Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Fjerritslev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Rasmus Søndergaard Johannsen
|
|
Hold
|
2025 bk/hf (1hf bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Formalanalyse Billedets virkemidler
Formalanalyse : Vi undersøger, hvordan man kan analysere og tale om et billede med fagbegreber.
Kompostion
Arbejde med komposition – statisk vs. dynamisk. Vi analyserer billeder som
udtrykker henholdsvis noget statisk og dynamisk. Vi undersøger, hvorledes linjer og kompositionsfigurer er med til at skabe disse udtryksmåder.
Praktiske opgaver:
- Eleverne skaber to statiske og to dynamiske billeder med forskellige teknikker, og vi lægger dem efterfølgende op ude på gangen på en skala fra "mest statisk" til "mest dynamisk"
- Additiv komposition: Eleverne skaber et A3-værk med additiv komposition inspireret af kvindelige russisk konstruktivistiske kunstneres tekstilmønstre fra 1920'erne.
- Eleverne lærer at regne 5/8 ind på flade og tegner det gyldne snit ind på tre
kunstværker.
- Skriftlig opsamlingsopgave lavet på klassen om statisk/dynamisk komposition, det gyldne snit og additiv komposition.
Rum
Arbejde med rum og rumdannelse. Hvordan kan man skabe en illusion af et rum på en flade.
Der vil arbejdes med praktiske udformninger af rumdannelse – blandt andet med modellering i lys og skygge efter tegninger af æbler.
Der arbejdes med akvareller med perspektiv og forsvindingspunkt. Eleverne tegner centralperspektiv på skolen. Vi undersøger og sammenligner rumdannelsen i perioderne middelalder-renæssance-barok.
Praktiske opgaver:
- Perspektivtegning på skolen
- Akvarel med perspektiv/forsvindingspunkt.
- Skraveringstegning af æble
Farve
Arbejde med farve og farvernes virkemidler.
Vi arbejder blandt andet med ekspressionistisk kunst og farvernes udtryk heri.
Praktiske opgaver:
- Tre billeder med de tre komplementærkontraster
- Billede med farveperspektiv
- Et landskabsmaleri inspireret af Emil Nolde, hvor der benyttes vådt-i-vådt teknik og omvendt farveperspektiv
Lys
Arbejde med lys og lysets virkemidler, impressionisme.
Praktisk opgave:
"Mal som Monet". Eleverne maler et impressionistisk maleri inspireret af Monet
Opsamlingsopgave lavet på klassen om "rum, lys og farve".
Fokuspunkter:
- Undervisningsforløbet har fokus på at give eleverne forståelse for billedanalyse samt, hvorledes man taler om kunst. Hertil er der fokus på at give eleverne kompetence til begrebsliggørelse indenfor billedanalyse samt give dem visuelle iagttagelsesevner.
- Forløbet vil ligeledes give eleverne forståelse for skelnen mellem personlig smag overfor en visuel analytisk tilgang.
- Viden om billedkunstfaget og dets metoder.
Arbejdsformer: Individuelt praktisk arbejde, klasseundervisning.
Kernestof:
Billedkunstbogens afsnit om komposition, rum, lys og farver
Billedkunstbogens tidslinje (renæssance, impressionisme og ekspressionisme)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271564",
"T": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271564",
"H": "/lectio/1291/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74056271564"
}