Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Fjerritslev Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Amina Olander Lap, Gitte Hjelm Johansen, Rebecca Fischer Stenhøj
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks/Hi, 1q ks/re, 1q ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Det gode samfund (Fællesfaglige forløb)
Titel 2 Hvorfor religion?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Det gode samfund (Fællesfaglige forløb)

Dette fællesfaglige forløb i KS-fagene omhandler udviklingen af det danske samfund, fra reformationen og frem. Forløbets indledes med et fællesfagligt oplæg, hvorefter der i religion, samfundsfag og historie arbejdes indenfor emnet. Forløbet blev afsluttes med en flerfaglig prøveeksamen, hvor eleverne udarbejdede et oplæg på baggrund af et udleveret bilagsmateriale.

Historie
Kernestof
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder


Litteratur til historie
- Madsen, Maria m.fl.: "KS-bogen", 2. udgave, Columbus, 2018, s. 152 -167
- Kilder: Reglementer fra Svendborg Forsorgshjem
- Henrik Pontoppidan "Paa Naadsens Brød"
- Kilde: Jakob Knudsen "Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden"
- Kilde: "Arbejdsløs i 30'erne"
- Kilde: "Vi tjener mere"
- Kilde: "En ny Z-vælger"
- Kilde: Jytte Hilden m.fl. "Velfærdsydelser kan også produceres af private"
- Film: "Dovne Robert i Aftenshowet".


Samfundsfag
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.


Materiale til samfundsfag:
- Bundgaard, Maria Bruun m.fl: "Samf C", Systime (iBog), 2021, afsnit 6.2
- Madsen, Maria m.fl.: "KS-bogen", 2. udgave, Columbus, 2018, s. 168-195
- Olesen, Anna Kirsten: "Vil velfærden kunne følge med?", Nordjyske Stiftstidende, 1. september 2021
- www.hvadbrugespengenetil.dk
- partiernes hjemmesider

Religion
- Kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- Etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid.


Litteratur:
• Madsen, Maria (mfl): ”KS-bogen”, Forlaget Columbus, e-bog.
o Hvad tror de kristne på? https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
o Hvordan skal man læse bibelen? https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
o Det mytisk-narrative grundlag for kristendommen: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203
o Det etisk gode samfund: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
o Religiøs etik: Hvad er godt og ondt?: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=199
o Er velfærdsstaten en kristen opfindelse? https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197
o Karl Marx' religionskritik: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=196
o Etik i det senmoderne: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=195
o Hvilken betydning fik reformationen i 1500-tallet?: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
• Motzfeldt, Dorte Thelander: Homoseksualitet og kristendom, i ”Religion og etik”, Systime 2016, s. 66-67.
• Fønsbo, Ruben: Gud hader bøsser, i ”Religion og etik”, Systime 2016, s. 68-69.

Bibeltekster
• Misionsbefalingen, Det Nye Testamente, Markusevangeliet Kap. 16, v14-18
• Misionsbefalingen, Det Nye Testamente, Mattæusevangeliet Kap. 28, v16-20
• De 10 bud”, Gammelt Testamente, 5. Mosebog kap. 5,7-21.
• Syndefaldsmyten, Det Gamle Testamente, 1. Mosebog kap. 3
• Lignelsen om ”Den Barmhjertige samaritaner”, Det Nye Testamente, Lukasevangeliet 10,25-37.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvorfor religion?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer