Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
|
Lærer(e)
|
Amina Olander Lap
|
|
Hold
|
2024 psC/r (1r psC, 2r psC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Tema: Digital ungdom
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2. Tema: Omsorg og opdragelse
I dette tema har vi arbejdet med omsorg, opdragelse og læring som tre sider af samme proces. Via følelser og verbalt så vel som nonverbalt samspil interagerer børn og forældre med hinanden, og i denne proces dannes barnets selv, og læring og opdragelse finder sted. Går processen godt udvikler barnet tillid til forældre, selvtillid, selvværd, gåpåmod, empati og evne til at indgå i relationer med andre. Går processen galt kan den modsatte effekt blive tilfældet. Når processen går helt galt kan vi tale om omsorgssvigt og negativ social arv, som dog kan brydes med hjælp fra indre så vel som ydre kilder til resiliens.
Kernestof:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Bøger og uddrag fra bøger:
• Hassing, Anders (Red.): Psykologi – fra celle til selfie, Columbus 2015, s. 11-12, 28-29.
• Nielsen, Peder: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, e-bog, Øknom
o Pavlovs hunde. Klassisk betingning, https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/1608
o Skinner og den operante betingning, https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/1641
o Følger livet en plan?, https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/2084
o Tilknytning, https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/2131
o Tilknytningsforstyrrelser, https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/2139
o Omsorgssvigt, https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/2142
o Resiliens og mønsterbrud: https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/2150
Artikler:
• Juul, Jesper: ”Det er aldrig barnets ansvar”, Fyns Stiftstidende, 14. juli 2007
• Sørensen, Mona Samir: ”Det er som at blive slået med stemmen”, Politiken, 22. sep. 2002
• BILAG 1: VIL TIDLIGT SKADEDE BØRN KOMME SIG EFTER ADOPTION? PSYKOLOGNYT 1998 (21).
• BILAG 2: UDSATTE BØRN SKAL HJÆLPES MED TIDLIG INDSATS. VIDENSKAB.DK APRIL 2010. (Uddrag)
Cases:
• Case Lene og Tanja
TV-programmer:
• Børnenes hemmelige verden (2), DR1, 2015
• Mød dit urmenneske (2) DR1, 2018
• Jeg vil ikke ende som min mor, TV2, 2010.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
3 Tema: Køn i kærlighed og konflikt
I dette tema har vi arbejdet med køn og kønsforskelle samt forholdet mellem mænd og kvinder. Vi har set på biologiske og kulturelle forklaringer på kønsforskelle, og på tiltrækning og kærlighed herunder typer af forhold og betydningen af tilknytningstyper. Vi har desuden set på mulige konflikter mellem kønnene på baggrund af holdninger, gruppepåvirkning og gruppekonflikter baseret på blandt andet etnocentrisme og fordomme samt muligheder for at undgå eller dæmpe konflikter.
Kernestof:
Socialpsykologi
• Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
• Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
• Stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
• Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
• Tilknytning, sårbarhed og resiliens
Grundbogstekster:
Nielsen, Peder: ”Grundlæggende psykologi og socialpsykologi”, Øknom e-bog.
• Attraktion: https://grundlaeggendepsykologi-socialpsykologi.praxis.dk/1612
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, Systime 2024
• Kønnet som biologi
• Kønnet som kultur
• Kærlighed og forelskelse er ren kemi
Lap, Amina: Materiale under udarbejdelse, 2024.
• Tilknytningsstile i voksenlivet
• Holdninger
• Gruppepåvirkning
• Gruppekonflikter - forkortet
Artikler:
• Frej Prahl: ”En tredjedel af næste generations mænd efterlades barnløse”, Information, 6. august 2018.
• Hansen, Stine: ”Hver tredje singlekvinde ønsker ikke en partner”, B.dk, 11. november 2019.
• Katharina Kløve: ”Ehm: - Jeg er hverken dreng eller pige”, DR.dk, 19. sep. 2014.
• Madsen, Lisbeth: ”Lisbeth Zornig: Min mand frygter, jeg forsvinder”, Aller Media, 21. juli 2013.
• Pedersen, Ida: DR.dk, ”Andrew Tates sexisme flyder fra internettet og ud i skoleklasserne”, 7. feb. 2024 (kun citater fra drenge sagt til Arbejdermuseet i forbindelse med udstillingen Kvindeliv)
• Pernille Kjeldgaard Kristensen: "Intet har ændret sig på 30 år: Vi bliver stadig tiltrukket af smukke kvinder og rige mænd", DR.dk, 18. maj. 2020.
TV- og dokumentar programmer:
• ”Deadline” 5. sep. 2022, DR2
• ”Nu er jeg en pige (1)”, DR1 2022.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271480",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271480",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271480"
}