Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Rebecca Fischer Stenhøj
|
|
Hold
|
2025 saC/g1 (g1 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fattigdom og ulighed
Forløb om økonomisk ulighed og konsekvenser heraf, herunder ulighed i sundhed. Vi har arbejdet med årsager til ulighed, fx socialisering, social arv og arbejdsløshed. I forbindelse med arbejdsløshed har vi været inde på det økonomiske kredsløb og økonomiske mål, ligesom vi kort har kigget på arbejdsmarkedspolitik som et redskab til at mindske arbejdsløshed. Desuden har vi arbejdet med ideologier med særligt fokus på deres syn på ulighed.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- økonomiske mål
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Bülow, Morten Winther: SamfNU C, Systime, 2021 (iBog) (se sidetal nedenfor)
Supplerende materiale:
Nedenstående samt:
"En syg forskel", DR, sæson 1 episode 1, sendt på DR1 d. 16. maj 2016
Omfang: ca. 40 sider
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271552",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271552",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271552"
}