbs.db.aist.go.jp/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skriftlighed
Vi arbejder med den skriftlige dimension i kemifaget, hvor der er fokus på den skriftlige eksamen og hvilke krav der er til dokumentation og forklaringer til opgaverne.
Materiale:
Lærerens hæfte 2024-25. Vejledning til skriftlig kemi A stx.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Enzymer og cellers kemi i forhold til lægemidler
I forløbet arbejder vi videre med temaet medicinalkemi, hvor fokus i dette forløb er på proteiner og enzymers opbygning og struktur og på hvordan de kan anvendes i lægemiddelindustrien.
Vi kigger endvidere på opbygningen af vores arvemateriale og på hvordan genteknologi kan have en indflydelse på fremtidigt liv, da forskere allerede nu har skabt liv hvor der indgår andre baser end de 5 vi kender fra RNA og DNA.
Eksperimentelt arbejde:
Enzym forsøg
Ethanols påvirkning på cellemembraner
DNA fra jordbær med bromelin
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grignard reaktionen
Projektforløb med besøg på Århus Universitet.
Fokus i forløbet var at arbejde med forskellige kemiske syntese og analyse metoder.
Der blev skrevet rapport over forsøget med Grignards reagens hvor det væsentlige var at forklare de enkelet øvelsestrin i detaljer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetion og anvendelse af Marvin- og ChemSketch
Opsamling på gennemgået stof og særlig fokus på anvendelse af MarvinSketch og ChemSketch
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271347",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271347",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271347"
}