Holdet 2024 KEA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau Kemi A
Lærer(e) Lene Mogensen Christensen
Hold 2024 KEA (3g KEA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Termodynamik
Titel 2 Medicinalkemi med fokus på reaktionshastigheder
Titel 3 Kemisk bindingsteori og spektroskopi
Titel 4 Skriftlighed
Titel 5 Enzymer og cellers kemi i forhold til lægemidler
Titel 6 Grignard reaktionen
Titel 7 Repetion og anvendelse af Marvin- og ChemSketch

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Termodynamik



Med udgangspunkt i artiklen "Det er termodynamikken, der giver universet liv, og termodynamikken, der vil slå det ihjel" gennemgås begreberne enthalpi, entropi og Gibbs frie energi med fokus på det anvendelsesorienterede.

Kernestof:
Termodynamiske tilstandsformer; entalpi, entropi og Gibbs-energi i relation til kemiske reaktioners forløb


Litteratur:
Basiskemi A, Haase & Søns Forlag as side 7 - 49

Videoer:
https://www.gymnasiekemi.com/termodynamik.html
https://www.gymnasiekemi.com/entropi.html
https://www.youtube.com/watch?v=DPjMPeU5OeM, Gibbs Free Energy
https://www.youtube.com/watch?v=8N1BxHgsoOw,
The Laws of Thermodynamics, Entropy, and Gibbs Free Energy


Eksperimenter:
Hess' lov
∆G^o.∆H^o  og ∆S^o for en opløselighedsreaktion
Simulering af kuldepose og selvvarmende kakaokop

Supplerende stof:
https://www.information.dk/moti/2021/06/termodynamikken-giver-universet-liv-termodynamikken-slaa-ihjel

Anvendte kemiprogrammer:
MarvinSketch
ChemSketch
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt nr. 1 26-08-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Medicinalkemi med fokus på reaktionshastigheder

Formålet med forløbet er undersøge forskellige metoder til at bestemme kemiske reaktioners hastigheder og få et overblik over reaktionsmekanismernes indflydelse på reaktionshastigheden.
Forløbet kobles sammen med en forståelse for hastigheden af medicins nedbrydelse i kroppen og dosering.

Kernestof:
Reaktionskinetik, herunder reaktionsorden, katalyse og hastighedskonstantens temperaturafhængighed.
Kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder med fokus på reaktionshastighed.

Litteraturliste:
Basiskemi A, Haase & Søns Forlag as, side 51 - 74

Eksperimenter:
Thiosulfat og syre
Azorubin i fødevarer
Affarvning af tartrazin

Supplerende stof:
Basiskemi A, Haase & Søns Forlag as, side 75 - 87
https://min.medicin.dk/Indledningsafsnit/Afsnit/4006
https://www.youtube.com/watch?v=YFFCWwmLkr8
https://www.youtube.com/watch?v=TzFY69A_uh4
https://www.cram.com/flashcards/memorize/kemi-b-reaktionskinetik-11369702
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afleveringsopgave 2 01-10-2024
Afleveringsopgave 3 11-10-2024
Affarvning af tartrazin 28-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Kemisk bindingsteori og spektroskopi

Indhold:
Kemisk bindingsteori:
Atomorbitaler, sp3-, sp2- og sp-hybridisering, sigma-binding og pi-binding.

Infrarød spektroskopi (IR): bølgetal,  fingeraftryksområde, C-H-stræk, C=C-stræk, C-tripelbinding-C-stræk, O-H-stræk, C=O-stræk, N-H-stræk.

H NMR spektroskopi: Resonansfrekvens, skærmning, kemisk skift, integralkurver spin-spinkobling.

Læst indhold
Basiskemi A
s. 95-118, 121-157

Eksperimentelt
Syntese af benzoesyre inkl. IR og H NMR spektre.
Isolering af eugenol fra nelliker.

Database med spektre:
https://sdbs.db.aist.go.jp/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Skriftlighed

Vi arbejder med den skriftlige dimension i kemifaget, hvor der er fokus på den skriftlige eksamen og hvilke krav der er til dokumentation og forklaringer til opgaverne.

Materiale:
Lærerens hæfte 2024-25. Vejledning til skriftlig kemi A stx.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enzymer og cellers kemi i forhold til lægemidler

I forløbet arbejder vi videre med temaet medicinalkemi, hvor fokus i dette forløb er på proteiner og enzymers opbygning og struktur  og på hvordan de kan anvendes i lægemiddelindustrien.
Vi kigger endvidere på opbygningen af vores arvemateriale og på hvordan genteknologi kan have en indflydelse på fremtidigt liv, da forskere allerede nu har skabt liv hvor der indgår andre baser end de 5 vi kender fra RNA og DNA.

Eksperimentelt arbejde:
Enzym forsøg
Ethanols påvirkning på cellemembraner
DNA fra jordbær med bromelin
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Grignard reaktionen

Projektforløb med besøg på Århus Universitet.
Fokus i forløbet var at arbejde med forskellige kemiske syntese og analyse metoder.

Der blev skrevet rapport over forsøget med Grignards reagens hvor det væsentlige var at forklare de enkelet øvelsestrin i detaljer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetion og anvendelse af Marvin- og ChemSketch

Opsamling på gennemgået stof og særlig fokus på anvendelse af MarvinSketch og ChemSketch
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer